Additionally, paste this code immediately after the opening tag: water koel houden - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

water koel houden

Een fysioloog ben ik niet, evenmin deskundig op het gebied van de effecten van koud water op het menselijk lichaam.

Wel heb ik na een paar intensieve beklimmingen (van bergtoppen) in de Alpen een halve liter koud “Schiwasser” behoorlijk snel opgedronken bij de berghut, om de dorst te lessen en om af te koelen. Dit moment blijft me altijd bij... daarna zo’n heerlijk groot glas (eveneens halve liter) koud bier binnen de korste keren leeg gedronken. Klimgordel af, bergschoenen en sokken uit, Teva's aan, dorst gelest en warm lichaam gekoeld, heerlijk!

Afgelopen zomer tijdens de fietstocht naar Denemarken heb ik tijdens de warmte (30 gr. C en hoger) veel verkoeling gehad en mijn dorst kunnen lessen met koud water uit mijn Kleen Kanteen Insulated drinkfles.
Het lauwe water uit m’n plastic bidon had echt een minder goede uitwerking op mijn dorst en warmte.

Maar nogmaals, dit is niet wetenschappelijk onderbouwd, maar slechts gebaseerd op persoonlijke ervaringen...
Edwin* schreef:
wo 26 dec, 2018 19:24
....
Maar nogmaals, dit is niet wetenschappelijk onderbouwd, maar slechts gebaseerd op persoonlijke ervaringen...
Precies, persoonlijke verschillen zijn er ook nog, en die verschillen zijn ook nog eens best groot.

Ik vind lauw-warm water niet erg smakelijk (niet te drinken is net teveel gezegd).

Cola (of bier) met ± de helft water smaakt mij dan beter, dat wil bij mij beter zakken.
Of dus druivensap met ruim de helft water. Cola, druivensap of iets anders zoetigs geeft ook nog eens snel (en bescheiden) suiker-shot.

Onverdund druivensap heeft naar mijn gevoel een minder goed effect ... maar zoals onlangs nog weer eens is aangetoond: voorkennis beïnvloed je waarneming soms meer dan je lief is. Als je weet of denk te weten dat er een bepaald effect is dan is de kans groot dat je dat effect ook waarneemt, zelfs als het effect in werkelijkheid niet aanwezig is.
Zo had ooit mijn wederhelft last van de alcohol uit de twee biertjes - die we aangeboden kregen als gevolg van het water-vragen - en het ging toen om twee alcoholvrije "biertjes", hoplimonade dus.

Een klein beetje alcohol heeft overigens bij sommigen geen slechte uitwerking, het is misschien wel de meest onschuldige doping die je kan bedenken.


Groeten BSM
Bridgestone SM schreef:
wo 26 dec, 2018 13:32
Neem voor de iets verhoogde kern-temperatuur 38 º en doe echt stoer en drink ineens een kwart-liter 0 º water, en neem even aan dat er onderweg geen uitwisseling plaatsvindt.

Gemiddeld komt dan de temperatuur van die 10 liter/kilo kern op 37 º, een daling van slechts één graad.

Ik zie niet gauw iemand in ene een kwart liter van 0 º water weg klokken ...
Een volle graad temperatuurdaling is meer dan ik dacht. Ik denk dat een verhit lichaam daar direct op reageert door minder te gaan zweten, al kon ik daar geen verdere gegevens over vinden.
Dat mijn lichaam er op reageert was een waarneming, geen berekening of beredenering.
Het werkt ook met het in de hand smelten van ijsblokjes.
Leon schreef:
wo 26 dec, 2018 22:52
Bridgestone SM schreef:
wo 26 dec, 2018 13:32
Neem voor de iets verhoogde kern-temperatuur 38 º en doe echt stoer en drink ineens een kwart-liter 0 º water, en neem even aan dat er onderweg geen uitwisseling plaatsvindt.

Gemiddeld komt dan de temperatuur van die 10 liter/kilo kern op 37 º, een daling van slechts één graad.

Ik zie niet gauw iemand in ene een kwart liter van 0 º water weg klokken ...
Een volle graad temperatuurdaling is meer dan ik dacht. Ik denk dat een verhit lichaam daar direct op reageert door minder te gaan zweten, al kon ik daar geen verdere gegevens over vinden.
Dat mijn lichaam er op reageert was een waarneming, geen berekening of beredenering.
Het werkt ook met het in de hand smelten van ijsblokjes.
Ik vrees dat het als je meer realistische randvoorwaarden invult er beduidend minder als die volle graad temperatuur-daling uitkomt.
Ik had een worst-case invulling om te kijken of er redenen tot bezorgdheid zou kunnen zijn.
Een dramatische lokale temperatuur dip kan ontregelend werken.
Zolang je het niet al te dol maakt valt het allemaal mee.

Omgekeerd kan wel gevaarlijk zijn. Een zwaar onderkoelde moet je slechts langzaam opwarmen.
Zet je zo iemand in een warm bad dan is er het risico dat de perfifere doorbloeding ineens op gang komt terwijl in de kern de temperatuur nog zo laag is dat het eventueel zelfs fataal mis gaat.

Groeten BSM
Ik houd me op het moment meer bezig met de vraag hoe water warm te houden...
Bridgestone SM schreef:
wo 26 dec, 2018 23:15
Ik had een worst-case invulling om te kijken of er redenen tot bezorgdheid zou kunnen zijn.
Een dramatische lokale temperatuur dip kan ontregelend werken.
Zolang je het niet al te dol maakt valt het allemaal mee.
Om even te verbinden wat je schrijft en waarop je reageert: gezien de paar miljard mensen die in een hete zomer wel eens genieten van een koel drankje schijnt het wel mee te vallen.
Leon schreef:
do 27 dec, 2018 09:40
Bridgestone SM schreef:
wo 26 dec, 2018 23:15
Ik had een worst-case invulling om te kijken of er redenen tot bezorgdheid zou kunnen zijn.
Een dramatische lokale temperatuur dip kan ontregelend werken.
Zolang je het niet al te dol maakt valt het allemaal mee.
Om even te verbinden wat je schrijft en waarop je reageert: gezien de paar miljard mensen die in een hete zomer wel eens genieten van een koel drankje schijnt het wel mee te vallen.
Nu is de overgrote meerderheid van die "paar miljard" natuurlijk niet door inspanning en omgevingswarmte "bevangen" ... maar het lijkt mij een verdedigbare stelling dat er meer mensen gezondheidsschade oplopen door te hete dranken.

BSM
Georg schreef:
do 27 dec, 2018 08:09
Ik houd me op het moment meer bezig met de vraag hoe water warm te houden...
Da's toch echt makkelijker. Men neme een goede thermos-fles (waarvoor je best een van de vele testen leest - de verschillen zijn veel groter als je op het eerste gezicht zou denken), en je doet de gewenste warme drank goed heet (dus vrijwel kokend in die fles - eerst even met kokend water voorwarmen helpt je dubbel).
Weliswaar is de temperatuursprong en dus de drijvende "kracht" achter de afkoeling veel groter als die 's zomers, maar je hebt de grote winst dan je met kokend kan beginnen, en je "doel-temperatuur" daar best ver vanaf ligt.
Bij 65º en hoger is je thee/koffie/soep/glühwein gewoon te heet (een verhoogd risico op slokdarm-schade), een temperatuur van 60º is in de horeca een vuistregel-minimum-temperatuur voor bijv. soep.

Overigens drink ik 's winters toch vaak ook koude dranken. Als je je 's winters stevig inspant (voor mij is dat dan bijv. een sneeuwschoenen-tocht), dan is het - net als 's zomers op de fiets - nog moeilijk genoeg om genoeg te drinken.

BSM