Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietser bekeurd - Forum Wereldfietser

fietser bekeurd

Als je op vakantie gaat naat Zweden moet je op passen dat je niet te hard fietst, want ik las net dat een jonge fietser een boete wegens te hard fietsen kreeg.


http://www.telegraaf.nl/buitenland/9983 ... tml?p=15,2

mario
Best hard op een fiets door de stad ja.

Op zich best een goede regeling om iedereen die harder dan de max toegestane snelheid te beboeten.
Mensen verwachten op een woonerf niet een wielrenner met 40 op de teller.
Maar dat is dus niet voor iedereen zo blijkbaar, uit het telegraaf artikeltje:
Een verkeersrechtdeskundige zei dat de jongen geen boete had gekregen als hij net zo hard had gereden op rolschaatsen, rollerblades of een skateboard. „Dan was hij juridisch gezien een voetganger geweest”, zei Bo Göingberg van de Zweedse wegenwacht tegen tv-zender SVT.
Ik heb ook al eens gehoord dat er in België een fietser beboet werd die te rap reed in een zone 30, nogal vervelend als je gehaast bent maar geen snelheidsmeter op de fiets hebt...
Ik ben dan benieuwd of je als fietser in Nederland en België ook wordt geacht je aan de geldende maximumsnelheid te houden...
Ik dacht van wel hoor. :)
Robertjan schreef:Ik ben dan benieuwd of je als fietser in Nederland en België ook wordt geacht je aan de geldende maximumsnelheid te houden...
Zover ik weet is daar in NL geen wetgeving voor (of liever gezegd tegen), net zoals er in NL geen wetgeving is tegen bellen op de fiets, waar vermoed ik nog wel op teruggekomen wordt gezien de aantallen bellende fietsers op school- en universiteitsfietsroutes hier.
Leon
Voor België heb ik wat zoekwerk verricht en op basis daarvan zit het zo:
- een fietser moet zich niet aan de snelheidslimieten houden omdat de fiets niet specifiek vermeld wordt bij de voertuigen die hieronder vallen. De onderliggende reden is dat een fiets niet kan geacht worden om zijn snelheid correct te meten.
- wel kan er, voor eender welk voertuig, dus ook een fiets, gebruik gemaakt worden van het artikel dat stelt dat de bestuurder zijn snelheid moet aanpassen aan de heersende omstandigheden en daarbij geen andere weggebruikers mag in gevaar brengen.
Indien je dus tegen 50 km/u door een woonerf raast (max. 15 km/u) dan kan een agent wel constateren dat je snelheid niet aangepast is aan de omgeving en je aldus bekeuren. De politierechter zal zich dan niet baseren op de gemeten snelheid, maar zal de gemeten snelheid wel aanvaarden als bewijs van het onaangepaste gedrag.

In NL meende ik dat de snelheidslimieten enkel van toepassing zijn op gemotoriseerde voertuigen. (cfr. een uitzending van blik op de weg met een Quest die vrolijk boven de 50 ging).
Dat laatste (Quest) heb ik ook gezien inderdaad, maar was dat niet buiten de bebouwde kom? Volgens mij mag je dan op de weg 80km/u (in B 90km/u), maar op een vrijliggend fietspad weet ik zo niet of daar een wettelijk maximum op zit.
In de volgende aflevering lieten ze de politie aan het woord: met een niet gemotoriseerd voertuig had je geen snelheidsbeperking, ook niet in de bebouwde kom. Overigens mocht je dankzij de breedte van de Quest (76 cm) ook kiezen tussen het fietspad of de rijweg. De fietser die toen in beeld kwam maakte dus geen enkele overtreding.
Leon schreef:net zoals er in NL geen wetgeving is tegen bellen op de fiets, waar vermoed ik nog wel op teruggekomen wordt gezien de aantallen bellende fietsers op school- en universiteitsfietsroutes hier.
In Gent worden er alleszins regelmatig bellende fietsers of fietsers die zonder handen rijden tegengehouden door de politie. Een vriend van mij kreeg zo een boete van een euro of 50 geloof ik. En dat was op een fietspad dat volledig gescheiden is van de autobaan (Coupure)... Ook in populaire enkele richting straten staat de politie regelmatig op fietsers te wachten (Nederkouter)...
Hoi,

Bellen op de fiets mag in België wettelijk niet, daar je met 2 handen moet rijden volgens de wet. Als je aan 't bellen bent rij je maar met één hand en kan je dus bekeurd worden. (wat ze doen als je maar met één hand rijdt omdat je de andere uitsteekt om te laten weten dat je afslaat weet ik niet...)

Hoe het zit met snelheden, daar ken ik niets van... .

Groetjes,
Kelly
Heb ik ook op teletekst op TV gezien en moest wel om lachen....
Zelfs werd ik op 29 mei j.l. flink afdalend op een helling van de weg A120 in de buurt van Colchester (Engeland) geflitst omdat ik de snelheid van 30 miles (48 km) heb overschreden! Maar ik heb lekker puh geen nummerplaat, wel een NL-bordje en zoek the local police maar uit.... :lol:
Oh, jullie bedoelen telefoneren op de fiets! Ik dacht al: om te bellen hoef ik echt m'n hand niet van 't stuur te halen, hoor...

.tsooJ
In Nederland zijn geen gedragsregels vastgesteld voor de maximumsnelheid van fietsers. Zowel binnen als buiten de bebouwde kom dus geen specifieke verkeersregels voor de snelheid. Fietsers moeten zich wel houden aan de maximum snelheid bij verkeerstekens op borden. Dus wel in de 30 km zones.

Verder is het een ieder verboden zich zodanig te gedragen, dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd. Dit laatste zal wel het geval zijn geweest in Zweden.

Piet.
PietV schreef:In Nederland zijn geen gedragsregels vastgesteld voor de maximumsnelheid van fietsers. Zowel binnen als buiten de bebouwde kom dus geen specifieke verkeersregels voor de snelheid. Fietsers moeten zich wel houden aan de maximum snelheid bij verkeerstekens op borden. Dus wel in de 30 km zones.

Verder is het een ieder verboden zich zodanig te gedragen, dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd. Dit laatste zal wel het geval zijn geweest in Zweden.

Piet.
Inderdaad als er voor een bepaald voertuig geen specifieke regels zijn vastgesteld dan gelden de algemene. Dat is in bijna alle wetten zo. Dat betekent dus 30km in een 30kmzone en 50 in een..... Overigens geldt er altijd een 'kapstok'artikel waarin het onnodig veroorzaken van gevaar of hinder aan de orde komt. In wetgeving wordt het 'kapstok' genoemd omdat je er alles wat niet specifiek geregeld is aan kunt ophangen.

Bovendien is er een artikel waarin staat aangegeven dat je niet onnodig geluidssignalen mag geven in het verkeer, derhalve ook niet met een bel of claxon. Een dergelijk artikel staat onmiddellijk na de artikelen waarin staat aangegeven dat je ter afwending van dreigend gevaar verplicht bent een geluidsignaal te geven.
En vrijliggende fietspaden langs provinciale wegen? Hoort dat fietspad bij die weg en mag je daar in principe dan 80 km/h?
Daar zou je dan theoretisch met onbeperkte snelheid overheen mogen als fietser.
Zie ook http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=12638, echter schijnt er jurisprudentie te zijn. Of die jurisprudentie alleen bij het bord A1 geldt of altijd, is me nu (nog) niet duidelijk.
Pedalero schreef:En vrijliggende fietspaden langs provinciale wegen? Hoort dat fietspad bij die weg en mag je daar in principe dan 80 km/h?
Een fietspad naast een weg behoort bij die weg, immers het begrip weg, zoals je hebt geleerd met verkeersles, houdt in: de rijbaan...en de bij die weg behorende fietspaden, paden, bermen en zijkanten enz.
Theoretisch zou je daar, als er geen afzonderlijke snelheid voor geldt, de snelheid voor de weg mogen volgen, maar het lijkt me sterk dat je dan niet onder het 'kapstokártikel, d.w.z. het in gevaar brengen van........ enz ten laste kan worden gelegd.

Overigens het bedenken van een bijzonder geval, die niet direct te plaatsen is onder een bepaald wetgevingsartikel, is niet zo moeilijk....maar of het realistisch is............
Nog zo'n ingegeven vraag is: een bromfiets heeft 2 maximumsnelheden die specifiek gelden voor dat voertuig, nl. 30km/h binnen de bebouwde kom en 40km/h buiten de bebouwde kom. Geldt dit dan ook of juist niet voor een fietser, m.a.w. een bromfietser ligt plat op het voertuig en rijdt 30km/h, de politie rijdt op de rijbaan achter hem en een fietser stuift ze allebei voorbij omdat de maximum-snelheid daar wordt aangeduid met het bord 50m per uur.

Ik denk dat de jurisprudentie zal leren dat de snelheid voor bromfietsen ook geldt voor fietsen en dat daarboven alleen is toegestaan tijdens gelegitimeerde snelheidswedstrijden, zoals de Amstel Goldrace of de Tour de France.