Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Foto vd Dag 2, het westen van China - Forum Wereldfietser

Foto vd Dag 2, het westen van China

Na alle lange technische discussies: per dag een fotootje waarom we ook al weer op de fiets stappen. Voor 2018 pleit ik voor meer foto's meer reisverhalen, meer avonturen....meer frisheid, minder zurigheid. Voel je vrij om mee te doen. Hopelijk kan dit weer een forum van betekenis voor wereld/vakantiefietsers met een passie voor reizen worden.

Oktober 2007, het westen van China
En jullie maar denken dat we altijd fietsen.
Nee hoor. Soms gaat het echt niet.
Combinatie van maandenlang onderweg zijn, slecht eten, slechte omstandigheden. Kou, regen. Weinig slaap en niet kunnen wassen. En dan doet het lichaam rare dingen.
Ik voel me kiplekker en ram omhoog. Lisette is een vaatdoek en heeft er behoorlijk de ziekte in. En dan is het fietsen op 4000 meter een moeizame bezigheid.
Af en toe stoppen om wat te eten, even uit te rusten en dan weer verder.
Vragen als 'waarom doen we dit ook al weer', liggen al achter ons. Die stellen we niet meer. Zonde van de tijd, het antwoord komt er nooit. Of liever, het antwoord ligt voor ons. Het volgende dorp met hopelijk warm eten.
En alleen dat al is het waard om omhoog te fietsen.
En terwijl ik omhoog trap hoor ik achter mij een hoop gelach en gegil.
Eerst een ronkende motor, dan een stel lachende Chinezen, dan een koe op een kar, een stuk touw en dan Lisette die mij stralend voorbij stuift.
Ik schiet in de lach. Maar denk ook, shit Lisette aan een touw. Wat als ze onderuit gaat?
Even later breekt het touw. Ik sprint vooruit, pak mijn camera waarna de mannen het touweuvel hebben verholpen en haar naar de top brengen. En leuk kiekje. Niet meer en niet minder. En een hele mooie ontmoeting in een anders zo desolaat landschap. En daarmee is gelijk nog een antwoord gekomen op de vraag waarom we dit ook al allemaal weer doen.
2007 Exp3-China 0511.jpg
Ook al zo'n leuk stukje. Hopelijk heb je nog veel meer van deze verhaaltjes.
Tof stukje Marco. Nog meer leuke verhaaltjes?
Leuke foto, Marco. Maar bij nadere beschouwing ook wel een beetje griezelig inderdaad; zit dat touw nou om de beugel van Lisette's voordrager? Enfin, Lisette's dag was vast in één keer weer helemaal goed!

Voertuigen als deze zag ik voor het eerst van mijn leven in Birma, een eigenaardige gewaarwording dat een vervoermiddel waarvan je het bestaan nooit vermoed had, een alledaagse verschijning blijkt te zijn. Weet iemand misschien hoe ze heten?

Groetjes,

Carl
Carl schreef: Voertuigen als deze zag ik voor het eerst van mijn leven in Birma, een eigenaardige gewaarwording dat een vervoermiddel waarvan je het bestaan nooit vermoed had, een alledaagse verschijning blijkt te zijn. Weet iemand misschien hoe ze heten?
Hallo Carl. Zijn (lekker simpel) éénassige tractors. Hoe ze ze ter plaatse noemen weet ik niet, er zullen vele namen voor zijn.
Maar die tractortjes zie je in Nederland zelfs ook nog wel. Als tuinfrees bijvoorbeeld. In andere delen van Europa met een maaibalk of sneeuwschuiver.
Ze zijn “multi-functioneel”: hebben één of meerdere aftak-assen en een koppeling voor een kar. Deze hier op de foto lijkt zelfs een hydraulische aandrijving te hebben!
In het dorp waar ik ben geboren, met veel kwekerijen, reden er ook een aantal rond. Mijn opa had er eentje en leerde mij toen ik een jaar of 6-7 was, tot woede van mijn moeder, mee rijden. :oops: :D

Groet, Tom.
Carl schreef: Weet iemand misschien hoe ze heten?
Eind jaren vijftig, begin zestig een normale verschijning in het Nederlands straatbeeld. Althans in mijn beleving.
Destijds aangeduid als IJzeren Hond.

Peter
Inderdaad, leuk die foto’s met mini-verhaal. Er is natuurlijk ook weer een mooi Vlaams woord voor deze leuke alleskunnertjes: motoculteur. Voor een grote tuin nog steeds een prima oplossing.
Op een trekker met een integraalhelm, blijkbaar vond hij zijn eigen stuurmanskunsten niet best ;)

Maar alles toch goed gekomen :)
Motoculteur....mooi woord. Nooit van gehoord. Je ziet ze inderdaad in Azië erg veel.
Touw om de voordrager Carl. Was blij toen ze heelhuids boven was. Geen aanrader. Maar als je maar koud en moe genoeg bent lijken risico’s ineens een stuk kleiner te zijn.
Geweldige foto, nou daar doe je het voor, een foto met een verhaal :)
Tom vds schreef: Maar die tractortjes zie je in Nederland zelfs ook nog wel. Als tuinfrees bijvoorbeeld.
:shock: Bij ons zag de grondfrees er heel anders uit:
Afbeelding
En de trekker ook:
Afbeelding

Nou, weer wat geleerd. En dat allemaal dankzij jouw foto, Marco! Bedankt!

Carl
Carl schreef:
Tom vds schreef: Maar die tractortjes zie je in Nederland zelfs ook nog wel. Als tuinfrees bijvoorbeeld.
:shock: Bij ons zag de grondfrees er heel anders uit
Frees eraf, bakkie eraan en klaar is Klara. :D

(Mijn opa had een Holder. Duitse degelijkheid)

Groet, Tom.