Additionally, paste this code immediately after the opening tag: de wereldfietser in kleur - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

de wereldfietser in kleur

Morgen (vrijdagavond de 6e februari) hebben wij een redactievergadering. Ik zal de meningen zoals die tot dit punt op het forum staan meenemen bij de evaluatie.

En eh.., het tijdschrift maken is eigenlijk geen echt vrijwilligerswerk, want de vormgeefster krijgt betaald. De eindredacteur krijgt ook iets, alleen de rest niet. Niet dat dat veel uitmaakt, want enthousiasme, inzet en motivatie, kun je niet kopen met geld, maar komen vanuit je hart, vanuit je gedrevenheid.

Er staan advertenties in het tijdschrift waar gewoon voor betaald wordt. Deze vallen buiten de verantwoordelijkheid van de redactie, maar onder de verantwoordelijkheid van de uitgever. Advertorials worden niet geplaatst. Wel nieuwtjes in de rubriek Op Kleine Schaal.

Eric Schuijt (sinds heeeel lang redactielid, een paar jaar hoofdredacteur geweest en nu weer gewoon redactielid :lol: )
Prachtig blad, mooi vormgegeven en prettig leesbaar. Een hele verbetering ten opzichte van de z/w versie. Jammer dat het niet 5x zo dik is :wink:

Bob
Ik heb inmiddels wat concretere informatie gekregen. De teksten over die kleine reisorganisaties zijn inderdaad door die bedrijven zelf geschreven, hetgeen ook blijkt uit de aanhalingstekens. Er is geen geld voor betaald en je kunt ook niet zeggen dat er sprake is van duidelijke belangenverstrengeling. Wat je wel kunt zeggen is dat die stukken geen journalistiek product zijn. Het zou hetzelfde zijn als de NRC een interview met Balkenende zou plaatsen dat geschreven was door de Rijksvoorlichtingsdienst. Als de krant dat zou doen zou ik mijn abonnement opzeggen. Zulke stukken ontberen namelijk de onafhankelijke kritische invalshoek. Dat zelfde zie je ook precies bij deze stuken over kleine reisorganisatoren: het zijn heel vlakke tamelijk inhoudsloze stukken geworden. Ik althans zit daar niet op te wachten. Dit doet niets af aan mijn waardering voor al diegenen die hier zo hard en met overgave aan hebben zitten werken.
Wim
m-gineering schreef:resumerend: ik vind het nieuwe blad in tegenstelling tot de zw versie qua presentatie en toonzetting niet consistent met hoe ik de vereniging ervaar.
Voor mij wel. De vereniging is de afgelopen anderhalf jaar namelijk veranderd en de keuze voor kleur ligt naar mijn idee zeker in die lijn.
Groetjes,
Leon
Dit is nu zo'n discussie die (samen met de notulen) wel in het clubhuis achter gesloten forumdeuren kan. Niet WF'ers krijgen het blad niet en kunnen ook niet meepraten. :P :P
whave schreef:Niet WF'ers krijgen het blad niet en kunnen ook niet meepraten. :P :P
Het blad is ook "los" te koop :wink:
El Tonto schreef:Prachtig blad, mooi vormgegeven en prettig leesbaar. Een hele verbetering ten opzichte van de z/w versie. Jammer dat het niet 5x zo dik is :wink:

Bob
Ik mis wel het bekende logo van de Wereldfietser op het omslag, zoals die op pagina 43 én ook bovenaan deze website staat. Ziet er veel krachtiger en "fietszoevend" uit, dan dit softe lettertype zoals nu op het omslag staat. Iets voor het volgende nummer?
whave schreef:Niet WF'ers krijgen het blad niet en kunnen ook niet meepraten. :P :P
En in België krijgen we het ook in kleur, al zit daar blijbaar wat vertraging op :cry:
Michael W schreef:
whave schreef:Niet WF'ers krijgen het blad niet en kunnen ook niet meepraten. :P :P
Het blad is ook "los" te koop :wink:
Waar dan? Ik wil 'm ook wel eens zien?
whave schreef:
Michael W schreef:
whave schreef:Niet WF'ers krijgen het blad niet en kunnen ook niet meepraten. :P :P
Het blad is ook "los" te koop :wink:
Waar dan? Ik wil 'm ook wel eens zien?
Winkelverkoop
Het tijdschrift De Wereldfietser is in de volgende winkels verkrijgbaar. Is er geen winkel in de buurt, dan kun je het tijdschrift ook per post ontvangen. Klik Hier

1015 MS Amsterdam Fietsvakantiespeciaalzaak De Vakantiefietser Westerstraat 216
1017 WS Amsterdam Reisboekhandel A la Carte Utrechtsestraat 110-112
1054 HG Amsterdam Geografische Boekhandel Pied a Terre Overtoom 135-137
1703 DA Heerhugowaard Vittorio W.M. Dudokstraat 13
2271 AG Voorschoten Van Herwerden Wielersport Laan van Nieuw Oosteinde 100
3446 CR Woerden Zwerfkei Buitensport Jaap Bijzerweg 10
6701 DH Wageningen Recycle Tweewielers Herenstraat 37-39
6811 BL Arnhem Reisboekhandel De Noorderzon Nieuwstad 26
diverse plaatsen de filialen van Bever Zwerfsport

Er zijn geen verkooppunten van het tijdschrift De Vakantiefietser in België
Michael W schreef:1015 MS Amsterdam Fietsvakantiespeciaalzaak De Vakantiefietser Westerstraat 216
1017 WS Amsterdam Reisboekhandel A la Carte Utrechtsestraat 110-112
1054 HG Amsterdam Geografische Boekhandel Pied a Terre Overtoom 135-137
1703 DA Heerhugowaard Vittorio W.M. Dudokstraat 13
2271 AG Voorschoten Van Herwerden Wielersport Laan van Nieuw Oosteinde 100
3446 CR Woerden Zwerfkei Buitensport Jaap Bijzerweg 10
6701 DH Wageningen Recycle Tweewielers Herenstraat 37-39
6811 BL Arnhem Reisboekhandel De Noorderzon Nieuwstad 26
diverse plaatsen de filialen van Bever Zwerfsport
Jaja toe maar, het Hollandse westen denkt vaak – in de ogen van wij Noordelingen – dat Nederland ergens bij Zwolle ophoudt, afgezien dat ik wel één adres ken van Bever Zwerfsport in 9712 JM Groningen.
Michael W schreef: 2271 AG Voorschoten Van Herwerden Wielersport Laan van Nieuw Oosteinde 100
Moet zijn Voorburg
Martin E. van Doornik schreef: Jaja toe maar, het Hollandse westen denkt vaak – in de ogen van wij Noordelingen – dat Nederland ergens bij Zwolle ophoudt,
Ophouden met zielig zijn :roll: . Grosso modo haalt de handel in fietsvakantiespullen (een enkele uitzondering daargelaten :D ) Zwolle niet eens!
Martin E. van Doornik schreef:Jaja toe maar, het Hollandse westen denkt vaak – in de ogen van wij Noordelingen – dat Nederland ergens bij Zwolle ophoudt, afgezien dat ik wel één adres ken van Bever Zwerfsport in 9712 JM Groningen.
Tel uw zegeningen Martin..... :wink:
Volgens mij heeft De Zwerver ook exemplaren, was in ieder geval in het verleden zo, want via een blad bij hun gekocht ben ik lid van de vereniging geworden...

adres:
Reisboekwinkel de Zwerver
Oude Kijk in ’t Jatstraat 32
9712 EK Groningen

Met vriendelijke groet uit Peize,

Eric
Leon schreef:PERSBERICHT
MAASTRICHT INGELIJFD DOOR VLAANDEREN (EINDELIJK)
Aangezien ik net het blad De Vakantiefietser binnenkreeg is kennelijk besloten om Maastricht in te delen bij Vlaanderen. Ik zie dat dan maar als een compliment, dank! Ik ben benieuwd of ik lid mag blijven van de WF of ook administraitef moet emigreren :wink:
Groeten vanuit het buitenland!
Leon
Niet alleen Maastricht ook andere delen van Nederlands Limburg zijn overgedragen. :?
Sjirk
Ik heb nog geen nieuw kleurig blad van de wf ontvangen. :cry:
Gaat de verzending in partijen of gaat er iets mis?
Eric, betalend lid WF.
Grou is kennelijk ook onontwikkeld gebied, ook hier nog geen kleurig blad.

Ben dus "in blijde verwachting" :roll:

Groet

Jans
Hierboven is er een uitgebreide discussie ontstaan over de kwaliteit van de nieuwe uitvoering van de Wereldfietser.
Volgens mij is het een merkwaardige discussie die ook nog eens onbedoeld beïnvloed wordt door de redactie.

Er is een ledenvergadering geweest waarin gekozen is voor een uitgave in kleur. De opkomst op die vergadering was erg schamel, maar het was de keus van de individuele leden om NIET te komen.
(Terzijde, ik was er ook niet.)

Ik ben ook geen voorstander van kleur. Net als /Marten vond ik juist de zwart/wit uitvoering erg sterk, maar ik vond het niet noodzakelijk om me er tegen aan te bemoeien.


En dan die beïnvloeding door de redactie.

Een tijdschrift heeft sterke nummers en zwakke nummers. En dat is dan ook nog individueel bepaald.
Nu vond ik dit nummer niet een van de sterkste die ik gezien heb, en uit diverse uitlatingen begreep ik dat dat voor meer mensen geldt.

En dan gaat er een mechanisme werken. Een niet erg interessante inhoud en een nieuwe vormgeving die je niet aanstaat.
Gevolg: heftige reacties over de vormgeving, naar mijn idee mede beïnvloed door de inhoud.

En dat is jammer.

Leg ik nu de verantwoordelijkheid bij de redactie.
Het antwoord is: Nee.
Ik weet uit ervaring hoe moeilijk het is om eens in de zoveel tijd weer een interessante inhoud van een verenigingstijdschrift te maken.
Voor een heel groot deel is de redactie afhankelijk van aan hen aangeleverd materiaal door leden. Je kan niet verwachten dat een redactie alles zelf schrijft.

(Terzijde: ik heb ook nog nooit iets geschreven voor de Wereldfietser.)

En dan nog even over kleur versus zwart/wit.

Ik heb het gevoel dat hier sprake is van een scheiding der geesten.
De "ouden" tegen de "jongen". Zonder het hier overigens over leeftijd te hebben :D

Ik ben van mening dat als een kleurenuitgave van het tijdschrift meer jongeren aan het fietsen zet dit een goede zaak is, daar wil ik mijn eigen voorkeur voor opzij zetten.

En de redactie wil ik laten weten dat ik er vanuit ga dat er weer nummers zullen verschijnen die een ieder aan de zetel kluistert.

Peter
Peter M schreef:Ik heb het gevoel dat hier sprake is van een scheiding der geesten.
Onzin. :wink:

Je moet de redactie en de vormgeefster gewoon een paar bladen gunnen voordat de definitieve vorm er is. Ook zij zullen dingen zien die anders kunnen en moeten. De zwart/wit opmaak was erg goed, over een jaar is de kleurenopmaak dat vast ook !!
Michael W schreef:
Peter M schreef:Ik heb het gevoel dat hier sprake is van een scheiding der geesten.
Onzin. :wink:

Je moet de redactie en de vormgeefster gewoon een paar bladen gunnen voordat de definitieve vorm er is. Ook zij zullen dingen zien die anders kunnen en moeten. De zwart/wit opmaak was erg goed, over een jaar is de kleurenopmaak dat vast ook !!
Ik bedoel dat redelijk serieus. Diep in mijn hartje vind ik zwart/wit foto's ook eigenlijk mooier dan kleur.

Maar wat betreft je opmerking over ingroeien in een nieuwe opmaak heb je inderdaad gelijk.

Peter