Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietstocht in de „buik" van Noord-Holland - Forum Wereldfietser

Fietstocht in de „buik" van Noord-Holland

Zaterdag 12 november heb ik een fietstocht in de „buik” van Noord-Holland ondernomen. Ik zou me moeten schamen: geboren en getogen Noord-Hollander (in Blaricum) en boven het Noordzeekanaal heb ik heel weinig gefietst! Wel vaker aan de Noordzee-kant, maar nog nooit aan de kant van het IJsselmeer. Foei, Martin!
Van de NS een gratis treinkaart gekregen. Alleen € 6,10 voor de fiets de hele dag rond. Vanaf Amsterdam CS met de pont over het IJ en wat gaat die erg snel! Buiksloot, Ransdorp, Uitdam, Monnickendam, Volendam, Edam en Purmerend. Ik wou doorfietsen naar Hoorn, daar wilde ik het huis fotograferen waar de grootvader van m'n vrouw in 1886 is geboren, maar ik was moe geworden en lang in de kou trappen.... daarom boog ik af naar station Purmerend. M’n benen begonnen ook iets te verzuren. Nog in Amsterdam-Noord heb ik twee Joodse gallebroden met maanzaad gekocht. Duivekaters zijn helaas alleen rond Kerst te krijgen. Het contrast tussen Amsterdam-Noord en de Waterlandse landschappen is erg scherp, je waant je daar gelijk op het Friese platteland. Al vóór Ransdorp vergeet je direct dat je uit Amsterdam bent; al verraadt een typische ijzeren ‘piskrul’ naast de kerk dat je je nog in de gemeente Amsterdam bevindt. Charmante Noord-Hollandse houten huisjes en stolpboerderijen, de eeuwenoude Zuiderzeestadjes, die ik voor het eerst in mijn leven (ik ben nu bijna 66 jaar) heb gezien! Heiig zonnig, later bewolkt maar droog. Temp. 4 graden boven nul. Hier en daar dun bevroren sloten. Zo te zien zijn er al strooiwagens langs geweest. Fietsen bovenop de kronkelende dijk langs het IJsselmeer. Veel vogels te zien. Wegens tijdgebrek heb ik Marken niet bezocht, het waaide ook hard: ZO Bft. 5. Monnickendam is een gezellige plaats en ook fotogeniek. Volendam is niks aan, je struikelt daar over massa’s Chinezen gewapend met selfie-sticks. De gevels langs de haven lijken me ook niet authentiek, gewoon nep, toneeldecor. Cheese, clogs, photos in folk costumes, en nog meer van die schreeuwende woorden. Wel heb ik daar op verzoek van m’n vrouw een pond gerookte palingen gekocht (de vis wordt duur betaald: € 18,– per pond). Bovendien vind ik Ransdorp veel mooier dan Volendam en lekker rustig.
Er waren problemen met de treinenloop rond Amsterdam CS: de helft van de dienstregelingen stond op zwart. Ik kon nog wel een trein naar Amersfoort pakken. Maar in Amersfoort stonden er helemaal geen gele borden met vertrektijden, enkel beeldschermen die slechts voor het komende kwartier de vertrekkende treinen aangaven, maar voor langere tijd viel er niets te lezen. De gele borden staan wel in de stationshal, maar buiten de poortjes en mijn kaart daar uitchecken kan ook niet. Raadpleeg ns.nl schijnt vaak als slogan gehanteerd te worden, maar ik heb geen smartphone. Alleen een vaste computer thuis, dus buiten de huisdeur ben ik echt off-line. In Zwolle en Groningen weer overstappen. Uren later thuis gekomen dan gepland.
Tijdens deze fietstocht van 72 kilometer heb ik geen landkaart of GPS gebruikt!

Afbeelding
Buiksloot

Afbeelding
Ransdorp

Afbeelding
Uitdam

Afbeelding
Katwoude

Afbeelding
Edam
Leuk om te lezen Martin. Een ontdekkingsreizigiger in eigen land. Gelukkig heb ik in Nederland ook nog wel wat (flinke) hoeken die ik nog kan verkennen.
Zelf was ik krap op tijd om Volendam nog selfiestickloos te zien.
Martin,

Een hele mooie route. Ik fiets daar graag. Ook zonder kaart of GPS. Ik heb het geluk dat ik centraal in Nederland woon en voor die route geen openbaar vervoer nodig heb. Ik fiets regelmatig een rondje Markermeer. Vanuit Zeewolde circa 165 km. Voorheen in de zomer, ook bij nacht en volle maan. Ik hoop binnenkort 69 te worden en dan wordt de interesse voor nachtritten kleiner. Heb regelmatig over Marken gefietst. Heerlijk rustig in het voor- en naseizoen.

Mooie foto's, Piet.
Martin E. van Doornik schreef:Wel heb ik daar op verzoek van m’n vrouw een pond gerookte palingen gekocht (de vis wordt duur betaald: € 18,– per pond).
Met de paling gaat het niet goed Martin: de vraag is groot en er kan maar weinig worden gevangen. Mijn opa op Wieringen kon vroeger goed leven van de palingvisserij in het IJsselmeer, maar die tijd is echt voorbij.

Afbeelding
keesswart schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Wel heb ik daar op verzoek van m’n vrouw een pond gerookte palingen gekocht (de vis wordt duur betaald: € 18,– per pond).
Met de paling gaat het niet goed Martin: de vraag is groot en er kan maar weinig worden gevangen. Mijn opa op Wieringen kon vroeger goed leven van de palingvisserij in het IJsselmeer, maar die tijd is echt voorbij.

Afbeelding
Daar kan je wel eens gelijk in hebben. In mijn jonge jaren zag ik meerdere palingrokerijen in vissersplaatsen aan het IJsselmeer zoals Huizen en Harderwijk. Dikke, moddervette palingen, zeker 6 cm Ø. Zó van de visverkoper verpakt in papier; in Volendam moest ik zoeken en de weg vragen waar vis verkrijgbaar was. Er stond maar één viskraam van bescheiden afmetingen, daar vlakbij het bronzen standbeeld van een Volendamse visser op een bank. De paling in plastic vacuümverpakking: vijf magere stuks van kop tot staart voor het gewicht van 1 pond! M'n vrouw vond die wel lekker maar niet meer zoals vroeger het geval was. Ik heb diverse films van Bert Haanstra op dvd's, toen Nederland nog mooi was.
Toen Nederland nog mooi was....
Martin, wellicht is deze serie iets voor jou (en ook voor mij): http://www.vpro.nl/onzichtbaar-nederland.html
Chapeau!
(Ik zat ook op een fiets, en ik weet dat het met 4-5 C en ZO-5 een behoorlijk koude dag was)
Georg schreef:Chapeau!
(Ik zat ook op een fiets, en ik weet dat het met 4-5 C en ZO-5 een behoorlijk koude dag was)
Ik heb met deze fietstocht rekening gehouden met de windrichting, bij een andere windrichting zou ik een ander startpunt kiezen. Ik heb wel eens op koudere dagen gefietst, zoals op 29 februari j.l. bij –2° in het wit berijpte Duitsland. Maar het was mooi weer.