Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat is dit gewas? - Forum Wereldfietser

Wat is dit gewas?

Afgelopen herfstvakantie heb ik de ´zadelpijn en ander damesleed´route gefietst in Frankrijk. Dat is in de regio van Chinon-Tours-Sancerre.
Onderweg kwamen we hele velden met onderstaand gewas tegen. Ik kan het niet thuisbrengen. Er zijn geen knol aan maar alleen een dun worteltje.
Weet iemand wat het is en waarom ze het verbouwen? Wat doen er ermee?

Bedankt!

Afbeelding
Opslag, van koolzaad. Ontkiemd gemorst zaad van de eerdere verbouwing van koolzaad. Denk dat ze het gaan onderploegen.
ziet er uit als bladrammenas veelvuldig gebruikt als bodembedekker/groenbemester om het organisch stof gehalte omhoog te krijgen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bladrammenas

groet

Jos
Bedankt voor de suggesties maar als ik kritisch mag zijn...

Het ziet er niet uit als jong koolzaad. Volgens mij is dat wat langwerpiger.

Als ik naar de plaatjes kijk op wikipedia, lijken de foto's daar niet erg op.

Ik ben nog niet overtuigd :?
Volgens mij is het koolrabi:
Afbeelding

Maar dan misschien in een jonge vorm, voordat de knol is gevormd.
Het lijkt op restkoolzaad, maar dat moet je ook kunnen ruiken als de windrichting naar je toe is. Bij ons zie je hele velden vol van dit spul. Het wordt gebruikt als grondverbetering voor de winter.
Maurice schreef:Volgens mij is het koolrabi:

Maar dan misschien in een jonge vorm, voordat de knol is gevormd.

Inderdaad, dacht hetzelfde. In ieder geval een koolsoort
Blanche schreef:
Maurice schreef:Volgens mij is het koolrabi:

Maar dan misschien in een jonge vorm, voordat de knol is gevormd.

Inderdaad, dacht hetzelfde. In ieder geval een koolsoort
Dat was de eerste gok, maar er zat een heel dun worteltje aan (paar mm).
Vandaar dat ik knollen uitsloot.
Was er niemand om het te vragen ?
jahwalla schreef:ziet er uit als bladrammenas veelvuldig gebruikt als bodembedekker/groenbemester om het organisch stof gehalte omhoog te krijgen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bladrammenas

groet

Jos
Met aan een zekerheid grenzende waarschijnlijkheid het juiste antwoord....

Gr.
Eric (werkzaam in de agrarische sector)
Non, Il n'y avait personne pour demander.
Overigens ken ik het verschijnsel dat je onderweg een gewas tegenkomt, of beestje waar je van denkt 'wat is dit nou?'

Zo heb ik in Zuid-Frankrijk bij een perceel gestaan waarvan ik het gewas absoluut niet thuis kon brengen, maar het bleek tabak te zijn...

En in Polen voor het eerst de verwoestende werking gezien van de Coloradokever, die ik in NL nog nooit in grote getale gezien had...

Gr
Eric
Als groenbemester worden de kruisbloemige (Cruciferae of Brassicaceae) zoals Gele Mosterd, Bladrammenas en Bladkool gezaaid. Als het een groenbemester is, dan is het Bladkool.
Bladkool kan nog laat worden gezaaid. Van juli tot half augustus.

Piet.