Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Foto’s van de dag Polling, soms zit het mee, soms zit het tegen - Forum Wereldfietser

Foto’s van de dag Polling, soms zit het mee, soms zit het tegen

Wij maken de laatste jaren lange en kortere tochtjes vanuit huis. We zijn in 2011 begonnen met een gewone stadsfiets en zonder enige lichtgewicht bagage, maar rondje Nederland zonder Limburg lukte nog net. Daarna hebben we in voorjaar, zomer en herfst tochtjes gemaakt door de Ardennen, door Duitsland en hebben zelfs Polen bereikt. Tegen die tijd waren zowel de fietsen als de bagage aangepast aan de eisen...
Naast het geweldige idee om wat tegenwicht te geven aan de (soms interessante, soms irritante) discussies (of zijn het debatten?) over techniek enz., wil ik met deze foto’s ook benadrukken hoe leuk fietsen in de buurt kan zijn, gewoon vanuit huis vertrekken en wegfietsen, een rondje, of (deels) met OV terug naar huis als de vakantie er bijna op zit.

Deze eerste foto is gemaakt tijdens onze veel te korte reis in 2014. De bedoeling was een deel van Langs Oude Wegen te fietsen, maar helaas kreeg ik in het voorjaar last van nierstenen. Na wat onderzoeken bleek een operatie noodzakelijk. De vakantieplanning was daardoor iets gewijzigd: de operatiedatum viel midden in de vakantie. Met medicatie was fietsen nog redelijk te doen, dus besloten we een deel van de Groene Valleien-route te gaan doen, en halverwege door te steken naar de Maas, en dan tot Maastricht door te fietsen, waarna de trein ons verder naar huis zou brengen.

Deze foto is de eerste van een serie van 4 lekke banden in 3 dagen tijd. Er bleek een heel klein, heel scherp steentje in de buitenband te zitten, die alleen bij belasting zichtbaar was. Dat had ik dus veel te laat in de gaten.
Soms zit het mee, soms zit het tegen.
Afbeelding
Persoonlijk zou ik toch wat meer naar de kant van de weg die band gaan zitten plakken omdat ik weet dat automobilisten zich graag laten afleiden en je dan over het hoofd zien.

Een tip om te zien of het lek elke keer van dezelfde lokatie komt, zorg dat het merk van de buitenband op de hoogte van het ventiel zit, dan weet je ongeveer waar de vorige keer het lek zat, en kun je ook gerichter zoeken naar de veroorzaker.
Wat fijn dat je na je nierstenen weer op de fiets hebt kunnen zitten. Dat kan soms een enorme impact hebben.
Mooi dat je je weer beter voelt.
Jammer van de lekke banden maar ik kan mij voorstellen dat je die na je operatie vol liefde hebt geplakt :)
Het was geen weggetje, maar een erg luxe fietspad... ;-)
En inderdaad, liever een steentje in de band dan in de nier. Wel jammer dat dit jaar, toen we Oude Wegen voor de tweede keer op de planning hadden, de andere nier moeilijk begon te doen. Na twee dagen vakantie afgebroken, en ruim een half jaar later na een aantal infecties, opnames, drains en een zware operatie nu weer aan het opknappen. We hopen komende zomer een derde poging te gaan doen voor Oude Wegen.
Polling schreef:Het was geen weggetje, maar een erg luxe fietspad... ;-)
En inderdaad, liever een steentje in de band dan in de nier. Wel jammer dat dit jaar, toen we Oude Wegen voor de tweede keer op de planning hadden, de andere nier moeilijk begon te doen. Na twee dagen vakantie afgebroken, en ruim een half jaar later na een aantal infecties, opnames, drains en een zware operatie nu weer aan het opknappen. We hopen komende zomer een derde poging te gaan doen voor Oude Wegen.
Dat is dan inderdaad een erg luxe fietspad (daar moeten er meer van komen). Misschien maar niet meer over "Oude Wegen" gaan fietsen, ook al heb je geen 3 nieren, het begint bijna vragen om problemen te worden.
Tja, maar als we het wel doen en de afslag naar Lourdes nemen, heb ik een goede reden om daar een kaarsje aan te steken...
Dezelfde vakantie, ik weet niet meer precies waar dit was, maar wat onsbij al deze routes is opgevallen, is het grote aantal km. Half- of onverhard, en de vele rustige wegen en paadjes. Wij zetten altijd thuis de routes uit met behulp van tracks van internet, de OFM in Basecamp en ervaringen die we hier en elders terugvinden. Deze foto staat weer voor “soms zit het mee”, heerlijk rustig fietsen door de bossen, niet te steil, geen regen, dus geen modder. Genieten, dit zijn de dagen waar we het op dat moment voor doen. (Maar de ‘soms zit het tegen’-dagen zijn de dagen waar we het nog jaren later over hebben...)
Afbeelding
Titel van onderwerp gewijzigd om zaken niet door elkaar te laten lopen.
Ik zei al eerder, soms zit het tegen. Zoals het begin van deze dag. Het is voorjaar 2015, en we hebben maar liefst vier weken vakantie kunnen regelen bij onze bazen. Weer fietsen vanuit huis, en we hebben een alternatieve route naar Berlijn opgezocht, veel kleinschalig landbouwgebied, veel dorpjes, heerlijk fietsen langs rustige wegen en weggetjes. De route loopt ongeveer evenwijdig aan de R1, iets zuidelijker.
Onderstaande foto is gemaakt bij een camping aan een meertje/rivier, en het regende al een dag of wat. Echt alles is nat.
Afbeelding
Een dag later rijden we de camping bij Berlijn op. Hier willen we een paar dagen blijven. Dan zit het mee. Er is een hotelletje bij, met betaalbare kamers en een groot afdak met drooglijnen waar we de tent en natte kleding rustig een dagje kunnen laten hangen terwijl wij Berlijn ontdekken. En een droog en warm bed...
we hebben daar een paar geweldige dagen doorgebracht, en zijn daarna vol goede moed noordwaarts gereden, richting Poolse grens, Oostzee, en langs de kust terug westwaarts. Daar hebben we ook nog 30+ meegekregen, en moesten vanwege de drukte het binnenland weer in, de Oostzeekust eind juni bij warm weer is gewoon niet leuk meer vanwege de drukte en de volle en onbetaalbare campings. 30-50 km het land in is weer volop rust en mooie route te vinden.
Leuk al die verhalen en foto's!
En soms zit het mee. In 2013 deden we een rondje langs Duitse rivieren. Vanwege regen en hoog water lukte dat niet altijd, vaak moesten we omrijden en toch de heuvels over, waar we deze tocht juist hadden gekozen vanwege relatief vlak... maar af en toe zat er een dag tussen met relatief mooi weer en dan hadden we dit soort plaatjes... genieten!
Afbeelding
In de herfst van 2012 gingen we een weekje op pad, een klein rondje langs de Duitse rivieren. O.a. De Lahn en de Ahr. Wat een prachtige riviertjes om langs te fietsen.
Maar ja, het was wel oktober, en de dagen zijn kort en soms regent het... soms zit geluk in een klein hoekje: een droge, zonnige middag en een picknicktafel bij de camping.

Afbeelding
Nice..
Dat is het mooie van fietsen. Geluk ervaren met mooie droge hoekjes met tafel. Heel herkenbaar.
Hier word je toch blij van!
Ik wel ja! ;-)
Met Pasen 2012 hebben we ook een weekend gefietst, door België. In vier dagen uit en thuis, dus niet te ver en te veel. Koude ochtenden, mooie. weggetjes, veel wind, maar rust, rust, rust...
Afbeelding
Zo'n foto heb ik ook, hartje zomer, hartje Bretagne. Aan de kust werden we soms weggestuurd omdat het vol was. Meeste municipals in het binnenland zijn verlaten.
Soms zijn er dagen waarop wij denken dat we het zwaar hebben op de fiets: regen, kou, wind, slechte wegen of paden, lekke band... maar dan zie je een beeldje waaruit blijkt dat het altijd slechter kan. Ik zou op zo’n fiets geen meter vooruit komen. Hij ook niet trouwens...

Afbeelding
Vandaag 2 foto’s. Om te laten zien dat een vakantie met gewone stadsfietsen en niet-lichtgewicht spullen ook leuk kan zijn.
Fietsen door Nederland, 2011

Afbeelding

Afbeelding
Schemering, rand van de camping....

Afbeelding