Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fotoalbum verledentijd? - Forum Wereldfietser

Fotoalbum verledentijd?

Op zolder had ik in een doos een nog onafgemaakt fotoalbum, deze week heb ik na jaren uiteindelijk alle foto's ingeplakt, foto's, treinkaartjes, geschreven briefjes, labels van bierflesjes enz enz... het is weer een leuk aandenken geworden zoals ik zo veel van dat soort albums van mijn fietstochten heb.

Tegenwoordig heb ik mapjes foto's op een USB stick en een mooie eigen site.

Is het tijdperk van de fotoalbums definitief voorbij of worden en nog foto's gemaakt die worden ingeplakt... vroeg ik mezelf af.
[zo'n album heeft wel wat vind ik]

Afbeelding

Henk

kunst en fietswerk
Het bekijken van foto's op een beeldscherm is nog steeds een slap aftreksel van het bekijken van een forse vergroting van goede kwaliteit op papier.
Wat moet je immers met je 12 à 24 megapixels als er op het beeldscherm maar 1200 x 1920 van te zien zijn, en dan heb je een riant scherm.
Een mooi fotoalbum is wel duur en/of veel werk, dat waren ze vroeger ook al, zelfs al zijn de hedendaagse albums van veel betere kwaliteit en mogelijkheden.
Leon
Ik mag nog graag een selectie van onze vakantiefoto's samen met bonnetjes, folders en andere trivialia in een ringband stoppen. Het neemt allemaal nogal ruimte in beslag maar het blijkt dat we de albums best wel eens uit de kast halen. Die duizenden foto's op mijn harde schijf worden een stuk minder bekeken; dat is gewoon teveel. Maar in mijn kennissenkring ben ik wel een uitzondering.
Heb nog duizenden dia,s liggen die ik nooit meer bekijk :oops: (inscannen!!!!)
Heb ook nog vele fotoboeken die ik soms bekijk.
Sinds we digitaal fotograferen (2005) staat alles op de harde schijf en kijk ik ze veel meer, bovendien heb ik een digitaal fotolijstje met een selectie van onze fietsvakanties. :idea: :idea:
Van speciale vakanties maakt mijn vrouw nog wel eens een digitaal fotoboek , erg mooi . :D

Dirk
Ik heb in 4 jaar tijd digitaal zo'n 30000 foto's gemaakt. (zowel prive als in opdracht) Nog nooit 1 foto zelf afgedrukt (opdrachtgevers natuurlijk wel in hun krant, boekje enz). Vooral uit tijdgebrek en het feit dat ik veel bekijk op mijn tablet of digitale fotolijstjes. De echt leuke series aan foto's zet ik hier verkleint op zodat ik ze kan bekijken. Verder kijk ik gewoon veel op de pc.
Ik hou wel altijd op reis een dagboekje bij. Hierin hou ik bij wat ik gedaan heb, waar ik was en de namen van musea enz. Hier gaan wel de gebruikelijke folders, toegangskaartjes enz in.
Ik maak nog steeds een album maar niet op de oude manier.
Vroeger zocht ik foto's uit. Plakte ze in. Schreef teksten erbij. En alle souvenier briefjes plakte ik erbij.

Nu maak ik het album digitaal. Maar nog steeds met teksten, kaartjes en bij het maken van het album houd ik rekening met de losse dingen die ik er later nog in wil plakken.
Resultaat is hetzelfde, maar nu in een mooiere vorm. Foto's op mijn harde schijf bekijk ik zelden meer. Ben wel blij met de nieuwe mogelijkheden.
Inderdaad sinds 2004 geen albums meer. Dat scheelt een hoop ruimte, en er kunnen meer mensen van genieten als het online staat.
O,

had ik maar klassieke albums gemaakt van tochtjes en trips allerhande!
Pc crash en alles foetsie!
Back up, tijdje gedaan, maar tijdens het wegschrijven liep de pc telkens vast waardoor ik er mee ben gestopt.

Gelukkig is er mijn website, daardoor is niet alles verloren.

Dat is de keerzijde van het pc tijdperk, ofschoon het mijn eigen dikke schuld is dat 2/3 van mijn boeltje weg is...

grtz
Een fotoalbum waar je foto's in moet plakken, daar begin ik niet aan. Ik heb wel van mijn vakantie van vorig jaar een album gemaakt op Albelli. Krijg je (vind ik) een veel netter album dan wanneer je zelf foto's gaat lopen plakken. En de teksten worden dan ook leesbaar. Dat is wel anders als ik het er met de hand ga bijschrijven... ;) :D Foto's alleen op de pc zetten, dat gaat niet werken bij mij. Kijk ik er nooit meer naar om...
benie schreef:O,

had ik maar klassieke albums gemaakt van tochtjes en trips allerhande!
Pc crash en alles foetsie!
Back up, tijdje gedaan, maar tijdens het wegschrijven liep de pc telkens vast waardoor ik er mee ben gestopt.

Gelukkig is er mijn website, daardoor is niet alles verloren.

Dat is de keerzijde van het pc tijdperk, ofschoon het mijn eigen dikke schuld is dat 2/3 van mijn boeltje weg is...

grtz
Externe harde schijf :idea: ,heel handig :D
Geen foto albums meer hier. Ooit startte ik met het maken van een digitale fotoreportage met muziek. Nu zijn dat films met verhaallijn, interviews enzv.

Ik maak overal een back up van op een externe harde schijf - die draait altijd automatisch mee als de computer aanstaat. Bovendien heb ik daar ook weer een back up van die bij de buren ligt. Bij andere buren werd namelijk de back up schijf met alle digitale foto herinneringen gestolen.
Nu nog regelmatig een backupschijf bij ouders/oom&tante/kennissen/broer/zus aan de andere kant des lands, en je bent écht goed bezig. En met die breedbandverbindingen die iedereen tegenwoordig heeft en die de hele nacht voor nop geld kosten, kun je dat nog vrij eenvoudig automatiseren, ook.

.tsooJ
hahaha - naaa das weer net iets te :wink:
Alien schreef:Nu nog regelmatig een backupschijf bij ouders/oom&tante/kennissen/broer/zus aan de andere kant des lands.
.tsooJ
Ik draai 1 keer in de maand 2 keer een backup. 2 losse schijven. Ik verlies dus nooit meer dan 2000 foto's. Tijdens vakanties of andere momenten ligt 1 van de 2 schijven bij een goede vriend thuis. Mocht er dus iets met het huis gebeuren ben ik nog niet alles kwijt. De hoofdschijf ligt altijd verstopt op een plek waar hij snel te pakken is.
Heb de laatste 30 jaar geen foto-albums meer bekeken. Maak de laatste 10 jaar tijdens vakanties geen foto's meer. Waarom een album maken als je de foto's nooit meer bekijkt? Scheelt ook in bagage.

Piet.
PietV schreef:Heb de laatste 30 jaar geen foto-albums meer bekeken. Maak de laatste 10 jaar tijdens vakanties geen foto's meer. Waarom een album maken als je de foto's nooit meer bekijkt? Scheelt ook in bagage.

Piet.
Hier snap ik helemaal niets van :!: :oops: :cry:
@ Piet...@ Dik5 Hier snap ik helemaal niets van
Ik vraag me soms af waarom mensen überhaubt foto's maken!?

Is dat om nà te genieten?
Om anderen te laten zien hoe leuk je het had, of hoe goed je bent?
Of memories ophalen uit een periode in je leven dat nooit terug zal komen?


M'n ouders hebben ook altijd gereist met fiets en tent, een paar weken geleden zijn de Koga's ingeruild voor Cannondales e-bikes.
Met de fiets er op uit gaan is definitief voorbij. [zo'n accu gaat 100 km mee] :(
Lijkt me soms lastig om dan in een foto boek te kijken van 10 jaar geleden toen ze nog over de Alpen fietsten.

Zelf vind ik mooie beelden of foto's interessant waar ook wat kennis voor nodig is, wat creativiteit of kunstzinnig gevoel. [geen kiekjes van 100 in een dozijn]

Doorsnee vakantie foto's van anderen interesseren me doorgaans weinig tot niets, en als het geen fietsvakantie betreft vind ik er al helemaaal niets aan om foto's van anderen te bekijken. :|


Henk

kunst en fietswerk
dik5 schreef:
PietV schreef:Heb de laatste 30 jaar geen foto-albums meer bekeken. Maak de laatste 10 jaar tijdens vakanties geen foto's meer. Waarom een album maken als je de foto's nooit meer bekijkt? Scheelt ook in bagage.

Piet.
Hier snap ik helemaal niets van :!: :oops: :cry:
Een foto album is altijd verleden tijd. Ik geniet het meest van het fietsen op zich. Als een route mooi was, kan ik die later nogmaals fietsen. Ik heb ook voorpret van reizen die nog zullen komen. De toekomst is belangrijker dan het verleden.
Ik heb veel foto's gemaakt tot mijn 45 ste. Daarna is die interesse verflauwd en nu verdwenen. Ik sprak tijdens vakanties meer ouderen en ook die reisde zonder camera.

Piet.
PietV schreef:
dik5 schreef:
PietV schreef:Heb de laatste 30 jaar geen foto-albums meer bekeken. Maak de laatste 10 jaar tijdens vakanties geen foto's meer. Waarom een album maken als je de foto's nooit meer bekijkt? Scheelt ook in bagage.

Piet.
Hier snap ik helemaal niets van :!: :oops: :cry:
Een foto album is altijd verleden tijd. Ik geniet het meest van het fietsen op zich. Als een route mooi was, kan ik die later nogmaals fietsen. Ik heb ook voorpret van reizen die nog zullen komen. De toekomst is belangrijker dan het verleden.
Ik heb veel foto's gemaakt tot mijn 45 ste. Daarna is die interesse verflauwd en nu verdwenen. Ik sprak tijdens vakanties meer ouderen en ook die reisde zonder camera.

Piet.
Creativiteit (of een gebrek daar aan) is toch niet aan leeftijd gebonden?
Als je fotografie meer als een kunstvorm beschouwd (in het verlengde van schilderkunst), wie weet ga je dan minder snapshotten en je meer richten op beeldtaal..... en ja, je kunt zelfs leuke fotoseries met je iphone maken, als je maar je best doet en op zoek gaat naar het juiste standpunt en de juiste beelduitsnede (less is more, wat wil je laten zien, etc).
Als fotografie niet een hobby van je is, maar slechts ondersteunend voor een blog of ander soort dagboek oid, dan kan een registratieve vorm van fotografie prima werken.
Een louter registratieve vorm van fotograferen kan saai werken en al helemaal als je er ook al niet meer waarde meer aan hecht ten aanzien van het bewaren van je herinnering. Of dat laatste leeftijdgebonden is, ik hoop het niet, kan het me nauwelijks voorstellen eerlijk gezegd, tijd zal het leren.
AB schreef:Creativiteit (of een gebrek daar aan) is toch niet aan leeftijd gebonden?
Tuurlijk niet.
Je kan niet al je herinneringen in woorden en taal gieten, hoe oud je ook bent.
Herinneringen zijn ook geuren, geluiden en vooral gevoel. En beelden en muziek staan volgens mij dichter bij emoties dan taal.
Taal is je verstand, gevoel is je hart. Zonder beeld zou het erg mager zijn.
En zeggen foto's niet meer dan 1000 woorden? :wink:

Yopiee