Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De terugreis duurt korter dan de heenreis - Forum Wereldfietser

De terugreis duurt korter dan de heenreis

Wetenschappelijk onderzoek heeft bewezen dat mijn gevoel terecht is :lol:

Ik had namelijk altijd het idee dat de heenreis langer voelde dan de terugreis.
Van de 360 deelnemers ervoeren de fietsers de terugreis als 17% korter.
Ik heb hier het rapport voor je als pdf: http://www.vakantiefietser.nl/px/handle ... ugreis.pdf
Eén wereldfietser die naar de oost fietst en terug vliegt kan het gemiddelde natuulijk aardig sturen :wink:
Eric Schuijt schreef:Wetenschappelijk onderzoek heeft bewezen dat mijn gevoel terecht is :lol:

Ik had namelijk altijd het idee dat de heenreis langer voelde dan de terugreis.
Van de 360 deelnemers ervoeren de fietsers de terugreis als 17% korter.
Ik heb hier het rapport voor je als pdf: http://www.vakantiefietser.nl/px/handle ... ugreis.pdf
de busreizigers gingen met de bus
de onderzochte wandelaars liepen door het bos
de 'fietsers' bekeken een videotje

Wat moeten we daar nu weer uit concluderen?
Gezien de populatie is het gewoon een vrouweneffect :twisted:
Ik vind het allang geweldig dat ze ook fietsers in het onderzoek meenamen. Het geeft wel aan dat het een typisch Nederlands onderzoek was :lol:

En dat het een videootje was van een tocht van 2,2 kilometer in 7 minuten (gemiddeld dus 18,8 km/uur) is niet zo heel erg.
Je sluit daardoor allerlei invloeden/parameters uit zoals meewind, tegenwind, irritante verkeerslichten die er in Kiel-Windeweer niet zijn, een lekke band, zadelpijn enzovoort. Zo kun je 'zuiverder' meten.

En ach, het gaat om het idee.
Eric Schuijt schreef: irritante verkeerslichten die er in Kiel-Windeweer niet zijn.
We hebben wel vier bruggen met rode knipperende lampen, tellen die niet?

:shock:
Dat gevoel heb ik toch niet als ik van mijn werk naar huis ga :)
Eric Schuijt schreef:Wetenschappelijk onderzoek heeft bewezen dat mijn gevoel terecht is :lol:
Ook praktijk onderzoek wijst dit uit.

Nunspeet - Landquart (Zwitserland) :arrow: 14 dagen
Landquart - Nunspeet :arrow: 28 uur

Peter
Peter M schreef:
Eric Schuijt schreef:Wetenschappelijk onderzoek heeft bewezen dat mijn gevoel terecht is :lol:
Ook praktijk onderzoek wijst dit uit.

Nunspeet - Landquart (Zwitserland) :arrow: 14 dagen
Landquart - Nunspeet :arrow: 28 uur
Ik vraag me af of ik dat gevoel ook zal hebben.

Schiphol - Kaapstad 10 uur
Kaapstad - Schiphol ....... :arrow:
Peter M schreef:
Eric Schuijt schreef:Wetenschappelijk onderzoek heeft bewezen dat mijn gevoel terecht is :lol:
Ook praktijk onderzoek wijst dit uit.

Nunspeet - Landquart (Zwitserland) :arrow: 14 dagen
Landquart - Nunspeet :arrow: 28 uur

Peter
In gedachten zal dat zeker het geval zijn, wishfull thinking? :wink:
Shane schreef:Ik vraag me af of ik dat gevoel ook zal hebben.

Schiphol - Kaapstad 10 uur
Kaapstad - Schiphol ....... :arrow:
Als je net zo'n pokkehekel hebt aan vliegen als ik, zul je jaren moeten fietsen om het langer te laten lijken dan die vlucht.

.tsooJ
Alien schreef:
Shane schreef:Ik vraag me af of ik dat gevoel ook zal hebben.

Schiphol - Kaapstad 10 uur
Kaapstad - Schiphol ....... :arrow:
Als je net zo'n pokkehekel hebt aan vliegen als ik, zul je jaren moeten fietsen om het langer te laten lijken dan die vlucht.

.tsooJ
ook geen ramp toch? een reden om meer te fietsen :D
DriesBa schreef:
Peter M schreef:
Eric Schuijt schreef:Wetenschappelijk onderzoek heeft bewezen dat mijn gevoel terecht is :lol:
Ook praktijk onderzoek wijst dit uit.

Nunspeet - Landquart (Zwitserland) :arrow: 14 dagen
Landquart - Nunspeet :arrow: 28 uur

Peter
In gedachten zal dat zeker het geval zijn, wishfull thinking? :wink:
Nee praktijk.
Nunspeet - Maastricht per trein:
Maastricht - Ardennen - Luxemburg - Vogezen - Basel - Luzern - Oberalp - Landquart - Rorschach per fiets;
Rorschach - Basel - Nunspeet per trein. :D :lol:

Peter
Ik had het ook op de radio gehoord, klopt wel met mijn gevoel.

Hmmm...

Amsterdam :arrow: Windhoek: eindeloos lang!!!
Windhoek :arrow: Amsterdam: misschien acceptabel?!?!

We zullen het binnenkort meemaken!
ellenvandrunen schreef:Ik had het ook op de radio gehoord, klopt wel met mijn gevoel.

Hmmm...

Amsterdam :arrow: Windhoek: eindeloos lang!!!
Windhoek :arrow: Amsterdam: misschien acceptabel?!?!

We zullen het binnenkort meemaken!
Het wordt druk in Afrika :shock:
Was ik afgelopen mei met de trein van Baflo naar Hoek van Holland. Het leek met ruim 5 uur een lange treinreis te worden. Een paar dagen later kwam ik terug uit Engeland weer in Hoek van Holland. Trein naar Baflo. Het klopt inderdaad dat de terugreis korter aanvoelt, want je kent de route en tijd gevoelsmatig beter.
Ik denk dat dit allemaal makkelijk te verklaren is, net als het gevoel dat elke jaar korter wordt.

Als je 5 jaar oud ben is 1 jaar 20% van je leven, dus best lang, tegen de tijd dat je 20 ben is 1 jaar 5% van je leven dus een stuk minder en voelt dus korter aan. Tegen de tijd dat je 50 ben is 1 jaar dus slechts 2% van je leven.

Dus het terug reis voelt korter, het is toch een kleiner deel van je leven dan de heen reis :D 8)

Shane (die binnen kort 5% van zijn leven gaat fietsen...)
Bob ten Have schreef:Dat gevoel heb ik toch niet als ik van mijn werk naar huis ga :)
Nee, nu je het zegt; ik ook niet! Dan duurt de terugreis altijd langer hoor, haha! Raar raar, hoe komt dat?