Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe Nederland aan haar fietspaden is gekomen. - Forum Wereldfietser

Hoe Nederland aan haar fietspaden is gekomen.

Alleen al voor de beelden uit vervlogen tijden de moeite waard!

https://vimeo.com/30902522
I like!

Hoewel het bij ons in Vlaanderen stilaan de goede kant opgaat kunnen onze (plaatselijke) beleidsmakers toch nog van dit filmpje leren denk ik.
zelf merk ik helaas niks van die verbeteringen in vlaanderen, en als die er al zijn , zijn die in de verste verte niet vergelijkbaar met wat er in nederland al gerealiseerd is op dat vlak...
We moeten durven toegeven dat het fietsnetwerk in Belgie heel armtierig is, zo ook de algemene staat van onze wegen.....
Vlaamse politici mopperen nogal eens dat het bij de Walen nog erger gesteld is , awel ik vind da helemaal niet, de wegen vind ik daar best meevallen , alleen hebben ze geen fietspaden dat niet....in de heuvels is dat ook nogal moeilijk te doen vrees ik en hoeft ook niet .....de fietspaden waar vlaanderen zo trots op is zijn amper fatsoenlijk met een Mountainbike te berijden.....
Trouwens al eens in Antwerpen met de fiets rondgereden of nog erger Brussel pfffff ....
Op dat vlak beter eens kijken naar onze buren en er een voorbeeld aan nemen.....
Daarom dat half Vlaanderen met fietsen met geveerde vork rijdt. Het is verdomd nodig.
Het beleid is ronduit achterlijk. Zelfs nieuwe fietspaden worden slecht aangelegd in beton of betonklinkers, terwijl wagens comfortabel asfalt krijgen. Bovendien zijn die fietspaden te smal en met teveel obstakels. Zo moet er voor iedere oprit of garage een verlaging van het fietspad komen. Waarom? Om de brede banden van de wagen te ontzien? Van boordstenen met afgeschuinde kant hebben ze blijkbaar nog nooit gehoord!
De nieuwste rage is nu om geen onderscheid meer te maken tussen fiets-en voetpad. Beiden krijgen dezelfde betegeling gescheiden door een volle lijn.
Och, ik kan nog wel een tijdje doorgaan, 't is aandoenlijk.
Als ik in Nederland fiets dan valt m'n mond open van verbazing.
Beter geen fietspad dan een slecht fietspad.
Grappig dat de Belgen hier zo op reageren...

Mooi stukje documentaire, een genot om te zien. En ook nog wat van geleerd. Niet alleen geschiedenis, maar meteen een cursus Spaans.
Mocht je de een niet ondertitelde versie willen zien, dan kan dat hier.
Leuk. En ik meen zelfs nog een 9-tal seconden (vanaf 4:15) 's-Hertogenbosch te bespeuren ...
HansvanderVeeke schreef:Grappig dat de Belgen hier zo op reageren...

Mooi stukje documentaire, een genot om te zien. En ook nog wat van geleerd. Niet alleen geschiedenis, maar meteen een cursus Spaans.
Mocht je de een niet ondertitelde versie willen zien, dan kan dat hier.
Onze fietspaden zijn nochtans echt niet om te lachen hoor. 't Is al beter dan vroeger.
Als ze aan dit tempo voortdoen halen we jullie niveau in 2072 :(
het is niet alleen grappig dat wij Belgen daar zo op reageren , het is zelfs beschamend dat we dit moeten doen...... :oops:
Ik heb nogal wat vrienden en kennissen uit Nederland, en ik schaam mij er gewoon voor wanneer zij op bezoek komen dat ons "wegennet" er zo miserabel bij ligt ....

Ik zou niet in Nederland willen wonen , dat niet, maar als ik hun fietsnetwerk zie ben ik toch wel jaloers hoor....
De "fietspaden" die hier zijn , zijn dan ook nog eens levensgevaarlijk ook nog.....
Ik snap er eigenlijk niks van, hoe het komt dat het zo gesteld is hier, je zou kunnen denken dat ze niet weten hoe een deftig fietsnetwerk uit te bouwen maar een kijkje bij onze buren kan echt geen kwaad denk ik dan, niks om je voor te schamen.....
Ik hoor wel eens politici zeggen, jamaar holland is een echt fietsland , tja hoe zou da nu toch komen.... :D
En terwijl maar kankeren op de walen, pffff, nog 2 jaar en den deze is hier weg, en verkas naar wallonie daar voel ik me trouwens meer thuis dan hier ....
Toch doet Nederland zijn best om meer Europees gemiddeld te worden. In Maastricht zijn aardig wal miljoenen uitgegeven om fietsasfalt te vervangen door portugese kasseitjes, om fietspaden smaller ta maken (omdat ze breder waren dan de norm) en te voorzien van steile stoepranden. De Provincie en veel andere gemeenten kiezen bij nieuwe bochten in fietspaden weer voor stoeptegels en straatstenen waar ze het asfalt hebben verwijderd. Het kost wat eer, maar dan weten ze ook dat er twee jaar later al belabberd bij ligt. Dat is duidelijk de bedoeling, want men heeft kennis genoeg in huis.
Leon (als ex-fietsersbonder)
toch vreemd allemaal eigenlijk he, het lijkt wel of men er alles aan doet om het fietsen tegen te gaan (althans bij ons is dat het geval) en nu hoor ik dat verhaal over Maastricht.....tja , fietsers brengen geen geld in het laadje natuurlijk he ....da zal het zijn dan....
johnny-vs schreef:...en nu hoor ik dat verhaal over Maastricht....
... van een vertegenwoordiger van de fietsersbond, hè.
Een lid van een bond is een belangenbehartiger. Doen ze hartstikke goed, zoals het filmpje laat zien, maar ze verliezen vaak uit het oog dat er ook andere belangen bestaan. En dan gaan ze roepen dat ambtenaren en architecten uit persoonlijke rancune fietsertjes gaan pesten. Geeft niks. Dat doen de Bovag en de ANWB ("de auto is een melkkoe!") ook als ze zich benadeeld voelen.

Ongetwijfeld valt er best wat te nuanceren als je de andere helft van het verhaal hoort van een vertegenwoordiger van bijv. historische vereniging, de winkeliersvereniging, de budgetbeheerder van de gemeente, van de blinden, de gehandicapten, de ouderen, de wijkvereniging, de toeristenbranche, enz ...
Kan me zo voorstellen dat zo'n fietspad smaller moest omdat er nog een busbaan in dat profiel ingepast moest worden, de bomen meer ruimte nodig hadden, omdat het trottoir niet meer aan de norm (rollators, rolstoelen) voldoet of omdat winkeliers bredere parkeerplaatsen nodig vonden.
Maar 'omdat ze breder waren dan de norm' lijkt me kul.
johnny-vs schreef:tja , fietsers brengen geen geld in het laadje natuurlijk he ....
Integendeel, betreffende het bezoek aan de supermarkt. In stedelijk gebied brengen fietsers meer geld in het laatje van supermarkten dan automobilisten. In landelijk gebied is dat wel weer anders.
En iedereen die eens met de Wereldfietser heeft meegefietst, heeft met eigen ogen gezien dat in de horeca er niet alleen koffie maar vaak ook appeltaart of zelfs omeletten wordt besteld! :wink:
Erik v S schreef:
johnny-vs schreef:...en nu hoor ik dat verhaal over Maastricht....
... van een vertegenwoordiger van de fietsersbond, hè.
Een lid van een bond is een belangenbehartiger. Doen ze hartstikke goed, zoals het filmpje laat zien, maar ze verliezen vaak uit het oog dat er ook andere belangen bestaan. En dan gaan ze roepen dat ambtenaren en architecten uit persoonlijke rancune fietsertjes gaan pesten. Geeft niks. Dat doen de Bovag en de ANWB ("de auto is een melkkoe!") ook als ze zich benadeeld voelen.

Ongetwijfeld valt er best wat te nuanceren als je de andere helft van het verhaal hoort van een vertegenwoordiger van bijv. historische vereniging, de winkeliersvereniging, de budgetbeheerder van de gemeente, van de blinden, de gehandicapten, de ouderen, de wijkvereniging, de toeristenbranche, enz ...
Kan me zo voorstellen dat zo'n fietspad smaller moest omdat er nog een busbaan in dat profiel ingepast moest worden, de bomen meer ruimte nodig hadden, omdat het trottoir niet meer aan de norm (rollators, rolstoelen) voldoet of omdat winkeliers bredere parkeerplaatsen nodig vonden.
Maar 'omdat ze breder waren dan de norm' lijkt me kul.
EX, ik zei EX-fietserbonder.

Ik trek mijn conclusies niet zomaar. Ik zat vooral in de jaren 90 bij de fietsersbond Ik heb veel wethouders gesproken. Tientallen keren met ambtenaren, ook op provinciaal niveau. Er is maar één conclusie: het gemeentelijk ambtelijk/politiek apparaat (zonder te wijzen!) heeft geen belang bij fietsvoorzieningen. Wie laatst het programma 'Andere Tijden' over wat corruptiezaken in de jaren 90 in Nederlands Limburg heeft gezien mag zijn eigen conclusies trekken over het waarom dat het meest recentie fietsplan 4 miljoen euro omvatte en de autoplannen van dit decennium ruim een miljard. (yep, alleen de gemeente Maastricht)

Dat 'breder dan de norm' heb ik een ambtenaar tegen mij als fietsersbonder horen zeggen. Het zijn dit soort dingen die me hebben doen besluiten om met de fietsersbond te stoppen.


Leon
Het doet me deugd om Joop den Uyl te zien in deze video en ook om te zien dat de wortel van het fietsbeleid in zijn regeerperiode ligt. Een korte periode van progressief denken in een moeras van conservatisme...Toen hield regeren nog moreel leiderschap in. Hoe meer ik Rutte zie hoe meer ik Den Uyl mis.
Den Uijl is in het filmpje aan het woord als premier die de oliecrisis moest uitleggen.
Ja, dan is de fiets ineens een oplossing.

Maar de kern van de strijd tussen de auto en 'de rest' ligt anders ook bij Den Uijl.
Hij vond vóór zijn verkiezingswinst dat iedereen recht had op een auto.
Impliciet dus ook recht op bereikbaarheid en op een parkeerplek. Daar zitten 'we' nu nog mee.

Er is een aantal grote hedendaagse twistpunten te herleiden tot de zogenaamde rechten die in de jaren 70 vanzelfsprekend waren.
Hou dat in het achterhoofd als je komende maanden al die lijsttrekkers vanalles hoort beloven.
Wat een drogverhaal; een premier van ruim 40 jaar geleden de schuld geven van een ontwikkeling die pas de afgelopen 20 jaar echt uit de hand is gelopen. Zo kun je alle gevolgen wel aan een willekeurig aan te wijzen oorzaak verbinden.

We kunnen ook Henry Ford de schuld in de schoenen te schuiven en dus de VS aansprakelijk te stellen :wink:

Leon
hier in Den Haag (de stad )is de laatste jaren heel veel betontegel fiets paden vervangen voor mooi snel rood asfalt ,dus ik ben erg positief over het fiets beleid in de stad :D
ze maken alleen nog wel eens gekke slingerbochten in het fietspad bij stoplichten of rotondes maar dat zal wel een rede hebben ,zoals de snelheid er uit halen
maar al met al een hele verbetering
Ik vind de fietssnelwegen een uitkomst.

In Den Bosch zijn er een aantal. Dat houdt in, dat je van uit verder gelegen wijken bijna zonder te hoeven stoppen, naar het centrum van de stad kunt fietsen, door vooral rotondes te hebben aangelegd, waar vroeger kruispunten waren met stoplichten en waar je nu altijd voorrang hebt: ideaal :)



En hoe NL aan zijn fietspaden is gekomen weet ik niet, maar toen ik vroeger nog in de achterhoek woonde kwamen ze er in de buurt van mijn dorp,
omdat de schoolgaande jeugd, ondanks waarschuwingen toch met z'n tweeën naast elkaar bleef fietsen.
Dus die schoolgaande jeugd van toen heeft met gevaar voor eigen leven, want het was een drukke voorrangsweg, er voor gezorgd dat er een lekker brede fietspaden kwamen, in ieder geval daar 8)
Raimundo schreef:Alleen al voor de beelden uit vervlogen tijden de moeite waard!

https://vimeo.com/30902522
De zwart-wit opname in het begin herken ik onmiddelijk: het is de Hereweg in Groningen met op de achtergrond het torentje van de Fongers-fabriek. De omhoog gaande weg op de voorgrond gaat de Herewegviaduct op over de spoorlijnen naar Nieuweschans en Zwolle. Alhoewel er nu wat moderne panden tussen zijn gekomen, is het straatbeeld nog altijd goed herkenbaar.
bodhi schreef:hier in Den Haag (de stad )is de laatste jaren heel veel betontegel fiets paden vervangen voor mooi snel rood asfalt ,dus ik ben erg positief over het fiets beleid in de stad :D
wacht maar tot ze net als hier in Utrecht dat asfalt steeds opbreken voor werkzaamheden en je nu lappendekens krijgt van stukjes asfalt en klinkers :x