Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kan dit nog (stuurpenbevestiging?) - Forum Wereldfietser

Kan dit nog (stuurpenbevestiging?)

In verband met het plaatsen van een kinderzitje en bijbehorend handvat/steun heb ik iets meer ruimte (ringen) nodig onder de stuurpen. Nou ben ik bang dat dit niet meer 'mag'. Wat denken jullie ervan?

Afbeelding
Zonder gekheid: het krachtenspel in de voorbouw en in het topje van de vork worden toch wel een stuk minder gunstig als je zo gaat fietsen, dus dr. Phil zou zeggen: "When there kids are involved....."

Technisch gezien lijkt het m.i. op een half uitgetrokken schoen: de veters zitten strak maar je hak zit nog net klem en kan elk moment over het randje kan gaan.
Als je de bovenste bout nog aandraait ook wordt het helemaal spannend.
M.a.w. niet doen.

Leon
Zelf de deksel erop afstellen en vastdraaien. Je kent de situatie en in de gaten houden. Wat kan er gebeuren speling op de voorvork. Merk je redelijk snel. Daarbij hoelang gebruik je dat kinderzitje nou helemaal.
Als je stuurpen nog een tweede bout heeft onder degene die te zien is op de foto zou ik het misschien nog wel aandurven. Is dit niet het geval dan ben ik bamg dat het eerder vroeg dan laat fout gaat.
Dit is buitengewoon onverstandig tenzij je een nok hebt bedoeld voor reuzen e.d. (dus extreem dik/sterk/overmaats bijv. voor downhill gebruik, wat zo te zien niet het geval is). Want de nok wordt zo dmv een hefboom volledig belast op een punt dat daar niet voor is bedoelt/ontworpen.
Zo staat er bijv. in de handleiding van mijn stuurnok (vrij vertaald): 'nok niet meer dan 3 mm van rand monteren'. Dit is wel een lichte nok, dus zwaardere nokken kunnen meer hebben. Maar je valt zo hard als je het erop aan laat komen en het gaat fout.
Niet doen dit. Met alu onderdelen is dit een onverstandige optie. Door de ongelijkmatige krachtverdeling heb je snel scheuren of breuken.
Kun je het bevestigingsblok van het zitje niet (laten) aanpassen?
Ik zou het niet doen.
Kijk eens of je een satori pen kan vinden.
Kan je het spul veilig hoger maken.

http://www.rose.nl/artikel/satori-stem- ... aid:257312
Ah, zoveel fietsers zoveel meningen :D

Ik heb m nu een gemonteerd. De topcap heeft ook een randje dat in de stuurpen valt. Klein weliswaar, maar zorgt er wel voor dat de bovenkant niet dicht wordt geknepen.
Berghaus schreef:Niet doen dit. Met alu onderdelen is dit een onverstandige optie. Door de ongelijkmatige krachtverdeling heb je snel scheuren of breuken.
Kun je het bevestigingsblok van het zitje niet (laten) aanpassen?
Dat kan inderdaad al is het nogal hard kunstof waarvan ik niet zo 1-2-3 een goede methode weet om er een stukje uit te halen.

Maar: veiligheid boven alles natuurlijk, eenmaal gemonteerd ziet het eruit alsof het best kan en goedkomt. Ik ga toch proberen om het kunststof weg te slijpen oid.
Johojo schreef:In verband met het plaatsen van een kinderzitje en bijbehorend handvat/steun heb ik iets meer ruimte (ringen) nodig onder de stuurpen. Nou ben ik bang dat dit niet meer 'mag'. Wat denken jullie ervan?

Afbeelding
Het lijkt wel of er nog 2 spacers onder je stuurpen zitten. Heb je een foto van opzij?
Klopt, die spacers heb ik juist nodig om het zitje (en bijbehorende beugel)te kunnen monteren.
Johojo schreef:Klopt, die spacers heb ik juist nodig om het zitje (en bijbehorende beugel)te kunnen monteren.
Ikke nie snappe, maar een foto verduidelijkt veel?
gios schreef:
Johojo schreef:Klopt, die spacers heb ik juist nodig om het zitje (en bijbehorende beugel)te kunnen monteren.
Ikke nie snappe, maar een foto verduidelijkt veel?
Ik vermoed dat er een beugel, die niet op de foto staat, vlak onder de stuurpen doorloopt. Maar inderdaad, een extra fotootje zou helpen.
Johojo schreef: Nou ben ik bang dat dit niet meer 'mag'. Wat denken jullie ervan?

'it's your funeral.....' :roll:
m-gineering schreef:
Johojo schreef: Nou ben ik bang dat dit niet meer 'mag'. Wat denken jullie ervan?
'it's your funeral.....' :roll:
Ja, bleef het daar maar bij. Ik vrees echter dat Johojo geen kinderzitje op dat stuur monteert om er een zak aardappels in te kunnen vervoeren, dus er zal op den duur nog een tweede setje voortanden op het spel komen te staan.

Carl
m-gineering schreef:
Johojo schreef: Nou ben ik bang dat dit niet meer 'mag'. Wat denken jullie ervan?

'it's your funeral.....' :roll:
Jouw manier van behulpzaam zijn kent echt vele vormen :roll: Desalniettemin bedankt.
Volgens mij kan het nog net.
Theo B schreef:Volgens mij kan het nog net.
Maar is dat iets dat je wilt testen met een kind? Mij lijkt het in ieder geval niet raadzaam daar enig risico in te nemen.

Renaat
Ik vind Marten's reactie prima. Nu weet iedereen dat je dit niet moet doen, terwijl er voordien nog allerlei 'misschien' en 'ach wellicht' reacties waren. Dit is helder, en leg je niet naast je neer. Nu nog iets beters bedenken om een zitje te monteren. Mijn ervaring is helaas van voor de Ahead balhoofden.
Succes,
Wim
Wim schreef:Ik vind Marten's reactie prima. Nu weet iedereen dat je dit niet moet doen, terwijl er voordien nog allerlei 'misschien' en 'ach wellicht' reacties waren.
Score tot nu toe:
2x vraag voor een foto.
1x "kan net"
1x "Je kent de situatie en in de gaten houden."
8x tegen.
Leon
Leon schreef: 8x tegen.
9x tegen 8)
(echt heel dom om dit zo te gaan proberen)