Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gaat de heren fiets verdwijnen wegens veiligheid - Forum Wereldfietser

Gaat de heren fiets verdwijnen wegens veiligheid

Wat een vreselijke betutteling in Nederland zeg! Er zijn m.i. wel andere maatregelen te bedenken om fietsen veiliger te krijgen. Volgens mij is het grootste gevaar nog steeds de berijder van de fiets. Afgelopen week weer een staaltje van meegemaakt en ook een recente uitzending van Blik op de weg liet zien hoe fietsers met hun leven speelden. En dat had niets met een stang te maken.

Groet,
Helemaal mee eens!

Ik stel ook direcht voor om één soort auto te introduceren. De Dacoa Logan station. Dat is voor iedereen goed. Ruime auto, niet duur en voldoende veilig. Daarnaast stel ik voor dat we allemaal in uniform gaan lopen. Dat is veel goedkoper omdat we dan in het groot kunnen inkopen. En ook iedereen hetzelfde kapsel. En een net op de buis. En,...... nou vul zelf nog maar wat meer onzin in.
Ik vraag me heel erg af in welke mate die artikel van 'Telegraafkwaliteit' is en het met heel veel korrels zout moet genomen worden.

In Vlaanderen gaat een soortgelijk bericht rond, maar daar is de boodschap dat het voor oudere mannen die niet meer lenig zijn, wat trager reageren, ... aangewezen kan zijn om voor een damesfiets (met lage instap) te kiezen.

De Belgische (eigenlijk Vlaams-Brusselse) Fietsersbond is het er met eens dat die voor bepaalde groepen oudere fietsers een goede zaak kan zijn voor de veiligheid. Maar verder dan dat gaan ze niet.
Het zou me verbazen als de Nederlandse Fietsersbond hier heel afwijkend over denkt.

Renaat
ruudvp schreef:Volgens mij is het grootste gevaar nog steeds de berijder van de fiets.
De statistieken (in ieder geval die van Vlaanderen en in het bijzonder van Antwerpen) wijzen toch duidelijk uit dat het grootste gevaar nog steeds gevormd wordt door de bestuurders van gemotoriseerde voertuigen en de slechte infrastructuur.

Wat niet wegneemt dat er ook een pak fietsers zijn die zich dom gedragen.

Renaat
Enige tijd terug las ik een artikel dat damesfietsen onvoldoende stijfheid en stabiliteit boden door het toenemende gewicht van de rijders en lading. De alom vertrouwde "Opoe" fiets bleek te slap voor rijders boven de 90 kg met boodschappen.

De herenfiets met dubbele liggende frame-buizen in staal zou de oplossing kunnen zijn. Als voorbeeld de Burgers Pick Up met voordrager. Voor een evenredige gewichtsverdeling voor- en achter. Ik heb deze fiets erbij in de uitvoering Sram S7. Een strakke fiets geschikt voor een ruime keuze aan banden.

http://www.burgersfietsen.nl/collectie-2013/pick-up/

Piet.
Zeker een verlate 1 april-grap? :roll:

Nogal een boude bewering trouwens van die Cees Meijer, dat een bovenbuis 'alleen voor problemen zorgt en niet meer functioneel is bij de huidige sterke fietsen'. Ik heb wel eens op de (dames)fiets van m'n moeder gereden. Afgezien van het feit dat het frame te klein is voor mij, fietst dat dus echt voor geen meter. Het is een enorm slap ding, bij remmen flext alles en je komt er niet eens fatsoenlijk een (langzame, krappe) bocht mee door. Dat laatste zal wellicht ook komen doordat je totaal geen sportieve zit hebt op die fiets, terwijl ik dat juist wel gewend ben. En volgens mij is het ook en stalen fiets, terwijl ik al jaren aluminium fietsen heb. Maar dan nog, het heeft ook wel met de bouw te maken. Op de eveneens te kleine herenfiets van m'n vader, met een nauwelijks sportievere zit, kom ik diezelfde bocht wel makkelijk door...

Iedereen dwingen om op zo'n slap ding te gaan rijden, is natuurlijk ook belachelijk. Hoeveel ongelukken gebeuren er nou werkelijk enkel vanwege die bovenbuis? Onhandige oudjes, die toch al slecht ter been zijn, die hebben misschien moeite hun been over het zadel te zwaaien. Nou, laat die mensen dan lekker - uit eigen beweging! - een damesfiets kopen, en laat de rest lekker op een herenfiets rijden. Ik zou zelfs de meeste dames willen aanraden om ook op een herenfiets te gaan rijden. Het rijdt immers een stuk fijner. En de meeste vrouwen hebben tegenwoordig toch nooit meer een rok/jurk aan, dus daarmee vervalt volgens mij het nut van een damesfiets. Behalve dan voor de oudere medemens...
De fietsersbond distantieert zich op hun site van het artikel en de uitspraken.

Groet,
Moeten wij als weldenkende mensen berichten in de Televaag serieus gaan nemen?
Kom op nou dames en heren Wereldfietsers.....
Bigsjors schreef:Moeten wij als weldenkende mensen berichten in de Televaag serieus gaan nemen?
+1

Dat iemand überhaupt nog dié krant leest ... 8)
Och, Televaag. Ik las het bericht ook in de Volkskrant. Daar werd ook nog aangegeven dat het beter zou zijn als in plaats van het verdwijnen van mijn bovenbuis het veel beter zou zijn als helmplicht verplicht zou worden. Voorlopig zijn we nog niet uitgediscussieerd :D
Awel ja, laten we het nu eens over verplichte helmplicht hebben???... :lol:
De Sjelle schreef:Awel ja, laten we het nu eens over verplichte helmplicht hebben???... :lol:
Nou daa's simpel. Laten we de verplichting verplichten zodat er geen gedoogbeleid wordt gedoogd:).
Verzoek moderator:

Over het nut en de plicht van (fiets)helmen is al heel veel discussie gevoerd.
Graag hier on-topic blijven. Verdere berichten over helmen worden verwijderd.

Hans
ruudvp schreef:De fietsersbond distantieert zich op hun site van het artikel en de uitspraken.
Dat bevestigt volledig mijn vermoeden waar ik eerder over schreef en bevestigt tevens de waardeloosheid van De Telegraaf.

'k Had het laatst zelf ook nog voor. Ik werd 'geciteerd' in een artikel, maar de journalist die mij citeerde had zelf nog nooit een woord met mij gewisseld en de uitspraken die in mijn mond werden gelegd had ik nooit gedaan.
Gelukkig klopte het verhaal wel grotendeels en kon ik mij er voldoende in vinden om er geen verder werk van te maken.

Renaat
Ik kan altijd moeilijk het onderscheid maken tussen berichten afkomstig van de Telegraaf en die van De Speld. :lol: Nou ja, als ik met het mes op de keel dan toch een verschil moet noemen, zou het zijn dat de Telegraaf niets toevoegt maar De Speld leuke satire brengt.
Mij niet gezien op een damesfiets. Veel te weinig stijfheid. Ik rij altijd met een behoorlijk tempo tijdens mijn kilometers naar het station. Een damesfiets beweegt me dan veel te veel. Vind de opmerking dat die balk nergens voor nodig is ook een beetje raar... Daarom zullen dames racefietsen en atb's ookwel een bovenbalk hebben... (meestal maar zo'n 5 cm lager dan het herenmodel.
post-fietsen zijn vaak lage-instap
vaak gaat er een flink gewicht mee / 40 kg geen uitzondering
toch hoor ik geen verhalen over te slappe constructie
macdavid schreef:post-fietsen zijn vaak lage-instap
vaak gaat er een flink gewicht mee / 40 kg geen uitzondering
toch hoor ik geen verhalen over te slappe constructie
Je hoort niks dus het is er niet? Yeah.
Leon
Ik maak vaak gebruik van een OV-fiets, die slechts in een model komen: lage instap (met extra stang onder). Ik wil me hier niet uitlaten over de overige kwaliteiten, maar die bak ijzer is redelijk stabiel. Daar durf ik wel een kilo of 25 op te vervoeren.