Additionally, paste this code immediately after the opening tag: maximum snelheid - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

maximum snelheid

De afdaling van de Galibier is idd zo mooi dat je alleen maar op de Ecrins let en van de weg rijdt... ik wil weer in de Alpen fietsen! :?
Mijn snelheidsrecord is 2,8 km/u. Lager kon de teller niet aangeven... :roll: Maar de wegen in Ecuador kunnen dan ook erg steil zijn. :wink:
Snelheden boven de 70 vind ik met bagage niet zo fijn. Een paar keer boven de 80 uitgekomen en een keer de 90 aangetikt. Dat was wel met een ligfiets zonder bepakking dus dat is iets makkelijker.

Afbeelding

Een prachtige afdaling om een record te verbeteren is de Fedaia in de Dolomieten bij het Marmolada massief, een paar kilometer 15% kaarsrecht weg. Helaas had ik wat last van de wind, dus mijn teller bleef steken tot 84 km per uur.
Dit (filmpje, WMV, 1.8MB) is in Guatemala. Slechts 50 km/h omdat ik met één hand de camera moest vasthouden. Maar op een ligfiets met bagage gaat dat best.

Mijn max is 86 km/h (of 364 km/h, toen mijn fiets stilstond bij een benzinepomp en het computertje een storing opving). De beperkende factor is meestal het wegdek en het aantal bochten.

Hebben jullie ook dat boven de 80 km/h je wangen gaan flapperen? ;-)
Is nu de titel van het topic opeens veranderd?
Niemand die boven de 95 of zelfs 100 km /uur heeft gefietst ?
eindgebruiker schreef:Hebben jullie ook dat boven de 80 km/h je wangen gaan flapperen? ;-)
Hoeft niet bij 80 km/u, maar bij afdalingen (zelfs van slechts 250 meter) voel ik de luchtdruk in mijn oren toenemen.... Soms levert het jeuk in de oren op. Met mijn pink in het oor wrijven en wat slikken gaat best wel.

Afbeelding
Fietsen in de Harz, Duitsland.
Mijn ogen beginnen te tranen bij afdalingen.

Rutger
Rutger schreef:Mijn ogen beginnen te tranen bij afdalingen.

Rutger
Ook als je een bril op hebt?
Zo ja, dan vind je de snelheid helemaal het einde...... :wink:

Gr
Eric

PS: Vind je bergafwaarts fietsen helemaal te gek, neem dan eens een motorrijlesje.......
lars de wit schreef:Niemand die boven de 95 of zelfs 100 km /uur heeft gefietst ?
124 km/u: http://www.youtube.com/watch?v=jUgXtZFd ... re=related
Zonder downhill, wind mee of gangmaker :shock:

Het werelduurrecord op een gestroomlijnde ligfiets (niet bergafwaarts, geen gangmaker) staat op naam van Damjan Zabovnik met 87,123 km/u:
http://www.eivie.com
Meerdere keren met een vol bepakte tandem + karretje 80 km/u gehaald. Totdat we in de afdaling van de Aubisque met 30 km/u een klap(voor)band kregen met als gevolg heel veel schaafwonden en een raar voorwiel. Hierna toch wat bibbers gekregen maar nu met de nieuwe fietsen durven we het weer aan om de remmen los te laten.

Afbeelding
oef :roll:
Dennis & Marijcke schreef:Meerdere keren met een vol bepakte tandem + karretje 80 km/u gehaald. Totdat we in de afdaling van de Aubisque met 30 km/u een klap(voor)band kregen met als gevolg heel veel schaafwonden en een raar voorwiel. Hierna toch wat bibbers gekregen maar nu met de nieuwe fietsen durven we het weer aan om de remmen los te laten.
Tijdens deze afdaling (ook in de Pyreneeën) ook een klapband gekregen en gevallen. Na nog een klapband in een andere afdaling heb ik die tocht afdalingen zoveel mogelijk proberen te vermijden en zelfs een stuk met de bus gegaan :oops: Na die tocht de V-brakes vervangen door een schijfrem en is de angst voor het afdalen gelukkig een stuk minder geworden.
De tovenaar schreef:Tijdens deze afdaling (ook in de Pyreneeën) ook een klapband gekregen en gevallen. Na nog een klapband in een andere afdaling heb ik die tocht afdalingen zoveel mogelijk proberen te vermijden en zelfs een stuk met de bus gegaan :oops: Na die tocht de V-brakes vervangen door een schijfrem en is de angst voor het afdalen gelukkig een stuk minder geworden.
Het stomme van afdalingen is dat de kans op hitteproblemen het kleinst is als je niet remt, en het grootst bij 30-50% van de theoretische eindsnelheid*. Maar ja, een ligfiets zoals op het filmpje heeft nogal weinig luchtweerstand, dus niet remmen in zo'n bochtig circuit is geen optie.
Leon

*: schatting op basis van een aantal berekeningen met met veel cW*A-waardes, kilo's, km/u, procenten etc.
Tovenaar, waren die klapbanden met 20" wielen? (Die worden natuurlijk extra heet tijdens het remmen.)
eindgebruiker schreef:Tovenaar, waren die klapbanden met 20" wielen? (Die worden natuurlijk extra heet tijdens het remmen.)
Inderdaad, mijn 20" voorvelg raakte oververhit. Achter heb ik 26" (Challenge Wizard). Tegenwoordig worden de meeste ligfietsen met 20 inch wielen standaard met schijfremmen uitgerust.
Afbeelding
Ca. 65km/h, vlak voor het onderuitgaan met de fiets. Beklimming van een colletje stapvoets, gehele weg uit het zadel; dat zou ik wel even rechtrekken tijdens de afdaling. Ontdekte voor het onderuitgaan op een afstand van 50 meter een wildrooster in de rijbaan. Remmen, glijden en onderuit en doorglijden tot op het wildrooster. Geen bord gezien; ook niet bij het terugrijden! Resultaat: schaafplekken rechterarm en -been, broek en blouse kapot, kapotte voorwiel, stuur. Daarna was ik genezen.
DriesBa schreef: Ontdekte voor het onderuitgaan op een afstand van 50 meter een wildrooster in de rijbaan. Remmen, glijden en onderuit en doorglijden tot op het wildrooster.
Wildroosters neem je of op volle snelheid waarbij je je fiets een klein beetje opwipt of stapvoets. Dit lijkt me de beroerdste reactie op een naderend wildrooster.
lars de wit schreef:Niemand die boven de 95 of zelfs 100 km /uur heeft gefietst ?
Een keer maar. Met een Quest velomobiel in Duitsland, Sauerland. Bij een afdaling van ca 6%, brede rechte weg was mijn max 104.

Mijn woon-werk route gaat over het Montferland zodat ik regelmatig boven de 60 kom zonder trappen. Als ik een beetje mijn best doe is op de afdaling van 't Peeske naar 's Heerenberg 75 haalbaar. Helaas ben ik bij 60 door mijn versnellingen heen anders zou het nog wel wat harder kunnen.

Mijn max op een tweewieler is 85 op een afdaling in Noorwegen. Niet echt stijl maar wel lang en recht. Ik had verwacht op de afdaling van de Mont Ventoux wel een nieuw PR te kunnen zetten maar daar bleef de teller steken op 73. Toen kreeg ik te veel last van tranende ogen.
73 in thailand vlak voor phuket, met tranen in de ogen naar beneden race en proberen auto's aan de kant te toeteren omdat zij maar 30 mogen en gingen.
Dit was met volle bepakking, later een vergelijkbare afdaling zonder bagage en dan durf ik toch minder. Het voelt minder stabiel ofzo.

Die afdaling was ook grappig tijdens de klim omhoog kwamen we een busje vol mountainbikers tegen die toeterend en zwaaiend ons de bult op juichden. Bovenaan gekomen waren ze de fietsen aan het afladen en maakten zich op voor de afdaling terwijl ook nog ff sultana aan het eten was. Uiteindelijk heb ik ze weer ingehaald.