Additionally, paste this code immediately after the opening tag: The Transcontinental Race - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

The Transcontinental Race

164 berichten
groverr schreef:Voor zover ik weet is het fietsen van de Transcontinental Race niet bijzonder gevaarlijk, maar juist heel avontuurlijk.
Ik vind je verhaal grotendeels prima, maar kun je ons wel uileggen waar je deze kennis op baseert? Als je het baseert op vermoedens dan maak je precies dezelfde fout als die waar PietV (m.i. terecht) van beschuldigd wordt.

Ook ik erger me aan publieke discussies waarin meteen een schuldige wordt aangewezen. Beter lijkt me om discussies te voeren op basis van feiten en rekenwerk, anders verzanden we in een wereld van alternatieve waarheden waarvan we allemaal dagelijks kunnen zien en lezen waar het toe leidt.

Voor activiteiten die uitgevoerd worden onder leiding/aanvoering/organisatie van anderen gelden andere veiligheidsnormen dan voor individueel uitgevoerde activiteiten. Godzijdank wel, anders vielen er dagelijks vele tientallen doden in de Nederlandse zware industrie.
Groverr geeft eerlijk aan: "voor zover ik weet". Hij presenteert het, en dat is het grote verschil met PietV volgens mij, niet als enige waarheid. Daarnaast zijn eenheden als "avontuurlijk" moeilijk te classificeren denk ik.
Mooie platen - maar met dit charmeoffensief ga je tegenstanders niet laten bijdraaien;).
Pedalero schreef:
PietV schreef:Pedalero,

Ik had deze reactie van jou verwacht. Velen begrijpen niet wat er mis is met dergelijke soort verboden races. Gewoon gevaarlijk. Dat willen en zullen ze ook nooit begrijpen. Dat je je aan een mening stoort is jouw zaak. Ik hoop voor mezelf, dat ik in de nachtelijke uren geen oververmoeide en zwalkende fietsers tegen kom.

Piet.
Je zet op basis van je sporthaat en dubieuze, ongefundeerde vooroordelen een hele groep mensen weg als onverantwoorde gevaarlijke wegpiraten. De nagedachtenis van degenen die bij een verkeersongeval zijn omgekomen haal je door het slijk met de implicatie dat het hun eigen schuld is, zonder dat je weet wat er is gebeurd. Dat vind ik kwalijk.
Wat jij mij probeert toe te dichten is geheel onjuist. Je draaft door. Jammer. Ik heb in eerdere berichten over dit onderwerp getracht uit te leggen waar de schoen wringt. Vergelijk deze races met skiën buiten de piste. Moet kunnen, avontuurlijk, geaccepteerd onder de "echte" skiër. Regels zijn er voor anderen. Niet voor de echte skiër of fietser. En als het fout gaat heeft een ander de schuld. Ik leef met met nabestaanden, vrienden en kennissen. Maar ook met de bestuurder, die bij het ongeval betrokken was. Voor het leven getekend n.a.v. een illegale race.

Piet.
Edit: Ik wil me toch niet mengen in deze discussie :).
Voor activiteiten die uitgevoerd worden onder leiding/aanvoering/organisatie van anderen gelden andere veiligheidsnormen dan voor individueel uitgevoerde activiteiten. Godzijdank wel, anders vielen er dagelijks vele tientallen doden in de Nederlandse zware industrie.
Helemaal mee eens, en als de deelnemers aan deze discussie dat wat meer voor ogen zouden houden, dan zouden de emoties wellicht minder hoog oplopen.

Ik vind het voorbeeld van de industrie niet onaardig. Als je een dakwerker vraagt om een klus uit te voeren waarvoor hij op ladders moet staan en stellingen plaatsen, dan moet hij (in België toch) een hele resem voorschriften en wetten respecteren. De inspectie kan langskomen en de werken stilleggen, ze kan zelfs boetes uitdelen aan de werkgever van de dakwerker in kwestie enzovoort.

Jan met de pet vraagt zich wellicht af waarom. Hij heeft net zelf aan zijn huis gewerkt, op ladders gestaan, het stellinkje van de buurvrouw geleend, en dat ging heel goed. Nou, je kunt wel vallen en zo, maar een mens kent de risico's.

Maar zo is het nou eenmaal, en die reglementen en wetten zijn er niet zomaar gekomen. De wetgever heeft ingezien - terecht volgens mij - dat men niet mag toestaan dat een werkgever iemand het dak opjaagt onder zijn leiding met als argument "jan met de pet doet het ook en die heeft geen ongeval gehad", "men kent de risico's", "let goed op joh!" enzovoort.
Zoals Leon opmerkt: voor activiteiten die uitgevoerd worden onder leiding/aanvoering/organisatie van anderen gelden andere veiligheidsnormen. En dat is maar goed ook.

Wil je alleen of met een paar vrienden in acht dagen van Geraardsbergen naar Istamboel fietsen? Doe maar. Iedereen mag op een ladder kruipen en aan zijn dak werken.

Wil je een race organiseren van Geraardsbergen naar Istanboel? Dan kom je er m.i. niet vanaf met "de deelnemers kennen de risico's", "ze doen vrijwillig mee en ze vinden het leuk", "er gebeurt maar heel zelden iets ergs" enzovoort.

(*) Iemand zal nu opmerken dat dakwerkers min of meer verplicht zijn om hun werk te doen, dat ze dus over minder vrijwilligheid beschikken dan een deelnemer aan de TCR. Maar ik ken de Belgische bouwsector een beetje, en ik weet dus maar al te goed dat veel, veel te veel dakwerkers vrijwillig veel te grote risico's nemen op bouwplaatsen. Ze beschouwen die regeltjes als erg hinderlijk. Niemand zegt het hardop, maar die reglementen zijn er niet alleen gekomen om hen te beschermen. Ze zijn er ook om hen tegen zichzelf te beschermen. Als je het hen op de man af vraagt, dan kennen ze de risico's, er is hun nog nooit iets gebeurd enzovoort. Er is zeer vaak een aspect van vrijwilligheid aanwezig in de risico's die ze nemen.
Wat jij mij probeert toe te dichten is geheel onjuist. Je draaft door. Jammer. Ik heb in eerdere berichten over dit onderwerp getracht uit te leggen waar de schoen wringt. Vergelijk deze races met skiën buiten de piste. Moet kunnen, avontuurlijk, geaccepteerd onder de "echte" skiër. Regels zijn er voor anderen. Niet voor de echte skiër of fietser. En als het fout gaat heeft een ander de schuld. Ik leef met met nabestaanden, vrienden en kennissen. Maar ook met de bestuurder, die bij het ongeval betrokken was. Voor het leven getekend n.a.v. een illegale race.

Piet.
Nee hoor, Pedalero verwoordt het prima. Jouw bijdragen lijken gespeend van realiteitszin, steekhoudende argumenten en van menselijk invoelend vermogen. Je negeert ook structureel de feiten die bekend zijn over het noodlottige ongeval dat de aanleiding vormde voor de discussie hier:
- De getroffen fietser was ongeveer 4 uur onderweg. Ik mag hopen dat ieder lid van dit forum op vakantie wel eens 4 uur op een dag heeft gefietst. De roekeloosheid bestaat alleen in jouw fantasie.
- De betrokken automobilist bood geen hulp, maar reed door en liet iemand stervend achter. Dat is niet alleen schandalig, het neigt naar een misdrijf. Dat je de automobilist alleen als slachtoffer weet te kenmerken, illustreert wellicht je onvermogen om ernstige wetsovertredingen te (h)erkennen.
- De race wordt gefaciliteerd door overheden (bijvoorbeeld de start) en vindt dus niet zonder enige instemming plaats. Het wettelijk kader is duidelijk: deelnemers behoren zich te allen tijde aan de geldende (verkeers)regels te houden. Er mag niet buiten de piste geskied worden. Dit is geen bewezen illegaal evenement noch een dat duidelijk aanzet tot ernstige illegale activiteiten. Er is vooralsnog ook geen signaal dat officiele instanties daar anders over denken. Dat lijkt exclusief voorbehouden aan een paar wereldvreemde ‘wereldfietsers’.


derdekeer schreef:
Wil je een race organiseren van Geraardsbergen naar Istanboel? Dan kom je er m.i. niet vanaf met "de deelnemers kennen de risico's", "ze doen vrijwillig mee en ze vinden het leuk", "er gebeurt maar heel zelden iets ergs" enzovoort.
Vreemd, ik kan de "verdedigende quotes" die je aanhaalt nergens terug vinden in de reglementen of uitingen van de race-organisatie. Daarnaast zijn arbeidstechnische regels waar een aannemer moet voldoen in aard en opzet te vergelijken met de verkeersregels waaraan fietsers zich moeten houden.



Het is erg genoeg dat fietsen op de openbare weg in Europa zo’n risicovolle bezigheid is, maar met fietsvrienden zoals je ze op dit forum soms treft, zijn vijanden niet meer nodig.
Goh een verhitte discussie met ongenuanceerde opmerkingen en zwartwit argumenten en Pietv is van de partij, what's new :shock:

Ik denk dat we het leven in zijn geheel maar moeten verbieden, veel te gevaarlijk en je gaat er vrijwel zeker aan dood.

Helaas zijn er nog steeds mensen die hun eigen hachje belangrijker vinden dan verantwoordelijk te nemen voor hun acties, daar doen we helaas weinig aan. In dit geval wel een ronduit tragische afloop en het zal niet de laatste keer zijn, we zijn erg kwetsbaar in het veelal gemotoriseerde verkeer...


Live and let live (or die)
Jeuu schreef:
Wat jij mij probeert toe te dichten is geheel onjuist. Je draaft door. Jammer. Ik heb in eerdere berichten over dit onderwerp getracht uit te leggen waar de schoen wringt. Vergelijk deze races met skiën buiten de piste. Moet kunnen, avontuurlijk, geaccepteerd onder de "echte" skiër. Regels zijn er voor anderen. Niet voor de echte skiër of fietser. En als het fout gaat heeft een ander de schuld. Ik leef met met nabestaanden, vrienden en kennissen. Maar ook met de bestuurder, die bij het ongeval betrokken was. Voor het leven getekend n.a.v. een illegale race.

Piet.
Nee hoor, Pedalero verwoordt het prima. Jouw bijdragen lijken gespeend van realiteitszin, steekhoudende argumenten en van menselijk invoelend vermogen. Je negeert ook structureel de feiten die bekend zijn over het noodlottige ongeval dat de aanleiding vormde voor de discussie hier:
- De getroffen fietser was ongeveer 4 uur onderweg. Ik mag hopen dat ieder lid van dit forum op vakantie wel eens 4 uur op een dag heeft gefietst. De roekeloosheid bestaat alleen in jouw fantasie.
- De betrokken automobilist bood geen hulp, maar reed door en liet iemand stervend achter. Dat is niet alleen schandalig, het neigt naar een misdrijf. Dat je de automobilist alleen als slachtoffer weet te kenmerken, illustreert wellicht je onvermogen om ernstige wetsovertredingen te (h)erkennen.
- De race wordt gefaciliteerd door overheden (bijvoorbeeld de start) en vindt dus niet zonder enige instemming plaats. Het wettelijk kader is duidelijk: deelnemers behoren zich te allen tijde aan de geldende (verkeers)regels te houden. Er mag niet buiten de piste geskied worden. Dit is geen bewezen illegaal evenement noch een dat duidelijk aanzet tot ernstige illegale activiteiten. Er is vooralsnog ook geen signaal dat officiele instanties daar anders over denken. Dat lijkt exclusief voorbehouden aan een paar wereldvreemde ‘wereldfietsers’.
Niet alle feiten zijn bekend betreffende dit dodelijk ongeval. Wel van een illegale race in de nachtelijk uren. Die 4 uur onderweg is toeval. Maar hoeveel vakantiefietsen beginnen hun vakantie in de nachtelijke uren?

Welke feiten zijn bekend over jouw bewering dat iemand stervend is achtergelaten? Leeft dat in jouw fantasie? En dood door schuld met een voertuig in het verkeer is in Nederland een misdrijf. Het in hulpeloze toestand laten eveneens. Dat laatste alleen als het slachtoffer niet op slag dood was. Ik heb veel onderzoeken met zwaar letsel en dodelijke afloop onderzocht. Gesproken met betrokkenen van dergelijke ongevallen en de gevolgen op langere termijn.

Dat de race werd gefaciliteerd leeft ook in jouw fantasie. Gedogen hoogstens bij de start. Het was een illegale race, met het risico dat rijders in oververmoeide toestand zouden rijden. Het wettelijk kader stelt niets voor. Hou je aan de regels van het land waarin je races. Afschuiven van verantwoordelijkheid van de organisatie als er wat gebeurd. Gewoon ieder voor zich en God voor ons allen.

Ik ben een liberaal mens. Vrijheid, blijheid. Dat neem niet weg dat regels en gevaarzetting benoemd mogen worden. Als jij dat wereldvreemd noemt. Prima.

Piet.
PietV schreef:Niet alle feiten zijn bekend betreffende dit dodelijk ongeval. Wel van een illegale race in de nachtelijk uren.
Ik vreeg me persoonlijk af of hetgeen wat jij hier doet niet valt onder laster en strafbaar is. Als je bewijs hebt dat deze organisatie illegaal bezig is kom er dan mee en klaag ze aan. In het andere geval stel ik voor dat je ermee stopt en dat moderator een aantal van je postings verwijdert.
Ik vreeg me persoonlijk af of hetgeen wat jij hier doet niet valt onder laster en strafbaar is. Als je bewijs hebt dat deze organisatie illegaal bezig is kom er dan mee en klaag ze aan. In het andere geval stel ik voor dat je ermee stopt en dat moderator een aantal van je postings verwijdert
helemaal mee eens
of start een nieuwe topic over je ergernissen en laat deze met rust
deze gaat over een geweldige race
Nee, deze gaat over wat jij een geweldige race vindt. Ik en anderen denken daar anders over, en ook die meningen mogen in dit topic, lijkt me. Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn.
De wijze waarop sommigen hun mening uiten mag van mij inderdaad wel een beetje minder rigide (en dat geldt voor beide kampen).
Tijdens het lezen van dit topic besef ik ineens dat ik in april Frank heb ontmoet tijdens een brevet door Ardennen en Eiffel en daar een paar honderd kilometer met hem en drie anderen ben opgefietst. Erg gemengde gevoelens als ik daar nu aan terugdenk en aan hoe hij tijdens het langeafstandsfietsen overleden is. Ik was de transcontinental race al een beetje aan het volgen omdat een neef van een vriend meedeed (en is gefinished) en het blijft voor mij een fantastisch evenement, deelnemers die je met recht 'wereldfietsers' kunt noemen en iets waarvan ik alleen maar kan dromen om er nog ooit aan mee te mogen doen.
Waar rijden die mannen feitelijk op?
https://bikepacking.com/bikes/2022-tran ... race-rigs/