Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Is de kleur van je fiets (frame) relevant? - Forum Wereldfietser

Is de kleur van je fiets (frame) relevant?

Ik ga binnenkort een nieuwe fiets kopen. Ik vraag me af of de kleur van het frame nog relevant is.

Qua esthetiek maakt het mij niet zoveel uit, het gaat mij er om of hier nog functionele verschillen inzitten. Van auto's is het bijvoorbeeld bekend dat bepaalde kleuren relatief veel vaker bij ongelukken betrokken zijn dan bij andere kleuren.

Zou dit voor fietsen ook gelden? En wat voor dingen zijn er nog meer te bedenken? Zijn bepaalde kleuren minder in trek bij het dievengilde? (zoals bij auto's ook het geval is).
Ik betwijfel dat er ooit een goed onderzoek naar is gebeurd. Maar het lijkt me logisch dat zeldzame en niet populaire kleuren minder populair zijn bij dieven, zowel vanwege de slechtere verkoopbaarheid maar ook vanwege de grotere kans dat de fiets herkent wordt.

Dus op dat gebied zou ik gaan voor felroos, fluogeel, ...
Maar als men totaal niet aan uiterlijk hecht, dan is het nog beter om de fiets zo snel mogelijk een uiterlijk te geven die zowel uniek als afzichtelijk is. Ga dus met verfborstel en stickers aan de slag, als men dat op de juiste plaatsen doet hoeft dit totaal geen invloed te hebben op de functionaliteit.

Het verschil in de betrokkenheid van bepaalde kleuren van auto's bij auto-ongevallen kan diverse achterliggende oorzaken hebben. Het kan liggen aan de zichtbaarheid, aan het gegeven dat bepaalde kleuren het gedrag van medeweggebruikers ander beïnvloeden maar ook aan het gegeven dat de aard van de bestuurder zowel diens rijgedrag als de kleurkeuze van de wagen mee bepaald. (In dat laatste geval is er dus geen sprake van een oorzakelijk verband.)

Wat fietsen betreft denk ik dat het enige echt relevante verschil, het verschil in zichtbaarheid is. Waarbij lichte kleuren beter zichtbaar zijn. Echter zal reflectiemateriaal en goede verlichting in deze veel belangrijker zijn, dus zou ik me er niet te veel van aantrekken.

Ook ziet de ene kleur er al sneller vuil uit dan de andere en zal er ook een verschil zijn in de zichtbaarheid van beschadigingen, krasjes, ... tussen de diverse kleuren. Maar als je niet om het uiterlijk geeft is dat misschien niet belangrijk of kan een kleur die er snel fiets uit ziet net in het voordeel spelen (doet de fiets er weer minder interessant uit zien voor dieven).

Renaat
Als je de fiets ooit tweedehands kwijt wilt, om wat voor reden dan ook, dan is felrose waarschijnlijk een dure kleur.
Ave Gone schreef:Als je de fiets ooit tweedehands kwijt wilt, om wat voor reden dan ook, dan is felrose waarschijnlijk een dure kleur.
Terechte opmerking. De kleuren die oninteressant zijn voor de beroepsdief zijn dat ook voor de tweedehandsverkoop.
Revanho schreef: Ook ziet de ene kleur er al sneller vuil uit dan de andere en zal er ook een verschil zijn in de zichtbaarheid van beschadigingen, krasjes, ... tussen de diverse kleuren.
Misschien is dat juist ook een voordeel? Zo herken je scheurtjes in het frame mogelijk eerder. Ik had laatst een framebreuk, zwart frame. Daar was me nooit iets opgevallen. Pas toen het frame echt doorgescheurd was merkte ik dit, tijdens het fietsen. Mogelijk zat er eerst een scheurtje en zou dat bij een andere kleur frame wel opgevallen zijn.
Ave Gone schreef:Als je de fiets ooit tweedehands kwijt wilt, om wat voor reden dan ook, dan is felrose waarschijnlijk een dure kleur.

Dat is een goede tip! Daar had ik nog niet aan gedacht. In principe koop ik een fiets met het idee deze te blijven rijden, maar je weet maar nooit inderdaad.

Het voordeel van een felroze fiets is nog wel dat je hem in een fietsenrek makkelijk herkent tussen alle andere fietsen die daar staan. :lol:
Revanho schreef:[…] de aard van de bestuurder zowel diens rijgedrag als de kleurkeuze van de wagen mee bepaald. (In dat laatste geval is er dus geen sprake van een oorzakelijk verband.)
Bingo. Maar er is zeker een correlatie en, zoals meestal het geval is, verzekeraars weten daar alles van en passen navenant de premies aan naar gelang de kleur van de automobiel (en een hele berg andere zaken zoals merk, type, motortype, geslacht van de bestuurder, leeftijd, noem maar op). Koop als ventje van eenentwintig maar eens een rode Golf GTi, en je betaalt de absolute hoofdprijs; een zevenenveertigjarige dame die een bruine Opel Corsa aanschaft zit daarentegen voor een dubbeltje op de eerste rang.

Voor fietsen gelden ongetwijfeld soortgelijke correlaties, maar het kiezen van de kleur naar aanleiding van deze statistieken is, precies om de door Renaat genoemde reden, het paard achter de wagen spannen.
Hier nog niet genoemd, maar wellicht ook te overwegen:

op bepaalde kleuren (wit) zie je rotzooi / modder / olie / vet e.d. beter en zal je eerder geneigd zijn je fiets schoon te houden.
Ik denk dat bijvoorbeeld een witte/lichte kleur fiets beter onderhouden zal worden dan een donkere.
Ik zie het ook bij mijn mtb's, ik heb een witte en een donkerblauwe. de witte hangt altijd spik en span aan de haak. De blauwe kijk ik minder naar om. Terwijl de witte veruit het meest gebruikt wordt, en de blauwe veruit de duurste en nieuwste is.

Als ik ooit het budget heb om een nieuwe tandem te kopen, dan zal dat ongetwijfeld een knal oranje exemplaar worden. waarom? gewoon omdat ik die kleur bij een tandem vind horen.

Kleur is vooral persoonlijk.

Voor verkeersveiligheid zal het niks uit maken. als je gezien wilt worden, dan moet je dat met je kleding doen.
BertjeConti schreef:Hier nog niet genoemd, maar wellicht ook te overwegen:

op bepaalde kleuren (wit) zie je rotzooi / modder / olie / vet e.d. beter en zal je eerder geneigd zijn je fiets schoon te houden.
Euh:
Revanho schreef: Ook ziet de ene kleur er al sneller vuil uit dan de andere
BertjeConti schreef: Als ik ooit het budget heb om een nieuwe tandem te kopen, dan zal dat ongetwijfeld een knal oranje exemplaar worden.
De kleur oranje voor fietsen is reeds door mij gereserveerd :wink: :P
BertjeConti schreef: Voor verkeersveiligheid zal het niks uit maken. als je gezien wilt worden, dan moet je dat met je kleding doen.
Verlichting lijkt me minstens zo belangrijk, zo niet nog belangrijker.
Op dit topic inhakend, hoeveel lastig is het eigenlijk om de kleur van je frame zelf te wijzigen?

Heeft iemand dit al wel eens gedaan?
Otis schreef:Op dit topic inhakend, hoeveel lastig is het eigenlijk om de kleur van je frame zelf te wijzigen?

Heeft iemand dit al wel eens gedaan?
Het hangt er van af wat je met 'zelf' bedoeld. Zoek op dit forum op 'spuiten frame' en er is heel wat terug te vinden. Maar echt zelf een frame herschilderen op een manier dat het echt een mooi resultaat geeft is niet zo voor de hand liggend. Als het resultaat ook lelijk mag zijn, dan is het weer een uitstekende manier om je fiets minder interessant te maken voor diefstal en tweedehandsverkoop.
Otis schreef:Op dit topic inhakend, hoeveel lastig is het eigenlijk om de kleur van je frame zelf te wijzigen?
Schilderen, met een kwast, spuitbus, of verfspuit is niet heel moeilijk. Punt wordt alleen dan dat de opgebrachte verf vaak zachter blijft dan bij wat een professional kan. En zachte verf beschadigt snel.

Zijn er ook wel doe-het-zelf oplossingen voor het 'bakken' van een zelf geverfd frame. Ik ken iemand die daarvoor een doos heeft gemaakt, deze zwart heeft geschilderd, en daarin dan het geverfde frame plaatst, en de heleboel dan in de zon laat bakken op zijn balkon; waar het 's zomers al gauw boven de veertig graden wordt.
De kleur van de fiets kan relevant zijn indien je deze voor fietsvakanties in combinatie met wildkamperen wilt gebruiken. Je kunt jezelf vrij verdekt opstellen, maar indien je fiets een felle kleur heeft dan is het vaak vrij gemakkelijk gespot.

Vice versa hetzelfde, stel je gebruikt de fiets in een wat ruiger terrein, verongelukt éénzijdig en wordt als vermist opgegeven. Dan is een fel gekleurde fiets al snel beter zichtbaar dan een mat, donker frame.
Revanho schreef:
Ave Gone schreef:Als je de fiets ooit tweedehands kwijt wilt, om wat voor reden dan ook, dan is felrose waarschijnlijk een dure kleur.
Terechte opmerking. De kleuren die oninteressant zijn voor de beroepsdief zijn dat ook voor de tweedehandsverkoop.
Onderzoek in mijn straat vandaag wijst uit dat het merendeel van de fietsen roze is of duidelijke roze accenten heeft. Er is dus zeker een markt voor roze fietsen. Misschien is er in het segment van vakantiefietsen gewoon te weinig aanbod.
Hoi,
Ik heb een groene fiets, mijn lievelingskleur. Iedereen weet dat dit mijn fiets is en hopelijk is zo'n opvallende kleur minder diefstalgevoelig.
Groet, Petra.

PS: en zwart vind ik gewoon supersaai.
Petra137 schreef:Hoi,
Ik heb een groene fiets, mijn lievelingskleur. Iedereen weet dat dit mijn fiets is en hopelijk is zo'n opvallende kleur minder diefstalgevoelig.
Groet, Petra.

PS: en zwart vind ik gewoon supersaai.
En roze Petra, wat is jou mening daarover?
Tja.... nog nooit over nagedacht :D Ik koop gewoon wat ik mooi vind :P Wat de rest van de wereld er dan van vind kan me geen ...... schelen :D
Heb er zelf nooit over nagedacht. Opvallen kan door reflecterende kleding, goede verlichting en dergelijke. Ik denk dat met name bepaalde sloten minder in trek zijn bij het dievengilde. En toch, als men per se een fiets wilt stelen dan zal dat (meestal) lukken ook. Gelukkig zijn daar verzekeringen voor.
Friso* schreef:Ik denk dat met name bepaalde sloten minder in trek zijn bij het dievengilde. En toch, als men per se een fiets wilt stelen dan zal dat (meestal) lukken ook.
Op zich klopt dat (geen enkel slot is onkraakbaar), maar dieven willen (bijna) nooit per se een bepaalde fiets stelen. De gelegenheidsdief wil gewoon een makkelijk (en niet te opvallende fiets) stelen en kijkt dus naar het gemak van het kraken van het slot. De 'beroepsdief' kijkt daarbij ook nog naar het makkelijk kunnen verkopen van de gestolen fietsen, maar zal bij die categorie fietsen nog steeds kiezen voor de makkelijk te stelen fietsen.
De kleur/het uiterlijk van de fiets heeft zonder twijfel invloed op die verkoopbaarheid en opvallendheid.

Met de mededeling 'als men een fiets wilt stelen dan zal dat (meestal) lukken lijkt men naar mijn gevoel te suggereren dat een goed fietsslot toch niet zo heel veel verschil maakt (want elke slot is te kraken). Dit terwijl in de praktijk een op de juiste manier gebruikte degelijke fietsslot (of liever twee degelijke fietssloten waarvan de diefstalwerendheid in verhouding moet zijn met de prijs van de fiets) de kans op diefstal ontzettend kan verkleinen.
In studentensteden overstijgt de prijs van de fietssloten de prijs van de studentenfiets ruimschoots. Een fietsslotverzekering lijkt me een gat in de fietsverzekeringsmarkt.