Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 5 jaar zonder auto - Forum Wereldfietser

5 jaar zonder auto

140 berichten
Inmiddels doe ik het 5 jaar zonder auto, dwz zonder privé auto. [mijn werk bij Rijkswaterstaat doe ik mét auto].

Mijn langere reizen maak ik per trein.

Zijn er meer mensen die het zonder auto doen? en hoe bevalt dat en doen ze dat?

Afbeelding


Henk

kunst en fietswerk
Wij doen inmiddels 25 jaar zonder auto en dat levert eigenlijk nooit onoplosbare problemen op. Het station is 10 minuten lopen, parkeerplaats is hier niet beschikbaar, onze kinderen zijn volwassen en het openbaar vervoer in Nederland is in onze ogen goed geregeld. Over de voordelen voor het milieu hoeven we niet eens te praten. Het geld dat we niet uitgeven aan een auto stelt ons in staat taxi te rijden of zo nu en dan een auto te huren en over een mooie fiets te beschikken. Ik denk dat het in deze situatie wel belangrijk is tijd te hebben wat onthaast in de wereld te kunnen staan.
Ik heb nu 12 jaar een rijbewijs, en er is een tijd geweest dat ik dacht dat er maar eens een auto moest komen. Toen realiseerde ik me dat dat wel prijzig was, en dat ik er altijd eentje zou kunnen huren of lenen als ik er een nodig heb. Die situaties blijken elk jaar weer op de vingers van één hand te tellen, en nu ik gemakkelijker wat langere afstanden fiets, komt het helemaal zelden voor.

Maar ècht zonder auto is natuurlijk wel wat anders dan geen auto bezitten. Ik laat regelmatig een busje voorrijden met spullen die ik op internet heb besteld, en ook als ik naar de winkel fiets zijn de dingen die ik koop daar gebracht met de vrachtwagen. En met het vliegtuig... Mooi initiatief vind ik daarom Tres Hombres, een zeilschip wat koffie, chocola, en andere lekkernijen zonder fossiele brandstof naar Nederland haalt. Binnen Nederland gaat de distributie vervolgens op de fiets. Ik kan niet zeggen dat dit nou meteen een praktische oplossing voor ons luxe leven is, maar het vestigt wel (een beetje) aandacht op het onzichtbare gebruik van allerlei motorvoertuigen voor ons bestaan.
Leuk om te lezen dat er toch nog meer mensen zijn die (privé) geen automobiel rijden. Ik heb nooit automobiel gereden omdat ik er een enorme afkeer voor heb ontwikkeld. Ik heb daar teveel kruisjes langs de kant van de weg voor gezien tijdens mijn fietstochten. Tegelijk ben ik mij ervan bewust dat ik wel indirect gebruikmaak van gemotoriseerd transport. Ik vind veel mensen ook veel te gehaast. (ik betrap mijzelf daar ook op) Die vermeende tijdwinst met de automobiel wordt op een andere manier wel terugbetaald.

Ik vind fietsen zoveel socialer en mooier. Als je eens iemand tegenkomt kun je ook nog een praatje maken. Ook denk ik dat wij als mens gebouwd zijn om langdurige inspanning te kunnen leveren. Een mooi voorbeeld hiervan vind ik de Tarahumara indianen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Tarahumara_people
Ik doe het nu al vanaf mijn achtiende zonder rijbewijs, (Ruim 30 jaar) en als gevolg zonder auto of motor. Alles wat te groot is om zelf te vervoeren wordt bezorgd, iets wat door het niet hebben van kosten voor een auto makkelijk kan. Langere afstanden worden op de fiets of met de trein afgelegd, al maak ik daar niet veel gebruik van.

Ze zeggen wel eens, wat je nooit gehad hebt kun je ook niet missen, in dit geval gaat dat ook voor mij op.

Peter
Oeps.......toch maar eens een tegengeluid:
--ik heb een Citroen C1 (da's volgens de ANWB de goedkoopste auto)
--Daarnaast nog een camper (dat maakt dat we er echt het hele jaar op uit kunnen trekken)

Maar ja het allermooiste zijn toch onze fietsen; tentje achter op de Santos, fietsen en daarna wat klooien op je eenpits gasbrandertje, flesje goedkope wijn. Tja dat is pas puur geluk
Ik heb geen rijbewijs, dus ook geen automobiel, maar ik kom overal. In de gouden tijd van de lezingen heb ik zeer veel lezingen gedaan in uiteenlopende plaatsen in het land. Bibliotheken, volksuniversiteiten, plattelandsvrouwen: ik kwam overal.
De ideale combinatie is trein en vouwfiets.
Wel al ruim 20 jaar een rijbewijs, maar nooit een auto gehad.

Ik woon in een van de oostelijke wijken van Utrecht. Een auto is hier een overbodige luxe. Allemaal vaste lasten: parkeren, verzekering, afschrijving. En eigenlijk geen noodzaak. Het meeste doe ik op fiets of met de trein.

Als ik dan eens een auto nodig heb (effe op bezoek bij familie in Brabant, boodschappen doen als ik veel bezoek krijg, spullen halen bij de bouwmarkt, dat soort dingen) dan regel ik een auto via greenwheels. Altijd een auto beschikbaar op loopafstand in deze wijk.
ik heb altijd een auto gehad heel mijn leven al, ik bezit ook het hoogste rijbewijs, mag dus met alles rijden wat op wielen staat ....
sinds een klein jaar nu geen auto meer.
reden : veel te duur en ik word gek van al dat druk verkeer..
mis ik het? Ja toch wel ,het gemak ervan is groot wat iknu niet meer heb....
zou ik nog terug een auto kopen.....nee ik denk het niet.
Maar het blijft moeilijk vind ik, het openbaar vervoer is niet voorzien op fietsers (hier in BE) bussen en fiets gaat niet, met de trein voor lange afstanden kan het heel erg beperkt wel al is dat toch ook weer een heel gedoe denk ik, heb zelf nog nooit de trein met mijn fiets genomen, dat zal er nog wel eens van komen en dan merken we het wel....
Het kan ook liggen aan het feit dat ik niets van het openbaar vervoer ken daar ik het ook nooit nodig heb gehad, treinen al zeker niet....
Nee, we doen het niet zonder auto, petje af voor degenen die dat wel doen. Op 20e rijbewijs, pas met 27 eerste autootje (citroen ax). Fijn om niet bij een halte te hoeven wachten of op koude perrons in combi met het feit dat je niet steeds zo op je horloge (die ik overigens niet eens had/heb) cq de tijd hoeft te kijken/ letten. Nu sinds een poos ons VWbusje met hefdak, ook heel luxe. Busje wordt minimaal gebruikt en is dus een relatief duur bezit. We doen het meeste lopend en fietsend, dat is makkelijk hier in de randstad en ook de trein zien we geregeld van binnen. Als wij echt moeten bezuinigen, kan de bus er hier uit. Nu genieten we er nog van. Fietsen achterop, campertje parkeren op een mooi stekkie en van daaruit fietsdagtochten maken alle windstreken op en dan weer een stukje verkassen.
Ik herken het verhaal van de eenvoud, bagage op de fiets, tentje mee, 1pittertje, ja dat waren ook goede tijden en ik verlang er nog naar. gaat dus ook zeker van komen, maar dat typ ik hier nu alweer 2 jaar :roll: :lol: :P
Voor de mensen die wel auto rijden maar dan groener is er rijden op poep - groengas!
Kijk maar eens op de website Plankgas. Het wordt hoog tijd voor vliegtuigen op poep!

Bron
Ik rijd al een jaar of twintig een grote veilige stationcar.
Daar gaat behoorlijk wat geld in zitten.
Maar ik krijg er ongekende mobiliteit en functionaliteit voor terug. Zo heb ik mijzelf al diverse keren verhuisd, ga ik regelmatig in het weekend naar mijn tweede woning (moet er niet aan denken dat per OV te moeten doen gezien de moeilijke verbinding en de bagage die ik dan meeneem incl medereizigers), het wachten op bus trein en tram daar verlang ik niet naar terug dat heb ik als student al genoeg gedaan.
Overigens neem ik voor de afwisseling een enkele keer wel het OV, aangezien het een andere reiservaring geeft dan de auto.
Het grote voordeel van een auto is uiteindelijk ook het feit dat je van deur tot deur in je eigen comfortabele 'thuis'-omgeving bent voorzien van allerhande electronische gemakken.
Fietsen doe ik uiteraard ook; naar de (binnen)stad, op fietsreizen (alleen of met twee) en zomaar een rondje.
De auto komt dan weer van pas met andere vakanties aangezien een caravan niet achter de fiets past...

Het is ook zo dat, gek genoeg, diverse zgn 'outdoorwinkels' die ik wel eens bezoek ivm fietsreizen juist alleen per auto bereikbaar zijn op industrieterreinen. Best raar eigenlijk.
Vier jaar zonder auto, hier in het zuiden van de stad Utrecht
Zelfs met een schoolgaand kind.

Alles op fiets, loop, bus, sneltram of trein afstand te doen.

Mocht ik een auto nodig hebben, huur ik of maak ik gebruik van Greenwheels.
Heb drie jaar de kosten van bruikleen auto's en taxivervoer waar noodzakelijk bijgehouden. Ik constateerde besparingen 60-70% op jaarbasis daar zat drie weken autohuur in de zomervakantie bij in :-)
Bij ons zijn de twee auto's onmisbaar, wij wonen in een buitengebied en alles is km ver verwijderd, mijn man werkt 140 km rijden van ons huis, zelf rij ik in een Opel Vivaro prive een dure grap, ik heb deze auto bv nodig om hout te vervoeren voor onze kachel, mijn fiets gaat geregeld makkelijk mee, bij ons zijn de auto's de grootste kostenpost in de maand, probeer de auto zoveel mogelijk niet te gebruiken, af en toe rij ik naar bv de veluwe om te gaan fietsen.
Openbaar vervoer is hier gewoon slecht geregeld.
Als ik in een gebied zal wonen waar er van alles goed is gereregeld is zal ik ook zonder auto kunnen.
Het is wel een aanstekelijke gedachtenoefening, hoe zou ik het doen zonder auto.
Maar dan bedenk ik weer hoe duur een jaarabonnement op de NS is en denk ik 'het valt nog wel mee zoals ik het doe'.
Tweeënveertig jaar zonder auto.
Geen rijbewijs, geen auto en bevalt me dusver altijd nog prima. Zolang als ik binnen de Randstad blijf wonen, zal daar ook niet snel verandering in komen.
32 jaar zonder auto (en dat is gewoon mijn leeftijd :-)). Ik heb wel al 14 jaar een rijbewijs, en als het nodig is dat regelen we een auto. Tot hiertoe is dat: om fietsen te gaan kopen, te verhuizen en grote bouwmaterialen. In de weken dat onze dochter geboren is stond hier ook een wagen omdat je nu eenmaal geen risico's wil nemen.

Verder vloek ik er vrijwel nooit op, ik ben ingenieur en ik vind het in deze tijd totaal onverantwoord om een vervoersmiddel te gebruiken met een efficiëntie van minder dan 20%(motor) en een tarra gewicht van 1200kg voor een payload van 80 à 150 kg. De wegen rond mijn woonplaats zijn ook zo verzadigd dat wij nu al in één van de meest schadelijke omgevingen wonen in Europa, ik heb weinig zin om daar aan bij te dragen, mede omdat ik mijn dochter later in haar ogen wil durven kijken.

Onze jobs hebben wij ook gekozen met minimale afstand in gedachten. We hebben beide het voordeel een goede opleiding en dus veel potentiële werkgevers te hebben.
Wij hebben wel een auto. Als ik verantwoordelijk ben voor mijn volwassen dochter die thuis woont, hebben we er zelfs 2. Toen we bijna 22 jaar geledenb vanuit de Randstad naar Brabant verhyuisden, vanwege een baanaanbod voor mijn vrouw, hebben we er niet over nagedacht. En dus gingen we ver weg van familie wonen, allemaal in dorpjes in het groene hart, ongeveer 100 km. hier vandaan. En wij wonen in een dorp met 1 busverbinding, geen trein...
Werken doe ik of fietsafstand. Mijn vrouw ook, tot een paar jaar terug, toen ze haar baan kwijtraakte. Dolblij met een nieuwe baan, maar te ver weg om elke dag te fietsen... Dus daar wordt die auto voor gebruikt., en voor familiebezoek. 20 jaar gelden geen probleem als we er wat langer over zouden doen, nu mijn moeder op leeftijd is, handig om met een uur daar te kunnen zijn, als het echt nodig is.

Zouden we zonder kunnen? Ik wel, als het zou moeten. Met de fiets naar de stad, station, en dan is alles bereikbaar. Maar het kost wel heel veel tijd...

Fietsen zijn voor dagelijks gebruik, en voor ww-verkeer. Auto is voor gemak...

Maak ik me zorgen over het milieu? Ja. Maar blijkbaar niet genoeg, En wij gaan niet wereldfietsen in weet ik waar, waar we dan eerst met het vliegtuig naartoe moeten. Dat scheelt dan weer. ;-)
Al 15 jaar in het bezit van een auto. Daarnaast staat er ook nog een motor thuis en 3 fietsen. Als ik moest kiezen wat eruit ging dan deed ik als eerste mijn gewone fiets weg, dan mijn vakantie fiets, dan de motor, daarna pas mijn auto en als allerlaatste mijn wielrenfiets.