Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De opklapzonnebril is terug ! (..voor mij althans) - Forum Wereldfietser

De opklapzonnebril is terug ! (..voor mij althans)

Afgelopen weekend een leuk, 2-daags tochtje gepland. De weersverwachting was goed, dus alles ingepakt en dan nog even de zonnebril (op sterkte) pakken..
Zoeken, zoeken en onvindbaar, tot ik mij realiseerde dat deze nog in de camper lag en die staat natuurlijk in de stalling, dat zul je altijd zien :?

Toen herinnerde ik mij, dat ik nog een voorzet opklap zonnebril had liggen, die ooit van mijn vader was geweest. Ik kan mijn vader ook niet anders herinneren dat hij tijdens het autorijden in de vakantie's naar Frankrijk, of waar ook heen, deze of soortgelijke zonnebril op had. Volgens mij waren deze zonnebrillen de verkoophit van de ANWB in de jaren '70 van de vorige eeuw. Misschien verkochten de Reis -en kredietbrief en het Camping Carnet nog iets beter..

Maar de opklapbare zonnebril; toch maar opgeclipt en opgeklapt, met het idee: baat het niet, dan schaadt het ook niet.
De eerste kilometers was het even wennen, je zit een beetje tegen de clip aan te kijken, maar op een gegeven moment "zie" je die niet meer.
Gaandeweg werd ik steeds enthousiaster, de voordelen zijn duidelijk : Ik kan mijn eigen varifocus bril ophouden. Ik vind het ook erg handig dat je de bril kunt opklappen als je door een donker stukje rijdt, bijvoorbeeld in de bossen door de schaduw. En de opzetbril is natuurlijk extreem lichtgewicht t.o.v. een extra zonnebril.

En de nadelen ? tja, het ding is natuurlijk wel kwetsbaar, dus hij moet wel in een brillenkoker, weg lichtgewicht voordeel !!
En je ziet er een beetje retro jaren '70 burgerlijk uit, maar ja, who cares ?
Ze zijn overigens nog altijd te koop, even Googlen leverde resultaat op, maar of de ANWB ze nog altijd heeft ??

Dus zie je iemand fietsen met een opklapbare zonnebril…grote kans dat ik het ben 8)
Opklapzonnebrillen zijn nog altijd verkrijgbaar bij de meeste opticiënzaken, ongeveer 20 euro. Ik draag ze altijd wanneer de zon schijnt. Hierbij een 'selfie' van me op 24 juni j.l. met de kerktoren van Sunne in Zweden op de achtergrond.

Afbeelding
Tja ook ik fiets met een opklapzonnebril gekocht anno 2014 :roll: :wink:
Ik voel een nieuwe trend aan komen!
SanderZ schreef:En de opzetbril is natuurlijk extreem lichtgewicht t.o.v. een extra zonnebril.
Een extra zonnebril is toch niet het enige alternatief. Ik draag al jaren 's zomers een bril met meekleurende glazen. Zowel tijdens fietsvakanties als daarbuiten volgens mij een ideale oplossing.

Gerd
Van zo een type bril heb ik er al een aantal versleten.Ze zijn nogal kwetsbaar.
Paar maanden terug meldde ik mij bij de plaatselijke opticien voor een nieuw exemplaar.
Maar zij boden een alternatief .De "overzetbril ".Een bril van een fors formaat die je over je gewone bril heenzet.Is heel comfortabel en kwalitatief top.Zowel de glazen als het montuur.Het sluit rondom goed af .Dus goede bescherming tegen zwevend ongedierte.
En ,last but not least ,ik zag er een stuk knapper uit.
GerdC schreef:Ik draag al jaren 's zomers een bril met meekleurende glazen. Zowel tijdens fietsvakanties als daarbuiten volgens mij een ideale oplossing.
Het is m.i. juist niet de ideale oplossing. Meekleurende glazen zijn niet fijn als je een matig of onverlichte tunnel (veel voorkomend in Noorwegen) inrijdt. Dan is een opklapbare zonnebril een uitkomst: donkere glazen even omhoog voor beter zicht & bij uitrijden tunnel weer omlaag tegen de felle zon. Meekleurende glazen passen zich niet zo snel aan.
aardvark schreef:
GerdC schreef:Ik draag al jaren 's zomers een bril met meekleurende glazen. Zowel tijdens fietsvakanties als daarbuiten volgens mij een ideale oplossing.
Het is m.i. juist niet de ideale oplossing. Meekleurende glazen zijn niet fijn als je een matig of onverlichte tunnel (veel voorkomend in Noorwegen) inrijdt. Dan is een opklapbare zonnebril een uitkomst: donkere glazen even omhoog voor beter zicht & bij uitrijden tunnel weer omlaag tegen de felle zon. Meekleurende glazen passen zich niet zo snel aan.
Ook in Noorwegen vond ik meekleurende glazen ideaal.

Gerd
GerdC schreef:Ook in Noorwegen vond ik meekleurende glazen ideaal.
Meen je dat serieus? Donkere glazen, ongeacht of dat meekleurende glazen zijn of een andere soort zonnebril verminderen je zicht in een slechtverlichte tunnel. Maakte jij misschien gebruik van goede fietsverlichting om de overgang van licht naar donker en het gebrek aan contrast te compenseren?

Het mag als algemeen bekend worden verondersteld dat fototrope glazen niet geschikt zijn voor verkeersdeelname in wisselende lichtomstandigheden. -gemodereerd-
aardvark schreef:
GerdC schreef:Ook in Noorwegen vond ik meekleurende glazen ideaal.
Meen je dat serieus?
Als zog. ervaringsdeskundige: JA. En als je de moeite genomen om mijn website te bekijken, weet je dat ik ook in Noorwegen gefietst heb.

Gerd
@GerdC
Ik krijg de idee dat je de portee van mijn verhaal volkomen mist. Ik betwist niet dat je in Noorwegen was, enkel dat meekleurende glazen een ideale oplossing zijn. Ik ben brildrager van kinds af aan en daarmee ook ervaringsdeskundig.

Ik maakte vele jaren gebruik van een sportbril met verwisselbare (d.grijs polariserend, geel, ongekleurd) voorzetglazen in een opklapbaar frame met daarachter in een los frame glazen op sterkte. Ik vind opklapbare zonnebrillen nimmer oubollig, maar eerder een verstandige (& handige) keuze (mits ze op de vorm van de bril zijn aangepast, anders staat het wel een beetje raar).

Onlangs was ik bij mijn opticiën voor een nieuwe sport- & zonnebril op sterkte. Met hem besprak ik mijn gebruiksdoel (vnl. op de fiets, in het verkeer, en ik benadrukte slecht verlichte en onverlichte tunnels) en wat een verstandige keuze zou zijn. Daarbij opperde ik om verkleurende glazen in een sportmontuur te plaatsen. Mijn opticien raadde het gebruik daarvan dringend af om die in het verkeer te gebruiken. Zeker in omstandigheden met wisselende lichtintensiteiten, zoals die voorkomen bij het inrijden van tunnels.

De uitleg die hij gaf (in mijn eigen woorden).
Meekleurende glazen worden donkerder onder invloed van UV, daar gaat tijd overheen. Net zo als er enkele minuten overheen gaan om weer lichter te worden (onder invloed van warmte). Het menselijk oog kan zich snel aanpassen, maar een bril met fototrope glazen kan dat zeer zeker niet (in elk geval niet binnen 1 seconde).
Als ik de zonnebril op sterkte op zou houden bij het inrijden van een tunnel die matig of onverlicht is, zal mijn zicht verminderd zijn. Zeker op een zonnige dag zijn verkleurende glazen snel te donker. Voor zomers en zonnig Noorwegen vond mijn opticiën mij een gevaar op de weg, als ik voor meekleurende glazen zou kiezen.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor een sportmontuur met corrigerende zonneglazen in een lichtbruine tint voor meer contrast en minder donker dan de voor veel omstandigheden te donkergrijze glazen van mijn eerdere sportbril. Voor fietstochten waarop ik tunnels e.d. verwacht, stap ik of af en wissel naar mijn dagelijkse montuur (ongekleurde glazen) of ik heb de gewone bril al op en heb daarop een opklapbare zonnebril. Omdat ik zonder bril net een blinde mol ben, heb ik uit voorzorg als reserve altijd mijn normale montuur bij me als ik mijn sportzonnebril op mijn neus heb staan.
Er is in dit topic wat gesnoeid, aardvark heeft de laatste bijdrage aangepast en gerd hoeft geen gedag te zwaaien.

Nu kan het weer over (opklap)zonnebrillen gaan.
Ze staan zelfs op Bike Motion:

http://www.bikemotionbenelux.nl/Bezoeke ... /Uvex.aspx

Gerd

N.B. Niet de antieke opklapbrillen dus, maar die ideale meekleurende glazen.
Afgelopen zomer heb ik een bril op sterkte gekocht van het merk Swiss eye. Ik heb em na 2 weken terug gebracht naar de winkel, als ik de klep naar beneden deed kreeg ik het idee dat ik in een vissenkom was beland en alles werd onscherp. Ik heb de bril kunnen ruilen voor een classic Ray-Ban en dat fietst heerlijk. Dit was de Swiss eye.
Afbeelding
goldenlion schreef:Afgelopen zomer heb ik een bril op sterkte gekocht van het merk Swiss eye. Ik heb em na 2 weken terug gebracht naar de winkel, als ik de klep naar beneden deed kreeg ik het idee dat ik in een vissenkom was beland en alles werd onscherp.
Dikke kans dat de optische assen niet parallel richting je pupillen wezen.
Bestaat er ook een opklapbare leesbril? bij voorkeur gemonteerd aan de helm.
veraf is geen probleem, maar de kaart op de stuurtas is wat lastiger bij donker weer. Ik gebruik nu een Hema leesbrilletje aan een touwtje. Maar het touwtje schiet steeds los.
SanderZ schreef:Afgelopen weekend een leuk, 2-daags tochtje gepland. De weersverwachting was goed, dus alles ingepakt en dan nog even de zonnebril (op sterkte) pakken..
Zoeken, zoeken en onvindbaar, tot ik mij realiseerde dat deze nog in de camper lag en die staat natuurlijk in de stalling, dat zul je altijd zien :?

Toen herinnerde ik mij, dat ik nog een voorzet opklap zonnebril had liggen, die ooit van mijn vader was geweest. Ik kan mijn vader ook niet anders herinneren dat hij tijdens het autorijden in de vakantie's naar Frankrijk, of waar ook heen, deze of soortgelijke zonnebril op had. Volgens mij waren deze zonnebrillen de verkoophit van de ANWB in de jaren '70 van de vorige eeuw. Misschien verkochten de Reis -en kredietbrief en het Camping Carnet nog iets beter..


Maar de opklapbare zonnebril; toch maar opgeclipt en opgeklapt, met het idee: baat het niet, dan schaadt het ook niet.
De eerste kilometers was het even wennen, je zit een beetje tegen de clip aan te kijken, maar op een gegeven moment "zie" je die niet meer.
Gaandeweg werd ik steeds enthousiaster, de voordelen zijn duidelijk : Ik kan mijn eigen varifocus bril ophouden. Ik vind het ook erg handig dat je de bril kunt opklappen als je door een donker stukje rijdt, bijvoorbeeld in de bossen door de schaduw. En de opzetbril is natuurlijk extreem lichtgewicht t.o.v. een extra zonnebril.

En de nadelen ? tja, het ding is natuurlijk wel kwetsbaar, dus hij moet wel in een brillenkoker, weg lichtgewicht voordeel !!
En je ziet er een beetje retro jaren '70 burgerlijk uit, maar ja, who cares ?
Ze zijn overigens nog altijd te koop, even Googlen leverde resultaat op, maar of de ANWB ze nog altijd heeft ??

Dus zie je iemand fietsen met een opklapbare zonnebril…grote kans dat ik het ben 8)

Ik gebruik die al jaren. gewoon bij de optiek. Niet op maat knippen met de bril waar hij op moet. Zo zijn dan de zij- en onderkanten breder.
Rob
Ik gebruik tot volle tevredenheid de BBB OptiView. Kost geen vermogen, dus ik maak me niet al te druk over verlies of beschadiging. Ik koop ze gewoon via internet bij de goedkoopste aanbieder en dan zet mijn opticien voor een zacht prijsje simpele glaasjes op sterkte in de inzetbril. In de sportschool gebruik ik een los frame en inzetbrilletje zonder voorzetglazen (op een spinningfiets heb je nooit wind tegen).