Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Foto vd Dag 4, hellingen in Guatemala - Forum Wereldfietser

Foto vd Dag 4, hellingen in Guatemala

Na alle lange technische discussies: per dag een fotootje waarom we ook al weer op de fiets stappen. Voor 2018 pleit ik voor meer foto's meer reisverhalen, meer avonturen....meer frisheid, minder zurigheid. Voel je vrij om mee te doen. Hopelijk kan dit weer een forum van betekenis voor wereld/vakantiefietsers met een passie voor reizen worden.

Februari 2015, Guatemala.
Het is steil
Best wel.
Naar beneden is al een ramp laat staan omhoog.
Geen idee hoeveel procent.
En nee, dit is geen trucage foto. Kijk maar naar de paaltjes langs de weg.
Die staan kaarsrecht overeind in tegenstelling tot ik zelf.
En nee, het ligt ook niet aan mijn Santosje. Het ligt echt aan de berg en een beetje aan mij.
Omhoog komen lukt de laatste dagen wat moeizaam in Guatemala.
We waren er een beetje voor gewaarschuwd, over de heuveltjes van Guatemala.
Maar ja, we moesten fietsonderdelen testen en veel van die onderdelen zouden perfect tot hun recht komen in een stevig bergachtig landschap.
En dat werd Guatemala.
Hebben we geweten.
Sommige onderdelen ook.
Die hebben het niet gered.
Wij gelukkig wel.
En dat is toch mooi. Liever dan andersom.

Welke helling ben jij tegen gekomen tijdens je reizen?
201502 Guatemala 059.jpg
In ieder geval niet de 65º waar jij hier omhoog gaat (ik kon het niet nalaten dit even te meten ..)
arnob schreef:In ieder geval niet de 65º waar jij hier omhoog gaat (ik kon het niet nalaten dit even te meten ..)
Dag Arno,
Ik weet niet hoe je dat hebt gemeten, maar met de gradenboog van mijn dochter op het scherm kom ik uit op een mooie 20 graden (hoek tussen de baan en de onderkant van de foto, die inderdaad het horizontaal vlak benadert afgaand op de paaltjes in de foto). Als we die hoek omzetten in de meer gangbare percentuele stijging komt dat bij mijn weten uit op 34% (=100.sin(20)). Ik ga er eventjes voor het gemak van uit dat de fotograaf de foto loodrecht op de wegrichting heeft gemaakt.
Verbeter me gerust indien ik ergens verkeerd redeneer.
Aniphys
arnob schreef:In ieder geval niet de 65º waar jij hier omhoog gaat (ik kon het niet nalaten dit even te meten ..)
Is dat dan niet een 25 % helling? 65 graden lijkt me bijna onmogelijk om een weg op te bouwen.
Het steilste wat ik ooit heb gefietst volgens het bordje was in de Harz 24 % Naar het schijnt de steilste helling binnen een bebouwde kom (in europa?)
Inderdaad, 90-65=25 graden.Ik schrok net wakker en bedacht me dat ik de verkeerde hellingshoek had genoteerd ... :oops:
arnob schreef:Inderdaad, 90-65=25 graden.Ik schrok net wakker en bedacht me dat ik de verkeerde hellingshoek had genoteerd ... :oops:
Als je daarvan wakker schrikt, heb je volgens mij een prima leven :P

Heel veel steiler dan de Stockeu heb ik ze overigens niet gereden, of het moeten korte offroadstukjes zijn geweest :roll:
P1010342.JPG
Ik verschoot wel even toen ik deze tegenkwam tijdens onze ronde van Nederland (ergens tussen Biggekerke en Ouddorp). Weliswaar maar gedurende maximim 100 meter in de duinen, maar dit had ik toch niet verwacht in het vlakke Nederland. We zijn ook maar afgestapt... :shock:
Leuk topic!

Steilste pas in Europa was voor ons tot nog toe de Hardknotpass in het Lake District:

Afbeelding

Toch hoefden we (ondanks teveel spullen mee en een paar keer tussendoor afstappen) niet te gaan lopen:

Afbeelding

Dat was wel anders in IJsland. Wanneer ik door onze foto's van onze fietsvakanties daar blader, valt me op hoe vaak we de fietsen aan het duwen zijn. De heuvel(tjes) zijn daar vaak niet alleen gemeen steil, maar het zand is ook mul, of er liggen grote keien. En het waait... En als je dan veel spullen bij je hebt (soms voor meer dan een week eten mee), dan is dat wel aanpoten. Hieronder een paar voorbeelden:

Jeep track naar Laki:

Afbeelding

Jeep track naar Askja:

Afbeelding
Als ik het me goed herinner was dit mijn steilste klim op verhard wegdek. Er staat een waarschuwingsbord 20%, maar halverwege was er een stukje waar mijn teller en GPS 25% aangaven (als ik het me goed herinner). Natuurlijk is dit kinderspel tegenover dit.
Aniphys schreef:Ik weet niet hoe je dat hebt gemeten, maar met de gradenboog van mijn dochter op het scherm kom ik uit op een mooie 20 graden (hoek tussen de baan en de onderkant van de foto, die inderdaad het horizontaal vlak benadert afgaand op de paaltjes in de foto). Als we die hoek omzetten in de meer gangbare percentuele stijging komt dat bij mijn weten uit op 34% (=100.sin(20)). Ik ga er eventjes voor het gemak van uit dat de fotograaf de foto loodrecht op de wegrichting heeft gemaakt.
Ik kom met behulp van photoshop, waar het erg gemakkelijk rechtzetten en pixels tellen is uit op een berekende 35,7 procent, maar met de diverse onzekerheden in de foto zal daar een marge omheen zitten. 30% zal het echter vast zijn. Zeker is dat het heel steil is 8)

Wat de steilste helling is is lastig te bepalen omdat je moet beginnen met de vraag welke wegen en paden je nog mee wilt tellen. Tel je de vele mountainbikepaadjes mee? Onderharde wegen? Of gaat het alleen om asfaltwegen?

De lastigste helling die ik gefietst heb ik een weggetje hier vlakbij, van Bemelen naar Berg. Dit hobbelige onverharde uitgesleten pad heb ik eens (ter plaatse) gemeten op 22% maar fietst zo rottig dat het me maar één keer gelukt is om er tegenop te fietsen.
Het ultieme hellingmoment überhaupt had ik in Toscane, ook berucht vanwege hellingen. Na een pauze wilde ik met mijn bepakte fiets tegen een onverharde helling wegfietsen en zette volop kracht maar voordat ik in beweging kwam hoorde ik PANG! en er was een spaak gebroken. Ik moet toegeven dat het waarschijnlijk niet alleen kwam door mijn fenomenale beenspieren maar ook aan een maar matig gespaakt achterwiel.
Is dat dan niet een 25 % helling? 65 graden lijkt me bijna onmogelijk om een weg op te bouwen.
Het steilste wat ik ooit heb gefietst volgens het bordje was in de Harz 24 % Naar het schijnt de steilste helling binnen een bebouwde kom (in europa?)
Ik vond de Muur van Hoei best wel steil, maar ik ben er niet zeker van dat die in de bebouwde kom ligt.
_Peter_ schreef:Het steilste wat ik ooit heb gefietst volgens het bordje was in de Harz 24 % Naar het schijnt de steilste helling binnen een bebouwde kom (in europa?)
Ik had verwacht dat deze steiler zou zijn maar het is "maar" 20% ;)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Trampe-fietslift
Wales "Devil's Gate" 33% of "One in Three" Twee man een fiets naar boven drukken en terug lopen om de volgende op te halen.
Belgie "La Redoute" 21% Een keer fietsend gedaan met racefiets ,voorblad 42.
Noorwegen "Thronen" 1000 meter omhoog in 10 km maar de eerste 8 km zijn vrijwel vlak.
Zuid Korea ,bordjes voor fietsers tot 21 % met dwarsplanken over het wegdek tegen wegglijden .Relatief steilste land met perfecte fietspaden maar absurde [ maar nooit lange ] klimmen.
Groeten van Pier.
Fedor schreef:
_Peter_ schreef:Het steilste wat ik ooit heb gefietst volgens het bordje was in de Harz 24 % Naar het schijnt de steilste helling binnen een bebouwde kom (in europa?)
Ik had verwacht dat deze steiler zou zijn maar het is "maar" 20% ;)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Trampe-fietslift
Die van van mij was maar 21% zie ik nu (het is ook al weer zo lang geleden dat ik daar was) Er is er in de Harz nog zo'n steile. http://www.harzlife.de/bilder/steilste- ... -harz.html

De steilste (in Duitsland) is in Deesbach, met 25,3 % een leuke uitdaging. Er is een nog steilere (29%) maar dat is een doodlopende weg.