Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De situatie om te fietsen - Forum Wereldfietser

De situatie om te fietsen

Op dit moment is vanwege vastgevroren sneeuw en ijs, alsmede de gladheid nauwelijks meer met normale banden te fietsen. Nu heb ik geen speciale banden en wil ik ze ook niet omdat ik gelet op mijn leeftijd angst heb voor gebroken ledematen etc..
Mijn fietsverslaving is derhalve helaas tot stilstand gekomen. Hoe is de situatie bij andere wereldfietsers verblijvende in West-Europa? Ligt het fietsen stil of probeer je ondanks de winterse omstandigheden door te fietsen en zo ja gebeurt dat met speciaal geprepareerde fietsen en banden?
I'm just curious.
Ik heb zelfs angst in mijn auto. Ik woon buitendijks dat betekent dat ik de dijk op en ook weer af moet, met onderaan de dijk een drukke weg zonder dat ik van bovenop de dijk kan zien of er wat aan komt. Op de dijk zelf wordt niet gestrooid en ernaast ziet het er heel diep uit. Eén keer kwam ik de dijk niet op, ik durfde mij ook niet meer terug te laten zakken en ik had geen optie als ik thuis wilde komen... Gelukkig was dit bij een café, daar kwamen na een tijdje toevallig een paar mannen uit die de auto naar boven hebben geduwd.

Fietsen met deze gladheid durf ik al helemaal niet. Al moet ik bekennen dat ik toch al een mooi weer fietser ben.
Hier in de randstad is het ook goed raak met de sneeuw. :)
Ondanks dat heb ik vanmiddag toch nog even op de fiets gezeten, maar het was wel linke soep, mijn vrouw verkaarde mij voor gek. :oops:
Onderweg heb ik wel bij de Aldi wat zakken strooisel gehaald daar was ze wel weer blij mee. :idea:
Wat ik mij afvroeg ,is of het nu ook beter is om de druk van de banden wat te verlagen net zoals in het zand. :?:
Dan fiets je toch ff niet voor je hobby! En als je moet, ach dan is het roeien met...(dat geldt voor alle vervoer nu)

Ga lekker van de witte wereld genieten (als je niet in de file of op een NS station staat), hoe vaak is het zo mooi buiten?

Pak de slee!
@Driesba: druk verlagen kan inderdaad helpen om grip te krijgen om oneffen stukken. Op glad ijs blijft het glad.

In Antwerpen is de situatie bij moment ook slecht, hoewel het op dit moment wel meevalt en de onderhoudsploegen een dappere poging ondernemen. Hoewel ik praktisch geen profiel over heb gaat het fietsen redelijk tot goed. Tot hiertoe nog geen slippartijen die een voetje aan de grond nodig maakten. Hopelijk komen de snow studs snel terug binnen, want wat extra marge zou wel aangenaam zijn ;-).

Overigens komen er net als in andere weken 150 km per week bij op de teller. Thuis blijven, daar moet het heel wat gladder en kouder voor worden.
Morgen ben ik vrij maar zondag wordt lachen,

Zou het sneller zijn om de auto uit te graven en dan 30-40 minuten glibberen naar mijn werk, of de fiets pakken en 1-2 uur glibberen :lol:
In de stad van Alkmaar was het bij bruggen een beetje lastig. Een brug kon ik niet op komen wegens slippen. Voor de rest overal toch 25 km/h kunnen rijden. En ik reed de 16 km op normale banden! Een breed stuur is in deze voor de nodige correcties toch wel lekker.
Hier in Friesland is alles nog nagenoeg groen, fietsen is over het algemeen geen enkel probleem. Alleen in de straten waar niet gestrooid is, is het behoorlijk glad.
Morgenochtend gewoon weer een rondje fietsen hoor. Gladde ondergrond of niet.
glrfndl schreef:Hier in Friesland is alles nog nagenoeg groen, fietsen is over het algemeen geen enkel probleem. Alleen in de straten waar niet gestrooid is, is het behoorlijk glad.
Sneeuwschuiver is al weer langs geweest.
Waar de sneeuwschuiver niet komt zitten allemaal sporen onder het dek. Op hard wegdek ijs, en anders bevroren blubber van de twee dagen opdooi
Onder Rotterdam goed te doen, tenminste als je rechtdoor moet, bochten stapvoets. Gisteren een keer gevallen, (ik overweeg mijn voorrem onklaar te maken) daarnawel even een benauwd moment, glijdend holletje af recht op anti verkeers hekjes af, stond net op tijd stil.
Elke dag tot nu toe met fiets naar het werk en terug, 48km v.v. Collega's vragen elke keer weer bezorgt aan mij, of ik wederom met de fiets ben, mijn antwoord is dan steevast "lopen is mij wat te ver"

Een paar graden vorst, 10cm sneeuw, verkeers- en weeralarm wordt afgegeven, de NS raadt reizigers af de trein te nemen????????. Vorige week 3opreis gekeken, Floortje Dessing in Siberie, -42 en bergen sneeuw, daar klaagt niemand, kwestie van accepteren.

Gideon
Gisteren was ik in Nijmegen, en heb er zelfs met de Brompton gefietst. Dat was wel spannend. Bij thuiskomst heeft mijn vrouw me toch maar van de trein gehaald. Bij ons in de straat is niet gestrooid, en valt niet te fietsen. De rest ga ik straks eens bekijken. De nabuurgemeente Haren is al weer bijna door het zout heen, en dat viel gisteren te merken.
Wim
Na aanleiding van dit topic vanmorgen de fiets naar mijn vrijwilligerswerk 3 km verder genomen. Op mijn slaapkamerraam zat een dikke laag ijs, en bij mijn auto moeten de ramen zowel buiten als binnen van ijs ontdaan worden en dat voor zo'n korte afstand. En met de fiets kan ik de dijk op- en afritten lopen. En als jullie nog fietsen, moet ik dat toch ook kunnen...

De dijk op en af dus lopend gedaan. Héél langzaam gereden, ik zat verstijfd van angst op mijn fiets, niets van de mooie omgeving gezien, mijn blik strak op het wegdek gericht. De dijk was nog wit maar van de vorige dag wel wat autosporen. Als je daarop rijd lijkt het net alsof je steeds naast het fietspad raakt. En een wandelaar die de hond uitlaat inhalen vond ik heel eng want dan moest ik uit die sporen.

Het is mij een raadsel hoe jullie zo hard durven en kunnen rijden en die afstand. Ik zal wel een enorme angsthaas zijn. Aangekomen vonden ze dat ik levensgevaarlijk bezig was.

Nu schijnt de zon en het is zo mooi. Eigenlijk had ik een kanotocht, en als de weg schoon was geweest had ik dat zeker gedaan. Wat zal dat mooi zijn nu. Dit is ook heel prachtig weer om een fikse wandeling te maken, jammer dat ik dat niet meer kan.
Alles went. Ik heb net een rondje Arnhem gefietst. Westervoortsedijk, Arnhem centrum, schelhemseweg en weer terug naar Westervoort. De sneeuw was op veel plaatsen een redelijk zachte emulsie waar fietsen best mogelijk was. Sporen blijft lastig zeker nu ik op de racefiets was dus geen breed recht stuur had. (let wel, winterracefiets met 37mm banden).
fiets-ster schreef: ik zat verstijfd van angst op mijn fiets, niets van de mooie omgeving gezien, mijn blik strak op het wegdek gericht.
Dat is vragen om moeilijkheden: Je moet juist losjes op de fiets blijven zitten en de fiets tot op zekere hoogte zijn eigen weg laten zoeken. En goed vooruitkijken zodat je koers houdt naar waar je heen wil, ipv fixeren op wat je wil vermijden
Ben net heerlijk vanuit Groningen Drenthe in geweest om de mtb-route van Anloo te rijden. Dikke drie uur uit en thuis, 23 km/h gemiddeld. De weg naar het bos was trouwens spannender dan in het bos. Banden (liefst breed) lekker slap zetten en rijden maar. Niet gevallen.
Ja, misschien kan ik morgen nog wel met de tractor met 47mm Marathon XR-banden een rondje gaan trappen. Misschien beter voor m'n enkels dan zoals vorig jaar met m'n randonneur met 35mm Kojaks.... :roll:
Prachtige reacties, dank daarvoor. Ik was vergeten te vertellen dat mij recreatief/toeristisch/wereldfietsen tot stilstand was gekomen, maar niet m'n woon-werkfietsen. Om de woorden van Eduard Douwes Dekker te gebruiken: multatuli= ik kan niet anders en wel om de volgende reden: ik heb geen auto, mijn vrouw wel en die gebruikt het voertuig dan ook bij barre weersomstandigheden. Ik blijf doorfietsen naar het werk, doch ben vorige week toch 1 keer op een rond wegdek onderuitgegaan op een spekglad stuk. Het toucheren van de grond is toch gevaarlijker dan je denkt. Ondanks dat ik veel aan valbreken heb gedaan(jarenlang gejudoot) kwam ik met m'n scheenbeen op het wegdek. Het ging relatief langzaam en ik had nergens last van. Op m'n werkplek voelde ik jeuk aan m'n scheenbeen, kijken en jawel veel bloed, de hele voorkant lag open en was bezig een hard kostje te fabriceren. Ik begrijp de angst van fiets-ter wel, daarboven op die dijk. Ik ben voorzichtig maar probeer toch de trek(druk)kracht op de pedalen te houden. Bij mij wisselt het in het begin de handvaten stram vasthouden en na een km soepeler proberen te sturen. Ik spreek wel over een bevroren ondergrond met sporen. En Spinnetje, ik ben 60 en heb (nog) geen kleinkinderen, derhalve een slee heb ik al jaren niet meer. En wandelen is zeker een goed alternatief.
Ik had effe de hik, excusez-moi.
In reactie op Wim's stukje: in de stad Groningen en ook tot Gieten ligt duidelijk veel minder sneeuw dan onder Gieten. In Emmen e.o. ligt zeker 10cm meer. Gisteren met de auto van Emmen naar Groningen v.v. over de rijksweg 34 en reed t.h.v. Borger over een brug/viaduct over een weg,alsmede kanaal en geraakte op de geribbelde, bevroren ondergond in de slip. Ik reed in een rij auto's met een snelheid van ca. 70km/h. Er was geen houden aan en het ging maar net goed. Zeer beangstigend. Ik heb vanwege eerder werk, diverse slipcursussen gevolgd, maar het onverwachts in de slip geraken blijft beangstigend en gevaarlijk.
DriesBa schreef:multatuli= ik kan niet anders
Multa tuli = ik heb veel geleden.

.tsooJ