Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 569 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

33601 berichten
Martin E. van Doornik schreef:
di 28 jan, 2020 10:39
Leon schreef:
di 28 jan, 2020 10:35
Waar staat deze jongeman in 1993?
Het gebouw links lijkt op een restaurant met een uitkijktoren. De omgeving doet erg Midden-Europa aan. Harz, Tsjechië of Polen en zo.
Mijn eerste inval is Signal de Botrange, het hoogste punt van België.
Bridgestone SM schreef:
di 28 jan, 2020 11:04
Martin E. van Doornik schreef:
di 28 jan, 2020 10:39
Leon schreef:
di 28 jan, 2020 10:35
Waar staat deze jongeman in 1993?
Het gebouw links lijkt op een restaurant met een uitkijktoren. De omgeving doet erg Midden-Europa aan. Harz, Tsjechië of Polen en zo.
Mijn eerste inval is Signal de Botrange, het hoogste punt van België.
Meer precies de communicatie-toren nabij het echte hoogste punt.
Zie ook: Wikipedia

De "déjà-vu" herinnering werd met name getriggerd door het feit dat ik in 1980 een paar weken in het "station" bij Baraque Michel mocht vertoeven. Het "Signal de Botrange" was dus nabij. Ik herinner me ook de Korhoenders nog, maar dat mooie verhaal is wat OffTopic.
 
Je hebt het goed. Jij bent.
Qua spelling van buitenlandse termen die je regelmatig bezigt wordt het overigens hoog tijd voor een nieuw toetsenbord want dat ding bakt er niet veel soeps van. Misschien moet je het toetsenbord eens verbinden met internet zodat het ding eerst wat opzoekt.
Leon schreef:
di 28 jan, 2020 12:56
Je hebt het goed. Jij bent.
Qua spelling van buitenlandse termen die je regelmatig bezigt wordt het overigens hoog tijd voor een nieuw toetsenbord want dat ding bakt er niet veel soeps van. Misschien moet je het toetsenbord eens verbinden met internet zodat het ding eerst wat opzoekt.
Dank je.
Ik weet niet wat het was, maar ik dacht direct, nog voor ik de reactie van Martin zag: Dat lijkt mij België, ergens "boven" op de Haute Fagne. Misschien komt het omdat ik de Harz etc niet ken, ik denk evenwel dat het gewoon iets is in de bouwstijl ...
Dat de voet van de toren er ook op stond zag ik pas in tweede instantie.

En qua spelling: Ik doe mijn best, soms zijn mijn vingers te dik, soms zie ik de fout niet
(je mag me gerust - per PB - een correctie, of een lijstje met correcties sturen). En wellicht is het heel soms een bewuste afwijking van de standaardspelling..

Ik kijk even naar een nieuw raad-plaatje.
 
Tja, waarschijnlijk is plaatje één te moeilijk (hoewel sommigen zelfs een Italiaans trappenhuis weten te herkennen).
1.jpg
 
En plaatje twee is misschien wel te makkelijk.
 
2.jpg
De plaatjes zijn historisch ... maar nog lang niet zo historisch als het gefotografeerde.

In ieder geval ben ik nieuwsgierig naar hoe snel dit weer opgelost kan worden.
 
De eerste zoekactie op "kasteel ruine frankrijk" leidde mij naar: Chateau Hunaudaye.
Op Google maps: https://www.google.nl/maps/@48.4722555, ... 6656?hl=nl
JanH schreef:
di 28 jan, 2020 21:11
De eerste zoekactie op "kasteel ruine frankrijk" leidde mij naar: Chateau Hunaudaye.
Op Google maps: https://www.google.nl/maps/@48.4722555, ... 6656?hl=nl
Verdorie ... Google weet gewoon waar ik geweest ben.

Het is overigens wel het Chateau de la Hunaudaye (en dus eigenlijk ook nog eens: de ruïnes van .... ).
En bovendien heeft Google ondertussen de ruïnes een beetje opgeknapt/opgeleukt*.
't Is een beetje als slot Bommelstein waarvan ambtenaar Dorknoper zei dat het geen monument meer was sinds de huidige bewoner het had gerestaureerd.
    * Niet letterlijk Google, maar je schijnt er tegenwoordig een augmented reality bezoek te kunnen brengen. Ik vond de gewone reality genoeg.

Ik ben er overigens werkelijk per fiets langsgekomen, en het was toentertijd nog een echte ruïne (en dus zonder toegangskaartjes etc.).

Maar goed, de beurt is nu weer aan JanH.

PS   De bezoekersteller liep de afgelopen uren aardig op en er kwamen geen suggesties ... ik ging al aan een hint denken.
Bridgestone SM schreef:
di 28 jan, 2020 21:35
ik ging al aan een hint denken.
Geduld is een schone zaak. Niet iedereen heeft tijd en/of zin.

Nieuwe opgave
Knipsel.JPG
JanH schreef:
di 28 jan, 2020 22:26
Geduld is een schone zaak. Niet iedereen heeft tijd en/of zin.

Nieuwe opgave
Knipsel.JPG
Marktplatz Weilburg a/d Lahn.

https://www.google.com/maps/@50.4849961 ... 376!8i2688
https://www.google.com/maps/@50.4849619 ... 240!8i5120

De "truuk" bleek te liggen in een gokje: Ik meende met wat creativiteit  "zum Engel"  te kunnen lezen.
Nu blijken er enorm veel Gasthöfe etc "Zum Engel" te heten ... maar ineens dook ook de Amts-Apotheke zum Engel op ... in twee opzichten net buiten de kaders: geen Gasthof oid, en het pand dat aan de rand van de uitsnede zit blijkt een heel stuk breder als je vooraf zou denken.
Helemaal goed. Dat gaat lekker snel zo. Jij mag weer.
Goed dan ... misschien is deze dan echt moeilijk.
 
Tjaaa.jpg
Ik kan me moeilijk voorstellen dat men hier een déjà vu bij heeft.
Bridgestone SM schreef:
di 28 jan, 2020 23:17
Goed dan ... misschien is deze dan echt moeilijk.
 
Tjaaa.jpg

Ik kan me moeilijk voorstellen dat men hier een déjà vu bij heeft.
Hoeveel tweebaans-spoorlijnen lopen er dan door Europa? :roll: In ieder geval hier eentje zonder bovenleiding....
Martin E. van Doornik schreef:
di 28 jan, 2020 23:38
Bridgestone SM schreef:
di 28 jan, 2020 23:17
Goed dan ... misschien is deze dan echt moeilijk.
 
Tjaaa.jpg

Ik kan me moeilijk voorstellen dat men hier een déjà vu bij heeft.
Hoeveel tweebaans-spoorlijnen lopen er dan door Europa? :roll: In ieder geval hier eentje zonder bovenleiding....
Tja ... zoals je het formuleert noem je zelf een verborgen clue.
Maar er is meer te zien ...
Ik probeer te kijken wat er op het bordje bovenop het gebouwtje staat. Het lijkt er voor mij tenminste op dat er iets staat.
Maar het is zo klein, dat het voor mij Chinees is.

Hans
javb2812 schreef:
wo 29 jan, 2020 00:21
Ik probeer te kijken wat er op het bordje bovenop het gebouwtje staat. Het lijkt er voor mij tenminste op dat er iets staat.
Maar het is zo klein, dat het voor mij Chinees is.
Een goede invalshoek, maar ... het is geen Chinees, en het is een stuk minder ver naar het oosten.
Echter ... onder deze invalshoek was het sowieso ± onleesbaar (zelfs met een hogere resolutie), ik hoefde niet veel ruis toe te voegen.

Toch zijn er nog andere (softe) clues waarmee je je zoek-ruimte kan inperken.   Daarna wordt het het monnikenwerk ... het langs lopen van de potentiële locaties.
En anders ... is het het zoeken naar gelijksoortige afbeeldingen.

En ... ook al lijkt het het toppunt van "niks" er is zelfs een Nederlandstalige Wikipedia-pagina voor deze plek (ik moet zeggen dat dat mij wel verbaasde).
Bridgestone SM schreef:
di 28 jan, 2020 23:43
Martin E. van Doornik schreef:
di 28 jan, 2020 23:38
Bridgestone SM schreef:
di 28 jan, 2020 23:17
Goed dan ... misschien is deze dan echt moeilijk.
 
Tjaaa.jpg

Ik kan me moeilijk voorstellen dat men hier een déjà vu bij heeft.
Hoeveel tweebaans-spoorlijnen lopen er dan door Europa? :roll: In ieder geval hier eentje zonder bovenleiding....
Tja ... zoals je het formuleert noem je zelf een verborgen clue.
Maar er is meer te zien ...
Het landschap doet me wel wat denken aan de spoorlijn tussen Hasselt en Mol in België.
Anderzijds doet het landschap me aan héél veel plekken denken.
derdekeer schreef:
wo 29 jan, 2020 09:33
Bridgestone SM schreef:
di 28 jan, 2020 23:43
Martin E. van Doornik schreef:
di 28 jan, 2020 23:38

Hoeveel tweebaans-spoorlijnen lopen er dan door Europa? :roll: In ieder geval hier eentje zonder bovenleiding....
Tja ... zoals je het formuleert noem je zelf een verborgen clue.
Maar er is meer te zien ...
Het landschap doet me wel wat denken aan de spoorlijn tussen Hasselt en Mol in België.
Anderzijds doet het landschap me aan héél veel plekken denken.
Het is een nogal onscherpe foto. In de verte is heel vaag een torenachtig bouwwerk te zien of anders een dode boom.... De foto kan niet vergroot worden. En de linker spoorbaan ligt wat scheef, hoewel er geen bocht is. De rechter spoorbaan ligt weer andersom scheef. Ik ben niet van plan om honderden, honderden kilometers spoorbanen op Google satelliet af te zoeken. Om knetter van te worden. Die oude goederenwagon als keet zal nergens te vinden zijn.
Als die foto ter gelegenheid van 75 jaar bevrijding Auschwitz is geplaatst, zou die spoorlijn naar een van de concentratiekampen lopen? De bouten waarmee de railstaven op de bielsen zijn bevestigd, zien er anders uit dan op mijn onderstaande foto, met ernaast mijn fiets.

Dodenpoort Auschwitz-Birkenau.jpg
Ik ben bang dat dit een raadpraatje wordt.

Succes met zoeken!
Deze spoorlijn heeft alvast geen bovenleiding: https://www.ardennes-etape.be/vakantie- ... -3754.html
derdekeer schreef:
wo 29 jan, 2020 09:33
Bridgestone SM schreef:
di 28 jan, 2020 23:43
Martin E. van Doornik schreef:
di 28 jan, 2020 23:38

Hoeveel tweebaans-spoorlijnen lopen er dan door Europa? :roll: In ieder geval hier eentje zonder bovenleiding....
Tja ... zoals je het formuleert noem je zelf een verborgen clue.
Maar er is meer te zien ...
Het landschap doet me wel wat denken aan de spoorlijn tussen Hasselt en Mol in België.
Anderzijds doet het landschap me aan héél veel plekken denken.
Ik ken het niet persoonlijk daar tussen Hasselt en Mol, maar gezien de zeldzame planten aldaar neem ik aan: bos, heide en moeras ... en dat is alvast goed.
Maarrrr ... het is niet in België, dus ook niet de Chemin de Fer des 3Vallées (die in dat stukje België ligt dat bijna Frankrijk is/was).
Om de vraag maar voor te zijn: Het is ook geen Frankrijk.

De zoekrichtingen van Martin zijn in meer opzichten de goede !

Het is een "tweebaans-spoorlijn", neem dit tamelijk letterlijk: Het is géén normaal dubbelspoor :!:
 
Tjaaaa.jpg
 
En zoals ik al schreef: De plek geeft met Google verschillende hits, er is zelfs een (klein) bundeltje Wikipedia-pagina's, en ik vond zelfs ± overeenkomstige foto's.
Er zijn wellicht plekken in Europa die nog desolater zijn als hier, maar deze hoort tot de desolaatste plekken die toch nog vindbaar zijn.