Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Batavus houdt niet van kritiek - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Batavus houdt niet van kritiek

Leon schreef:Oké... wie belt Youp? :wink:
Ik krijg em niet te pakken op zijn mobiel........
Waag het niet! Ik heb nog een Batavus Flying Dutchmen in mijn schuurtje staan. :D
Deze hele discussie berust op een groot misverstand; namelijk dat dit ook echt een reisfiets is. Dat is namelijk niet zo en Batavus geeft dat eigenlijk zelf wel een beetje toe.

Naar aanleiding van dit topic heb ik maar eens gegoogeld op Batavus Venturo en kwam daarna op dit artikel van bike & Trekking http://www.bikeandtrekking.nl/images/41/896.pdf . Daarin geeft de ontwerper ook ruiterlijk toe (interview op p. 3) dat de fiets eigenlijk bedoeld is voor "de sportieve woon-werkfietser (kennelijk alleen een man dus) die er in zijn vrije tijd graag op uit trekt". Tsja, leuk dus voor woon-werk verkeer en drie weken Frankrijk, maar niet echt een reisfiets natuurlijk; iets wat wij allang aan de constructie en afmontage hadden gezien.
DeFietsreiziger schreef:Waag het niet! Ik heb nog een Batavus Flying Dutchmen in mijn schuurtje staan. :D
Ja, en ik heb nog een Batavus Randonneur. Met die fiets heb ik over drie continenten gefietst. Dus het doet wel een beetje pijn. :wink:
Peter Rodenburg schreef:Deze hele discussie berust op een groot misverstand; namelijk dat dit ook echt een reisfiets is. Dat is namelijk niet zo en Batavus geeft dat eigenlijk zelf wel een beetje toe.

Naar aanleiding van dit topic heb ik maar eens gegoogeld op Batavus Venturo en kwam daarna op dit artikel van bike & Trekking http://www.bikeandtrekking.nl/images/41/896.pdf . Daarin geeft de ontwerper ook ruiterlijk toe (interview op p. 3) dat de fiets eigenlijk bedoeld is voor "de sportieve woon-werkfietser (kennelijk alleen een man dus) die er in zijn vrije tijd graag op uit trekt". Tsja, leuk dus voor woon-werk verkeer en drie weken Frankrijk, maar niet echt een reisfiets natuurlijk; iets wat wij allang aan de constructie en afmontage hadden gezien.
In hetzelfde artikel lees ik:
“Toen we het plan opgevat hebben om weer met een serieuze reisfiets te komen, hebben we goed gekeken naar de concurrentie in dit segment. Daarbij viel meteen op dat er erg veel van hetzelfde verkrijgbaar is. En omdat wij denken dat men niet op nóg meer van hetzelfde zit te wachten, hebben we ernaar gestreefd binnen het reisfietssegment een nieuwe beleving te bieden en een eigen identiteit te creëren”, vertelt Batavus’ Onno Kramer.
Ik lees echt de worden "serieuze reisfiets" en "reisfietssegment" in een blad dat er is voor "Bike & Trekking". Een misverstand is dat de Venturo thuis hoort in dit segement. Meer iets voor "Pitch & Put" , "Horse & Hunt", Libelle en Margriet, Story en Party, Sjors & Sjimmie, Suske en Wiske, Jip en Janneke :lol:
“En omdat wij denken dat men niet op nóg meer van hetzelfde zit te wachten, hebben we ernaar gestreefd binnen het reisfietssegment een nieuwe beleving te bieden en een eigen identiteit te creëren”, vertelt Batavus’ Onno Kramer.
Hebben ze helemaal gelijk in 8)
winewalk schreef:
Christophorus schreef:Wat zouden jullie ervan zeggen om dit negatief kritische topic eens een positieve draai te geven?
Laten we al onze ervaring en kennis eens samenvoegen en op onze geheel eigen wijze Batavus een handje te helpen!

Neem 1 Batavus Venturo, breng vervolgens de gevoelige punten in kaart en draag betere oplossingen aan zonder het onderscheidende karakter van de Venturo geweld aan te doen. Streef er bij jullie verbeteringen aub wel naar om de prijs op gelijk niveau te houden. Hoe zou de fiets er dan uit komen te zien volgens jullie?
Helemaal mee eens. Vandaar ook mijn mailtje aan Batavus (zie boven). Ik ben technisch niet zo op de hoogte als sommige anderen hier, maar mijn eerste punt wat verbeterd moet worden: de prijs! Het ding is een paar honderd euro te duur in vergelijking met wat de (duitse) concurrentie aanbiedt.

Dankzij het feit dat de hele westerse wereld profiteert van de sociaal-maatschappelijke ongelijkheid, nl. de lage lonen landen, is deze fiets betaalbaar te noemen. Als het gehele produktieproces van alle materialen en onderdelen in de westerse wereld zou plaatsvinden dan zou ook deze fiets enkele duizenden euros duurder moeten zijn. In die zin is elke "wereldfiets" te goedkoop. En om deze fiets goedkoper te krijgen moet je gewoon wat pingelen met je dealer, kleine moeite tegenwoordig.

Met vier spaakjes erbij in voor- en achterwiel, twee stangetjes tussen achterdrager en staande achtervork, dan is denk ik de meeste functionele kritiek al gesnoerd. Liefst een brede achtervork, zodat er nog eens een big appeltje gemonteerd kan worden. Wellicht dat de geometrie van het frame ook nog een aanpassing kan krijgen, maar heb me daar niet in verdiept. Een lange achtervork, lange naloop en dus lange wielbasis vind ik wel prettig, geeft een fiets een stabiel sturend karakter.

Heb de fiets onlangs in het echie gezien, vraag me af hoeveel mensen hier op dit forum dat kunnen zeggen. Maar in het echt ziet ie er best okay uit, in 3d is een fiets altijd anders dan op een platte foto. Die kromme neus van deze fiets tpv het balhoofd zal ongetwijfeld de fiets ook wat extra stijfheid geven, plus dat de kabels door deze neus heengeleiden. Okay waarschijnlijk is het gedaan voor de "doorlopende" lijnen van het frame en om de koplamp een idee van geintegreerdheid te geven, maar ze hebben het toch ook wel een functie gegeven.....

De alu-as van de xt-naaf...... (heeft de koga randonneur ook niet zo'n naaf?). Gewoon je fiets goed onderhouden. Maar okay, een stalen as en grotere kogels is duurzamer. Aangetekende brief richting Shimano?

Remschijven? Piepende zooi die ik persoonlijk niet wil, maar zie er ook wel de voordelen van in.

Geintegreerd balhoofd? Is het echt een risico? Hier mensen op dit forum ervaring daarmee? Heb het zelf nog niet meegemaakt, op mijn hed3 voorwiel na dan, waarin de kogellager extra ruimte creeerde in de alu-conus, waardoor de speling niet meer op te lossen was..... opgelost met een metalen stripje en wat metaallijm. Denk dat ook hier weer geldt, goed onderhoud en regelmatig controleren of je speling in je balhoofd hebt. En met dat aheadsysteem kan je dat doen zonder grote sleutels... Tuurlijk een stalen frame en chris king 2nut klinkt altijd beter.

Dan nog de hoge voordrager? iets minder stabiel? in theorie misschien wel, maar in de praktijk merk je daar niets van, dus niet echt een issue volgens mij. Bedenk maar dat je nu beter laaghangend groeigewas kunt ontwijken

Is het met deze verbeteringen dan opeens een goede reisfiets? Voor asfaltwegen kun je er dan prima mee uit de voeten denk ik. Zou ik hem dan kopen?? Nee tuurlijk niet, heb al 8 fietsen :), maar om dan maar eindeloos een produkt te bashen omdat batavus vocabulair claimt dat dit een reisfiets is? Live and let live zou ik zeggen......

En consumenten die blindelings en kritiekloos de kretologie van fabrikanten, dealers en folders geloven/volgen en niet sceptisch worden als er een woord als ultiem en perfect in de marketingcampagne gebruikt wordt, die verdienen niet beter dan dat ze blindelings hun portomonnee trekken.
AB schreef:
winewalk schreef:
Christophorus schreef:Wat zouden jullie ervan zeggen om dit negatief kritische topic eens een positieve draai te geven?
Laten we al onze ervaring en kennis eens samenvoegen en op onze geheel eigen wijze Batavus een handje te helpen!

Neem 1 Batavus Venturo, breng vervolgens de gevoelige punten in kaart en draag betere oplossingen aan zonder het onderscheidende karakter van de Venturo geweld aan te doen. Streef er bij jullie verbeteringen aub wel naar om de prijs op gelijk niveau te houden. Hoe zou de fiets er dan uit komen te zien volgens jullie?
Helemaal mee eens. Vandaar ook mijn mailtje aan Batavus (zie boven). Ik ben technisch niet zo op de hoogte als sommige anderen hier, maar mijn eerste punt wat verbeterd moet worden: de prijs! Het ding is een paar honderd euro te duur in vergelijking met wat de (duitse) concurrentie aanbiedt.

Dankzij het feit dat de hele westerse wereld profiteert van de sociaal-maatschappelijke ongelijkheid, nl. de lage lonen landen, is deze fiets betaalbaar te noemen. Als het gehele produktieproces van alle materialen en onderdelen in de westerse wereld zou plaatsvinden dan zou ook deze fiets enkele duizenden euros duurder moeten zijn. In die zin is elke "wereldfiets" te goedkoop. En om deze fiets goedkoper te krijgen moet je gewoon wat pingelen met je dealer, kleine moeite tegenwoordig.

Met vier spaakjes erbij in voor- en achterwiel, twee stangetjes tussen achterdrager en staande achtervork, dan is denk ik de meeste functionele kritiek al gesnoerd. Liefst een brede achtervork, zodat er nog eens een big appeltje gemonteerd kan worden. Wellicht dat de geometrie van het frame ook nog een aanpassing kan krijgen, maar heb me daar niet in verdiept. Een lange achtervork, lange naloop en dus lange wielbasis vind ik wel prettig, geeft een fiets een stabiel sturend karakter.

Heb de fiets onlangs in het echie gezien, vraag me af hoeveel mensen hier op dit forum dat kunnen zeggen. Maar in het echt ziet ie er best okay uit, in 3d is een fiets altijd anders dan op een platte foto. Die kromme neus van deze fiets tpv het balhoofd zal ongetwijfeld de fiets ook wat extra stijfheid geven, plus dat de kabels door deze neus heengeleiden. Okay waarschijnlijk is het gedaan voor de "doorlopende" lijnen van het frame en om de koplamp een idee van geintegreerdheid te geven, maar ze hebben het toch ook wel een functie gegeven.....

De alu-as van de xt-naaf...... (heeft de koga randonneur ook niet zo'n naaf?). Gewoon je fiets goed onderhouden. Maar okay, een stalen as en grotere kogels is duurzamer. Aangetekende brief richting Shimano?

Remschijven? Piepende zooi die ik persoonlijk niet wil, maar zie er ook wel de voordelen van in.

Geintegreerd balhoofd? Is het echt een risico? Hier mensen op dit forum ervaring daarmee? Heb het zelf nog niet meegemaakt, op mijn hed3 voorwiel na dan, waarin de kogellager extra ruimte creeerde in de alu-conus, waardoor de speling niet meer op te lossen was..... opgelost met een metalen stripje en wat metaallijm. Denk dat ook hier weer geldt, goed onderhoud en regelmatig controleren of je speling in je balhoofd hebt. En met dat aheadsysteem kan je dat doen zonder grote sleutels... Tuurlijk een stalen frame en chris king 2nut klinkt altijd beter.

Dan nog de hoge voordrager? iets minder stabiel? in theorie misschien wel, maar in de praktijk merk je daar niets van, dus niet echt een issue volgens mij. Bedenk maar dat je nu beter laaghangend groeigewas kunt ontwijken

Is het met deze verbeteringen dan opeens een goede reisfiets? Voor asfaltwegen kun je er dan prima mee uit de voeten denk ik. Zou ik hem dan kopen?? Nee tuurlijk niet, heb al 8 fietsen :), maar om dan maar eindeloos een produkt te bashen omdat batavus vocabulair claimt dat dit een reisfiets is? Live and let live zou ik zeggen......

En consumenten die blindelings en kritiekloos de kretologie van fabrikanten, dealers en folders geloven/volgen en niet sceptisch worden als er een woord als ultiem en perfect in de marketingcampagne gebruikt wordt, die verdienen niet beter dan dat ze blindelings hun portomonnee trekken.
winewalk schreef:Ik heb net een bericht aan info@batavus.nl gestuurd:

Beste Batavusmensen,

Op het forum van de wereldfietser is een discussie ontstaan over het model Venturo Extreme.
Dit forum wordt zeer veel bezocht door ervaren en minder ervaren wereldfietsers, die graag jullie reactie zouden horen op wat hier geschreven wordt.

Webadres van het forum:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 23&t=13577

Reageren kan via het forum (even een gebruikersnaam aanmaken) of via dit email adres.

Met vriendelijke groet,

Een wereldfietser.


Eens kijken of ze hier wat mee doen.
Een reactie van Batavus!!

Beste Wereldfietser,

Dank u voor uw bericht.
De reactie van de meneer in kwestie is verdwenen, omdat we recent de database van onze site met de collectie 2011 bij een andere provider hebben ondergebracht.
De Venturo Extreme is een model dat doorloopt in de collectie 2011. Het lijkt of we de reactie hebben verwijderd, dit is niet het geval, we hebben weer een nieuwe start gemaakt met een nieuwe collectie.
Wanneer meneer zijn reactie opnieuw invoert zullen wij deze opnieuw plaatsen. Ook kunnen we deze meneer dan netjes van ons commentaar voorzien en hem hier uit nodigen voor een testrit, zodat hij kan ervaren dat het wel degelijk een geschikte fiets is.

Met vriendelijke groet / Kind regards,
BATAVUS B.V.



Medewerkers afdeling consumenten


Ze reageren in ieder geval op mail, dus dat is al wat. :D Wim: werk aan de winkel. En je mag naar Hoogeveen voor een testrit!
winewalk schreef:
winewalk schreef:Ik heb net een bericht aan info@batavus.nl gestuurd:

Beste Batavusmensen,

Op het forum van de wereldfietser is een discussie ontstaan over het model Venturo Extreme.
Dit forum wordt zeer veel bezocht door ervaren en minder ervaren wereldfietsers, die graag jullie reactie zouden horen op wat hier geschreven wordt.

Webadres van het forum:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 23&t=13577

Reageren kan via het forum (even een gebruikersnaam aanmaken) of via dit email adres.

Met vriendelijke groet,

Een wereldfietser.


Eens kijken of ze hier wat mee doen.
Een reactie van Batavus!!

Beste Wereldfietser,

Dank u voor uw bericht.
De reactie van de meneer in kwestie is verdwenen, omdat we recent de database van onze site met de collectie 2011 bij een andere provider hebben ondergebracht.
De Venturo Extreme is een model dat doorloopt in de collectie 2011. Het lijkt of we de reactie hebben verwijderd, dit is niet het geval, we hebben weer een nieuwe start gemaakt met een nieuwe collectie.
Wanneer meneer zijn reactie opnieuw invoert zullen wij deze opnieuw plaatsen. Ook kunnen we deze meneer dan netjes van ons commentaar voorzien en hem hier uit nodigen voor een testrit, zodat hij kan ervaren dat het wel degelijk een geschikte fiets is.

Met vriendelijke groet / Kind regards,
BATAVUS B.V.



Medewerkers afdeling consumenten


Ze reageren in ieder geval op mail, dus dat is al wat. :D Wim: werk aan de winkel. En je mag naar Hoogeveen voor een testrit!

Ben benieuwd, niet vergeten 4 fietstassen vol telefoongidsen mee te nemen en dan flink met die achterbrug slingeren. Eens kijken of het spatbordje het dan volhoudt :). De weddenschappen kunnen beginnen :)
Maar eigenlijk wel vreemd, auto's worden vele duizenden kilometers getest voor ze de verkoop in gaan, maar batavus ontwerpt een nieuw dragersconcept zonder dat in de praktijk goed te testen. Hoewel dat uiteraard ook maar een aanname is :?
Vlakbij Hoogeveen liggen twee atb-routes. Even volbeladen overheen scheuren. Moet toch kunnen met een 'extreme' fiets? 8)
Is er wel eens iemand overgestapt van bv. Santos, Idworx, Avaghon, VSF, Cannondale, Thorn enz. naar Batavus en had daar geen spijt van?

Ik bedoel maar.
Interessant. 'Deze meneer' kan slechts toevoegen dat zijn reactie er nooit gestaan heeft (dat is iets anders dan 'verdwenen' omdat precies op dezelfde dag dat ik wat plaatste de site vernieuwd werd ) en dat er nog geen contact met hem is opgenomen. We wachten af, maar ik hoop op een serieus gesprek over hun ambities op de echte reisfietsmarkt. Het zou immers echt goed zijn als er in elke gewone fietsenwinkel ook een goede reisfiets te koop was.
Wim
Pedalero schreef:Vlakbij Hoogeveen liggen twee atb-routes. Even volbeladen overheen scheuren. Moet toch kunnen met een 'extreme' fiets? 8)
Mag geen probleem zijn, in aanmerking genomen wat je al met een carbon racefiets kan doen:
http://www.youtube.com/watch?v=5z1fSpZNXhU

:D
Toch denk ik dat Wim in Heerenveen meer kans maakt op een proefrit? :?:
glrfndl schreef:Toch denk ik dat Wim in Heerenveen meer kans maakt op een proefrit? :?:
Volgens mij weet iedere Groninger academicus het verschil: Heerenveen is vergeten over te stappen in Zwolle, Hoogeveen is bijna thuis :D
m-gineering schreef:Mag geen probleem zijn, in aanmerking genomen wat je al met een carbon racefiets kan doen:
http://www.youtube.com/watch?v=5z1fSpZNXhU

:D
En nu nog een keer, maar dan met twintig kilo bagage ;-)
winewalk schreef:
winewalk schreef:Ik heb net een bericht aan info@batavus.nl gestuurd:

Beste Batavusmensen,

Op het forum van de wereldfietser is een discussie ontstaan over het model Venturo Extreme.
Dit forum wordt zeer veel bezocht door ervaren en minder ervaren wereldfietsers, die graag jullie reactie zouden horen op wat hier geschreven wordt.

Webadres van het forum:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 23&t=13577

Reageren kan via het forum (even een gebruikersnaam aanmaken) of via dit email adres.

Met vriendelijke groet,

Een wereldfietser.


Eens kijken of ze hier wat mee doen.
Een reactie van Batavus!!

Beste Wereldfietser,

Dank u voor uw bericht.
De reactie van de meneer in kwestie is verdwenen, omdat we recent de database van onze site met de collectie 2011 bij een andere provider hebben ondergebracht.
De Venturo Extreme is een model dat doorloopt in de collectie 2011. Het lijkt of we de reactie hebben verwijderd, dit is niet het geval, we hebben weer een nieuwe start gemaakt met een nieuwe collectie.
Wanneer meneer zijn reactie opnieuw invoert zullen wij deze opnieuw plaatsen. Ook kunnen we deze meneer dan netjes van ons commentaar voorzien en hem hier uit nodigen voor een testrit, zodat hij kan ervaren dat het wel degelijk een geschikte fiets is.

Met vriendelijke groet / Kind regards,
BATAVUS B.V.



Medewerkers afdeling consumenten


Ze reageren in ieder geval op mail, dus dat is al wat. :D Wim: werk aan de winkel. En je mag naar Hoogeveen voor een testrit!
@Wim: hier nog ooit iets mee gedaan?
Zie pb. Ik heb niets van hen gehoord en was het zelf ook eerlijk gezegd vergeten.
Wim