Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Domein gekaapt :( - Forum Wereldfietser

Domein gekaapt :(

Ik maakte net een typo : http://www.wereldfietsers.nl

En kwam uit op de site van www.fietsvrienden.nl

Das niet zo netjes

Maar als je http://www.fietsvriendn.nl intypt dan kom je niet uit bij de wereldfietser... hmmm ;)
De domeinnaam wereldfietsers.nl is gewoon door een andere club geregistreerd. Dat is meervoud, geen typo :-) Maar daarom is deze nog niet "gekaapt". Dat is weer iets anders.
Wel een zeer irritante praktijk dat misbruiken van typo domeinnamen...
Als ge zo aan uw leden moet proberen komen... :roll:
Lasse schreef:Wel een zeer irritante praktijk dat misbruiken van typo domeinnamen...
Als ge zo aan uw leden moet proberen komen... :roll:
http://www.europafietsers.nl/
http://www.europafietser.nl/ deze is nog vrij, dus .... 8)

Als ze hem zelf niet nemen voor die 10 euro per jaar dan is iedereen vrij om hem te nemen, lijkt mij :wink:
Het is een heel onbehoorlijke praktijk omdat het mensen op het verkeerde been zet. Je komt immers op een waardeloze commerciele site terecht die pretendeert een echt forum te zijn. De naam fietsvrienden is ook niet helemaal origineel, zullen we maar zeggen. Overigens is wraak nemen / de waarheid onthullen makkelijk genoeg.
Wim
Wim schreef:Overigens is wraak nemen / de waarheid onthullen makkelijk genoeg.
De vereniging kan hem zo opeisen; heb ik zelf ook al eens bij de hand gehad 8)
Michael W schreef:De vereniging kan hem zo opeisen; heb ik zelf ook al eens bij de hand gehad 8)
Lijkt me niet... de vereniging heet toch geen 'de Wereldfietsers'?
En als ik bv. wereldfietser.com wil registreren, dan kun jij ook daar niets aan doen, want ik heb daar net zo veel recht op als jij/jullie.
sonali schreef:
Michael W schreef:De vereniging kan hem zo opeisen; heb ik zelf ook al eens bij de hand gehad 8)
Lijkt me niet... de vereniging heet toch geen 'de Wereldfietsers'?
En als ik bv. wereldfietser.com wil registreren, dan kun jij ook daar niets aan doen, want ik heb daar net zo veel recht op als jij/jullie.
Klopt, maar ik zou het zeker proberen omdat die twee namen wel heel dicht bij elkaar liggen.
Gewoon niet slim dat ze dat niet direct hebben gedaan; zoals in het voorbeeld van de europafietser(s) :wink:
sonali schreef:
Michael W schreef:De vereniging kan hem zo opeisen; heb ik zelf ook al eens bij de hand gehad 8)
Lijkt me niet... de vereniging heet toch geen 'de Wereldfietsers'?
En als ik bv. wereldfietser.com wil registreren, dan kun jij ook daar niets aan doen, want ik heb daar net zo veel recht op als jij/jullie.
Het is geen technische kaping van het WF domein, maar lijkt me wel misleiding om gebruikers te kapen. Aangezien wereldfietsers nog geen woord is in algemeen belang zal een rechter ook in het voordeel van de WF beslissen. Hiervoor tekent de registrant namelijk een vrijwaringsverklaring bij de stichting domeinregistratie (SIDN). Dit soort dingen komen frequent voor :)

Vroeger kon je bijv. ook plaatsnamen registreren, die waren vrij algemeen, maar nadien is er besloten om deze over te dragen aan de gemeentes omdat die er meer recht op hebben. Het is dus in Nederland [voor organisaties] juridisch beter geregeld dan in de US waar bij com/net/org domeinen het motto geldt van 'first come first serve' en waar je domeinen voor veel geld kan verkopen aan de rechthebbende. In Nederland zijn ook veel domeinnamen verboden (scheldnamen) zoals je dat in Duitsland met kentekenplaten hebt en in NL worden ook wel vaker dingen teruggedraaid en daar stemt elke registrant van een .NL domein in principe in mee (anders kun je geen domein registreren)

Maar goed, ik maakte een typefout en kwam op een heel andere site terecht, dus ik was gewoon benieuwd of dit bekend was. Wraak nemen lijkt me onzinnig, het zijn tenslotte mede fietsvrienden. Misschien hebben ze wel een heel goede reden waarom ze dit domein aan hun website gekoppeld hebben? Mocht je echt veel potentiele WF-mensen (mensen die van de WF gehoord hebben en per ongeluk daar terecht komen) verliezen kun je altijd het domein terugclaimen via een kort geding+SIDN. Maar ik denk niet dat het veel oplevert :) Het is gewoon niet zo netjes van ze.
Sjeng Langslaper schreef:Het is geen technische kaping van het WF domein, maar lijkt me wel misleiding om gebruikers te kapen. Aangezien wereldfietsers nog geen woord is in algemeen belang zal een rechter ook in het voordeel van de WF beslissen.
Het wordt me uit je reactie niet duidelijk waarom de vereniging De Wereldfietser een claim op wereldfietsers.nl juridisch hard zou kunnen maken. Er zijn tientallen fietsers die zich wereldfietser noemen (zie Google) en het lijkt me niet dat "Wereldfietser" een begrip is dat exclusief door de vereniging De Wereldfietser geclaimd kan worden. Het is geen beschermd merk in de zin van de merkenwet en zelfs geen unieke, onderscheidende term. Als je een nl-domein hebt, geeft dat enkele feit je toch niet het recht afleidingen van die naam te claimen?
peter de rijk schreef:
Sjeng Langslaper schreef: Het wordt me uit je reactie niet duidelijk waarom de vereniging De Wereldfietser een claim op wereldfietsers.nl juridisch hard zou kunnen maken. Er zijn tientallen fietsers die zich wereldfietser noemen (zie Google) en het lijkt me niet dat "Wereldfietser" een begrip is dat exclusief door de vereniging De Wereldfietser geclaimd kan worden. Het is geen beschermd merk in de zin van de merkenwet en zelfs geen unieke, onderscheidende term. Als je een nl-domein hebt, geeft dat enkele feit je toch niet het recht afleidingen van die naam te claimen?
Ik weet niet of wereldfietser(s) wel/niet een unieke onderscheidende term is? Dat is een hele aparte discussie. Het is wel een term die meteen de lading dekt, misschien ben ik de enige die het aan de WF club koppelt. Bestond de term al voordat de vereniging hier in het leven geroepen werd? Ik weet niet of wij als (wereld)fietsers dat objectief kunnen beoordelen want voor ons is het een heel normale term. Boven worden tegenwoordig overal woorden aan elkaar geplakt in onze taal, dus is het misschien wel vrij algemeen. Maar ik ben geen jurist en herinner me ook een geval wat hierop lijkt welke in het voordeel van de registrant is beslist. Het kan dus twee kanten uit. Wat het wel zwaarder kan wegen is dat de andere partij in hetzelfde veld opereert, d.w.z. zich ook bebezigt met een forum/fietsvereniging. Als ze bijv. fietsen uit andere werelddelen verkochten, kun je AFAIK geen aanspraak maken op het domein. Tot zover reikt mijn (nogal oppervlakkige) juridische kennis aangaande domeinnnamen :)
Sjeng Langslaper schreef:Wat het wel zwaarder kan wegen is dat de andere partij in hetzelfde veld opereert, d.w.z. zich ook bebezigt met een forum/fietsvereniging.
Die z.g. Fietsvrienden is van ID Prof BV uit Ede
Gewoon een ordinaire domeinkaper dus.
Sjeng Langslaper schreef:Boven worden tegenwoordig overal woorden aan elkaar geplakt in onze taal, [...]
Er worden juist veel te weinig woorden aan elkaar geplakt, terwijl dat van oudsher wel zou moeten.

.tsooJ
Michael W schreef:
Sjeng Langslaper schreef:Wat het wel zwaarder kan wegen is dat de andere partij in hetzelfde veld opereert, d.w.z. zich ook bebezigt met een forum/fietsvereniging.
Die z.g. Fietsvrienden is van ID Prof BV uit Ede
Gewoon een ordinaire domeinkaper dus.
Het is dat wereldfietsers.nl meteen doorgelinkt naar fietsvienden. Ik zou een ander soort fietsvrienden willen. :D :D
Rutger schreef:
Michael W schreef:
Sjeng Langslaper schreef:Wat het wel zwaarder kan wegen is dat de andere partij in hetzelfde veld opereert, d.w.z. zich ook bebezigt met een forum/fietsvereniging.
Die z.g. Fietsvrienden is van ID Prof BV uit Ede
Gewoon een ordinaire domeinkaper dus.
Het is dat wereldfietsers.nl meteen doorgelinkt naar fietsvienden. Ik zou een ander soort fietsvrienden willen. :D :D
Precies dat vind ik ook het irritante: ze registreren een (of vele?) domeinen en leiden bezoekers naar hun eigelijke website achter een ander domeinadres. Als ze een club/organisatie/bedrijf waren dat de naam dekte en ze bezigden een website op het domeinadres zelf dan zou ik het prima vinden.
Leon
Hallo het is bijna 2012!! Hoelang bestaat internet al?? :evil:

Registreren van domeinnamen met typfouten aansluitend aan het origineel is toch zo oud als de nacht (dacht ik tenminste). :roll: :roll:

Als je een beetje commercieel denkt leg je de meest voor de hand liggende variaties zelf meteen vast. 8) (Oh ja, commercieel en Wereldfietser, dat was al vaker een item geloof ik :wink: )


Tegenwoordig is er google met autoaanvulling en speelt het niet echt meer een rol, lijkt me. :lol: :lol:
Inderdaad iedereen staat het vrij om een domeinnaam te registreren. En sommige namen zullen erg veel op elkaar lijken ook uit onwetendheid of omdat de namen zo voor de hand liggen. Dus boos worden is niet nodig. Naarmate je wel van elkaar weet, wordt het natuurlijk minder netjes. En begint het op ellebogen werk te lijken. Onlangs hoorde ik een verhaal waarin iemand per toeval ontdekte dat zijn vriend een domeinnaam had geclaimd die vrijwel identiek was aan zijn online identiteit. Lekkere vriendschap. :roll:
www.blanche.eu is ook al geclaimd, maar wel te koop :)
Gr.
Kees
keesm54 schreef:http://www.blanche.eu is ook al geclaimd, maar wel te koop :)
Gr.
Kees
Geen interesse want wellicht is het wel mijn schuilnaam :P