Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Knipperende verlichting op fiets. Wat is toegestaan? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Knipperende verlichting op fiets. Wat is toegestaan?

PietV schreef:Nogmaals knipperende verlichting wordt ontraden. Niet toegestaan en trekt de aandacht van medeweggebruikers. De aandacht op het knipperende licht verkleint de aandacht naar de vrije ruimte en de overige medeweggebruikers. Met alle mogelijke gevolgen.
Dit lijkt mij vrij logisch: ik moet er niet aan denken dat alle verkeersdeelnemers (inclusief auto's) knipperende verlichting zouden gaan voeren.

Met knipperend licht rijden voldoet perfect aan de definitie voor asociaal gedrag: het gaat goed zolang slechts enkele asocialen het doen, doet iedereen het dan wordt het een janboel.
PeeKaa schreef:
ma 02 jan, 2017 12:06
PietV schreef:Nogmaals knipperende verlichting wordt ontraden. Niet toegestaan en trekt de aandacht van medeweggebruikers. De aandacht op het knipperende licht verkleint de aandacht naar de vrije ruimte en de overige medeweggebruikers. Met alle mogelijke gevolgen.
Dit lijkt mij vrij logisch: ik moet er niet aan denken dat alle verkeersdeelnemers (inclusief auto's) knipperende verlichting zouden gaan voeren.

Met knipperend licht rijden voldoet perfect aan de definitie voor asociaal gedrag: het gaat goed zolang slechts enkele asocialen het doen, doet iedereen het dan wordt het een janboel.
Ik heb net dit hele draadje doorgelezen omdat ik niet helemaal tevreden bent met mijn Garmin Varia RTL 510.

Als radar werkt dit ding best goed

Waar het me hier echter omgaat is het licht dat dit apparaatje afgeeft. Als je recht in de lamp kijkt, levert dat al lasogen op, die vlekken in je ogen die nog een tijdje blijven.
En als de radar iets detecteert begint ie ook nog eens flink te knipperen. Gelukkig is de knippering door het licht kort te minderen, niet door nog meer licht te geven.

Dit is allemaal bedoelt om mijn veiligheid te vergroten. Ik vraag me echter af of dat werkelijk zo werkt, wat het licht betreft, want van het nut van de radar ben ik wel overtuigd.

Tijdens de tweede rit met de radar kreeg ik al commentaar van een automobilist die het maar een irritant knipperlicht vond. Daarbij moet ik opmerken dat het lampje op dat moment niet recht naar achteren gericht was maar flink naar links dus naar de inhalende auto's. Wellicht scheelt dat.

Het is voor mij nog maar de vraag de felheid van dit lampje en het geknipper als iemand nadert wel echt veiliger is of dat het geknipper meer onveilige situaties oproept door irritatie bij degene die op me inloopt.

Ik heb ondertussen maar een twee ronde viltjes voor onder stoelpoten, op het lampje geplakt om het allemaal wat minder heftig te maken, ook al omdat ik al een normaal en goedwerkende achterlicht heb.

Helaas kan het licht van de radar niet ingesteld worden op "minder fel en nooit knipperend" dan had het ideaal geweest. Het radar gedeelte is echter te aantrekkelijk om niet te gebruiken.
Hans Keesom schreef:
za 10 nov, 2018 14:07
Helaas kan het licht van de radar niet ingesteld worden op "minder fel en nooit knipperend" dan had het ideaal geweest. Het radar gedeelte is echter te aantrekkelijk om niet te gebruiken.
Als "minder fel en nooit knipperend" hetzelfde is als de lamp compleet uit (je hebt al normaal en goedwerkende achterlicht) dan is dat mogelijk door de knop achterop een aantal keer in te drukken totdat je die mode hebt geselecteerd.
Amerikaanse import (Garmin) die in Duitsland waarschijnlijk niet aan de aan een fatsoenlijk achterlicht gestelde eisen zal voldoen (StVZo). Net als al die Chinese boomschijnwerpers (Het licht schijnt alle kanten op) die zoveel fietsers tegenwoordig monteren omdat dat goedkoper is dan even naar de fietsenmaker te gaan. Het is dat ze licht voeren, maar veiliger wordt het er denk ik hierdoor niet op. (nog even afgezien van de ergernis die het met zich meebrengt)
De politie is natuurlijk allang blij dat ze niet hoeft te handhaven.
daulagari schreef:
za 10 nov, 2018 14:38
Hans Keesom schreef:
za 10 nov, 2018 14:07
Helaas kan het licht van de radar niet ingesteld worden op "minder fel en nooit knipperend" dan had het ideaal geweest. Het radar gedeelte is echter te aantrekkelijk om niet te gebruiken.
Als "minder fel en nooit knipperend" hetzelfde is als de lamp compleet uit (je hebt al normaal en goedwerkende achterlicht) dan is dat mogelijk door de knop achterop een aantal keer in te drukken totdat je die mode hebt geselecteerd.
Nee dat is niet hetzelfde voor me.

De instructie die jij geeft zorgt ervoor dat de radar het ook niet doet.
_Peter_ schreef:
za 10 nov, 2018 15:26
Amerikaanse import (Garmin) die in Duitsland waarschijnlijk niet aan de aan een fatsoenlijk achterlicht gestelde eisen zal voldoen (StVZo). Net als al die Chinese boomschijnwerpers (Het licht schijnt alle kanten op) die zoveel fietsers tegenwoordig monteren omdat dat goedkoper is dan even naar de fietsenmaker te gaan. Het is dat ze licht voeren, maar veiliger wordt het er denk ik hierdoor niet op. (nog even afgezien van de ergernis die het met zich meebrengt)
De politie is natuurlijk allang blij dat ze niet hoeft te handhaven.
60 lumen volgens de fabrikant zelf. Dat is op zich natuurlijk minder dan wat veel koplampen geven.

De politie is eigenlijk niet m'n eerste zorg, een boete en inname van de lamp zijn vervelend maar minder erg dan een andere weggebruiker die gewelddadig wordt als ik teveel licht voer.

Ik zie dat er een mooi klein afstandbediening is voor een smartlight van Garmin, wellicht geschikt om tijdens het rijden door de diverse modi te gaan. Niet duidelijk of ik dan wel een modus krijg waarbij de radar aan en het licht uit staat.
https://www.bikester.nl/garmin-varia-re ... uctDetails
Hans Keesom schreef:
za 10 nov, 2018 16:12
De instructie die jij geeft zorgt ervoor dat de radar het ook niet doet.
Ik heb het niet van mijzelf, maar vanaf hier:
https://www.dcrainmaker.com/2018/04/garmin-varia-rtl510-radar-cycling-light-in-depth-review.html schreef:
Can you change from blinking to steady-on mode?

Yes, you can change to and from either mode by using the button on the Varia radar. If in the default mode of solid-on/red, then pressing it once will go to a very slow/faint pulsing. Pressing it again will go to a double-blink of sorts. Pressing it one more time will power off the light, but leave on the radar. And pressing it one last time will bring it back to solid red
daulagari schreef:
za 10 nov, 2018 17:46
Hans Keesom schreef:
za 10 nov, 2018 16:12
De instructie die jij geeft zorgt ervoor dat de radar het ook niet doet.
Ik heb het niet van mijzelf, maar vanaf hier:
https://www.dcrainmaker.com/2018/04/garmin-varia-rtl510-radar-cycling-light-in-depth-review.html schreef:
Can you change from blinking to steady-on mode?

Yes, you can change to and from either mode by using the button on the Varia radar. If in the default mode of solid-on/red, then pressing it once will go to a very slow/faint pulsing. Pressing it again will go to a double-blink of sorts. Pressing it one more time will power off the light, but leave on the radar. And pressing it one last time will bring it back to solid red
Het staat er inderdaad maar als ik in die mode zit, begint het bluetooth lampje op de stuurunit gelijk te knipperen en komen daar geen waarschuwing meer in beeld over naderende voortuigen. Wel zet de stuurunit de lamp weer aan in solid mode.
Lees daar ook even commentaar #156 : "I believe leaving the RTL in standby mode (blue LED flashing every few seconds) is by design. This is to allow the head unit, and in your case the RDU, to automatically turn on/off the RTL. Garmin’s manual for RTL-510 states that the battery life in standby mode is up to 5 months. I think some folks here may be confused with the RTL in standby mode versus RTL in active radar detection mode with the taillight off. When the RTL is in standby mode (it is not paired with a powered-on head unit), its radar feature is off."

Maar goed, allemaal details, ik probeerde eigenlijk een inschatting te krijgen over het effect van een knipperende lampje op de veiligheid en of dat opweegt t.o.v. het effect dat het heeft om voor je te zien dat er iets aan komt.
Hans Keesom schreef:
za 10 nov, 2018 18:21

Maar goed, allemaal details, ik probeerde eigenlijk een inschatting te krijgen over het effect van een knipperende lampje op de veiligheid en of dat opweegt t.o.v. het effect dat het heeft om voor je te zien dat er iets aan komt.
Gisteren de kleine remote binnengekregen en het leek te werken. Ik kan met de remote de lamp van het radar uitzetten terwijl de radar functie nog gewoon lijkt te werken.

Echter, na een twee minuten gaat het felle licht op de radar gewoon weer branden....... dan kan ik 'm wel weer uitdoen met de remote maar herhaald zich na een paar minuten.

Als ik de stuurunit van de radar combi uitzet, kan ik echter wel het licht aan en uitzetten. Dus net het omgekeerde van wat ik wil.

Zet ik daarna het stuurunit van de radar combi aan dan heb ik de situatie die ik wil, dus wel radar maar geen licht, maar herhaald zich na twee minuten weer hetzelfde, het licht gaat weer aan.

De oplossing lijkt dus de aanschaf van een echte Garmin fietscomputer of doorgaan zoals ik nu doe met een paar viltjes op de lamp geplakt om het ergste licht wat te beperken. Kan ik er ook gemakkelijk afhalen als het mistig is o.i.d.