Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De Nederlandse berg - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

De Nederlandse berg

De tovenaar schreef:Afbeelding
Hele volksstammen die nu met beide poten in de suggestie tuinen dat 'rood' vloeibaar magma is. Wiki: "de temperatuur op een diepte van 2 kilometer is normaal gesproken 100 graden Celsius, in dit geval was dit 130 graden."
Je frietjes worden er dus niet eens bruin.
Leon
Toch is het een goed idee, als daar (hoewel ik overigens als locatie nog steeds de voorkeur heb voor Friesland) nou een groot booreiland wordt gemaakt; dan is m-gineering vast wel te strikken voor het ontwerpen van een aandrijving voor die boor via een fietspark; dan kan men letterlijk een berg fietsen.
Matthie9000 schreef:Toch is het een goed idee, als daar (hoewel ik overigens als locatie nog steeds de voorkeur heb voor Friesland) nou een groot booreiland wordt gemaakt; dan is m-gineering vast wel te strikken voor het ontwerpen van een aandrijving voor die boor via een fietspark; dan kan men letterlijk een berg fietsen.
[fonetische modus aan] Dan soe ik toch hjerder pleiten foar in grutte gracht om Fryslan hinne, sadat we yn eltsen fall in bytsje controle hawwe oer wie't we yn ûse skitterende provînsje binnen litte. Kin my sa foarstelle dat we Matthie dan mooi oan de oare kant fan it wetter halde. :) [fonetische modus uit]
AB schreef:
Matthie9000 schreef:Toch is het een goed idee, als daar (hoewel ik overigens als locatie nog steeds de voorkeur heb voor Friesland) nou een groot booreiland wordt gemaakt; dan is m-gineering vast wel te strikken voor het ontwerpen van een aandrijving voor die boor via een fietspark; dan kan men letterlijk een berg fietsen.
[fonetische modus aan] Dan soe ik toch hjerder pleiten foar in grutte gracht om Fryslan hinne, sadat we yn eltsen fall in bytsje controle hawwe oer wie't we yn ûse skitterende provînsje binnen litte. Kin my sa foarstelle dat we Matthie dan mooi oan de oare kant fan it wetter halde. :) [fonetische modus uit]
Oeh, wat een goed plan; dat zorgt meteen voor de waterafvoer van die berg!!!
Eenzame hoge bergen trekken wolken en regen aan, Nederlands buurlanden zullen blij zijn met minder regen.
@Matthie9000 Nou kan ik wel heel lullig doen en zeggen dat ik als voorstander van Rutger's Canyon vind dat wat mij betreft Nijmegen wel afgegraven mag worden; maar zo ben ik niet... :wink:
sonali schreef:@Matthie9000 Nou kan ik wel heel lullig doen en zeggen dat ik als voorstander van Rutger's Canyon vind dat wat mij betreft Nijmegen wel afgegraven mag worden; maar zo ben ik niet... :wink:
Een kleine grenscorrectie en al die Nijmegenaren hebben een eigen bult van 2962 meter zonder verdere kosten :D
Maar toch wilden ze er nog eentje bij hebben (begin 2009 in het nieuws)
http://www.morgenpost.de/berlin/article ... erlin.html
sonali schreef:@Matthie9000 Nou kan ik wel heel lullig doen en zeggen dat ik als voorstander van Rutger's Canyon vind dat wat mij betreft Nijmegen wel afgegraven mag worden; maar zo ben ik niet... :wink:
Volgens mij liggen hier alleen maar restanten van romeinse beschavingen in de grond (hoewel de maastrichtenaren stellig zullen beweren van niet :D)

m-gineering schreef:Een kleine grenscorrectie en al die Nijmegenaren hebben een eigen bult van 2962 meter zonder verdere kosten :D
Je bedoelt natuurlijk dat Zuid-Beieren bij Gelderland gevoegd moet worden, goed plan :D!
Matthie9000 schreef:
sonali schreef:@Matthie9000 Nou kan ik wel heel lullig doen en zeggen dat ik als voorstander van Rutger's Canyon vind dat wat mij betreft Nijmegen wel afgegraven mag worden; maar zo ben ik niet... :wink:
Volgens mij liggen hier alleen maar restanten van romeinse beschavingen in de grond (hoewel de maastrichtenaren stellig zullen beweren van niet :D)

Ga eens gaten graven in de buurt van Nijmegen en door al die vondsten zullen de werkzaamheden jaren stil liggen.

Een canyon. Dat is uniek in de wereld. Komen ook vele toeristen op af. Bovendien heerlijk om juist een warme plaats te hebben in de winter. Dan hoeven we ook niet naar Benidorm

m-gineering schreef:Een kleine grenscorrectie en al die Nijmegenaren hebben een eigen bult van 2962 meter zonder verdere kosten :D
Je bedoelt natuurlijk dat Zuid-Beieren bij Gelderland gevoegd moet worden, goed plan :D!
Ach grenscorrectie. Bergen genoeg niet al te ver weg. Het maakt me geen moer uit of dat nu wel Nederland is.

Gelukkig ga ik binnenkort op de fiets naar mijn geliefde land Montenegro. Het land is ongeveer even groot als Vlaanderen, maar heeft wel 150 toppen boven de 2000 meter. O ja wereldfietsers welkom in Bijelo Polje waar ik ongeveer een maand ga wonen. Nog op zoek naar woonruimte? Het huis heeft 7 kamers!!!!

Rutger
Rutger schreef:Montenegro ... 150 toppen boven de 2000 meter
Tsja, naarmate de zeespiegel stijgt is de rijkdom van een land mede evenredig met het volume grond boven de zeespiegel. Montenegro is dan rijk. Nederland is niet. :wink:
Leon
Leon schreef:
Rutger schreef:Montenegro ... 150 toppen boven de 2000 meter
Tsja, naarmate de zeespiegel stijgt is de rijkdom van een land mede evenredig met het volume grond boven de zeespiegel. Montenegro is dan rijk. Nederland is niet. :wink:
Leon
Tegen die tijd maken we een grote dam tussen dover en calais...... en een andere mega-dam tussen aberdeen en stavanger..... wordt de noordzee ingepolderd en kan NL relaxed uitgroeien tot een land met 200miljoen inwoners. Denk niet dat zolang de mensheid nog bestaat, het zal worden toegestaan dat de natuur "ons" eventjes gaat overrulen. :)
DriesBa schreef:
Leon schreef:
Franke schreef:Vraag is alleen: hoe houden we het koel want ik lees dat de temperatuur iedere 100 meter dieper met 3 graden stijgt...
Klok/klepel :roll:
Onder de grond geldt globaal 3 graden / 100 m.
Boven de grond 0,65.
Leon
Klopt, met fysische geografie geleerd elke 1000m stijging temperatuur 6 graden lager. Aan de Noordzijde van de Alpen(Duitsland) lijkt dit wel te kloppen, maar of dat ook voor de zuidzijde(Dolomieten) geldt?
Wat betreft de VAM-berg moet ik me wel bij Erik's stelling aansluiten. De NAM is een ander onderwerp in dezelfde provincie.
DriesBa schreef:Klopt, met fysische geografie geleerd elke 1000m stijging temperatuur 6 graden lager. Aan de Noordzijde van de Alpen(Duitsland) lijkt dit wel te kloppen, maar of dat ook voor de zuidzijde(Dolomieten) geldt?
Bij thermodynamica heb ik geleerd dat deze temperatuurgradient grotendeels komt door adiabatische (de)compressie (gaswet, pV=nRT). Het heeft dus niets met bergen te maken, maar het is hetzelfde effect als het heet worden van de onderkant van de fietspomp als je een band oppompt. Het is wel afhankelijk van de vochtigheid en kan nog meer afwijken als er regen in het spel is.
Leon
Dat zijn lui die op school hebben leren te redeneren dat als er honderd redenen zijn vóór een project en één tegen, dat je die ene dan kunt wegstrepen en met de 99 overgebleven redenen genoeg hebt om te beginnen. :roll:
Brood en spelen zullen we maar zeggen.
.
Dat hollanders een beetje (veel) zotter zijn dan de rest van Europa was al duidelijk en met dit project bevestigen ze dat nogmaals ;-)
maar zot zijn doet deugd ;-)

Wie echt klimwerk wilt trainen komt naar de Belgische Ardennen en kan zich jarenlang te pletter rijden op tientallen klimmetjes. Als je zo één berg hebt dan ga je hooguit 5 fietsroutes naar boven hebben die je na een half jaar kotsbeu bent.

ps: in België hebben wij al een "put" (een oude steengroeve die ze gaan ombouwen tot de grootste indoor skipiste van Europa, www.snowgames.be); ze spreken er al meer dan 5 jaar over maar in de praktijk denk ik niet dat er al veel gebeurd is
Als Nederland er al 20 jaar over doet om een project met énig nut van de grond te krijgen, hoe lang moet het dan duren voordat er een volkomen nutteloze berg in de noordzee ligt.

Voor dat bedrag kun je de komende eeuw elke dag een trein vol fietsen en ski's naar Alpe d'Huez laten rijden en daar kun je nog een paar wagons met huishoudelijke afval aan hangen ook.
Er zijn al een hoop minder debiele ideeën gesneuveld op haalbaarheid.

Krankzinnig voorstel. Ik hoop dat de initiatiefnemers het minder serieus nemen dan de nieuwsredacties.
Een grote komkommerberg.
groppe schreef:Een tijdje geleden heeft Thijs Zonneveld in een column geschreven over het creëren van een berg van 2000m in Nederland. Het was in eerste instantie als grap bedoeld, maar nu blijken veel mensen, organisaties en bedrijven er wel oor naar te hebben.
Op de onderstaande link staat meer info er over:
http://www.depers.nl/sport/588085/Neder ... nbouw.html

Ik vroeg me af wat jullie er van vinden?

Mij lijkt het in eerste instantie wel geinig, een stel mooie hellingen in NL erbij kan geen kwaad. Maar ja zo'n berg heeft natuurlijk ook allerlei effecten op de omgeving.
Wat een onzin!