Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat is de perfecte hond voor tijdens fietsvakanties en meer? - Forum Wereldfietser

Wat is de perfecte hond voor tijdens fietsvakanties en meer?

Ik moet m'n partner nog overtuigen, maar ik wil binnenkort een hond aanschaffen. Nu ben ik opgegroeid met een gigantische Duitse Herder die erg actief was en regelmatig lekker naast de fiets van m'n pa meerende. Ik heb een duidelijke voorkeur voor 'stoere' grotere honden.

Nu zag ik laatst een programma bij Animal Planet waar het ras Rhodesian Ridgeback werd besproken en waar het actieve karakter en het grote uithoudingsvermogen van dit beest vooral bepsproken. Blijkbaar is dit ras erg atletisch en kan ruim 50 kilometer rennen zonder uitgeput te raken. Een perfecte fietshond lijkt mij dus! Nu zou je toch waarschijnlijk altijd een karretje mee moeten nemen of gewoon je dagkilometers aanpassen.

Ik vroeg me af of er meer hondenrassen zijn die geschikt zouden zijn om mee te gaan op fietsreizen/wielrenrondjes (aangepaste snelheid)/hardlopen?
Zelf dacht ik nog aan de husky, maar die gaat waarschijnlijk trekken ipv meerennen en kan niet goed tegen warm weer, wat natuurlijk niet geschikt is voor vakanties. Of herders ook zo'n uithoudingsvermogen hebben weet ik eerlijk gezegd niet...

Zijn er ook forumleden die de hond regelmatig meenemen tijdens tripjes/vakanties?

Ben benieuwd!
Mijn Border Collie loopt geregeld soms tot 40 km mee tijdens hardlooptrainingen. In het begin kan ik hem niet volgen, op het einde hij mij niet :D
Hoi Janneke,

Volgens mij stel je je vragen op het verkeerde forum. Er zijn vast fora te vinden op het internet waar mensen actief zijn die veel van husky's, Rhodesian Ridgebacks en andere actieve rassen weten en je kunnen vertellen of een bepaald ras hond met plezier 50 km of meer met je meerent voor een paar weken per jaar. Daarnaast moet het natuurlijk ook nog een hond zijn die de overige weken van het jaar aangenaam gezelschap is....

Groet,

Line en Maarten
PS: Kleine honden hebben ook zo hun voordelen: Neem een Chiwawa, koop een nieuwe stuurtas maat L en klaar ben je! :D
Vergeet niet dat honden hun voeten mogelijk niet bestand zijn tegen veel kilometers op asfalt rennen. Border collie / labrador mix die we thuis hebben krijgt daar toch last van, maar dat beseft hij pas wanneer de opwinding voorbij is en we weer thuis zijn natuurlijk... Off road is veel vriendelijker voor hun pootjes. Is wel mogelijk dat hondenschoenen helpen, geen idee.

Geen hond is véél gemakkelijker als je graag op reis gaat of een drukke agenda hebt. Zeker niet onderschatten hoeveel tijd jullie erin zullen moeten steken om het beestje gezond en gelukkig te houden.
Janneke schreef:Ik moet m'n partner nog overtuigen, maar ik wil binnenkort een hond aanschaffen. Nu ben ik opgegroeid met een gigantische Duitse Herder die erg actief was en regelmatig lekker naast de fiets van m'n pa meerende. Ik heb een duidelijke voorkeur voor 'stoere' grotere honden.
Ik zag laatst op TV dat het in Nederland slecht gesteld is met de gezondheid van gefokte rashonden. Zeker grotere honden hebben vrij vaak last van o.a. heupafwijkingen. Zeker iets om rekening mee te houden want het ging niet om een paar procentjes.
Leon
Een Hot Dog? :twisted:



Ik zou het in een welopgevoede hond zoeken, die je tijdens je vakantie met een gerust hart kunt uitbesteden. Of als het echt moet iets kleins met een laag brokkengebruik anders sjouw je je de pleuris
Wij zijn op plekken geweest waar te maken hadden met zeer grote en aardig agressieve honden. Ik denk dat die momenten aardig link waren geweest als je ook nog een eigen hond bij je had gehad. Die wil je natuurlijk verdedigen en voila een hondengevecht. Spring je daar nog tussen? Zo nee red je eigen hond dit? Ik weet niet of je de hond ook me wil nemen op jullie lange wereld reis. Ik zou het in ieder geval niet doen. Ga eerst die reis maken en schaf de hond aan als je terug komt. En neem hem alleen mee op Europa bestemmingen. Maar goed, ik ben dan ook een kattenvrouwtje :wink:

O ja daar waar Leon het over had...er bestaat een website waar vrijwel alle honden met hun aandoeningen en percentage kans daarop beschreven staan. De uitzending waarin dit te zien was, was Radar.
Loophonden, de enige geschikte honden voor grotere afstanden, kunnen volgens een deskundige Amerikaanse schrijver over wolven, op onverharde en verharde wegen ongeveer 10km aaneen stuk lopen in een bepaalde houding(naast een fiets). Overschrijding daarvan veroorzaakt slijtage aan ledematen, gewrichten, heupen, voeten en de kussentjes onder de voeten en wordt door de dierenbescherming Nederland aangemerkt als dierenmishandeling c.q. -kwelling. Dat zegt niets over de afstand die ze kunnen afleggen: een wolf in de vrije loop kan zich wel 120 km per dag verplaatsen.
Het is een boek dat ik 30 jaar geleden heb aangeschaft en het onderzoek dat de auteur beschrijft geldt nog steeds.
Ik fiets al meer dan 60jr en heb evenlang honden en ik zou het niet in mijn hoofd halen een hond meer dan die afstand naast mijn fiets te laten lopen.
Tijdens een vakantie in 1995 in de Ardeche wandelden wij met een Tervuerense herder over een asfaltweg nabij de Ardeche(Vallon pont d'Arc). Het was 35 graden en erg warm. De hond was 9 maanden. Na een km of 5 hield de hond ermee op: hij ging zitten en vervolgens liggen en was niet meer vooruit te krijgen. Vervolgens de hond bekeken en afgetast en wat bleek: de voetkussentjes waren tot bloedens versleten. Vervolgens de grote hond(pub) in een rugzak gehesen en achter op de rug meegevoerd(erg zwaar, heet). De hond stak met zijn kop boven mijn hoofd uit. Wellicht een komisch gezicht, maar het was eens en nooit meer(grove inschattingsfout!). De hond stierf 4 maanden later, waarschijnlijk door hersenvliesontsteking of een tumor. Ik moet nog vaak denken aan het "hondje".

Thans hebben we een Shetland sheepdog (Sheltie), schofthoogte 40cm. Middelgroot ras. Hij zit in een korf met daarover dikker draadgaas achter op de fiets van m'n vrouw. De hond vindt het prachtig als hij meemag op de fiets en wil graag in het mandje. Wij nemen hem nog niet mee voor meerdaagse, langere tochten, omdat je niet weet of je wel welkom bent met hond op een locatie.
Janneke schreef:Nu zag ik laatst een programma bij Animal Planet waar het ras Rhodesian Ridgeback werd besproken en waar het actieve karakter en het grote uithoudingsvermogen van dit beest vooral bepsproken. Blijkbaar is dit ras erg atletisch en kan ruim 50 kilometer rennen zonder uitgeput te raken. Een perfecte fietshond lijkt mij dus! Nu zou je toch waarschijnlijk altijd een karretje mee moeten nemen of gewoon je dagkilometers aanpassen.Ben benieuwd!
Hoi Janneke,

Ik ben al jaren bekend met de rodesian ridgeback (pronkrug), het zijn inderdaad hele actieve honden, die dol zijn op warmte, ze liggen dan ook voor 'dood' in de zon, maar houden ondertussen alles in de gaten. In afrika schijnen ze ook te vechten tegen leeuwen, dus erg onverschrokken. Ze willen graag hun roedel bij elkaar houden, en vinden het lastig als ieder een kant uit gaat. Verder hebben ze echt een baas nodig, anders nemen ze zelf de leiding. Ik vind het schitterende honden, en zou graag zelf één aanschaffen.
Voor fietsvakanties en tochtjes lijkt een bordercollie of kruising bordercollie geschikt, het zijn honden die graag willen werken, en hebben een ontzettend goede uithoudingsvermogen. Ze zijn wel onderdanig, dat moet je wel liggen.

roosje
Ik kwam vorig jaar een fietsende engelsman tegen op de zeeuwse wegen. Hij had een hond bij zich die naast de fiets meerende. Het ras weet ik niet, want ik ben niet zo'n hondenkenner, maar de hond had leren sloffen aan! Zo beschadigde hij/zij de voetzolen niet...............
Maarten & Line schreef:
Volgens mij stel je je vragen op het verkeerde forum. Er zijn vast fora te vinden op het internet waar mensen actief zijn die veel van husky's, Rhodesian Ridgebacks en andere actieve rassen weten en je kunnen vertellen of een bepaald ras hond met plezier 50 km of meer met je meerent voor een paar weken per jaar. Daarnaast moet het natuurlijk ook nog een hond zijn die de overige weken van het jaar aangenaam gezelschap is....
Je hebt gelijk, maar was eigenlijk vooral benieuwd of forumleden ervaring hebben met fietsreizen met de hond, dat komt niet goed naar voren in m'n vraag idd :-)
Leon schreef: Ik zag laatst op TV dat het in Nederland slecht gesteld is met de gezondheid van gefokte rashonden. Zeker grotere honden hebben vrij vaak last van o.a. heupafwijkingen. Zeker iets om rekening mee te houden want het ging niet om een paar procentjes.
Leon
Dat programma had ik ook gezien ja, echt heftig! Ik geloof dat het voor de rhodesian ridgeback niet een probleem is gelukkig, schandalig hoe bizar er gefokt wordt met sommige katten en hondenrassen.

Maar in z'n algemeen dus eigenlijk: niet handig, de honden kunnen niet zover lopen, niet zo snel lopen voor die langere tijd en idd gevaar als je onbekende honden tegenkomt. Voor thuisactiviteiten als joggen en gewoon rondjes fietsen zijn er natuurlijk heel veel honden geschikt, de meeste actieve honden vinden dat waarschijnlijk erg leuk.

Dus eigenlijk bestaat er geen geschikte echte fietsreishond (of je moet in de winter in siberie fietsen en een stel poolhonden voor je fiets spannen :-), of je stopt hem in een mandje op je fiets... :-)

Misschien toch maar aan wandelvakanties beginnen :-D
eenzame fietser schreef:Ik kwam vorig jaar een fietsende engelsman tegen op de zeeuwse wegen. Hij had een hond bij zich die naast de fiets meerende. Het ras weet ik niet, want ik ben niet zo'n hondenkenner, maar de hond had leren sloffen aan! Zo beschadigde hij/zij de voetzolen niet...............
Had hij ook een reiskarretje voor de hond mee? Dat ben ik nml wel vaak op internet tegengekomen. Denk niet dat daar aan te ontkomen is...
Die schoentjes heb ik afgelopen zomer op de Rallarvegen in Noorwegen ook bij de poolhonden gezien die daar aan het trainen waren, zag er erg grappig uit!
@roosje:

Het zijn echt schitterende honden! Het programma liet zien dat een koppel Amerika de honden had aangeschaft als maatje voor tijdens de hardlooptrainingen voor de Marathon. Ze hadden beiden een hond mee tijdens de training die niet aan de lijn zat. Het had wat trainingsuurtjes gekocht maar uiteindelijk renden ze gewoon zij aan zij met de persoon mee in het hardlooptempo, en dat elke dag wisselende afstanden.

Met fietsen ga je echter een stuk sneller, dat had ik me nog niet zo goed gerealiseerd... Toch misschien wel een erg geschikte hond voor de actieve levensstijl :-D

ps. bordercollies vind ik te 'fluffy' :-P
Honden zijn meer geschikt voor wandel vakanties dan fietsen :wink: Maar hij moet wel zijn eigen rotzooi meenemen.

Afbeelding
CNV00025 by shanecycles.com, on Flickr
Afbeelding
CNV00010 by shanecycles.com, on Flickr
Afbeelding
CNV00006 (3) by shanecycles.com, on Flickr
Ik kwam in Noorwegen een Nederlander tegen. Die had zowat het hele Ortlieb-arsenaal aan zijn fiets hangen én een trailer. En op die trailer zat zijn hond (in mijn herinnering had die hond iets weg van een Friese stabij).

Hij ging door Noorwegen naar de Noordkaap en via Finland weer terug (of andersom), voor de 3e keer (hond voor de 2e keer)!
Onze border collie gaat met plezier mee met mij tijdens mijn looptrainingen van +- 1 uur een redelijk tempo. Vergeet niet dat een hond zijn conditie en uithouding ook moet trainen, juist zoals een mens.

Soms neem ik hem wel eens mee met de mtb voor een kort maar zeer technisch mtb tochtje (da's dan 5 a 10 km puur mtb'en in het bos dus lage snelheid).

Op de weg en aan +20kmh vind ik onverantwoord voor een hond want dat is constant sprinten!
Gunter schreef: Op de weg en aan +20kmh vind ik onverantwoord voor een hond want dat is constant sprinten!
Yup
Blanche schreef: O ja daar waar Leon het over had...er bestaat een website waar vrijwel alle honden met hun aandoeningen en percentage kans daarop beschreven staan. De uitzending waarin dit te zien was, was Radar.
Offtopic:

Ha, heb de website gevonden: www.rashondenwijzer.nl

De rodesian Ridgeback komt hier ook niet al te fleurig uit de test. Naast Heupdysplasie, wat veel honden hebben, ook een vrij ernstig Wobbler Syndroom wat zeer ernstig is en niet goed te behandelen.
In een aflevering van Radar worden eigenlijk alle rashonden afgeraden, met of zonder stamboom ivm de vele erfelijke ziekten veroorzaakt door de kleine genenpoule... :-(
Bij raskatten geldt in ieder geval dat fokdieren uitgebreide testen zouden moeten ondergaan om zoveel mogelijk problemen uit te sluiten. Als u een dekkater wenst voor uw raskat zal de moederpoes, normaal gezien, ook testen moeten voorleggen. Natuurlijk zijn er mensen die fokken met de bedoeling centen te verdienen (als men volgens de regels van de kunst handelt is zelf een nuloperatie moeilijk haalbaar, dan spreek ik nog niet over de benodigde kennis...) met alle gevolgen van dien.
Dat huis tuin en keukenpoezen of -honden gezonder zouden zijn wil ik niet beweren, dat deze veel minder getest worden en er dus ook veel minder aangetoond kan worden durf ik wel stellen.
wat voor hond je ook neemt, ga in ieder geval NIET naar een broodfokker of een dierenwinkel. De teefjes worden in dier-onterende omstandigheden gehouden en de de pupjes zijn vaak doorgefokt met alle gevolgen vandien.

Wij hebben onze boxer uit Spanje gehaald via Shin http://www.ace-charity.org/. Die halen honden uit dodingsstations om hen een leven te kunnen schenken.

Afbeelding

Groeten en een poot.