Wanneer gebruikt een auto een knipperlicht:
- De laatste auto's die de file inrijden;
- De auto die een paniekstop maakt: de auto schakelt automatisch over op knipperlicht;
- De auto met pech die langzamer rijdt dan de rest;
- De auto die stilstaat daar waar je het niet verwacht.
Mijn conclusie, het gaat er bij een fietsachterlicht om dat je:
1. gezien wordt
2. dat duidelijk wordt dat je langzamer rijdt dan de rest.
Dus knipperlicht niet daar waar veel fietsers rijden (die al knipperend allemaal willen aangeven: ik rijd langzamer dan de rest).
Maar wel daar waar je als eenzame fietser tussen de auto’s rijdt. 's Avonds en 's nachts reden wij in Engeland ("solid at night") niet tussen de auto's. Nog een reden voor niet-knipperen.
Maar overdag, grijs weer, als enige fietser tussen de vele auto's, L547, Hallstatt in Oostenrijk, ik kan me elke meter nog precies herinneren: knipperend! Zonder enige twijfel.
Ik krijg het gevoel dat Otis zoekt naar een algemeen geldend antwoord.
Dat is er niet.
Algemeen: niet knipperend, want het is omstreden, IrRiTeReNd en je probeert te overschreeuwen (vergelijk een drukke receptie waar 10 mensen tegelijk alle aandacht naar zich toe willen trekken).
Maar in uitzonderingssituaties is een knipperlicht prima en wat mij betreft een aanrader.
Voor wat betreft de koddebeiers: ik durf je met 99,9% zekerheid te vertellen dat er geen politieagent bestaat die jou een boete geeft op het moment dat je een goede reden hebt om met een knipperlicht te rijden.
Wetgeving loopt overigens regelmatig achter op de praktijk. De top-achterlichten (3e achterlicht) op auto's zijn pas goedgekeurd nadat de meeste auto's die al lang hadden. De - minimale - fietsverlichting op het lichaam van de fietser is (helaas) ook een voorbeeld.
Voor wat betreft het "beste van twee werelden". Mijn eerder genoemde Cateye TL-LD1100 voldoet aan deze eis. Twee rijen van 3 LEDs die afzonderlijk kunnen worden ingesteld. Dus één rij continue en één rij knipperen is een optie. Of één rij ingeschakeld.
Maar ja, zoals ik gisteren tot mijn schrik ontdekte: dit is het beste achterlicht dat ik ken en "dus" is het uit productie. Maar nog wel te koop op internet en in de Cateye winkel Nederland (
http://www.Cateyewinkel.nl).
Als het je gaat om zichtbaarheid ga dan eerst voor een goed achterlicht (veel licht).
Dus niet zo’n nauwelijks zichtbaar rood dingetje waarvan je de zichtbaarheid probeert te verbeteren door er een nauwelijks zichtbaar rood knippertje naast te hangen.
Een volgende stap is om in uitzonderlijke situaties dit licht te laten knipperen of om er een knipperlicht bij te zetten. En die situaties mag je wat mij betreft iedere keer opnieuw beoordelen. Helaas, in vergelijking met een auto, een fietsachterlicht bedienen betekent stoppen en afstappen.