Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 5 jaar zonder auto - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

5 jaar zonder auto

140 berichten
Ik heb twee auto's, maar geen tv. Telt dat ook?
Ik ben bijna 2 jaar autoloos daarvoor ook jaren gehad dat ik geen auto had.
Ik ging toen liever op vakantie.

Ik verdien gewoon niet genoeg om auto te rijden en andere dingen te doen, en zeker niet de auto te rijden die ik zou willen :)

Dus in plaats van een: sjeik, shell, automerk en handelaar rijk te maken, pak ik de fiets, dan heeft de fietsenmaker ook nog werk.

Ik kan het geld wel voor wat beters gebruiken, het is ook onzin als je 10 km van je werk woon het milieu te vervuilen, omdat je te lui ben om te fietsen, ik wordt ook moddervet als ik een auto heb, en later wil ik ook gebruik maken van mijn pensioen, zodat ze het moeten uitkeren als ik 70 ben :)
Je hoort het, geen vertrouwen in de beheerders van financiele potjes :)


Groeten Mark
Wij leven ook al 7 jaar zonder auto, en dat bevalt prima. Ik werk 800 meter bij huis vandaan en mijn man fietst dagelijks 10 km heen en 10 terug. En ook wij hebben een Greenwheels auto tot onze beschikking wanneer het nodig is. Wij wonen aan de rand van Rotterdam, de binnenstad is ~10 km fietsen, station Alexander is 5 minuten fietsen hier vandaan, en onze kinderen en andere familie zijn uitstekend met de fiets en/of NS te bereizen. Geen auto hebben maakt ook dat ik me wat minder schuldig voel als we eens vliegen.... niet alle startpunten van onze fietsvakanties (Europa) zijn makkelijk per trein te bereiken.
Leuk om te lezen dat meer mensen zijn zoals wij :), als je geen auto hebt ben je toch een beetje vreemd. Nou ja... eigenlijk wel wat meer dan 'een beetje'. Maar goed... dat is ook wel weer leuk.... een beetje anders zijn.
Al sinds mijn 26e rijd ik auto, en tegenwoordig heb ik 3 auto's (alle 3 privé). En ook nog een motorfiets (Pan European). Fantastisch, het liefst had ik 30 auto's als het budget het toeliet. Allemaal in een grote loods, om er naar te kijken als ware het kunstwerken en om af en toe mee te rijden.
Twee auto's hier. Zowel mijn vrouw als ik werken op meerdere locaties, waartussen overdag nogal eens geswitcht moet worden. Zelf probeer ik twee a drie dagen de fiets te nemen. Ik heb twee parttime banen die zich beiden op meer locaties afspelen en word daarnaast ook ingehuurd voor begeleidingstrajecten en trainingen. Zonder auto gaat dan niet, zeker niet in het Noorden.
Mijn vrouw werkt verder weg dan ik. Zij rijdt een diesel, ik een klein en zuinig fordje Ka.

Overigens: de vlucht die de auto genomen heeft, is te danken aan het militarisme. Dat het militarisme ten grondslg van de auto ligt, is aan veel automobilisten nog altijd te merken.....
Niet in alle situaties is het mogelijk, maar ook ik heb een job waarbij ik me regelmatig moet verplaatsen. Hoewel het bedrijf waar ik werk poolwagens aanbiedt en totaal geen ondersteuning beidt voor andere vervoersmiddelen volhard ik al vijf jaar. Een vouwfiets en de trein, vroeger opstaan, vergaderingen slim plannen, gebruik maken van huurfietsen of deelfietsen... Het kost moeite en soms doe ik wat overuren om tijd die ik niet kan verantwoorden goed te maken, maar waar een wil is, is een weg.

(mijn langste werkdag tot hiertoe was 19 uur en bestond uit 3 uur fietsen-10 uur training - 3 uur etentje(met de baas) en 3 uur fietsen).
Wel een (erg weinig gebruikt) rijbewijs, maar ook nooit een auto gehad en ook opgegroeid in een autoloos gezien. En gezien mijn woonplaats is dat ook best te doen al zou af en toe een auto wel handig zijn.

Ik vraag me wel af wat die mensen die absoluut afhankelijk van de auto zijn, gaan doen als binnen een jaar of 5-20 (en dat laatste is erg optimistisch) de brandstof zo goed als onbetaalbaar zal zijn.

Renaat
Ik denk dat er gewoon nieuwe min of meer 'betaalbare' bronnen aangeboord worden (schalie- en biogas, koolzaad- en palmolie, electriciteit uit windmolens en kernenergie) en zo niet... Dan gaan de olie-afhankelijken gewoon de schuld geven aan "ze" van de regering.

Makkelijk zat. Kan onze Geert alvast toevoegen aan z'n repertoire. De auto als melkkoe. Een grove sgande!

Het ligt natuurlijk nooit aan "ons".
Wat je verder ook van autorijden vindt, het is in NL welzeker een 'melkkoe' in de zin dat het extreem duur gemaakt wordt. Dat een treinritje desondanks ook heel duur is verbaasd me dan wel weer. Of toch niet.
De NLse situatie bewijst ook dat ondanks dat het veel geld kost, de meeste mensen gewoon blijven rijden. Ik hoop (en verwacht) dat er snel werk gemaakt gaat worden van andere dan fossiele brandstoffen voor de auto. Ondanks het feit dat een verbrandingsmotor een prachtige uitvinding is en een fraai geluid maakt (als liefhebber), ben ik de overlast van uitlaatgassen zowel in mijn positie van automobilist als van fietser helemaal zat. Zie ook het smogprobleem dat zich met name in de landen ten zuiden van ons laat gelden, met hun overwegend dieselverkeer. Diesel moet er zsm uit wat mij betreft. Vreemd dat die brandstof zo wordt bevoordeeld qua accijnzen. Juist voor veelrijders is er geen andere keus dan diesel te tanken.

Overigens ben ik opgegroeid in een automobiel gezin, ik denk dus wel dat dat bepalend is voor het feit of kinderen een auto als vanzelfsprekend ervaren, zo is dat met mij in ieder geval wel gegaan. Natuurlijk is zonder auto ook mogelijk, maar afhankelijk van je situatie en verplaatsingsbehoefte is een auto vrijwel altijd handiger, comfortabeler en veel sneller.

De opmerking van Aart Veldhuizen over de link met het militarisme ontgaat me enigszins.
Opvallend is wel, maar dat staat m.i. los van het fenomeen automobiel, dat het 'militaire' sinds een jaar of 10-15 weer helemaal terug is, en 'in' om zo te zeggen.
Dat was in de jaren 80 wel anders.
Toch stonden er toen ook al files. :-)
Ik heb een Dacia Logan stationcar, maar gebruik hem niet vaak. Twee à drie keer per week hooguit. Ik fiets nog altijd dagelijks 20 kilometer naar m'n werk, in combinatie met trein. Bedenk wel dat m'n vrouw en ik op het weidse platteland wonen (heerlijk uitzicht rondom) en de dichtstbijzijnde supermarkt op 7 km ligt. Verder ben ik molenaar op molen „Entreprise" in Kolham (zie http://www.molendatabase.nl/nederland/m ... ummer=1320 ) en dat is 37 kilometer ver. M'n vrouw (64 jaar) gebruikt de auto wel dagelijks om naar haar werk in Uithuizen te gaan. Verder hebben wij een 2e huis in Zweden, ook is de auto onontbeerlijk om daarheen te reizen en spullen waaronder mijn gele Giant te vervoeren. Zo heb ik een zelf gemaakte glas-in-lood deur afgelopen november 2013 erheen vervoerd.
Sinds een half jaar autoloos, nadat ik merkte dat ik in het halve jaar daarvoor 300 kilometers gebold had daarmee. Dat waren dus heel dure kilometers.
Auto heb ik nog geen seconde gemist, want de 23 km enkel naar het werk doe ik al jaren met de fiets (velomobiel of ligfiets). Als het echt nodig is, kan ik een deelauto gebruiken, maar dat deed ik nog nooit.
Verplaatsingen voor het werk gaan tot nu altijd met de combinatie trein/vouwfiets.
Ik heb nog wel een auto, maar sinds een aantal maanden geen leaseauto meer. Ik ben nu in overheidsdienst, waarbij ik gekozen heb om de woon-werkafstand van 20 km per fiets af te leggen. Daar krijg ik een vergoeding voor, ik heb géén OV-vergoeding.
Voor de deur staat een eenvoudige auto, die we vooral gebruiken voor familiebezoek en één keer in de week alle boodschappen. Zelfs dat redden we niet eens. Maar toen we met onze kleine plots naar het ziekenhuis moesten was ik toch blij dat ik 'm had staan. Die kosten heb ik er graag voor over.
De leaseauto gebruikte ik dagelijks. Nu gebruik ik 'm waarschijnlijk hooguit eens per anderhalve week. Ja, duur ding. Maar ik hou 'm wel.
Bijna heel mijn hele leven al een auto.
Zonder rijbewijs lijkt me gewoon niet verstandig. Vooral, in ons geval toch, als je opeens een periode regelmatig in het Maasstad Ziekenhuis Rotterdam moet zijn. :wink:
Ik heb grote bewondering voor mensen die het al jaren zonder auto doen. Zelf heb ik wel een al redelijk bejaarde Daihatsu Gran Move. Ruim van binnen, maar qua wegenbelasting nog in de categorie Fiat Punto (onze vorige auto). Mijn vrouw gebruikt hem vooral voor de rit Deventer-Zwolle om naar haar werk te komen. Kan ook met de trein, maar het werk ligt aan de kant van Zwolle die het dichtst bij Deventer ligt: geen noodzaak dus om met de auto te gaan, het scheelt wel een stuk in tijd. Verder is de auto een uitkomst om naar verderaf wonende familie en vrienden te reizen. Als onze trouwe schicht niet meer door de APK komt, overwegen we om het zonder auto te doen.

Boodschappen en ritten binnen de stad gaan allemaal op de fiets. Veel ontspannener en gezonder. Op vakantie met de fietsen achterop de drager is fijn met de auto, maar de stukken op de fiets of de wandelschoenen zijn wel verreweg het leukst!
Fietsen geeft veel meer vrijheid, je geniet meer, ziet meer en wordt minder gestressd van het verkeer. De valse romantiek die autocommercials uitstralen, is werkelijkheid op de fiets, zeker als je de mooie binnenweggetjes weet te vinden!
Erik v S schreef:Ik denk dat er gewoon nieuwe min of meer 'betaalbare' bronnen aangeboord worden (schalie- en biogas, koolzaad- en palmolie, electriciteit uit windmolens en kernenergie)
Die alternatieven bestaan niet, toch niet grootschalig.
Georg schreef:Wat je verder ook van autorijden vindt, het is in NL welzeker een 'melkkoe' in de zin dat het extreem duur gemaakt wordt.
Als men alle kosten die het autogebruik veroorzaakt in rekening brengt, dan is het gemiddelde autogebruik nog steeds erg goedkoop. Veel mensen betalen (afhankelijk van hun voertuig, rijstijl, tijdstip, locaties, ... van hun verplaatsing) nog steeds niet de kosten die ze veroorzaken. De auto als melkkoe is een illusie.

Renaat
Travelmaster schreef:Ik heb nog wel een auto, maar sinds een aantal maanden geen leaseauto meer. Ik ben nu in overheidsdienst, waarbij ik gekozen heb om de woon-werkafstand van 20 km per fiets af te leggen. Daar krijg ik een vergoeding voor, ik heb géén OV-vergoeding.
Ik ben ernstig aan het overwegen dezelfde move te maken. Jaren alles op de fiets gedaan of de combinatie van de trein/vouwfiets.

Toen werd mij een functie aangeboden met auto door het hele land. Ik zit nu relatief veel in de auto, maar gelukkiger ben ik er in ieder geval niet door geworden. De charmes van een grote lease-auto verdwijnen snel. Ben ook aan het rondneuzen voor een baan op een km of 10-20 van huis.
Allard, uiteindelijk was het voor mij een no-brainer. Ik gebruikte de leaseauto ook prive, en in veel oren klinkt zo'n ding dan wel leuk, maar je betaalt er ook gewoon voor. Niet zoveel als bij een eigen auto, maar toch. En hee, als je bijna niet rijdt heb je ook geen schade, en ook geen brandstofkosten (want die doen wel een beetje pijn als je de tank volgooit).
30 jaar zonder auto hier. Dwz, sinds ik op mijn 18e mijn rijbewijs heb gehaald 30 jaar autoloos doorgebracht. Ik had op enig moment genoeg gespaard om een (flinke) auto te kunnen kopen zonder met mijn ogen te knipperen maar heb er nooit een willen hebben. Ik heb een enorme hekel aan auto's. Auto's zijn ongelooflijk inefficiënt in zo ongeveer alles: in energiegebruik, in gebruik van openbare ruimte en zijn milieuvervuilend.
Ik denk werkelijk dat de auto mensen (bestuurders) anoniem maakt en daarmee het slechte in de mens los maakt. Fietsers gaan niet met elkaar om zoals automobilisten doen. Autorijden is oorlog.

Verder ben ik een aanhanger van de peak oil theorie (net zoals Renaat vermoed ik) en denk dat de energieprijzen snel de pan uit zullen rijzen. In 10 jaar tijd is de olie prijs al een verdriedubbeld en dat geeft toch echt dat de tijd van goedkope energie voorgoed voorbij is. Ondanks dat is benzine nog steeds veelste goedkoop.
Georg schreef:Wat je verder ook van autorijden vindt, het is in NL welzeker een 'melkkoe' in de zin dat het extreem duur gemaakt wordt.

De opmerking van Aart Veldhuizen over de link met het militarisme ontgaat me enigszins.
Opvallend is wel, maar dat staat m.i. los van het fenomeen automobiel, dat het 'militaire' sinds een jaar of 10-15 weer helemaal terug is, en 'in' om zo te zeggen.
Dat was in de jaren 80 wel anders.
Toch stonden er toen ook al files. :-)
Dag Georg,
Over mijn link naar het militarisme: voor de tweede wereldoorlog waren er slechts incidenteel auto's. Wegen waren er wel, vaak aangelegd voor het vervoer van de troepen voor de steeds zwaardere kanonnen. In de tweede wereldoorlog heeft het gebruik van auto's een enorme vlucht genomen. Het zou zelfs kunnen zijn dat we ons zonder de oorlogen op heel andere wijzen zouden voortbewegen.

Trouwens, de auto als melkkoe ben ik niet met je eens. Sterker nog: als je alle kosten die een land maakt om het autobezit in stand te houden zou doorberekenen aan de automobilist zou de automobilist nog veel duurder moeten zijn: straten, aanleg (snel)wegen, maatregelen rond verkeersveiligheid en verkeerspolitie, parkeerplaatsen bij woningen met als gevolg minder tot geen speelruimte voor kinderen, milieuschade, ziektekosten vanwege ongelukken, etc.

Overigens ben ik het met je eens dat het openbaar vervoer heel veel godkoper moet. En het autogebruik veel duurder.
[/quote]

Als men alle kosten die het autogebruik veroorzaakt in rekening brengt, dan is het gemiddelde autogebruik nog steeds erg goedkoop. Veel mensen betalen (afhankelijk van hun voertuig, rijstijl, tijdstip, locaties, ... van hun verplaatsing) nog steeds niet de kosten die ze veroorzaken. De auto als melkkoe is een illusie.

Renaat[/quote]

@Renaat, hoe was het resultaat van het Leuvense onderzoek ook al weer, waarbij men alle werkelijke kosten van het autogebruik heeft berekend?