Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Batavus houdt niet van kritiek - Forum Wereldfietser

Batavus houdt niet van kritiek

We hebben het hier laatst gehad over de nieuwe Batavus Venturo Extreme fiets. Velen vonden hem duur en weinig geschikt als vakantiefiets - een typisch product van de marketingmensen. Ik heb toen ook gebruik gemaakt van de mogelijkheid om op de Batavus site een review te plaatsen. Volgens Batavus mag je kritische teksten plaatsen (zolang het netjes blijft), maar de praktijk blijkt anders: mijn tekst is tegengehouden.
Dit is wat ik schreef:

Als ervaren vakantiefietser moet ik zeggen dat ik dit een teleurstellend ontwerp vind. De fiets is loeizwaar, en zit vol met twijfelachtige constructies. Het frame is vast duur om te maken, maar blinkt uit in overbodigheden in plaats van een efficient materiaal gebruik. Als ander voorbeeld noem ik de dragers, waarbij de achterdager onvoldoende gesteund wordt (een spatbord is daarvoor niet genoeg). Juist dragers zijn onderdelen die op vakantie vaak kapot gaan. Ook een xt achternaaf is tegenwooodig geen aanbeveling meer sinds Shimano de lagers verkleind heeft om ruimte te maken voor een dikke alu as. Verder lijkt me dat er een geintegreerd balhoofd lager in zit. Dat is kwetsbaar en niet universeel, en dus het laatste wat je op een vakantiefiets wilt hebben. Tot slot ben ik niet erg onder de indruk van de wielen. Juist daar gaat het vaak fout. Daarom hebben veel echte vakantiefietsen handgebouwde (en dus betere) 26 inch (dus sterkere) wielen, en 36 spaken. Waarom heeft deze fiets 32 spaken als 36 spaken niets meer kost en duidelijk degelijker is?
Ik vind deze fiets een poseur, en eerlijk gezegd ook nog lelijk (maar dat is persoonlijk). Dat is jammer, want ze weten bij Batavus vast wel hoe je een echte vakantiefiets bouwt.
Wim
Je kraakt de hele fiets af. Als iemand dat leest kopen ze de fiets niet dat gaat een fabrikant natuurlijk niet plaatsen. :lol:
Ik ben het met fiets-ster eens.

Als ik fabrikant was, dan zou ik dit ook niet op mijn site willen hebben staan :roll:
Even los van of je gelijk hebt of niet. (Alhoewel het een eigen mening is dus je hebt altijd gelijk.) Het enige positieve wat je meldt is dat ze vast wel weten hoe je wel een vakantiefiets bouwt.
Wim schreef:Volgens Batavus mag je kritische teksten plaatsen (zolang het netjes blijft), maar de praktijk blijkt anders
Dat is toch consequent?

De claim "Voor de extreme fietser is deze trekkingfiets perfect" geloof je al niet, dus waarom zouden andere beweringen dan wel waar zijn ;).

Maar als je op Batavus Venturo zoekt, Google rangschikt het WF topic direkt onder de link naar de Batavus site :D
Kunnen we Onno Kramer niet uitnodigen voor een praktijk-workshop "vakantiefiets" komend weekend in Dordrecht of op een wf fietsweekend? Dan kunnen we uitleggen waarom zijn keuzes in de praktijk niet zo geschikt zijn.
Als je zoiets niet op je site wilt hebben moet je er niet de mogelijkheid geven kritiek te leveren. Er is overigens een andere nog betere manier om zulke kritiek niet meer te krijgen: bruikbaarder fietsen leveren.
Wim
Lijkt me leuk. In Dordrecht moet ik overigens helaas verstek laten gaan. Het kan overigens ook discreter. We kunnen ook best eens met ze om de tafel gaan zitten en vertellen wat volgens ons een goede fiets zou zijn. Maar zoals ik ook al schreef weten ze dat vast wel.
Wim
Ik ben al zeven jaar de trotse eigenaar van een Batavus Delivery Bike. Ik gebruik hem dagelijks voor werk en in de zomer voor tochtjes. Ik heb er heel Nederland mee gefietst met lichte bagage. Lood zwaar, slechts 3 versnellingen maar o zo betrouwbaar.

Nooit heb ik er iets aan gedaan of veranderd, Dat ding wil maar niet kapot. Slechts een keer was de lamp stuk, opgebrand, en de binnenband leeg, op gebroken glas gereden! Verder nooit iets !! Zeven jaar lang fietsplezier voor nog geen 700 euri. En hij doet t nog altijd goed.

Al die tijd heb ik stiekem gehoopt dat Batavus ooit zal komen met een degelijk fiets zoals de delivery bike maar dan lichter en wat geschikt voor lange vakantietochten. Ik schrik een beetje van de recensie hierboven.

Wim, heb je die fiets geprobeerd?
Dit forum - althans in ieder geval het onderdeel Techniek en onderdelen - zou toch tot de verplichte vakliteratuur van iedere fabrikant van vakantiefietsen moeten behoren. Als dat zo was zou Batavus best weten wat van een goede vakantiefiets verlangd wordt.
En misschien weten ze dat ook wel, maar richten ze zich op een andere markt: vakantiefietsen die ik tijdens mijn fietsvakanties zeer vaak tegenkom. Vakantiefietsen die verreweg hun meeste tijd doorbrengen achterop of bovenop een vierwielig voertuig.

Gerd
Han schreef:
Wim, heb je die fiets geprobeerd?
"Ober, dit ei is bedorven!"
"Heeft u wel geproefd?"


:wink:
m-gineering schreef:
Han schreef:
Wim, heb je die fiets geprobeerd?
"Ober, dit ei is bedorven!"
"Heeft u wel geproefd?"


:wink:

Hahaha.. grappig.

Volgens mij probeert Batavus gewoon zoveel mogelijk fietsen te verkopen met zo weinig mogelijk kosten. En om iets dan een vakantiefiets te noemen vergroot alleen maar hun potentiele markt. Dat heet gewoon reclame. Reclame is meestal misleidend en zo ook hier. En natuurlijk staan ze open voor kritiek. Zolang die maar positief is.
Wim schreef:Als je zoiets niet op je site wilt hebben moet je er niet de mogelijkheid geven kritiek te leveren. Er is overigens een andere nog betere manier om zulke kritiek niet meer te krijgen: bruikbaarder fietsen leveren. Wim
Dat is niet de prioriteit van de (groot)ondernemer c.s.
Leon
De Batavus-site heeft het over 'klantbeoordelingen'. Wim is overduidelijk geen klant die de fiets heeft bereden. :wink:

Heeft Wim ook een verklaring van Batavus gekregen voor het niet plaatsen van zijn reactie?
Onlangs vroeg een vriend mij raad met betrekking tot het kopen van een nieuwe fiets.
Ik gaf hem een heleboel raad, en stelde een stevens voor.
(deze: http://www.stevensbikes.de/2011/index.p ... lang=de_DE )
Wij dus naar een winkel en lieten ons adviseren........
En na de verkoper zijn "verkoopspraatje" lieten we weten dat we een tevens wilden.
Waarbij er tijdens het volgende gesprek de verkoper zij: Als stevens en cube
écht wilden, verkochten we geen enkele belgische of holandse fiets meer.....
Ben het met Han en Pedalero eens. Dat je meent van iets verstand te hebben geeft je nog geen recht om als niet-klant je beoordeling geplaatst te zien. Dat wist je stiekem ook wel. Volgende keer op het WF forum je beklag doen, daar zijn meer gelijkgestemden :wink:
Ik blijf me verbazen over de vanzelfsprekendheid waarmee mensen het normaal vinden dat bedrijven hun klanten ongeschikte rommel verkopen. Hetzelfde geldt voor het gemak waarmee er blijkbaar vriendelijke tests in tijdschriften geregeld kunnen worden.
Ik vind het voor de duidelijkheid echt heel jammer dat Batavus zo'n brak ding op de markt brengt. Vanwege de gezondheid en het milieu vind ik het goed als meer mensen op de fiets op vakantie gaan. Daarom heb ik ook een stuk op de wiki geschreven met tips voor wie de eerste keer op fietsvakantie wil. Ik realiseer me heel goed dat de meeste van die mensen uiteindelijk een fiets gaan kopen uit het assortiment bij de fietsenmaker om de hoek. Juist daarom is het jammer dat Batavus en Gazelle het er zo bij laten zitten.
Wim
willem.m schreef:... als niet-klant ...
Alles wat beweegt en voet over de drempel zet is een klant! 8)
De klanten van Batavus en Gazelle zijn toch de fietsenmakers om de hoek? De fietsenmaker om de hoek kan het blijkbaar niks schelen of heeft er zelf ook geen verstand van. Uitzonderingen daargelaten.
Pedalero schreef:De klanten van Batavus en Gazelle zijn toch de fietsenmakers om de hoek? De fietsenmaker om de hoek kan het blijkbaar niks schelen of heeft er zelf ook geen verstand van. Uitzonderingen daargelaten.
Ik denk toch dat er veel meer uitzonderingen zijn dan dat je hier suggereert 8)
Ik kan me ook over veel dingen opwinden, of liever gezegd, verbazen: Disneytroep, De Telegraaf, Elsevier, Volendam, Net5, de PVV, die enge man van de SGP, 10km schaatsen op tv, hufterig gedrag, Harry Mens... Maar er is blijkbaar markt voor pulp en onzin. Laten we energie in positieve dingen steken. Zoals filmpjes, foto's en reisverslagen. Welterusten.