Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fiets in de trein. mensen ontevreden - Forum Wereldfietser

fiets in de trein. mensen ontevreden

Ik snap het wel. Ik stap iedere dag in op een station wat qua fietsen in de zomer druk is (vanwege de Weerribben enz). Het is altijd een heel gedoe om de fietsen in de trein te rkijgen. De fietsen worden toch steeds zwaarder en dan is die 30cm omhoog de trein in toch best veel. Daarnaast meten ze vaak meteen de bocht om en dit kan bijna niet als er al 1 fiets staat.
De ruimte is voor 2 fietsen met een fietstasje net ruim genoeg als je netjes bent op je fiets.

Wat voor mij persoonlijk het grootste probleem is vind ik dat je door de week pas vanaf 9 uur met de trein mee mag. Hier vanuit het Noorden ben je dan pas erg laat in het midden van het land. Die 6 euro voor een hele dag heb ik weinig problemen mee. Je gaat toch vaak verder als je de fiets mee hebt.
De kosten zijn wat mij betreft inderdaad het probleem niet. 6 Euro voor een dagkaart vind ik heel erg redelijk. Voor een korte afstand (terug bij defect wat niet ter plaatse te herstellen is) is het aan de prijs maar niet extreem duur, voor de langere afstanden is het naar mijn mening een vrij scherpe prijs.

Wel is er vaak weinig ruimte en de fietsruimte's bevinden zich niet in elke trein op dezelfde plek, waardoor je soms van bijna vooraan naar achter moet rennen (je mag officieel immers niet fietsen op een perron. :( ) of andersom. Wellicht dat de nieuwere digitale vertrek/informatie borden daarin mogelijkheden gaan bieden die benut gaan worden.
quote uit artikel schreef:Ruim 60 procent van de fietsers wil dat er meer ruimte komt in de binnenlandse treinen om de fiets mee te nemen. Als deze ruimte er is, zou ook de prijs voor een fietskaartje omlaag moeten.
Daar snap ik dus niks van. Bedoelen ze nu meer ruimte voor meer fietsen of meer ruimte per fiets? In beide gevallen vind ik het nogal onzinning. Je reist van Maastricht naar Groningen voor 6 euro en je fiets neemt net zoveel plaats in (zo niet meer) als een volwassen reiziger. Moet dat dan nog goedkoper? Dat komt bij mij een beetje hypocriet over.
Ruim 60 procent van de fietsers wil dat er meer ruimte komt in de binnenlandse treinen om de fiets mee te nemen.
Dit is de belangrijkste wens!

De tweede:
Als deze ruimte er is, zou ook de prijs voor een fietskaartje omlaag moeten.
zou te maken kunnen hebben met de 'fiets in de trein' over kortere afstanden. De €6,- is om het even welke afstand; Of ik nu van Delfzijl naar Middelburg ga of van Arnemuiden naar Middelburg; het is en blijft €6,-. Mooier zou zijn als de prijs voor de fiets ook afstand gerelateerd is.
Oh ja, als je even verder klikt op het Nationale Fietspanel, zie dat het verhaal van de prijs nergens op de pagina genoemd wordt.
De hypocrisie ia dus niet aan de orde; meer een foute vorm van journalisme en een te stevige reactie.

Groet Erik
erikheijn schreef:De €6,- is om het even welke afstand; Of ik nu van Delfzijl naar Middelburg ga of van Arnemuiden naar Middelburg; het is en blijft €6,-. Mooier zou zijn als de prijs voor de fiets ook afstand gerelateerd is.

Groet Erik
Dit is zakelijk gezien een prima idee. 6 euro opstaptarief en 5 cent per kilometer. Draagt de fietser ook wat bij aan de komende bezuinigingen.

Piet.
bergbeklimmer schreef:
quote uit artikel schreef:Ruim 60 procent van de fietsers wil dat er meer ruimte komt in de binnenlandse treinen om de fiets mee te nemen. Als deze ruimte er is, zou ook de prijs voor een fietskaartje omlaag moeten.
Daar snap ik dus niks van. Bedoelen ze nu meer ruimte voor meer fietsen of meer ruimte per fiets? In beide gevallen vind ik het nogal onzinning. Je reist van Maastricht naar Groningen voor 6 euro en je fiets neemt net zoveel plaats in (zo niet meer) als een volwassen reiziger. Moet dat dan nog goedkoper? Dat komt bij mij een beetje hypocriet over.
Bij de vraag om gratis vervoer gaat het om sprinters. Veel reizigers gebruiken de spinter slechts voor korte afstanden en in veel gevallen betaal je nu veel meer voor een fiets, dan voor je gewone kaartje, terwijl er in veel sprinters buiten de spitsuren ruimte zat is. Kinderwagens en contrabassen zijn ook gratis. Overigens kunnen op de Merwedelijn tussen Dordrecht en Geldermalsen al gratis fietsen meer.
bergbeklimmer schreef:In beide gevallen vind ik het nogal onzinning. Je reist van Maastricht naar Groningen voor 6 euro en je fiets neemt net zoveel plaats in (zo niet meer) als een volwassen reiziger. Moet dat dan nog goedkoper? Dat komt bij mij een beetje hypocriet over.
Ik snap het woord 'hypocriet' hier niet. Je kan het absurd vinden, maar hypocriet?

In ieder geval begrijp ik de ontevredenheid wel. Zoals anderen reeds hebben aangegeven, is die prijs op dit ogenblik onafhankelijk van de afgelegde afstand en onafhankelijk van de ticketprijs die iemand betaalt. Of je treinticket nu 3 euro of 50 euro kost, je fiets meenemen kost altijd 6 euro.

Het lijkt me niet onlogisch om de prijs afhankelijk te maken van de afgelegde afstand of - wat ik nog beter zou vinden - te koppelen aan de prijs van het betaalde ticket (dus ook rekening houdend met bepaalde kortingen waar men recht op heeft). Een vast bedrag + een percentage van de ticketprijs voelt voor mij veel eerlijker aan (zelf al zou mij dat in veel gevallen meer i.p.v. minder geld kosten).

Dat veel mensen de prijs nu te hoog vinden, kan ik wel begrijpen. Dat ze dan gewoon een lagere prijs vragen (zonder verdere nuancering) moet natuurlijk ook niet verbazen. Zo 'werkt' dat nu eenmaal bij de meeste mensen.

Renaat
En uit een onderzoek bij Roberto hier om de hoek blijkt dat de meeste kleuters 3 bolletjes en slagroom op zijn hoorntje wil en dan ook graag goedkoper.

Het fietskaartje mag van mij best gekoppeld worden aan reisafstand, want soms is €6 best veel. Maar gratis? No way.
Op welk tijdstip dan ook.
Een blik vanaf de perrons op de zee aan fietswrakken voor de stations zegt genoeg. Als dat allemaal mee de trein in genomen mag worden, dan overweeg ik alsnog een auto aan te schaffen.

In het artikel dat ik een paar weken geleden las (in een redelijk volle sprinter van 11:30 van Utrecht Overvecht naar Hilversum, terwijl er vlakbij twee fietsen tesamen 6 klapstoelen bezet hielden) wordt dit voorstel overigens gepresenteerd als middel om voorzieningen voor recreatieve fietsers te verbeteren. Leuk, misschien dat er op het lijntje naar Harlingen inderdaad wel plek is voor 3 extra gratis fietsen.
Maar de gevolgen zullen vooral korte afstanden rond de grotere steden merkbaar worden.

De meeste sprinters worden op korte afstanden gebruikt op lijnen waar veel suburbane stations liggen. In die treinen zitten veel forensen, scholieren en studenten. Vooral die laatste groepen reizen de hele dag door. Ik moet er niet aan denken dat in 'mijn' sprinter fietsen gratis meegenomen gaan worden.

Hollanders + fiets + gratis = klerezooi.

Als er iets verbeterd moet worden, dan zijn het de stallingen en de voorzieningen op de stations. Maar maak van de trein geen fietsenrek.
Elstar schreef:
Als er iets verbeterd moet worden, dan zijn het de stallingen en de voorzieningen op de stations. Maar maak van de trein geen fietsenrek.
voor mij de informatievoorziening, op welke plek in de trein zitten de fietsplekken.
zoals in deze draad al genoemd. dat is vooral mijn bron van ergernis.
je weet nooit waar je aan toe bent....
Elstar schreef:En uit een onderzoek bij Roberto hier om de hoek blijkt dat de meeste kleuters 3 bolletjes en slagroom op zijn hoorntje wil en dan ook graag goedkoper.
Wat de NS feitelijk nu doet komt overeen met het volgende: of je nu een kaal hoorntje bestelt of een hoorn met 3 bolletjes met slagroom, je betaalt precies hetzelfde.
Wat betalen die studenten/scholieren voor een ritje Overvecht naar Hilversum?
bert sitters schreef: Wat betalen die studenten/scholieren voor een ritje Overvecht naar Hilversum?
Ik in ieder geval niks door mijn OV-kaart. Het gratis maken van de fiets zie ik inderdaad ook niet zitten. Als ik nu al zie hoeveel ergernis de vouwfietsen leveren... (mensen die ookal staat het helemaal vol bij de deur toch echt hun fiets willen uitklappen en niet willen wachten tot ze ruimte hebben op het perron). Ik vrees dat dan heel veel mensen hun fiets mee willen nemen voor hun werk of studie. Dat gaat geen gedoe worden.

Mijn grootste wens blijft dan ook dat ze die spitstijden door de week weg halen. Vanuit het noorden is het gewoon niet te doen vanaf 9 uur. Als ik met de trein naar het midden/ onderkant van het land wil met de fiets en trein ben ik pas tegen de middag daar.
Een conducteur heeft mij eens uitgelegd dat die 6 euro een bewuste keus van NS is om het meenemen van fietsen op korte stukjes te ontmoedigen. Het aantal fietsplekken is te beperkt, en het fietsen in- en uitladen kost teveel tijd.
Ik kan daar wel inkomen: ik heb liever wel plek voor 6 euro dan geen plek voor 1 euro.
Tegen alle bezwaren zijn natuurlijk oplossingen denkbaar, zoals in Kopenhagen en omgeving.
In en rond Kopenhagen wordt ook zeer veel gefietst.
In de rode treinen van de S-Tog van de DSB (Deense Spoorwegen): agglomeratie-treinen rond Kopenhagen kan de fiets óók gratis mee in de Spits. De S-Tog bestaat traditioneel uit treinstellen met 8 rijtuigen. In het achterste, of voorste rijtuig (naar gelang de rijrichting) is een duidelijk gemarkeerd fietsendeel met 16 fietsplaatsen. De deuren zijn breed met een gelijkvloerse instap. In de trein zelf bepaalt een rode streep welk deel voor de fietsen is. Handige fietsklemmen vergroten de capaciteit. Aan ene kant van het gangpad is de ruimte voor fietsen. Aan de andere kant zijn zitplaatsen voor de fietsers.
De deuren zijn duidelijk herkenbaar als deuren voor fietsen. Er is ruimte zat voor fietsen.
Er rijden in de spits ook gekoppelde treinen. Dat betekent 32 fietsplaatsen per trein.
Het gratis meenemen is een aantal jaren geleden begonnen als proef. Tot 2009 kostte een fietskaartje in deze regiotreinen 12 Kronen (ongeveer 1,50 Euro), maar in 2010 is tijdens een proef het fietskaartje afgeschaft En tot grote tevredenheid, aldus DSB-woordvoerder Anne Pilegraad.
Volgens Pilegraad zijn er geen problemen met overige reizigers: “Iedereen weet dat achter die deur het fietsendeel is en er zijn voldoende andere deuren, ‘aldus de woordvoerder van de DSB.

Het net van de S-Tog bestaat in groot-Kopenhagen uit 170 kilometer en kent 85 stations. Zes lijnen gaan via het Hovedbanegård: het centraal station van Kopenhagen. De treinen op al deze lijnen rijden in een frequentie van 10 minuten. Dit houdt in dat 120 S-Togs tijdens de ochtendspits van 7 -9 uur Hovedbanegård aan doen. Voor het centraal station van Kopenhagen betekent dit in de ochtendspits een capaciteit bijna 3000 fietsen in de trein. Al deze fietsen hoeven dus niet gestald te worden in de omgeving van het station.
Daarnaast is er nog een ringlijn met 48 treinen in dezelfde spitsuren.

De DSB gaat ondertussen verder met de uitbouw van de faciliteiten voor fietsen in de S-Tog. Er zijn ook treinstellen met fietsplaatsen op beide koppen. Inmiddels is er een aanpassing aan de gang om de capaciteit voor fietsen nog verder te verruimen: 10 treinstellen zijn verbouwd en aangevuld met een extra rijtuig met 32 fietsplaatsen in het midden. De opmerkelijk afwijkende kleur en uiterlijke vormgeving van het rijtuig maken duidelijk dat dit het fietsenrijtuig is.

Van de 99 miljoen reizigers die de jaarlijks in de S-Tog worden vervoerd neemt 6,2% een fiets mee. Dit houdt in 6,4 miljoen fietsen per jaar en gemiddeld 17.000 per dag. Dit zijn dus fietsen die niet op of rond de stations gestald worden.
Noemenswaardig vertragingsproblemen door het in- en uitladen van fietsen doen zich in groot-Kopenhagen niet voor. ”We hebben ruimte genoeg, dus fietsen zijn van harte welkom,” is het devies van de DSB bij de S-Tog.

Zo kan het dus ook!

Overigens betaal je in de Deense Intercity-treinen wél voor een fietsplaats, maar je kunt een fietsplaats reserveren.
Ook in Duitsland vind je op een aantal regionale banen dergelijke rijtuigen. bv Van Venlo naar Dusseldorf. Meestal aan de voorkant of de achterkant.

Verder zijn er heel wat Nederlanders die 2 fietsen gebruiken. Een voor van huis naar t station en een voor station naar werk. Dus zo zou het nog meer kunnen schelen mits je het echt voor elkaar krijgt om zoveel fietsen te vervoeren in de spits.
Wat mij betreft maken ze het fietsvervoer duurder. Fietsen nemen flink wat plek in beslag en al teveel fietsen kunnen de dienstregeling ook verstoren. Het is dus niet gek dat de NS van de fietsen af wil. De enige manier om die trend te keren is zorgen dat NS eraan kan verdienen. Schaarse ruimte gratis aanbieden is vragen om moeilijkheden.
De opbrengst moet voor de NS groter worden dan de kosten. Voor incidenteel fietsvervoer zoals vakantie kan dat voor niemand bezwaarlijk zijn. Voor forensen is een compacte vouwfiets een prima oplossing.
Wim
Daar staat tegenover dat het meenemen van de fiets in de trein dure onroerend goed vervangt, namelijk een gedeelte fietsenstalling.
Een interessante studie voor NS Poort en NS Reizigers samen, mits die dat samen kunnen uitvoeren... :roll:
Ik las ook dat er geen wc in de treinen meer zijn want dat kost te duur. Een wc inbouwen kost 200.000 euro?????

Mario
ik las ook dat alle fyra's stuk gaan?????? nou jaaaaa zeg!
Blijkbaar zijn er bij de NS wel heel domme mensen aan het bewind. Want capaciteit voor fietsen is heel makkelijk te vergroten zoals Bert al aangaf. Een kwestie van wat haken plaatsen en je kan zo maar drie keer zo veel fietsen kwijt op dezelfde ruimte. Tassen moeten er dan wel vanaf, maar dat lijkt me geen probleem.