Additionally, paste this code immediately after the opening tag: maximum snelheid - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

maximum snelheid

Teton pass :)

8 minuten lang een gemiddeld van 60km/h max. rond 80km/h.

En ook ik heb een filmpje van :lol:

http://vimeo.com/7457926
  • fully loaded: 87 kmH (afdaling Bernina westzijde CH)
    Grundig WB Downhill 1990 in Kaprun! : 101 kmH
Wouw uncle knobby, 101 ???
Was dat ook met bepakking ?

Anders telt het niet :wink:
Ik was even wat aan het zoeken over de wurzenpass. Die ben ik opgefietst en was inderdaad steil genoeg om 100 te halen.
Mijn top ligt bij 89.9 met volle bepakking de Simplon pas af in Italiaanse richting. De wind van de helicopter die vlakbij hing om wat bouwmaterialen op te hijsen was wel lastig. Als ik op mijn km teller had durven kijken had ik die 0.1 km er nog wel bijgetrapt. Een dag later ging ik onderuit met 45 per uur na een klein buitje waardoor het stof lekker glad was geworden. Gelukkig ook glad genoeg om mijn fietsbroek heel te houden terwijl ik zittend over het asfalt gleed. Het ergste was nog de Italiaan die recht over mijn spiegeltje reed dat van mijn fiets was gevallen.
Ondanks dat vind ik het nog steeds lekker om hard naar beneden te suizen.
Hier in het zuidimburgse heuvelland gaat het ook wel lekker de Eyserbosweg naar beneden. Daar heb ik vroeger ook meer dan 80 gehaald. Maar nu doe ik het toch wat rustiger aan. Relatief dan...

Gr. Richard
78,5 km/per uur.

Op mijn Avaghon randonneur met bepakking en bevroren vingers waardoor ik de remmen niet kon bedienen. :oops: ... en veel warrige wind.

De Pyreneeen Spanje in.

Henk.

kunst en fietswerk
Ik meen 79 km/u ergens in het Lake District een jaar of vijftien terug, op mijn oude Koga (en nog zonder helm ook :oops: , dat zou ik nou niet zo snel weer doen). Tegenwoordig doe ik het rustiger aan, ik ben me iets meer bewust geworden van de risico's, maar een mooie haarspeldbochtvrije afdaling blijft natuurlijk genieten. Eigenlijk vind ik het ook vaak zonde om al te hard te gaan want dan is het genieten nog sneller voorbij en het duurt al zo kort. Hier http://vimeo.com/17011906 heb ik nog een video staan van een 1000 meter afdaling vorig jaar op Kreta.
Op eigen kracht zal mijn record net even boven de 60 liggen op een halfgestroomlijnde ligfiets. Hoe hard ik op mijn vakantiefiets met bagage kan, weet ik niet. Op zich wel interessant, eens nadenken over een methode om dat te meten.

Helling af heb ik wel eens 80 gehaald, bij de afdaling van de Trollstigen. Hoewel de fiets volkomen stabiel was, heb ik hem daarna nooit meer zo laten rollen. Ik heb niet voor niks een schijfrem, ik kan er ongestraft regelmatig wat snelheid uithalen.

Overigens ligt het record voor op eigen kracht fietsen inmiddels op 133,28 km/h.

Grtjs, Waltertje
waltertje schreef:knip Ik heb niet voor niks een schijfrem, ik kan er ongestraft regelmatig wat snelheid uithalen.
knip
Voor mij is niet de remkracht op zich de beperkende factor, meer de grip van de banden en de balans in de fiets....
Met mijn V-brakes kom ik geen remkracht tekort, maar door een hoog onafgeveerd gewicht en flex in het frame wordt het op enig moment niet meer leuk...

Gr
Eric
eric190173 schreef:
waltertje schreef:knip Ik heb niet voor niks een schijfrem, ik kan er ongestraft regelmatig wat snelheid uithalen.
knip
Voor mij is niet de remkracht op zich de beperkende factor, meer de grip van de banden en de balans in de fiets....
Met mijn V-brakes kom ik geen remkracht tekort, maar door een hoog onafgeveerd gewicht en flex in het frame wordt het op enig moment niet meer leuk...
Remkracht is het probleem niet, en stabiliteit al helemaal niet. Ik denk dat als ik zou durven het moeiteloos over de honderd zou kunnen gaan. Maar dat durf ik niet, dus ik moet afremmen tussendoor. Met een schijfrem heb je dan minder kans op oververhitting dan met velgremmen.

Groetjes,

walter
waltertje schreef:
eric190173 schreef:
waltertje schreef:knip Ik heb niet voor niks een schijfrem, ik kan er ongestraft regelmatig wat snelheid uithalen.
knip
Voor mij is niet de remkracht op zich de beperkende factor, meer de grip van de banden en de balans in de fiets....
Met mijn V-brakes kom ik geen remkracht tekort, maar door een hoog onafgeveerd gewicht en flex in het frame wordt het op enig moment niet meer leuk...
Remkracht is het probleem niet, en stabiliteit al helemaal niet. Ik denk dat als ik zou durven het moeiteloos over de honderd zou kunnen gaan. Maar dat durf ik niet, dus ik moet afremmen tussendoor. Met een schijfrem heb je dan minder kans op oververhitting dan met velgremmen.

Groetjes,

walter
100 per uur, dat is echt hard. Op je ligfiets walter?
pfff, mij niet gezien, stel dat je een klapband krijgt, of dat je fiets bij bepaalde hoge snelheid oncontroleerbaar begint te resoneren?
Bij mij houdt het fully loaded automatisch bij 60kmh op, een te breed bovenlijf en de fietstassen fungeren als parachute :).
Ik ben bergaf ook niet zo'n snelheidsfreak (bergop daarentegen... :wink:). Heb vorig jaar met volle bepakking in de Italiaanse Alpen 76 km/h op een brede rechte weg gehaald, maar doorgaans gaat het niet harder dan een kilometertje of 60. Geldt ook op de racer trouwens. Ik geloof dat mijn max daar op 78 ligt, maar meestal is het rond de 70. Misschien komt dat ook omdat alleen snelheid in een afdaling me niet zoveel zegt. In plaats van lange rechte afdalingen heb ik liever wat technischer afdalingen. Dat gaat minder hard, maar je kunt dan wel lekker bochten aansnijden en je fiets erin smijten, zowel de racer als de vakantiefiets.
Mijn record is 87km/h in de afdeling van de timmelsjoch richting Oetz.
Het 2e snelste is 77km/h in de afdeling van de Ventoux richting Malaucene.
AB schreef:
waltertje schreef:Ik denk dat als ik zou durven het moeiteloos over de honderd zou kunnen gaan. Maar dat durf ik niet, dus ik moet afremmen tussendoor. Met een schijfrem heb je dan minder kans op oververhitting dan met velgremmen.
100 per uur, dat is echt hard. Op je ligfiets walter?
Ligfiets inderdaad, met banaantassen, die zijn behoorlijk gestroomlijnd. Trollstigen bestaat uit vrij korte stukjes, een echt lange afdaling is het niet. Toch moest ik remmen om niet boven de 80 uit te komen. Doodeng. Een klapband zal niet snel gebeuren, eerder zie je een gat in het asfalt over het hoofd, of wordt je gemangeld door een automobilist die denkt dat hij fietsers per definitie in moet halen. Het was één keer om uit te proberen en daarna nooit meer. Ik ga liever hard op eigen kracht. Doodgaan kan later ook nog wel.

Moet je trouwens eens zie hoe hard het gaat in een velomobiel op een nog bescheiden afdaling: http://www.youtube.com/watch?v=nIFpMrQ3CgQ

Grtjs, Walter - deze herfst ook zo'n fietspadtorpedo, maar niet voor op vakantie

Edit: verkeerde link
Kijk dit dan. 8)

http://www.youtube.com/watch?v=-kZSzB4kEE8

Brochard zit te roepen om zijn moeder in die laatste bocht. (vrij naar M. Ducrot)
Zelf ben ik niet zo'n held, qua afdalen dan.
Leuk dat er even 100 km/h op de klok van de motor staat, maar als Brochard meetrapt, gaat het natuurlijk lang zo hard niet, hooguit iets van 75 km/h.
rhendriks schreef:Ik was even wat aan het zoeken over de wurzenpass. Die ben ik opgefietst en was inderdaad steil genoeg om 100 te halen.
Gr. Richard
Ik weet welke kant en wanneer je daar af bent gefietst, een paar geleden was het echter richting Villach niet mogelijk om harder dan 30 per uur te gaan vanwege de nog niet gerepareerde winterschade. Mijn top ligt op 97,4 van de Vrsic naar beneden richting Bovec, volgens de teller dan, ik zag het pas toen ik beneden was, ik werd onderweg notabene ingehaald door een auto met nederlands nummerbord. Een volgende keer (als die er al komt) probeer ik hier toch niet harder dan 60 te gaan ook al is het een mooi lang stuk rechtuit a minimaal 10%. Er hoeft maar iets fout te gaan en het is einde oefening. Op dat bewuste stuk is het rechts van je ongeveer 80% en dat is mij iets te steil.

Peter
Vorige week in Chili eindelijk boven de 90 geweest (94 ofzo) (met bepakking). Op 4200m is de luchtweerstand een stuk minder, ik had in eerste instantie helemaal niet door dag het zó hard ging :lol:
Whoa, iemand heeft een draadje uit 2011 gevonden!
Toch is dit leuk.
Onlangs had ik met een aantal fanatieke fietsers een discussie over topsnelheden. Bij die fanatieke fietsers iemand die cyclosportives in Frankrijk en Italië rijdt en soms wint. Het vreemde is dit: met uitzondering van één persoon claimde iedereen dat hij zijn topsnelheid niet kende.
De uitzondering was iemand die 112 km/u gedaan had op Ventoux, naar eigen zeggen.
De rest was aan het liegen, vermoed ik met vrij grote zekerheid.
Natuurlijk kenden ze die topsnelheid wel.
Maar in Goed Gezelschap praat men over zulke dingen niet.
111 km/u met een vol bepakte ligfiets in Nicaragua. Was meteen het einde van mijn door magnetische inductie aangedreven teller die maar 110 kon hebben volgens de handleiding (klopte dus prima). Voor eeuwig vastgelegd....
_Peter_ schreef:
do 21 apr, 2011 17:38
rhendriks schreef:Ik was even wat aan het zoeken over de wurzenpass. Die ben ik opgefietst en was inderdaad steil genoeg om 100 te halen.
Gr. Richard
Ik weet welke kant en wanneer je daar af bent gefietst, een paar jaar geleden was het echter richting Villach niet mogelijk om harder dan 30 per uur te gaan vanwege de nog niet gerepareerde winterschade. Mijn top ligt op 97,4 van de Vrsic naar beneden richting Bovec, volgens de teller dan, ik zag het pas toen ik beneden was, ik werd onderweg notabene ingehaald door een auto met nederlands nummerbord. Een volgende keer (als die er al komt) probeer ik hier toch niet harder dan 60 te gaan ook al is het een mooi lang stuk rechtuit a minimaal 10%. Er hoeft maar iets fout te gaan en het is einde oefening. Op dat bewuste stuk is het rechts van je ongeveer 80% en dat is mij iets te steil.

Peter