Additionally, paste this code immediately after the opening tag: maximum snelheid - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

maximum snelheid

Snelst gemeten snelheid is 52,4km/u. Op een vlak stuk zonder noemenswaardige wind met een eigen gewicht van plusminus 105kg, op een vittorio met 38-16 rohloff van om en nabij 19kg (kaal gewicht) met achtertassen en een rechtop positie. De snelst ongemeten snelheid moet in zuid frankrijk geweest zijn, naar schatting 80-90km/u.
Tegen de 60 per uur, in de polder met flinke wind mee. Met de randonneur (2 lichte tassen achterop).

En dat persoonlijke record ga ik waarschijnlijk niet verbreken. Vond het al hard zat ;)

OK op de MTB in de Eifel er nog dik boven gezeten (wel op een asfaltafdaling), gaf voor mij geen lekker gevoel. Aan het eind was een scherpe bocht naar links en kregen 2 man medische hulp omdat ze de bocht niet gehaald hadden (was tijdens een marathon).
De Mont Ventoux richting Malaucène werd al een paar keer genoemd. Ik geloof dat ik daar enkele jaren terug op 63 zat of zo. Toen volgden de borden "gevaarlijke bocht over 400 m" en "gevaarlijke bocht over 200 m" elkaar al erg snel op.

Hoogst geklokt was 66 in 2003 in de afdaling van de Kaunertaler Gletscherstrasse, toen nog zonder helm. Ondanks vele (berg)fietsvakanties daarna is het daarbij gebleven; vanaf circa 50-55 km/h begint het gevoel van controle toch wel rap af te nemen.
Op de schoolfiets 51 km/u
Gazelle Sprinter Race 72 km/u racestuur
Cannondale Touring 600 84 km/u in Oostenrijk ; Dreisessel racestuur
Koga Worldtraveller 79 km/u in Australie ; Blue mountains recht stuur
Oke , ik heb echt alles tegen ;lengte en gewicht.
In friesland overigens op een vlakke weg 66 km/u
Groetjes Pier
Eind vorig jaar 59 op de e-bike die mijn vrouw gehuurd had. De Oosterscheldekering met storm mee.

Als ik denk aan het gezicht van de volgende huurder, als die de maximumsnelheid ziet, krijg ik nog steeds een enorme smile op mijn gezicht. Dat was me die drie dagen spierpijn ruimschoots waard
piviets schreef:
ma 05 mar, 2018 21:58
Oke , ik heb echt alles tegen ;lengte en gewicht.
Als je daarmee bedoelt dat je zwaar bent, dan is het juist een voordeel bergaf. Bergop is natuurlijk een ander verhaal. :wink:
Ergens langs de Spey: een mooie helling van zo'n 20%. Toen ik nog op mijn kilometerteller kon kijken ging ik met mijn zwaarbepakte fiets 72km/h. En miste daarna op enkele millimeters de vangrail in de scherpe bocht. Mijn Magura's remden net iets minder dan ik had verwacht. Het woord thrill kreeg toen wel duiding.
In de training: 74kmpu op de dijk naar Marken, windkracht 5 in de rug, ik zal zijn gelanceerd met 45-50 kmpu. En ik ben eigenlijk een strijkijzer (kan wel hard rijden, maar ben niet explosief).

In de wedstrijd heb ik wel vaker dat soort snelheden gezien in de massaspurt, maar dat is niet zo heel erg bijzonder. Er zijn een aantal krachtpatsers die na een uurtje op een biljartlaken Cavendish achtige wattages kunnen neergooien. :shock: Als je dan mee sprint in de top tien ga je dus heel hard, maar dat komt toch vooral door de zuiging.
Afgelopen zomer het Rijndal in in de buurt van Eberbach: 55,4 km/u. Op de gravelracer met een kilo of 15 bepakking.

En op mijn racefiets 76,7 km/u. Tijdens de ODS Classic 2017.

Eigenlijk let ik er nauwelijks op hoe hard ik rijd. Achteraf geven mijn tellertje en Strava aan dat het ergens best hard is gegaan. :shock:
De weg naast de lange rechte lijn van de aankomst van de oude nürburgring naar de hohe acht is licht dalend, met mijn MTB met veel te platte banden heb ik eens 60km/h geklokt, het geluid dat de dikke noppenbanden produceerden, was fenomenaal! Erg veilig voelde ik me wel niet...
Met de waw nog niet langdurig bergaf gereden, op het vlakke houdt het bij 50km/h wel op bij mij.
Met de Orca (velomobiel) 86 km/u in de omgeving van Saumur op een lange helling met net nieuw asfalt.
De andere fietsen gaan zo snel niet.
Vorig jaar bij Saint-Sauveur (net over de taalgrens bij Brakel) 76 km/u. Dat was met de Seiran (ligfiets). Met de 'bukker' houdt het op rond 60 km/u, maar dat is al heel wat jaren geleden.
O, ja, toen ik de Gforce trike nog had een frustrerende 69,9 km/u op de Col du Soulor. Veel te snel terug beneden :(
Ik ben wel een snelheidsfreak (geweest?) maar op een racefiets vond ik 60km/h al eng worden en op m'n huidige gazelle is > 45km/h al best eng. Met een velomobiel daarentegen heb ik meermaals > 100km/h gereden. Geweldige ervaring en de fiets blijft dan ook als een blok op de weg liggen dus geen enkele angst, maar verstandig is het niet, als er iets gebeurt dan zal het zeer slecht aflopen.

Ik heb een paar filmpjes van afdalingen met de velomobiel:
bast1aan schreef:
do 08 mar, 2018 13:47
En dichter bij huis: Amerongse berg (sorry, slecht filmpje), hier reed ik iets van 85. Ik rij er regelmatig, aangezien het een 60 weg en regelmatig vrij druk is maak ik hier geen gewoonte van.
Dit filmpje verbaast mij wel, en niet alleen de berijder van de velomobiel.
Het lijkt er op dat veel fietsers in de afdaling op het verdomstrookje voor fietsers blijven. Ik vind dat gevaarlijk. Het hoeft ook niet, want het is niet eens een fietsstrook. Als er nl. geen fietssymbool is staat is het een fietssuggestiestrook en die heeft juridisch/verkeerskundig etc. geen betekenis.

Wat ik doe zodra het iets harder gaat is overschakelen op motorrijdersmodus: ik neem mijn deel van de breedte van de weg in beslag om ervoor te zorgen dat ik altijd ruimte overhoudt om uit te wijken, voor wat dan ook.
De kans dat er in zo'n situatie een auto achter me zit die mij wil inhalen is zodra het een beetje snel gaat daarbij ook klein. Bovendien is het snelheidsverschil tussen mij en die auto klein, soms wel nul, dus achteropkomende auto's hebben ruim de tijd om mij te zien.
Leon schreef:
do 08 mar, 2018 14:10
Wat ik doe zodra het iets harder gaat is overschakelen op motorrijdersmodus: ik neem mijn deel van de breedte van de weg in beslag om ervoor te zorgen dat ik altijd ruimte overhoudt om uit te wijken, voor wat dan ook.
De kans dat er in zo'n situatie een auto achter me zit die mij wil inhalen is zodra het een beetje snel gaat daarbij ook klein. Bovendien is het snelheidsverschil tussen mij en die auto klein, soms wel nul, dus achteropkomende auto's hebben ruim de tijd om mij te zien.
Je hebt wel gelijk ja. Ik hou zelf eigenlijk een beetje het principe aan dat ik zoveel mogelijk rechts hou. Wel of geen fietsstrookje interesseert me eigenlijk weinig, net als of die wel of geen juridische betekenis heeft. Bij slecht overzicht ga ik meer op het midden van de weg rijden, zoals later te zien op het filmpje. Midden op de weg ben je ook beter zichtbaar. Ik vind onnodig links aanhouden dan ook weer vrij vervelend, zowel als iemand die wil passeren als iemand die gepasseerd word (wil geen gehijg in mijn nek, of continu mijn spiegel in de gaten moeten houden)