Additionally, paste this code immediately after the opening tag: mooiste passen - Forum Wereldfietser

mooiste passen

Ik ben eens benieuwd naar de mooiste indrukwekkendste passen die hier bedwongen worden.. mijn ervaring is nog niet zo groot, maar wellicht helpt dit met het vinden van aankomende fietsroutes!

alvast bedankt
Vince
Passo dello Stelvio.
48 haarspeldbochten, 2758 mtr.


Henk

kunst en fietswerk
Ja! mooi.. afzien = romance :°)
een mooie maar niet zo`n hoge
Tizi-n-Tazazert Marocco Atlas gebergte
henkfietst52 schreef:Passo dello Stelvio.
48 haarspeldbochten, 2758 mtr.


Henk

kunst en fietswerk

Met 10 langsscheurende motorfietsen met open uitlaat per bocht :(

mijn mooiste herinnering is de Grossglockner om 12 uur s'nacht, maar tegenwoordig is het een pretpark met kaartjesverkoop, dus dat zal wel niet meer gaan
Nufenen pas in Zwitserland, noordzijde vanuit Ulrichen. Geen doorgaande route dus relatief rustig. Je kunt er meteen een mooi rondje van maken: door naar Airolo en beklimming van de Gotthard pas (iets drukker), Afdaling richting Andermatt. Bij Hospental afslaan naar de Furka pas. Na afdaling van de Furka pas (mooi uitzicht over de bovenloop van het Rhonedal) kom je weer uit bij Ulrichen. Heb je nog niet genoeg geklommen kun je ook nog even de Grimsel pas meepakken vanuit Gletsch.
m-gineering schreef:
henkfietst52 schreef:Passo dello Stelvio.
48 haarspeldbochten, 2758 mtr.


Henk

kunst en fietswerk

Met 10 langsscheurende motorfietsen met open uitlaat per bocht :(
Nou inderdaad zeg, geen pretje :? . Het broodje verse worst met zuurkool, als je eenmaal op de top bent, maakt wel veel goed :D

Mijn favoriet, alleen niet echt in de buurt: Khunjerab-pas, niet zoveel haarspelden, wel bijna 4700 meter hoog. :wink:
@ Marten. Met 10 langsscheurende motorfietsen met open uitlaat per bocht
Dat is zo, maar als je vroeg in de ochtend aan de klim begint valt het reuze mee, motorrijders komen pas in de middag. Toen was ik alweer weg van de top. :wink:

Welke pas in de Alpen is tegenwoordig nog zonder al dat gemotoriseerde verkeer?

Henk

kunst en fietswerk
ik hoop dat ik die ooit mag bedwingen..
gios schreef:Het broodje verse worst met zuurkool, als je eenmaal op de top bent, maakt wel veel goed :D
dat is toch van die vette meuk voor dat vette volk dat met de brommer komt?
De kale berg, De Mont Ventoux.... ook erg mooi!

Of Col Du Tichka in Marokko, ook een faforiet van mij!

Henk


kunst en fietswerk
@ Marten dat is toch van die vette meuk voor dat vette volk dat met de brommer komt?
hahaha ja, eerst slapen ze uit om vervolgens op de "brommer" te stappen en zich boven op de pas vol te vreten met Bradworst. :wink: Dan nog even een foto als bewijs dat ze de pass bedwongen hebben en weer terug naar het Hotel.

Henk


kunst en fietswerk
Of Col Du Tichka in Marokko, ook een faforiet van mij!

Henk


Inderdaad mooie pas met indrukwekkende terracotta kleuren en haarspeldbochten
Sani pass (niet doen met veel bagage )

Bron

Trail ridge road een lang maar makkelijk klim tot 3700m.

Bron

Teton pass Een erg mooi klim in Wyoming dan afzakken naar Jackson Hole.

Bron
Mijn favorieten (in Europa):
Stelvio, Nivolet, Klammljoch, Col Angel, Bealach na Ba, Hard Knott
Zie ook deze lijst.

Bij het beklimmen van passen heb ik last van de volgende dingen (in deze volgorde):

1. scheurende motorrijders (Marten je hebt helemaal gelijk)
2. vervelende vliegen
3. ontsierd landschap skiliften
Die vervelende vliegjes ja.. die rond mijn hoofd cirkelen , zweet zweet.. wat doe je daar tegen hè.. een citroen op mijn gezicht uitknijpen??
willem.m schreef:Nivolet
Oew ja, de Nivolet, ooit als bergwandelaar overheengegaan, maar als fietser lijkt me helemaal supergaaf. Respect Willem, want maar weinig mensen op deze aarde kunnen zeggen dat ze die met bagage zijn overgefietst.
m-gineering schreef:
gios schreef:Het broodje verse worst met zuurkool, als je eenmaal op de top bent, maakt wel veel goed :D
dat is toch van die vette meuk voor dat vette volk dat met de brommer komt?
Precies! :D Maar na 2 uur klimmen kan ik het hebben :D

Pas in Europa zonder brommers, en meteen ook een van de mooiste: Parpaillon!
De passen die we op de Wereldfietser buitenlandtocht 2008 beklommen in Zwitserland en Italie staan nog steeds erg prettig in mijn geheugen gegrift. Juni is een erg mooie tijd - passen net open, soms fietsen door de sneeuwwanden, overal bloemen en bovenal is het er nog rustig. Details van de passen op de website van Jim onder Fietsen en dan Stelvio.


Bron
In Europa de Silvretta in Oostenrijk. De paar motorrijders die er waren zetten de motor stil en applaudiseerden voor ons. Kijk, dat kan ook nog! Vervolgens bij de "hochsee" een heerlijke warme lunch op het terras.

Afhankelijk van hoe je je omgeving waarneemt, gaat het om de prestatie of de beleving, beleef ik het meeste genoegen aan passen met mooi uitzicht, mooie dorpjes (Laos), gek worden van de ijle lucht en na iedere pas spectacular afdalen en meteen weer zo'n verrekt hoge bult voor je (Peru) mooie jungle (Laos) enzovoort. Het moment dat ik bovenkom is ook meteen alle ellende van de klim verdwenen. Wellicht heb ik als oude calvinist eerst ellende nodig voor de verlossing en dankbaarheid zich aandient :)
de parpaillon is 1 van mijn favorieten, geen motoren te zien, maar wel vliegen, hij is onverhard en eindigt in een donkere militaire tunnel met een plas water erin, maar de pas is toch wel goed te doen met een (stalen) racefiets