Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke spiegelreflex? - Forum Wereldfietser

Welke spiegelreflex?

Ik zag dat hier behoorlijk wat kennis zit van fotografie. Stel dat ik een digitale spiegelreflexcamera wil kopen. Waar moet ik dan op letten? Of kan iemand een advies geven voor een bepaald merk en type camera? Budget? Zo laag mogelijk :D
Bedenk dat objectieven (lenzen) waarschijnlijk langer meegaan dan de body (camera).

Bedenk dat een goede foto van jou komt, niet uit de camera.

Bepaal je budget, en koop de Canon die in je budget past. Oh, zei ik, "Canon"? Lees daar gerust "Nikon", "Pentax", "Olympus", "Sony" of wat dan ook. Maakt eigenlijk geen barst uit, tenzij je specifieke redenen hebt om voor een bepaald merk (of systeem) te kiezen.

Eigenlijk is het net als met fietsen: een advies is niet zo één-twee-drie te geven. Dus wijd eerst maar eens uit. En ga je inlezen.

.tsooJ
Als het klein en licht moet met toch veel mogelijkheden, kijk dan eens naar micro 4/3 cameras van Panasonic en Olympus. Veel groter is niet erg leuk meer. Verder zijn er ook camera's met wat grotere sensor dan compactcamera's en een vaste zoomlens. Die zijn al gauw een stuk lichter en goedkoper. Wat je dan vooral mist is de mogelijkheid hoogwaardige lichtsterke lenzen met vast brandpunt te gebruiken voor een beeld met minder scherptediepte.
Wim
Hoi

zelf ben ik zeer tevreden over de Canon G12 welke ik heb.
Heel veel mogelijkheden maar net geen spiegelreflex.
De opvolger G1-X is heel wat duurder maar ook weer
wat dichter bij de spiegelreflex. G12 is nog perfect om
in de stuurtas te steken.

Groetjes
Luc
...het is weliswaar geen traditionele spiegelreflex camera, maar ben zeer te spreken over de Samsung NX20. Standaard wordt deze camera met een 18-55mm F3.5/5.6 lens geleverd. Heb ook een 50-200mm F4/5.6 lens. Wou graag een F2 < maar zijn relatief duur.
De keuze van deze camera is heel veel omvattend. Het spelen met de sluitertijd als zeker ook de diafragma, als ook 20,3mp en Wifi, fullHD film en nog heel veel meer...
En de Cashback is mooi meegenomen...

Succes met je keuze..!
Johojo schreef:Stel dat ik een digitale spiegelreflexcamera wil kopen. Waar moet ik dan op letten?
Waar jij op moet letten kan ik niet bepalen, maar waar ik op gelet heb was gewicht en (vooral) grootte en wat voor objectieven ervoor te koop zijn. Wat dat laatste betreft: ik was erg gecharmeerd van de Sony's met halfdoorlatende spiegel, maar ze vielen wat mij betreft af omdat er weinig keuze in objectieven voor was. Ik had me laten wijsmaken dat Canon-objectieven in het algemeen lichter zijn dan die voor Nikon, maar achteraf betwijfel ik dat zeer. Je kunt je waarschijnlijk beter baseren op of je wegwijs kunt uit de menu's, hoe de toestellen in je hand liggen e.d. In de winkel bleken sommige merken knoppen te hebben op de plek waar ik mijn rechterduim houd, zodat ik gelijk met de ontspanner nog allerlei andere interessante dingen indrukte.
Budget? Zo laag mogelijk :D
Dan zou mijn tip zijn om het zoveel mogelijk in je objectief te steken, en wat je 'overhoudt' in je body. Mijn Canon 550D (die fijn in een Ortlieb stuurtas M met foto-insert past) kostte bijvoorbeeld ongeveer de helft van een 7D, maar heeft dezelfde sensor. Een investering in je objectief levert een veel grotere toename van je beeldkwaliteit op. En als je een paar goede objectieven hebt, kun je altijd later nog eens een betere body kopen. Verder volgen modellen elkaar snel op en kan het lonen niet de nieuwste versie te kopen. Toen ik mijn toestel kocht, was de 600D al uit. Het enige verschil was dat de 600D een kantelbaar scherm had, 100 gram ofzo zwaarder was, en 100 euro ofzo duurder.

Succes met de keuze,

Carl
Zoals al eerder opgemerkt is een ..... is altijd beter :)
Er is een mijns inziens merkwaardige strijd welke van de 2 meest verkochte spiegelreflex merken de beste zou zijn.
Ik zou mij daar niet te veel van aantrekken.

Toen ik mijn eerste spiegelreflex kocht heb ik laten leiden door het handgevoel. Welke camera ligt mij het beste in de hand. Op basis hiervan heb ik gekozen voor Nikon. Nu 3 camera's verder, veel groter en zwaarder heb ik die test nogmaals gedaan met vergelijkbare camera's van andere merken. En nog steeds past Nikon mij beter. Er zit dus blijkbaar een constante in de ontwerpen van de diverse merken. Iets om rekening mee te houden.

Hierboven staan een aantal adviezen richting systeemcamera. Uit wat ik er over lees is er groot aantal wat niet over een optische zoeker beschikt, en dat vind ik echt een nadeel.

Peter

Van Nikon zijn er volgens mij 2 body's voor de instapper, de D3200en de D90.

Beide zijn wat oudere modellen en dus gunstig in prijs.

De D3200 wordt aangeprezen als de echte instapcamera. Hierbij wordt vooral geduid op de aanwezige presets voor landschappen, portretten enz.
Op mijn huidige camera heb ik die ook, maar ik vind persoonlijk het resultaat belabberd en gebruik ze dus ook nooit. Ik vind het dus een nutteloze gadget.

De D90 is een ernstig (ahum) verouderde camera. Het voordeel is wel dat hij dus goedkoop is. Het nadeel is dat je niet weet waneer hij uit de verkoop gaat.
De D90 mist die presets, maar een groot voordeel is dat je veel functies via knoppen op de camera kan wijzigen (iso, witbalans, belichtingscompensatie).

Richtprijs op dit moment:
D3200 € 449 (body)
D90 € 479 (body)

Belangrijk is vooral dat je de camera ook echt in je hand hebt. Ga naar een goede camerawinkel en laat je voorlichten.
Zelf vind ik Cameranu een zeer prettige zaak, waar er ook de tijd wordt genomen om grondig advies te geven. Het nadeel is dat ze in Urk zitten, maar Urk is best een belevenis als je er nooit geweest bent.

Peter
Alien schreef:Eigenlijk is het net als met fietsen: een advies is niet zo één-twee-drie te geven. Dus wijd eerst maar eens uit. En ga je inlezen.
Precies. Zonder meer info is het zinloos om je raad te geven of zelfs je vraag te negeren en je iets anders proberen te verkopen (Wim!).
* Welke fotografie-ervaring heb je? Voorbeelden?
* Wat, waar en wanneer wil je fotograferen? (landschap, portret, reportage, macro etc.)
* Wat ga je met de foto's doen? (internet, afdrukken etc.)
* Hoe ga je de foto's afwerken? Jpg of raw?
* Wat is je budget incl. lenzen, computer en software?

Zelf mik ik voor vakantie mijn oude D70 met (beschadigde maar niemand merkt het) kitlens in de tas met als paraattas alleen mijn muts. Met één 4GB-kaartje kun je met deze 6 Mpixcamera achterlijk veel raw-foto's maken. De foto's gebruik ik toch alleen op internet maar als ik erbij zet dat de foto's met een D800+70-200/2.8 zijn gemaakt krijg ik ook van de materiaalmannen (m/v) oohs en aaahs :wink:
Leon
Wij fietsen vaak met 2 nikons D300 + een D300S , met op de ene body een 11-16mm F/2.8 Tokina , en de andere een 35-70mmF/2.8 Nikon.
Ik weet een hoop gewicht , maar zo ben je aardig uitgerust voor landschap ,architektuur,portret en macro.
Ik heb het er dik voor over om een paar extra kilo mee te nemen :wink:
waarom spiegelreflex ?
panasonic G3 (opvolger=G5) heeft uitstekende LFV

vroeger had een Live View Finder / LFV
een klein en korrelig beeld
en had een spiegelreflex een meerwaarde
Het is helemaal wat je wil en hoe je tegen het zoeken naar spullen staat.
Zelf ben ik een Pentax gebruiker. Qua specs voor de hoeveelheid geld
verslaat hij eigenlijk elke merk. Qua handigheid van bediening ook vaak.
Probleem is echter dat je vaak moet zoeken naar spullen voor erbij en je dus niet in iedere grote stad wat kan vinden. Ik vind dat niet erg maar er zijn genoeg mensen die alles bij de mediamarkt willen kunnen kopen. Hangt dus helemaal van je gevoel af.

Uiteindelijk moet je gewoon meerdere camera's vast hebben, voelen en proberen en dan kijken welke het beste bij je past. Slechte SLR zijn er tegenwoordig eigenlijk niet.
Foutje
Kijk ook eens naar de zogenaamde systeemcamera's lichter dan spiegelreflex en toch heel goed beeld kwaliteit. De panasonic GH 2 is erg goed.
Ik zou ook wel graag een spiegelreflex meenemen op vakantie. Maar wat ik me afvraag is, heb ik dat wel nodig? Mijn Nikon P60 maakte van de zomer nog prima foto's als deze. Misschien een foto die iedereen tegenwoordig kan maken.
De camera, batterijen en etui wegen 275gram. En veel meer gewicht wil ik niet uitgeven aan een camera.

Als ik nu wat nieuws zou kopen zou het waarschijnlijk een pen camera worden. De dingen die ik beter wil kunnen zijn.
- HD film.
- Betere foto's onder slechte licht condities.

Wat ik nu graag wil zien is voorbeelden van foto's die ik niet kan maken zonder spiegelreflex.
DeFietsreiziger schreef:Ik zou ook wel graag een spiegelreflex meenemen op vakantie. Maar wat ik me afvraag is, heb ik dat wel nodig? Mijn Nikon P60 maakte van de zomer nog prima foto's als deze. Misschien een foto die iedereen tegenwoordig kan maken.
De camera, batterijen en etui wegen 275gram. En veel meer gewicht wil ik niet uitgeven aan een camera.

Als ik nu wat nieuws zou kopen zou het waarschijnlijk een pen camera worden. De dingen die ik beter wil kunnen zijn.
- HD film.
- Betere foto's onder slechte licht condities.

Wat ik nu graag wil zien is voorbeelden van foto's die ik niet kan maken zonder spiegelreflex.
- grote sensor (talloze voordelen, goede iso-waarden, vergroten tot posterformaat, scherpte-diepte bereik en de van oudsher bekende relatie tussen beeldhoek en brandpuntsafstand)
- goede beeldzoeker
- goede grip
- goede autofocus
- lenskeuze (lichtsterk tele)
- etc

Naarmate de sensor kleiner wordt en het toestel compacter vervallen veel van bovenstaande voordelen. Aan een ieder om zijn eigen grens te bepalen. Voor de een is fullframe het minimaal benodigde, voor de ander ligt de ondergrens bij APS-C formaat off micro 4/3...... en de rest kan met nog kleiner toe.

In de schemering merk je vaak de voordelen.... of in de nacht als je een ondergaande maan wilt fotograferen.
Afbeelding
Maar als je snachts liever wilt slapen en overdag fotografeert om herinneringen te registreren, dan zou ik ook niet omkijken naar een reflex...

derhalve compacte topcameraatjes anno 2012: , NEX-7, GH3, OM-D E-M5, RX100, X10, X100, etc..... maar een instapmodel reflex is ook niet zo duur en ook nog wel redelijk compact tegenwoordig.
Beeldkwaliteit is niet je enigste zorg, denk ook eens aan batterijduur, autofocus- en opnamesnelheid, stof- en waterdichtheid, wijze van vervoer, RAW-bestanden, timelaps, lenskwaliteit, etc.
DeFietsreiziger schreef:Ik zou ook wel graag een spiegelreflex meenemen op vakantie. Maar wat ik me afvraag is, heb ik dat wel nodig? Mijn Nikon P60 maakte van de zomer nog prima foto's als deze. Misschien een foto die iedereen tegenwoordig kan maken.
De camera, batterijen en etui wegen 275gram. En veel meer gewicht wil ik niet uitgeven aan een camera.

Als ik nu wat nieuws zou kopen zou het waarschijnlijk een pen camera worden. De dingen die ik beter wil kunnen zijn.
- HD film.
- Betere foto's onder slechte licht condities.

Wat ik nu graag wil zien is voorbeelden van foto's die ik niet kan maken zonder spiegelreflex.
Onder andere deze gemaakt dit jaar in Granada.
[img][IMG]http://i1172.photobucket.com/albums/r57 ... e4b87a.jpg[/img][/img]
jac schreef: Onder andere deze gemaakt dit jaar in Granada.
[img][IMG]http://i1172.photobucket.com/albums/r57 ... e4b87a.jpg[/img][/img]
Jac, makkelijker is: http://i1172.photobucket.com/albums/r57 ... e4b87a.jpg
Wat was trouwens het ongewisse?
:lol:
Pman schreef:
jac schreef: Onder andere deze gemaakt dit jaar in Granada.
[img][IMG]http://i1172.photobucket.com/albums/r57 ... e4b87a.jpg[/img][/img]
Jac, makkelijker is: http://i1172.photobucket.com/albums/r57 ... e4b87a.jpg
Wat was trouwens het ongewisse?
De fototitel ;zie de lichtstreep in de deur ; fotografen neigen een beetje naar overdrijving :wink:
Het is gewoon een keuze die je voor jezelf moet uitmaken,vraag je gewoon af wat wil ik fotograferen ,welke eisen stel ik , zelf heb in mijn jongere jaren de hele wereld bereisd ; zonder camera; en daar heb ik tot de dag van vandaag enorm veel spijt van.
Dus gewoon een camera meenemen ,en vastleggen wat je onderweg allemaal ziet.
Daarbij maakt het niet veel uit welke type camera ;slechte zijn er niet eigelijk niet meer,zelf ben ik een nikon fan ,dat moge duidelijk zijn.

Ps de bewering van Peter-m dat de D90 van Nikon een hopeloos verouderd model is kan ik , en moet ik tenstelligs bestrijden : :twisted: even google
DeFietsreiziger schreef:Wat ik nu graag wil zien is voorbeelden van foto's die ik niet kan maken zonder spiegelreflex.
Zoiets?

Afbeelding

Met een compact lukt dit zeker niet. Of dit met een systeemcamera lukt (raar woord overigens) weet ik niet. Wellicht dat een systeemcamera-eigenaar daar antwoord op kan geven.
jac schreef:Ps de bewering van Peter-m dat de D90 van Nikon een hopeloos verouderd model is kan ik , en moet ik ten stelligste bestrijden
Dit was ironisch bedoeld (ahum).

[ironie]Een body die oorspronkelijk iets van € 800,-- kostte en nu voor € 480,-- over de toonbank gaat moet wel verouderd zijn.[/ironie]

Overigens gaat de D90 er inderdaad uit. Zie Nikon Rumors

Peter
Peter M schreef:
DeFietsreiziger schreef:Wat ik nu graag wil zien is voorbeelden van foto's die ik niet kan maken zonder spiegelreflex.
Zoiets?

Afbeelding

Met een compact lukt dit zeker niet. Of dit met een systeemcamera lukt (raar woord overigens) weet ik niet. Wellicht dat een systeemcamera-eigenaar daar antwoord op kan geven.
jac schreef:Ps de bewering van Peter-m dat de D90 van Nikon een hopeloos verouderd model is kan ik , en moet ik ten stelligste bestrijden
Dit was ironisch bedoeld (ahum).

[ironie]Een body die oorspronkelijk iets van € 800,-- kostte en nu voor € 480,-- over de toonbank gaat moet wel verouderd zijn.[/ironie]

Overigens gaat de D90 er inderdaad uit. Zie Nikon Rumors

Peter
Dat moet met een compact juist wél lukken, in mijn ervaring. Juist compactcamera's hebben over de band genomen een prima macrofunctie, waarmee je tot zeer dicht op het onderwerp kunt scherpstellen. Goed, als je vervolgens zelf de opname wilt kunnen beïnvloeden door veel of weinig te diafragmeren, ben je met een spiegelreflex echt beter af.