Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fototip 34, Neerlands Hoop - Forum Wereldfietser

Fototip 34, Neerlands Hoop

Op mijn siteje kan je allerlei fototips terug vinden. Vind je het leuk bezoek dan:
https://www.marcomeijerink.com/blog
Deze tip staat op:
https://www.marcomeijerink.com/single-p ... lands-Hoop


Fototip 34, Neerlands Hoop
201709 IHC 002.jpg
Kleur, compositie, scherptediepte, belichting, juiste brandpuntsafstand.
Alles zit erin.
Een foto met alle technieken die een fietsende fotograaf zich maar kan wensen.
Bootje, fietsje, meisje. Veel beter kan het niet worden.
Laten we eens gek doen. We gaan de camera maximaal gebruiken.

Elke fietser in de buurt van Kinderdijk kent de scheepswerf IHC. Hollands glorie. Bekend van de bouw van fantastische schepen. En wij mogen ons gelukkig prijzen. Zes kilometers fietsen en we staan met onze neus op de windmolens van Kinderdijk en de boten aan de Lek. Tussen de wolkenpartijen door schieten we wat plaatjes. En uiteraard beginnen we bij de kern van alle foto’s, de compositie.

Hoewel een baggerschip mooi is, moet in een fietsblad de fietser centraal staan. Ik heb ervoor gekozen om alles ‘samen te drukken’. Oftewel, een relatief grote fietser ten opzichte van de boot. Uiteraard is het schip vele malen groter maar door afstand te nemen en flink in te zoomen (ik geloof zo rond de 160 mm) krijg ik het beeld waar ik naar op zoek ben. Eigenlijk een beetje een vertekend beeld. Grote fietser, kleine boot.
En om de fietser nog wat meer naar voren te halen, maak ik Lisette scherp en de achtergrond onscherp. Lekker goot diafragma kiezen (5.6 in dit geval) en de camera en de ingezoomde lens doen de rest.
Maar dan zijn we er nog niet. Zoals bij elke foto zit de finesse in de details. Lisette duikelt een mooi rood jasje van Vaude op. Haar fiets is groen. Haar broek is grijs. En nu kan ik mijn lol niet op. De groene fiets is in lijn met het groene gras op de voorgrond, de grijze broek en zwarte tassen in lijn met de loods achter haar en het rood van het jasje en het schip als rode kers op de taart. Door te kiezen voor maar drie prominente kleuren wordt de hele foto nog strakker en rustiger.
En dan is het een kwestie van wachten op de zon die door de wolken schijnt.
En na drie keer heen en weer fietsen is het raak. Geen andere fietsers op het fietspad, de zon precies goed op haar gezicht en het schip achter haar. Als alles goed is ingesteld is het knippen een makkie.
Neerlands Hoop!
Inderdaad Marco, mooie foto !

Mvg
Willem Klein
Capelle aan den IJssel
Gaaf he, die schepen. Ben er dagelijks en zie de meest mooie vooruitstrevende technieken voorbij komen. Nederlandse schepen, Nederlandse fiets, nu nog Nederlandse fietstassen :D Meer mooie dingen maken in Nederland zou ik zeggen.
Mooie foto idd.

Het lijkt me leuk om meer van fotografie te weten, maar ben er te lui voor merk ik.
ik vind wel knap hoe de foto 'genalyseerd' wordt, maar ik vind persoonlijk, in deze foto het rode jasje geen pré, maar kan het me wel voorstellen dat het de 'rode kers op de taart' is.
Ik stel me geel voor, maar misschien is dat in de praktijk te te, of juist lelijk.
ik vind het nu te veel rood, een andere kleur die mooi in combinatie is met het rood van het schip, maar eruitsteekt, zou ik mooier vinden, maar misschien is er wel helemaal geen andere ideale kleur en is dit rood uiteindelijk, idd. de meest ideale kleur. Leuk om te zien iig.
Wat leuk dat je daaraan denkt...geel. Ik heb even in photoshop er een geel jasje van gemaakt maar ben nog niet helemaal overtuigt. Nu ben ik ook niet een hele goede photoshop artist. Maar wat wel erg leuk is om te zien dat mijn denkwijze wellicht helemaal niet de juist was. Jou input zet mij weer aan het denken. Zo zie je maar weer dat je geest je soms vast zet op een gedachte, in dit geval het rode jasje, maar dat die gedachte helemaal niet uniform hoeft te zijn terwijl ik dat wel even dacht. Top! Leuk om uit mijn comfort zone gehaald te worden. (PS: ben al lang blij dat je de boot niet geel wilde hebben want dan hadden we bij IHC wel een probleempje gehad :D )
Mooie foto! Rood is beter ;)

Je blog met tips staan overigens onder m'n favorieten :) Hier overigens (nog) geen SLR dus ik ben wat beperkter met de mogelijkheden, maar dan nog staat er zeer veel nuttigs op je blog.
Prachtige foto! Maar inderdaad voor een fietsblad. Niet voor een eigen reisverslag. Ik weet zeker dat ik Merina niet zo gek krijg om een jasje van een bepaalde kleur aan te trekken voor een foto, laat staan dat ze drie keer heen en weer gaat fietsen tijdens een fietstocht, omdat ik zo nodig de ultieme foto moet maken...
En dan heb ik het nog niet over mijn principe: ik maak foto’s om een reisverslag te illusteren, te laten zien waar we (geweest) zijn. Hoe meer ik daarvoor in scene zet, hoe minder ‘echt’ het verslag...

Nogmaals: Ik vind het een geweldige foto en houd het principe wel in de gaten bij het maken van mijn foto’s. Maar mijn foto’s blijven snapshots, en dat is deze foto zeker niet...
Marco Meijerink schreef:Wat leuk dat je daaraan denkt...geel. Ik heb even in photoshop er een geel jasje van gemaakt maar ben nog niet helemaal overtuigt. Nu ben ik ook niet een hele goede photoshop artist. Maar wat wel erg leuk is om te zien dat mijn denkwijze wellicht helemaal niet de juist was.
"Juist" bestaat niet in de hobby- of kunstfotografie, maar jezelf opnieuw uitvinden is altijd goed geweest. Vind ik dan.
Professioneel is het uiteraard U Vraagt Wij Draaien.
Marco,
een blauw (licht) zou ook nog wel kunnen denk ik.
Krijg je 3 kleuren prominent, rood, wit en blauw.
Soort Nederlandse vlag idee.
Volgens mij zou dat ook wel kunnen, het rode jasje valt qua kleur een beetje weg door de rode boot.
Maar, dat is mijn visie hoor.
Mvg
Willem Klein
En dan ben ik weer een zeurpiet denk ik, maar de hijskranen op te achtergrond maken voor mij de foto net wat te druk. Ik heb mooiere foto's van je gezien, maar daarmee zeg ik niet dat dit geen mooie is;).

Edit: de foto op groot formaat aanklikken maakt de hijskranen minder storend. Geinig :P
Ziet dan helemaal niemand dat de fietsster dat bootje sleept :wink:

Een hele mooie foto. Ik heb er bewondering voor, daar ik ze zo niet kan maken.