Additionally, paste this code immediately after the opening tag: muziek, wat luister je? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

muziek, wat luister je?

Anders schreef:Dank voor je toelichting, Stef. Mijn opmerking was niet bedoeld als aanval overigens, maar het is een van de hoofdredenen dat ik niet met muziek fiets.
Ving het ook niet als aanval op, en hoop dat dat wederkerig is :).
Anders schreef:Auto's zullen overigens nooit echt stil worden, daar zal het Europees parlement wel een stokje voor steken. Let wel: boven de 30km/uur zouden de banden genoeg geluid maken en zou toegevoegd geluid niet nodig zijn - maar die banden hoor je met oortjes in natuurlijk niet.
Zoals destijds beschreven is, wordt de maximale geluidsproductie van auto's nog steeds verder gereduceerd. En deze geluidsproductie is vaak de productie zoals bepaald op 25 ft afstand bij 65 mph. Historisch gezien werd dit in de referentie boekjes op waarden als 77 dB gezet.

Dit wordt al verder verlaagd tot 68 dB. De geluidsproductie bij lagere snelheden is echter nog verder beperkt. Diverse nieuwe auto's liggen bij een snelheid van ca. 50 km/u nu al onder de 50 dB. Mede door extra stille banden, en het huidige stille asfalt. Een kabbelend beekje met 50 dB overstemt al snel het geluid van de aankomende auto. Binnen steden met veel omgevingsgeluid waarbij al snel een continue 60 dB aanwezig is wordt zo'n auto eveneens een stuk slechter waarneembaar.

Overigens blijft het nog maar de vraag of de verplichte geluidsproductie bij lagere snelheden daar veel verandering in gaat brengen. Ik vermoed dat door veel gelobby vanuit de auto industrie de geluiden hierbij dusdanig laag zullen zijn dat het wezenlijk geen verschil zal geven.

En de mentaliteit van het horen van gevaar steeds meer zal moeten gaan wijken voor het zien van gevaar in het verkeer.
Wanneer ik muziek luister kijk ik voor mijn gevoel, zoals Stef ook zegt, veel beter naar het verkeer om me heen. Als ik geen muziek in heb ga ik (te vaak :roll: ) af op het geluid...
Wát ik luister is nogal afwisselend, van Hans Zimmer/TSFH tot Metal tot top 2000 :lol: , wat ik pas ook ontdekt heb zijn luisterboeken, dat bevalt tot nu toe super.
Geen muziek mee op de fiets. Geen behoefte aan. Bij lange trage klimmen komen er wel vanzelf liedjes in mijn hoofd passend bij de cadans.
Ook geen muziek op de fiets.Heb alle zintuigen nodig voor de lol van het fietsen en om goed te kunnen anticiperen op het verkeer.
Maar daarna........ Van jazz tot klassiek.

Dirk
Omdat ik voor een deel doof ben, neem ik helemaal geen muziek mee op fietstochten. Daar heb ik niet eens de spullen voor. Een MP3 heb ik nooit in mijn handen gehad. Dat wil niet zeggen dat ik niet van muziek hou. Ik ben met m'n vrouw wel een keer een opzwepend concert van André Rieu bijgewoond, buitengewoon mooi! Bij ons thuis staat de radio met klassieke muziek vaak aan.
Maar als het zadel onder m'n kont zit, zet ik m'n gehoortoestel aan en luister goed naar het verkeer. Als ik een auto hoor ben ik alerter. In de natuur hoor ik de wind waaien of de bomen wel ruisen en heel soms een vogelgeluid. Als ik geluk heb, hoor ik wel kerkklokken luiden, zoals van de O.L. Vrouwe-kathedraal in Antwerpen, die heb ik opgenomen!
Als ik een fietser zie met oordopjes eraan, is dat gelijk aan zelfmoord.
Er is al zoveel geluid/lawaai om me heen. Waarom daar nog muziek aan toevoegen? Ik dwaal zo wel weg.
On-topic on: Geen
Muziek luisteren op de fiets, ik heb er dubbele gevoelens bij. Aan de ene kant vind ik het heerlijk, en dat terwijl ik toch wel degelijk gek ben op fietsen. Maar wanneer en hoe luister je het dan? In de steden kan het in mijn ogen niet, want te gevaarlijk met een koptelefoon en zonder koptelefoon te asociaal... Op de stukken waar ik echt alleen fiets, vind ik het af en toe heerlijk om gewoon de geluiden van de natuur in me op te nemen, maar wanneer ik dan toch muziek wil luisteren dan kan ik genieten van goede oude rockmuziek waarop ik mee kan schreeuwen, bijvoorbeeld tijdens zware hellingen, anderzijds is het ook lekker om heerlijk weg te dromen op muziek van Eddie Vedder of Jack Johnson tijdens lekker relaxte stukken. Na een lange tijd in het buitenland kan ik zelfs enorm genieten van slechte Nederlandse muziek, zoals Andre Hazes. Muziek van Jannes of Grad Damen gaat me tot nu toe altijd wat te ver, maar misschien als je echt heel lang in het buitenland zit, dat je zelfs dat dan gaat waarderen...

Zijn er mensen die hiervoor kleine speakertjes gebruiken die hiervoor ook blijken te werken? Dat doe ik dus alleen in gebieden waar verder niemand in de buurt is, dus asociaal zal het niet zijn ;) Vorige keer heb ik hiervoor namelijk alleen mijn telefoon gebruikt, maar van dat geluid word je niet heel vrolijk...
Blijkbaar zijn er meer die zelf op de fiets liedjes ten gehore brengen...maar ik hou me wel in als er anderen aan komen fietsen. Meestal.

Het repertoire is behoorlijk groot, en bestaat vooral uit Pogues, Beatles, Belle and Sebastian, wat R.E.M., een paar Ierse traditionals, The Smiths, Bowie...en nog wat liedjes die a capella goed klinken, zoals New England van Billy Bragg en Jessica Simpson ("Where has your love gone?") van Adam Green. Bijvoorbeeld.
Berggek schreef:Zijn er mensen die hiervoor kleine speakertjes gebruiken die hiervoor ook blijken te werken? Dat doe ik dus alleen in gebieden waar verder niemand in de buurt is, dus asociaal zal het niet zijn ;) Vorige keer heb ik hiervoor namelijk alleen mijn telefoon gebruikt, maar van dat geluid word je niet heel vrolijk...
Op mijn laatste reis had ik een X-mini v1.1 speakertje bij me. Daar komt veel en verrassend goed geluid uit. Heerlijk op van die eindeloze wegen als je stuk zit. Lekker meebrullen. Binnen Europa zou ik hem niet zo gauw gebruiken.
Berggek schreef:
Zijn er mensen die hiervoor kleine speakertjes gebruiken die hiervoor ook blijken te werken? Dat doe ik dus alleen in gebieden waar verder niemand in de buurt is, dus asociaal zal het niet zijn ;) Vorige keer heb ik hiervoor namelijk alleen mijn telefoon gebruikt, maar van dat geluid word je niet heel vrolijk...
Asociaal niet, maar naar mijn idee getuigt het gebruik van speakers op de fiets van weinig respect voor de natuurlijke omgeving waar je door fietst in dergelijke gebieden. Het verbaast mij in die zin dat veel mensen juist dat soort gebieden opzoeken voor de rust en stilte, die in Nederland en veel andere Europese landen nergens te vinden is. En om bijvoorbeeld wilde dieren tegen te komen, maar dat kun je ook wel vergeten met een speaker waar muziek uit knettert.

Zelf luister ik geen muziek op de fiets, ook geen koptelefoon. Ik geniet meer van het fietsen in stilte en hoor graag auto's aankomen die me naderen.

Dirk
Ik heb eigenlijk maar één bijzondere herinnering met muziek op vakantie... toen ik een offroadtocht maakte met m'n landrover 109 in IJsland, in een compleet verlaten gebied, met mist en roodzwarte rotsen, had ik even mijn iPodje in (de 109 is niet de meest stille auto), en ik hoorde toen net de filmmuziek van "Le fabuleux destin d'Amélie Poulain". Opeens kreeg ik er kippenvel van. Ik vergeet dat niet gauw, maar kan niet goed duiden waarom.
Heb ik eens geprobeerd, fietsen met muziek, maar dat beviel me niet. Het zondert je toch wat af van de omgeving. Geen muziek dus.
:D
bedankt voor de tip Miro

heb de vraag ook op een ander forum gesteld en daar al gewoon antwoord gekregen.

:roll:
Ik rijd ook nooit met muziek en hoewel ik niet blindelings op geluid wil afgaan (sommige verkeersdeelnemers hoor je nu eenmaal niet), vind ik het horen van verkeersgeluiden toch wel meerwaarde hebben. Bovendien erger ik me aan fietsers die door het luisteren naar muziek mijn bel niet horen en dan in de weg blijven rijden of schrikken als ik langs rijd. Fietsers die toch muziek willen luisteren (of slecht horend zijn) zouden er wel de goede gewoonte van moeten maken om goed rechts te houden of een spiegeltje te voorzien (en regelmatig te gebruiken).

Op rustige plaatsen zijn de natuurgeluiden dan weer prettig.
Anders schreef: Auto's zullen overigens nooit echt stil worden, daar zal het Europees parlement wel een stokje voor steken. Let wel: boven de 30km/uur zouden de banden genoeg geluid maken en zou toegevoegd geluid niet nodig zijn - maar die banden hoor je met oortjes in natuurlijk niet.
Inderdaad, naargelang het wegdek en de auto wordt bij 30-50 km/uur het motorgeluid overstemt door andere geluiden. En het is - volgens mij terecht - inderdaad de bedoeling dat elektrische wagens een (beperkt) geluid maken bij lagere snelheden.

Renaat