Additionally, paste this code immediately after the opening tag: regenpak - Forum Wereldfietser

regenpak

Ik ben opzoek naar een goed regenpak.. met een goede prijs/kwaliteit verhouding.

Iemand tips!?

Hoi,

Mijn ervaring met regenpakken is dat je zowiezo nat wordt, is het niet van het doorlekken dan wel van het zweet wat niet weg kan door je niet of nauwelijks ademende regenpak.
IK geloof gore-tex niet ( meer ), heb een mega dure ademende 3 laags gore-tex jas ooit eens gekocht ( ter waarde van 400 euro !!! ) en ik wordt er zeiknat in, of het nou van het zweet komt of van het doorlekken, ik weet het niet en het maakt ook niet uit, het resultaat telt.
Ik heb zelfs in het begin met een (paarse) poncho gefietst, beter ademen kan niet zou je zeggen; en werd er zeiknat in ...
Het lijkt me eigenlijk ook logisch, als het buiten regent heb je al gauw een luchtvochtigheid van 100 %.
Blijft er niet veel over om jou zweet op te nemen, toch ;-) ?

Ik zou dus zeggen, koop een lekker goedkoop regenpakje wat je tegen de regen beschermt en waarin je dus niet zo snel nat wordt.
Vergeet de illusie dat je er een dag in kan fietsen zonder nat te worden van het zweten en zorg voor droge t-shirts om na een pauze aan te trekken.

Als je veel zweet, zul je er wel nat in worden, maar ik ga niet als een gek door de regen fietsen. Ik heb een skijas (10000mm waterdichtheid) van Decathlon voor in de winter (kostte me in de uitverkoop 30 euro). In de warmere periodes gebruik ik mijn secco light (5000mm) van agu (nieuwprijs 60 euro), die heeft mesh onder de oksels die je desgewenst kan openzetten. Een broek is minder aangenaam maar daar heb ik ooit in de solden een agu kirin (ook 10000mm) gekocht voor 35 euro.

Als je de zoekfunctie gebruikt op deze site...krijg je heel wat bruikbare resultaten uit het verleden. Ikzelf heb een pak van jeantex.

Ik heb sinds kort rainmates en dat bevalt best goed. Bij langdurige regen of regen met harde wind worden je benen wel een beetje nat. Maar het voordeel is de open achterkant en daardoor minder zweet, niet op je regenbroek hoeven zitten en makkelijk aantrekken (ook met schoenen aan).

tja gore tex voor (4ooeuro) gaat mij ook te ver.

ik heb nu een zeeman regenjack (5euro) maar dat is ook echt helemaal niks :(

Ik denk dat ik een agu jasje koop voor een normale prijs.

Voor een astronomisch hoge prijs kan je ook een eVent jasje kopen. Even waterdicht en volgens veel recensies beter ademend dan Gore-Tex (google maar)! Ikzelf heb er eentje van RAB (drillium jacket) in de solden op de kop kunnen tikken en draag niks anders meer in de regen! Er is namelijk slechts één ding dat ik haat op de fiets, en dat is klamme kleding of natte onderarmen (nat van het zweet) onder een regenjas :), ik ben dus bereid een hoge prijs te betalen om dat zoveel mogelijk te vermijden :)

Een regenbroek zal ik nooit meenemen op fietsvakantie. Tot 5 graden fiets ik in korte fietsbroek en die mag nat worden. Geen probleem. Echt koude streken mijd ik trouwens

Een goede regenjas zou op zichzelf welkom zijn, maar neem ik toch niet mee, wegens prijs, gewicht en volume. Ik heb jarenlang een simpele goretex gehad, maar die is toch steeds minder waterdicht geworden en had bovendien de verkeerde kleur, zwart.
Ik heb nu een een nog simpeler jasje van Decatlon in een mooie neonkleur, die me een uurtje redelijk droog houdt. Blijft het doorregenen, ja dan word ik echt nat en ga ik zo snel mogelijk een droge plek zoeken.

Het beste is toch een droge streek / tijd te zoeken want regen tijdens je fietsvakantie hoort er gewoon niet te zijn.

Jan Eleveld schreef:Een regenbroek zal ik nooit meenemen op fietsvakantie. Tot 5 graden fiets ik in korte fietsbroek en die mag nat worden. Geen probleem. Echt koude streken mijd ik trouwens
Ja, zo fietsen wij ook. Wat je niet aan hebt kan niet nat worden. Wij kochten ook ooit dure Goretex jassen van Berghaus, na 3 jaar lekten ze door en moesten we ze ieder jaar impregeneren met allerlei dure zeepjes en impregneermiddelen. Nu hebben we regenjassen van de ALDI, slechts 12 euro per stuk met veel zakken en goed waterdicht. Na een jaar intensief gebruik beginnen ze te lekken, zijn ze vuil en kost wassen meer dan een paar nieuwe. Ieder jaar zijn ze in de aanbieding.

Jan Eleveld schreef:Een regenbroek zal ik nooit meenemen op fietsvakantie.
Bij mijn gaat de regenbroek juist per definitie mee. Ik heb een gevoerde MPC Tenson broek. Die kostte zo'n tien jaar geleden 165 gulden, wat toen best veel was. Hij ademt echter bijzonder goed. Als ik onder mijn Goretex jas al lang een natte rug heb zijn mijn benen nog droog.
Met een korte broek of onderbroek eronder is het een koele broek. Maar minstends evenveel draag ik de broek 's avands als het koud wordt (10 graden) over mijn vrij dunne afritsbroek. Met een lange thermobroek erbij zit ik zelfs tot tegen het vriespunt buiten.
De broek is nu nog steeds enigszins waterdicht en de stof slijt niet door. Wel zijn een aantal stiksels op hun eind.
De broek is overigens niet glimmend en soepel vallend, waardoor het niet heel erg opvalt dat je in een regenbroek rondloopt.
Leon

Wij hebben al een heel aantal jaren een Secco Light van Agu. In combinatie met een een softshell of fleece kun je volgens mij tot het vriespunt blijven fietsen. Door de grote ventilatie gaten onder de armen kun je ook redelijk ventileren. Qua prijs / kwaliteit m.i. een goede keus.
Volgens mij zijn de regenbroeken die we hebben van de zelfde range en ook die bevallen prima.

Groeten
Eric
Ik heb een Jeantex pak dat mij goed bevalt, iets duurder dan Agu maar veel prettiger.

Ik neem als jas ook wel gewoon een Paclite (€200) mee hoor, ik zou niet zonder willen. Als broek een heel dunne ademende Gelert van €60, en die weegt net zoveel als een t-shirt. Meer nog dan bij regen, gebruik ik die als het koud is, erg hard waait, en om b.v. 's ochtends in het natte gras te zitten.

Alleen in de winter gebruik ik wel een regenpak, van de Action, maar dan moet het wel heel hard regenen. Anders fiets ik vrijwel altijd in korte broek, op vakantie met teva-sandalen. Die mogen allemaal natworden. En ik gebruik een poncho van een euro of 15.

SanderVdM schreef:Voor een astronomisch hoge prijs kan je ook een eVent jasje kopen.
Mijn VAUDE Spray eVent Jacket kostte wel € 200 (zelfs als je het over lichtjaren hebt, is het niet veel...) en houdt me droger dan wat dan ook. De 3e generatie PacLite met carbon binnenkant vind ik zelf te zweterig, terwijl de Spray eVent net zoveel kost (en dus goedkoper is!).

Onder de (optionele) capuchon gaat een sneldrogend petje om m'n bril schoner te houden en m'n gezicht droger en daardoor minder koud.

Verder heb ik momenteel een SprayWay 3-laags Gore-Tex broek in gebruik. Die gebruik ik ook voor wandelen, pisteskiën, en tourskiën. Daarom is het die € 169 die het ooit kostte, meer dan waard.
Aangezien ik eigenlijk zo goed als niet meer trektochten wandel en het tourskiën nu ook niet te fanatiek doe (jammer eigenlijk), zou ik in het vervolg voor een eenvoudige 3-laags lichtgewicht eVent-broek gaan met ritsjes onderin om het aantrekken te vergemakkelijken.

M'n handen houd ik droog en aldus warm dankzij 3-laags Gore-Tex wanten van Extremities. Dat is een merk van Terra Nova, van toen ze nog tijd hadden om ook voor consumenten producten te maken. (Ik hoop dat dat inmiddels alweer het geval is.)

De voeten kunnen in de SealSkinz Porelle sokken. Dit i.c.m. heftige regen in hoge categorie B-schoenen, of i.c.m. sandalen ('hojotas', 'yankees', Teva's) als het minder koud/nat is.

Goedkope zooi doe ik niks mee. Omdat ik veel transpireer heb ik veel geprobeerd. Maar deze combinatie bevalt me tot nog toe uitstekend. Als je minder transpireert kun je uiteraard mogelijk met minder toe.

Maar wat is nu het juiste regenpak dat qua kwaliteit en prijs het beste uiit de bus komt.
Vraag 10 mensen naar hun mening en je krijgt 10 verschillende pakken
En dat iniet alleen bij regenpakken. Het blijft moeilijk om een juiste keuze te maken.
Puur mazzel als je een artikel zoals dit aanschaft dat ook nog eens aan je verwachtingen voldoet.
Om nog maar een keuze toe te voegen:

Ik heb een AGU Subito Air regenbroek. Niet gevoerd. Weegt haast niets en voor mijn zweetpatroon ademt hij voldoende. Hij zit ook nog lekker als je een korte broek aan hebt. De adviesprijs is 42, maar ik dacht dat hij iets van 35 euro voor betaald heb.

Ik denk dat het belangrijk is hoe hard je zweet (is afhankelijk van hoe hard je fietst en hoe je lichaam in elkaar zit) bepaalt hoe goed de broek moet ademen. Dat maakt het weer duurder of goedkoper.

Zijn er dan echt mensen die DROOG blijven, echt droog in de regen met wat voor pak dan ook ???

@ Lars,

antwoord is Ja, heb tal van combi's... net zoals RJ eigenlijk.

Standaard in de winter is de combi van een Haglofs 2,5 laags GTX xcr jack met een simpeler coating broek met doorlopende rits van TNF. Kan ik een dag lang in vertoeven en dan ben ik aan het einde niet nat, zelfs niet meer zweterig dan dat ik zou zijn als ik een dag lang gewoon op de fiets zou zitten.
Zomers een combi van een lichter jack en broek, Pata Rainshadow jack (2 laags H2nO HB) met een oyster broek van agu (??? geloof ik) weeg ongeveer het zelfde als mijn haglofs jack. Ookhierin blijf ik goed droog maar deze combi zit iets minder comfi.

Heb zelf een behoorlijk assortiment wwa producten en moet zeggen dat deze in 99% van de gevallen meer dan voldoen. Ook gaan deze producten bij juist gebruik lang mee (haglofs jas bv al meer dan 5 jaar bij continu gebruik).

Verder zou ik zeggen, ga naar een goede winkel waar je je goed laat voorlichten en een breed assortiment kunt passen.

Succes.

Bas

lars de wit schreef:Zijn er dan echt mensen die DROOG blijven, echt droog in de regen met wat voor pak dan ook ???
Ik niet. Zoals ik eerder al zei transpireer ik veel. Met als gevolg dat als het buiten warm is, ik nat wordt. Bij 15 graden of warmer gebeurt dat. Onder die temperatuur idem als Bas, maar dan met eVent. XCR voldoet voor mij niet. Plus dat ik de mensen bij Gore NL niet technisch kundig genoeg vindt om op hun info af te gaan. Soort van principe. Lowe Alpine had altijd een technisch goed verhaal en goede producten, maar die zijn ook al ingepalmd door W.L. Eigenlijk vind ik dat alleen eVent-merken en een merk als Patagonia overeind blijven in het duurdere segment, alleen wil ik geen nieuwe shell meer van Patagonia. ("Lang" verhaal.) Hun ondergoed daarentegen is onovertroffen.