Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen is gevaarlijk volgens de telegraaf - Forum Wereldfietser

fietsen is gevaarlijk volgens de telegraaf

Het is de Telegraaf maar.
Haha... geweldig die reacties. Voer voor psychologen... :wink:
Stel je hebt een eiland met één fietser en één automobilist.
Ze knallen tegen elkaar en de fietser laat het leven.
Telegraafredenering: fietsen is gevaarlijk, ze hadden allebei een auto moeten hebben. :roll:
Leon schreef:Stel je hebt een eiland met één fietser en één automobilist.
Ze knallen tegen elkaar en de fietser laat het leven.
Telegraafredenering: fietsen is gevaarlijk, ze hadden allebei een auto moeten hebben. :roll:
Als goede werkgever met zorgplicht trekken ze natuurlijk hun conclusie en geven ze al hun krantenbezorgers een Hummer ;)
Ik vind het artikel niet geheel onterecht: op plaatsen waar er erg veel fietsers rijden is het inderdaad soms onveilig. (sommige reacties zijn nogal eenzijdig, maar goed)

Mij lijkt het dat de auteur zich afvraagt hoe het fietsverkeer moet geregeld worden op drukke plaatsen: is het zinvol allerlei regels op te stellen? Verbieden we fietsers met een hoge snelheid gewoon op het fietspad? Of leggen we een minimum snelheid op?
Niemand zal immers ontkennen dat de snelheidsverschillen hoog kunnen oplopen (15-45 km/uur). Een terecht vraagstelling lijkt me, waar ik ook geen pasklaar antwoord op heb.

(verkeersdrempels lijken me inderdaad alvast niet de oplossing, aangezien ik de volgende twee meter meestal al zwevend doorbreng :-) )
Heerlijk warrig artikel :P wat probeert de beste man nu eigenlijk te zeggen? Het is een opsomming van onzinnige rethorische vragen.
Volgens mij haalt hij wat cijfertjes uit de statistieken door elkaar... :wink:

Hij refereert aan de ongevalsstatistieken voor fietsers bubeko (vakterm voor "buiten bebouwde kom) op vrijliggende fietspaden.
Het is bij verkeerskundigen algemeen bekend dat dit m.n. komt door afslaande automobilisten die de fietsers op het (tweerichtingen?)fietspad niet/te laat zien.

Nutteloos artikel dus.
Deze journalist ken ik: hij heeft nog nooit gefietst. Je fantaseert een eind weg en de krant is weer volgelopen.
Overigens met één van de reacties ben ik het volstrekt oneens. Iemand schreef dat de fietspaden van o.a. Drenthe en Overijssel nog lang niet vol waren met fietsers en ik ben dat niet met hem eens. De fietspaden in die provincies zijn nl. overvol! :wink:
Laten de telegraafwatchers vooral niet gaan fietsen op de vorengenoemde fietspaden, die helemaal vol zijn en zelfs levensgevaarlijk. :wink:
fietsen is gevaarlijk volgens de telegraaf

de telegraaf is gevaarlijk volgens fietsers
Pot verwijt de ketel hier. Door De Telegraaf te bashen verlaag je je tot hetzelfde, bedenkelijke niveau. Het stukje is misschien geen literatuur, maar wel duidelijk. De vraag roept uiteenlopende reacties op, en dat is okay. De meeste reacties kunnen bovendien best door de beugel.

Wel is het altijd interessant om te turven vanaf welke reactie de schuld aan de linkse elite of onze domme overheid wordt gegeven. Aan Ab uit Rotterdam ditmaal de eer:

"Nederland is al tientallen jaren te vol alleen onze domme overheid begrijpt dat niet. Onze 2e,kamer moet met 2/3 verminderd worden en de eerste kamer weg, zodat ze sneller zaken kunnen oplossen. Nu zie je iedere keer alleen eindeloos gezwam.Ook de wachtgelden met terugwerkende kracht afschaffen, salaris maxi. €120K dan krijg je meer kwaliteit met betere oplossingen."
Ab, Rotterdam | 15:13 | 27.01.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
IK fiets vaak in meyendeal en moet eerlijk bekennen dat ik mij erg stoor aan die race fietsers die je al van 100 meter hoort schreeuwen: pas op, allemmal op zij.

Veel oudere mensen hebben daar last van, die durven in het weekend niet meer te gaan fietsen.

Mario
@moderator, eindgebruiker
Ja het is weer zover. Ongenuanceerde meningen vliegen om de oren. Voor wat mij betreft mag dit topic op slot. Dit gaat toch nergens over.
Rutger
Als je het goed leest zitten er ook veel waarheden bij. Waar ik me aan stoor bij dit verhaal is de insinuatie dat fietsen gevaarlijk is. En dat lijkt mij reuze meevallen.

Wat wel mag op de Nederlandse fietspaden is wat meer respect voor elkaar.
Als 2 teutende fietsers het hele fietspad in beslag nemen en een snelle fietser wil hun inhalen, dan roept dat irritatie op.
Anderzijds moeten de snelle fietsers ook begrijpen dat de zondagsrijders minder ervaring hebben met fietsen, en dan hoef je niet gelijk boos op ze te worden. En lopen schelden is al helemaal fout.
Nou, wat die "snelle" fietsers betreft, hier in België noemen ze die wielertoeristen. Ook wel wielerterroristen. Die hebben er voor gezorgd dat ik een boel aversie heb gekregen voor hun hoor. Schreeuwen, vloeken, tieren, spuwen. En nooit een bel op hun fiets. Maar wel een snelheids en hartslagmeter. Iedereen moet wijken want zij komen er aan. :?
En vreemd genoeg, in al die jaren nog nooit problemen gehad met mountainbikers. Alhoewel ik die genoeg tegenkom wanneer ik met de honden ga wandelen. :)
@ Sjelle: Als mountainbike liefhebber vind ik het verrassend dat als ik een seconde of 5 achter wandelaars fiets in hun tempo (omdat ik een afslagje daarna moet hebben ofzo), zij ons dan pas opmerken. Dan springen ze als een verschrikt konijn met erg grote ogen en een schreeuw bijna de berm in en hebben ze het er nog eens over dat je daar toch niet mag fietsen? Terwijl dat nooit ergens staat op een bordje ofzo.
Kinderen op de zondagmiddag zijn een stuk irritanter in het bos: rennen overal naartoe, maken een kabaal dat je gedag kunt zeggen tegen het "wild", etc.

Misschien hoor ik me als mountainbiker eigenlijk wel anders te gedragen om aan het verwachtingspatroon van "de wandelaar"te voldoen... :roll:
Een bel kan wonderen doen.... Afbeelding
Het is zeker geen onzinnig of ongenuanceerd artikel en de reacties, het krijgen hiervan was waarschijnlijk een aanleiding tot het plaatsen van het artikel, zijn over het algemeen niet onredelijk. Er is in dit land veel onbeschoft gedrag en agressie, "de fietser", wie dat ook moge zijn, is daar zeker medeschuldig aan. Asociaal gedrag op fietspaden en wegen, we kennen het allemaal, tegen het verkeer in rijden, vloekende wielrenners, fietsen zonder licht, ga zo maar door. Veel van dit gedrag valt, zoals een van de respondenten terecht concludeerde, terug te voeren op het feit dat dit land over en overvol is. Iedereen vecht voor zijn of haar plaatsje, en als er daarnaast ook nog een soort laatmaarwaaien en alles moet kunnen politiek gevoerd wordt, roep je bepaalde problemen over je af.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik me er ook wel eens schuldig aan maak......
De Sjelle schreef:Een bel kan wonderen doen.... Afbeelding
Ik ben al meerdere malen uitgescholden omdat ik op een fietspad fietsrs wilde passeren en even belde om dit kenbaar te maken...... :roll:
De Sjelle schreef:Een bel kan wonderen doen.... Afbeelding
Laten we het er maar op houden dat een bel een wonderlijk effect heeft.
Toen ik op mijn racefiets nog een bel had en die gebruikte, gingen fietsers eerst achterom kijken wat dat voor gebel was. Bijna nooit gingen ze gewoon aan de kant. Oude mensen horen zo'n bel vaak niet eens, behalve als je 1 meter achter ze rijdt. Om van jeugd met mp3-spelers in de oren nog maar te zwijgen. Bij dat achterom kijken wordt altijd de klassieke slinger naar links gemaakt, zodat de ruimte die er was om je fiets door te prikken strategisch wordt afgesloten.

Als je even 'opgepast', 'excuseer' of 'fietser' roept, gaat men meteen aan de kant, waarna ik in het voorbijgaan altijd even 'bedankt' zeg. Soms vinden mensen het nodig om te vragen of je geen bel hebt. Wat ik voor lief neem, want roepen is in mijn ervaring per saldo effectiever dan bellen.

Verder valt me op dat 'toerders' op racefietsen vaak een stuk onbeschofter zijn dan wedstrijdrenners. Veel toerders hebben het idee dat ze met een wedstrijd bezig zijn, de meeste wedstrijdrenners snappen best dat ze op een smal fietspad niet iemand met 50 per uur kunnen inhalen en bewaren de adrenaline voor de koers. Wie immer: de goede toerders niet te na gesproken.