Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De Wereldfietser is goed voor je gezondheid! - Forum Wereldfietser

De Wereldfietser is goed voor je gezondheid!

De Wereldfietser is goed voor je gezondheid! Deze week las ik een aantal dingen over onze gezondheid.....

1. Om genoeg vitamine D binnen te krijgen - moet je regelmatig naar buiten.
2. Hangen op de bank geeft amper ontspanning van een drukke werkweek. Het meeste herstel van stress krijg je van sporten en
3. wanneer je afspreekt met vrienden.

Tot het volgende Wereldfiets tochtje? :lol:

Je vind alle tochtjes onder de knop Activiteiten
Бlanche schreef:De Wereldfietser is goed voor je gezondheid! Deze week las ik een aantal dingen over onze gezondheid.....

1. Om genoeg vitamine D binnen te krijgen - moet je regelmatig naar buiten.
2. Hangen op de bank geeft amper ontspanning van een drukke werkweek. Het meeste herstel van stress krijg je van sporten en
3. wanneer je afspreekt met vrienden.

Tot het volgende Wereldfiets tochtje? :lol:

Je vind alle tochtjes onder de knop Activiteiten
Bedoel je nou dat wij mensen volgevreten apen zijn geworden die uit pure verveling nu maar een beetje de wereld rondfietsen om gezond te blijven? :) :P
AB schreef:Bedoel je nou dat wij mensen volgevreten apen zijn geworden die uit pure verveling nu maar een beetje de wereld rondfietsen om gezond te blijven? :) :P
Ja, ik ben bang van wel. Blijft een leuke clip trouwens.
AB schreef: Bedoel je nou dat wij mensen volgevreten apen zijn geworden die uit pure verveling nu maar een beetje de wereld rondfietsen om gezond te blijven? :) :P
Als je 'wij mensen' vervangt door 'wij westerlingen' en 'om gezond te blijven' weglaat lijkt me dat een uitstekende diagnose!

Van de combi vitamine D en fietsen in dit jaargetijde zou ik me overigens geen overdreven voorstellingen maken. Er is nu weinig zonlicht en je hele lichaam, behalve gezicht, is bedekt door kleren.
Pedalero schreef:
AB schreef: Bedoel je nou dat wij mensen volgevreten apen zijn geworden die uit pure verveling nu maar een beetje de wereld rondfietsen om gezond te blijven? :) :P
Als je 'wij mensen' vervangt door 'wij westerlingen' en 'om gezond te blijven' weglaat lijkt me dat een uitstekende diagnose!

Van de combi vitamine D en fietsen in dit jaargetijde zou ik me overigens geen overdreven voorstellingen maken. Er is nu weinig zonlicht en je hele lichaam, behalve gezicht, is bedekt door kleren.
beetje frisse wind om je kop is ook wel goed voor de gezondheid. Merk bij mezelf dat ik swinters veels te weinig buiten ben in vergelijking met de zomer. Niet goed voor de weerstand :). Hoe zou iceman Wim Hof swinters op zijn fiets zitten?
Zeker, gewoon lekker buiten zijn zal vast goed voor de weerstand zijn, en anders is het gewoon een prettige tijdsbesteding, wat dan voor de mentale weerstand weer goed is.

Heb deze winter ook bij min 6 lekker drie uurtjes op de fiets gezeten. Genoeg kleren aan en af en toe de sjaal over je neus trekken en het is prima te doen. Wel de bidon waar je niet uit drinkt in de achterzak van je jack steken, anders is ie na een uur dichtgevroren. Grootste beperkende factor is het gebrek aan daglicht, want ik hou niet van fietsen met lampjes.
Бlanche schreef:1. Om genoeg vitamine D binnen te krijgen - moet je regelmatig naar buiten.
Maar om te zorgen dat we niet verbranden of huidkanker krijgen, moeten we onszelf insmeren met zonnebrandcreme en dat verhindert weer de vorming van vitamine D (http://nl.wikipedia.org/wiki/Vitamine_D).

Gerd
Om voldoende vitamine D binnen krijgen hoef je* niet regelmatig naar buiten maar moet je zorgen dat je je niet binnen opsluit; een tekort* komt vrijwel alleen voor bij mensen in een inrichting die vrijwel geen daglicht zien...

Maar gelukkig zijn nog een heleboel andere redenen om te fietsen :D

*(tenzij je tot een risicogroep behoort)
Matthie9000 schreef:een tekort* komt vrijwel alleen voor bij mensen in een inrichting die vrijwel geen daglicht zien...
Onzin! Een tekort aan vitamine D komt in Nederland vaak - veel te vaak - voor.
Wikipedia over vitamine D schreef:In de praktijk blijkt het voor veel bevolkingsgroepen erg moeilijk te zijn om een adequate vitamine D-status te handhaven. Groepen die met name risico lopen op vitamine D-deficiëntie zijn ouderen, kinderen, zwangeren, mensen met een donkere huidskleur, mensen die weinig buiten komen of lichaamsbedekkende kleding dragen (nikaab, boerka, chador, sluier). Maar ook onder gezonde jongvolwassenen blijkt ongeveer een derde een inadequate vitamine D-status te hebben.[22]

Bijna de helft van alle 65-plussers in Nederland heeft een tekort aan vitamine D.[42] Ook bleek in onderzoek ruim de helft van de Nederlandse niet westerse allochtone zwangeren en hun pasgeborenen zwaar vitamine D-deficiënt (serumwaarden calcidiol onder 20 nmol).[43] Daarnaast werd geconstateerd dat onvoldoende bekend is bij onder meer huisartsen dat vitamine D in Nederland alleen in de zomer en de lente (mei-september, 10:00-15:00 [44]) in voldoende mate wordt geproduceerd.[45]

Wanneer de grens van een lage vitamine D-status bij 50 nmol/L wordt gelegd, heeft circa 36% van de gezonde jongeren (18-29 jaar) een te lage vitamine D-status, bij 42% van de vrouwen (15-49 jaar) met een donkere huidskleur is dat het geval. In Europa heeft 28-100% van de gezonde en 70-100% van de gehospitaliseerde volwassenen een te lage vitamine D-status.[22]
Gerd
GerdC schreef:
Matthie9000 schreef:een tekort* komt vrijwel alleen voor bij mensen in een inrichting die vrijwel geen daglicht zien...
Onzin! Een tekort aan vitamine D komt in Nederland vaak - veel te vaak - voor.
Wikipedia over vitamine D schreef:In de praktijk blijkt het voor veel bevolkingsgroepen erg moeilijk te zijn om een adequate vitamine D-status te handhaven. Groepen die met name risico lopen op vitamine D-deficiëntie zijn ouderen, kinderen, zwangeren, mensen met een donkere huidskleur, mensen die weinig buiten komen of lichaamsbedekkende kleding dragen (nikaab, boerka, chador, sluier). Maar ook onder gezonde jongvolwassenen blijkt ongeveer een derde een inadequate vitamine D-status te hebben.[22]

Bijna de helft van alle 65-plussers in Nederland heeft een tekort aan vitamine D.[42] Ook bleek in onderzoek ruim de helft van de Nederlandse niet westerse allochtone zwangeren en hun pasgeborenen zwaar vitamine D-deficiënt (serumwaarden calcidiol onder 20 nmol).[43] Daarnaast werd geconstateerd dat onvoldoende bekend is bij onder meer huisartsen dat vitamine D in Nederland alleen in de zomer en de lente (mei-september, 10:00-15:00 [44]) in voldoende mate wordt geproduceerd.[45]

Wanneer de grens van een lage vitamine D-status bij 50 nmol/L wordt gelegd, heeft circa 36% van de gezonde jongeren (18-29 jaar) een te lage vitamine D-status, bij 42% van de vrouwen (15-49 jaar) met een donkere huidskleur is dat het geval. In Europa heeft 28-100% van de gezonde en 70-100% van de gehospitaliseerde volwassenen een te lage vitamine D-status.[22]
Gerd
Onzin! (extra dik voor extra effect :D)

Ik zeg niks over het vóórkomen van vitamine-d-gebrek, bovenstaand verhaal gaat over risicogroepen (zie zijnoot in mijn eerdere bericht onder *); mensen die op dit forum komen lopen toch al geen risico en het risico van teveel zonlicht is véél gevaarlijker ;-)
Mannen, mannen ....
dit is geen draadje rondom vitamine d (gebrek)
maar een manier om de WF-tochten te promoten.

Leuk en ook nog gezond voor je :wink:
Matthie9000 schreef:mensen die op dit forum komen lopen toch al geen risico
Ik ben zelden of nooit ziek. De m/v die sinds een jaar of 10 mijn huisarts is, heb ik nog nooit gezien.
Naar en voor mijn werk fiets ik gemiddeld 1,5 a 2 uur door Amsterdam, uiteraard in de buitenlucht. Jaarlijks ga ik 5 of 6 weken op fietsvakantie. Tussendoor fiets ik ook nog weleens een dagje of (Wereldfietser-)weekendje, maar niet vaak genoeg.
Vorig jaar kreeg een brief van mijn huisarts of ik mee wilde doen aan een bloedonderzoek voor 60+-ers. Er zou onderzocht worden op 50 veel voorkomende kwalen. Ik dacht: baat het niet dan schaadt het ook niet, bovendien komt diabetes voor in mijn familie. Uitslag: geen diabetes, geen te hoog of laag cholesterol, geen te hoge of lage bloeddruk, etc. Kortom niets, behalve een ernstig tekort aan vitamine D.

Hoe kan dat nou: ik kom al jaren op dit forum?
GerdC schreef:
Matthie9000 schreef:mensen die op dit forum komen lopen toch al geen risico
Ik ben zelden of nooit ziek. De m/v die sinds een jaar of 10 mijn huisarts is, heb ik nog nooit gezien.
Naar en voor mijn werk fiets ik gemiddeld 1,5 a 2 uur door Amsterdam, uiteraard in de buitenlucht. Jaarlijks ga ik 5 of 6 weken op fietsvakantie.
Vorig jaar kreeg een brief van mijn huisarts of ik mee wilde doen aan een bloedonderzoek voor 60+-ers. Er zou onderzocht worden op 50 veel voorkomende kwalen. Ik dacht: baat het niet dan schaadt het ook niet, bovendien komt diabetes voor in mijn familie. Uitslag: geen diabetes, geen te hoog of laag cholesterol, geen te hoge of lage bloeddruk, etc. Kortom niets, behalve een ernstig tekort aan vitamine D.

Hoe kan dat nou: ik kom al jaren op dit forum?
Geen idee, bepaald op de dag voordat je 5-6 weken op fietsvakantie ging of mischien een foutje in de bepaling? ;-) Als er 50 waarden bepaald worden zou het afwijkend zijn als er niet één afwijkende uitslag tussenzat, maar misschien was het wel echt te laag... Ik had het nog eens laten bepalen ;-)

Sorry Бlanche :oops:
Бlanche schreef:Mannen, mannen ....
dit is geen draadje rondom vitamine d (gebrek)
maar een manier om de WF-tochten te promoten.
Sorry Blanche, maar je hebt zelf de deur opengezet door (ten onrechte) vitamine D als promotie-materiaal te introduceren. Verzin wat andere reclame-slogans en misschien ga ik dan weer eens een keer mee.

Gerd
De fietsersbond heeft ook een mooi boekje... fietsen als medicijn

:wink:
@ Blanche....
Ik weet niet of al dat fietsen wel zo goed is hoor, als ik mijn agenda bekijk dan kom ik weer dagen tekort. Elk gaatje wordt met fietsen opgevult.
Weer geen tijd voor andere dingen. :( Als de temp. boven de 10 graden cel. komt dan begint mijn bloed weer sneller te stromen en krijg ik kriebels in m'n buik. :|

Soms denk ik wel eens dat het ten koste gaat van...

Als je een partner hebt die dat ook leuk vind dat ben je gezegend volgens mij, ik heb inmiddels voor mijn eigen pad gekozen, enwel het fietspad. :wink:

Henk

kunst en fietswerk
Maar nog snap ik het niet...
bedoel je nou de vereniging, het tijdschrift of de website? En is dat met of zonder nieuw logo? Want dat brengt hoge bloeddruk met zich mee, geloof ik... :roll:
sonali schreef:Maar nog snap ik het niet...
bedoel je nou de vereniging, het tijdschrift of de website? En is dat met of zonder nieuw logo? Want dat brengt hoge bloeddruk met zich mee, geloof ik... :roll:
:lol: :lol: Ik bedoel de leuke buiten activiteiten met Wereldfietsers- ik verwijs toch naar de activiteiten kalender, Aaldrik. Sommige discussies in het forum kunnen inderdaad zo nu en dan bloeddrukverhogend werken :wink: - zodoende volg ik die daarom ook maar niet.
Ik fiets al sinds ik een kleine jongen was. Elke dag naar school. Door wind, regen, sneeuw. Nadien fietste ik - en nu nog steeds - elke dag naar het werk. Ik maak al jaren reizen per fiets, met veel plezier. Vaak in de mooie natuur, maar bevolkte of industriële gebieden zijn bijna onvermijdelijk. Als je bedenkt, hoeveel rotzooi ik al ingeademd heb tijdens de spits, en dan vooral in en rond steden. Nou daar word ik niet goed van. De jaren die ik win door te sporten, zijn alweer weggewerkt door een (volgens mij) hoog risico aan longkanker.

Fietsreizen kan dus wel gezond zijn, maar fietsen is niet altijd gezond.
Nou laagvlieger dat risico valt wel mee hoor, helemaal vergeleken met je gezondheidswinst door het fietsen. zie bijvoorbeeld: http://www.fietsersbond.nl/de-feiten/fi ... jfers-2#10