Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Knipperende verlichting op fiets. Wat is toegestaan? - Forum Wereldfietser

Knipperende verlichting op fiets. Wat is toegestaan?

Ik fiets dagelijks grote stukken over smalle landweggetjes, waar auto's behoorlijk hard rijden en het pikdonker is.

Ik vind het belangrijk dat ik gezien wordt. Nu weet ik dat er onderzoeken zijn waaruit blijkt dat knipperende verlichting de zichtbaarheid niet vergroot, maar daar geloof ik niet zo in.

Nu schrijft de wet voor dat je fiets voorzien moet zijn van fietsenverlichting die niet knippert. Zo'n knipperend ledlichtje als verlichting is dus niet toegestaan als zijnde verlichting.

Maar wat als je deze extra gebruikt, dus naast je gewone fietsverlichting. Je hebt dan dus gewoon verlichting die aan de eisen voldoet, en daarnaast nog iets extra.

Is het dán wel toegestaan?
Dan knippert je verlichting als geheel tóch. Ik denk dat het niet mag.
Gelukkig is wetgeving niet meer zo gebaseerd op geloof als het ooit was.
In Nederland geldt voor verlichting hetzelfde regime als voor wiet: knipperen wordt gedoogd en is dus toegestaan ofschoon het officieel verboden is.
Maar zonder gekheid: officieel is het verboden maar de wetgever is sinds een jaar of 5 allang blij dat de fietser zich laat zien en heeft het officiële verbaalbeleid hieraan aangepast. Je mag het dus gewoon gebruiken zonder een bon te krijgen alhoewel het verboden is.
Raar maar waar die Nederlandse wetgeving.
Het lijkt me overigens geen goed idee.
Ik fiets tenminste de helft van mijn km in het donker, pikkedonker. Geen probleem met Edelux 2 en twee achterlichten. Op 1 van die avonden ging een racefietser mij voorbij met een continu brandend achterlicht en een knipperend achterlicht. Toen het knipperend achterlicht niet meer te zien was, zag je nog wel het continu brandend licht. Note: het waren twee gelijke achterlichten.

Dus iets meer steekhoudend dan geloof, echter wel een 1:n verhaal.
Ik kom als ik fiets altijd om 24uur naar huis
Regelmatig kom ik toch nog andere fietsers tegen en ja een goed vast licht is stukken beter dan zon knipperend licht
Licht wat scholieren vaak hebben
Zelf heb ik een achterlicht wat nog 5 min blijft branden na stilstand erg fijn voor het stoplicht

Gr John
Knipperende verlichting wordt inderdaad gedogen maar mag officieel niet. Vind het zelf vaak zeer ergerlijk en minder goed zichtbaar als blijvend brandende verlichting.

(Grootste licht ergernis zijn trouwens mensen met een naafdynamo die dan net wat langzaam fietsen. Heb je van die lekker enorm felle knipper lichten)
heligek schreef:Zelf heb ik een achterlicht wat nog 5 min blijft branden na stilstand erg fijn voor het stoplicht

Gr John
Wat dan weer door een vriendelijke collega wordt uitgezet omdat hij of zij denkt dat je het vergeten bent uit te doen. Resultaat, als je de volgende keer wegfietst doet je achterlicht het niet. Nu al bij een paar collega's mogen vaststellen, dit grapje zou je zo maar 55,- kunnen kosten. :(

Om op de vraag terug te komen, hier in het dorp beboet men ook knipperende lampjes. Gewoon niet doen dus.
Patria Dublin schreef:Ik fiets tenminste de helft van mijn km in het donker, pikkedonker. Geen probleem met Edelux 2 en twee achterlichten. Op 1 van die avonden ging een racefietser mij voorbij met een continu brandend achterlicht en een knipperend achterlicht. Toen het knipperend achterlicht niet meer te zien was, zag je nog wel het continu brandend licht. Note: het waren twee gelijke achterlichten.

Dus iets meer steekhoudend dan geloof, echter wel een 1:n verhaal.
Ik wist niet dat er óók, andere, fietsers bestaan die met 2 achterlichten rijden.
Wij rijden met 2x Cateye TL-LD1100 (2 AA), maar dan 1 op de tandem en 1 op de Bob.
En dat is een bijna belachelijke bak licht.
Dit achterlicht wordt niet meer geproduceerd en is vervangen door o.a. Cateye LD630 Rapid 3 (1 AA), LD650 Rapid 5 (2 AAA).
Voor alle geldt: veel licht, meerdere LEDs en goede zichtbaarheid van opzij.
Maar wel een fors verschil in brandduur tussen knipperend en continue. Ons oude licht brandt 50 uur continue, de Rapid 5 brandt 15 uur continue, Rapid 3 brandt 6 uur continue. Vooruitgang?

En (volgens een van de advertenties)...
"De lamp heeft 3 verschillende standen: de rapid stand met zijn uniek patroon trekt alle aandacht, de knipperstand werkt zonder de krachtige middelste Led om navolgende rijders niet te verblinden en de constante modus zorgt voor extra veiligheid overdag."
Dus lees ik: overdag constante modus en in het donker de knipperstand.

Maar tijdens onze laatste vakantie in Engeland hebben we vele discussies moeten/mogen voeren met bezorgde Engelse fietsers.
Zij hadden een andere mening: "Blinking by day, solid at night".

Deze laatste opvatting sluit aan bij mijn ervaring als automobilist.

Overdag is het verkeersbeeld dermate onrustig dat je - soms - iets moet doen om op te vallen, dus knipperen.
In onze herinnering knipperde in die situatie alleen het achterlicht van de Bob.

In het donker, buiten de bebouwde kom, is het verkeersbeeld rustig en valt constante modus continue op en is niet onrustig (irriterend!). En ook het 1:n onderzoek van Patria lijkt hierbij aan te sluiten.
Dat is weer een van de verschillen tussen België en Nederland. Want in België mag een fietslicht ondertussen al enkele jaren wel knipperen.

Ik denk dat er voor en nadelen aan knipperende lichten zitten.

Zo zou de afstand tot knipperende lichtjes zou slechter in te schatten zijn dan de afstand tot een vast brandend licht.
En als een voorlamp moet dienen om te zien (en niet enkel gezien te worden) is de knipperstand natuurlijk onbruikbaar.
Ook kan het erg vervelend zijn om tegen een knipperend licht aan te kijken, zowel bij witte lichten die op je af komen maar ook bij een rood licht waar men toevallig lang achter hangt. Nu het terug donker is kom ik al teveel tegenliggers tegen met sterke slecht afgestelde (of rotatiesymetrische) voorlampen. Dat is sowieso extreem vervelend (vanwege de veroorzaakte verblinding), maar is nog erger als ze knipperen.

Aan de andere kant heb ik heb wel de indruk dat in een omgeving waar er van alles de aandacht trekt en waar 'overal' wit en rood licht te zien is, een knipperlicht toch net wat meer aandacht weet te trekken. Bovendien wordt een knipperend licht bijna altijd geassocieerd met een fiets terwijl vast brandende lichten evengoed andere voertuigen kunnen zijn (of zelf geen voertuig). Dat mensen zich bewust zijn van het gegeven dat men met een fiets te doen heeft vind ik wel handig.

Mijn voorlopige en niet sterk onderbouwde conclusie/visie (die wel wat aansluit bij die van ankeric) is dat in stadsverkeer een knipperende lichten (en in het bijzonder een knipperend achterlicht) wel een goed idee is maar buiten de stad veel minder. In een stad is opvallen immers het belangrijkste. In een omgeving met weinig ander licht valt ook een niet knipperend lamp voldoende op, is het belangrijker dat men de afstand juist kan inschatten en is de kans groter dat iemand langdurig achter je fiets fietst of dat je iemand die van voren komt van ver ziet afkomen.

Mijn voorlicht brand dus bijna altijd vast, soms aangevuld met een niet zo fel knipperlichtje. Mijn achterlicht brand buiten de stad vast (soms aangevuld met een niet zo fel tweede licht) en binnen de stad staat het meestal in knipperstand.

Renaat
heligek schreef:Ik kom als ik fiets altijd om 24uur naar huis
Regelmatig kom ik toch nog andere fietsers tegen en ja een goed vast licht is stukken beter dan zon knipperend licht
Dat klopt maar als ik zo'n vast licht heb, én een knipperend licht heb ik het beste van 2 werelden lijkt mij.
Als in de stad een hele meute fietsers met knipperende achterlichten gaat fietsen, verwacht dan niet dat er ook maar iemand is de de fietsers goed kan observeren.

Door knipperende lampjes kunnen tal van vormen van gezichtsbedrog ontstaan. Een schitterende website hierover is deze: http://www.michaelbach.de/ot
Ave Gone schreef:Als in de stad een hele meute fietsers met knipperende achterlichten gaat fietsen, verwacht dan niet dat er ook maar iemand is de de fietsers goed kan observeren.
Ik moet niet geobserveerd worden, ik wil gezien worden :P
In België hebben we nog niet zo vaak te maken met meutes fietsers, al beginnen er tijdens de spitsuren in Antwerpen ook al fietsfiles te ontstaan.

Ik sluit zeker niet uit dat het knipperen nog nadelen heeft. Maar ik vind de verwijzing naar optische illusies niet overtuigend. In welke mate zijn optische illusies een probleem in stadsverkeer?

Renaat
Otis schreef:Nu schrijft de wet voor dat je fiets voorzien moet zijn van fietsenverlichting die niet knippert. Zo'n knipperend ledlichtje als verlichting is dus niet toegestaan als zijnde verlichting.

Maar wat als je deze extra gebruikt, dus naast je gewone fietsverlichting. Je hebt dan dus gewoon verlichting die aan de eisen voldoet, en daarnaast nog iets extra.

Is het dán wel toegestaan?
Nee, want een fiets mag ook maar één achterlicht hebben.
Revanho schreef:Ik moet niet geobserveerd worden, ik wil gezien worden :P
Ik bedoel: je wilt niet alleen dat automobilisten een lampje zien knipperen, maar je wilt ook dat ze kunnen zien welke kant het op gaat en hoe snel dat gebeurt.
Op de website die ik noemde heb je vast al voorbeelden gezien van knipperende lampjes die de andere kant op leken te gaan.
Ave Gone schreef: Op de website die ik noemde heb je vast al voorbeelden gezien van knipperende lampjes die de andere kant op leken te gaan.
Optische illusies komen meestal voor in zeer specifieke omstandigheden en ik ben er dus niet van overtuigd dat er zich in stadsverkeer ook een echt probleem stelt. Ook zijn er optische illusies die werken zonder knipperende lampjes, dus waarom zou het probleem onbestaande zijn bij vast brandende verlichting?
Ik wil me dus best laten overtuigen dat knipperlichtjes geen goed idee zijn, maar
de verwijzing naar die optische illusies vind ik onvoldoende overtuigend.
Goed, België-Nederland 1:1, dan houden we het er op dat het bij jullie wel mag en in Nederland niet :lol:
Ave Gone schreef:Goed, België-Nederland 1:1, dan houden we het er op dat het bij jullie wel mag en in Nederland niet :lol:
Wat ik dan weer behoorlijk absurd vind. Ik vind het wel tijd voor wat Europese eenmaking op het gebied van verkeersregels.
De wetgever in Nederland is daar erg duidelijk in. Verlichting op de fiets, als permanente eis, is niet opgenomen in de Regeling voertuigen. Op aanraden van de wielrenlobby, die zonder verlichting op de racefiets rijdt. De reflectie-eisen voor fietsen zijn wel opgenomen in de Regeling voertuigen.
Het voeren van fietsverlichting is daarom als gedragsregel opgenomen in het RVV 1990.

Artikel 35 RVV 1990
1. Fietsers voeren tijdens het rijden bij nacht of bij dag indien het zicht ernstig wordt belemmerd, verlichting overeenkomstig het tweede tot en met het vierde lid.
2. Een fiets op twee wielen en een fiets op drie wielen met één voorwiel moeten zijn voorzien van een wit of geel licht dat aan de voorzijde wordt gevoerd, tenzij de bestuurder een wit of geel licht voert op zijn borst.
3. Op een fiets op meer dan twee wielen met twee voorwielen moeten aan de voorzijde twee witte of twee gele symmetrisch links en rechts van het midden bevestigde lichten worden gevoerd.
4. Een fiets moet zijn voorzien van een rood achterlicht dat aan de achterzijde wordt gevoerd, tenzij de bestuurder of een achter de bestuurder gezeten passagier een rood licht voert op zijn rug.
5. Een fiets mag zijn voorzien van twee ambergeel licht stralende richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee aan de achterzijde.
6. Er mogen niet meer lichten worden gevoerd op een fiets, door de bestuurder daarvan of door een achter de bestuurder gezeten passagier dan de in het tweede tot en met vijfde lid genoemde lichten.

Artikel 35a RVV 1990
1. De in artikel 35 bedoelde verlichting mag andere weggebruikers niet verblinden.
2. De in artikel 35, eerste tot en met vierde lid, bedoelde verlichting mag niet knipperen.
3. De in artikel 35, eerste tot en met vierde lid, bedoelde verlichting moet:
a.aan de voorzijde voortdurend zichtbaar zijn voor tegemoetkomende weggebruikers;
b.aan de achterzijde voortdurend zichtbaar zijn voor van achteren naderende weggebruikers.

Verlichting in het verkeer heeft een 3 ledig doel:
1. Om te zien;
2. Om gezien te worden;
3. Om herkend te worden.

Rijden met knipperende verlichting kan worden ontraden. Knipperend licht is een aandachtstrekker en waar men naar kijkt stuurt met onwillekeurig naar toe. Het is niet prettig "geschept" te worden. Door een (dronken) autobestuurder of door verpleegkundigen op een brancard

Piet.
Wanneer gebruikt een auto een knipperlicht:
- De laatste auto's die de file inrijden;
- De auto die een paniekstop maakt: de auto schakelt automatisch over op knipperlicht;
- De auto met pech die langzamer rijdt dan de rest;
- De auto die stilstaat daar waar je het niet verwacht.

Mijn conclusie, het gaat er bij een fietsachterlicht om dat je:
1. gezien wordt
2. dat duidelijk wordt dat je langzamer rijdt dan de rest.
Dus knipperlicht niet daar waar veel fietsers rijden (die al knipperend allemaal willen aangeven: ik rijd langzamer dan de rest).
Maar wel daar waar je als eenzame fietser tussen de auto’s rijdt. 's Avonds en 's nachts reden wij in Engeland ("solid at night") niet tussen de auto's. Nog een reden voor niet-knipperen.
Maar overdag, grijs weer, als enige fietser tussen de vele auto's, L547, Hallstatt in Oostenrijk, ik kan me elke meter nog precies herinneren: knipperend! Zonder enige twijfel.

Ik krijg het gevoel dat Otis zoekt naar een algemeen geldend antwoord.
Dat is er niet.
Algemeen: niet knipperend, want het is omstreden, IrRiTeReNd en je probeert te overschreeuwen (vergelijk een drukke receptie waar 10 mensen tegelijk alle aandacht naar zich toe willen trekken).
Maar in uitzonderingssituaties is een knipperlicht prima en wat mij betreft een aanrader.
Voor wat betreft de koddebeiers: ik durf je met 99,9% zekerheid te vertellen dat er geen politieagent bestaat die jou een boete geeft op het moment dat je een goede reden hebt om met een knipperlicht te rijden.
Wetgeving loopt overigens regelmatig achter op de praktijk. De top-achterlichten (3e achterlicht) op auto's zijn pas goedgekeurd nadat de meeste auto's die al lang hadden. De - minimale - fietsverlichting op het lichaam van de fietser is (helaas) ook een voorbeeld.

Voor wat betreft het "beste van twee werelden". Mijn eerder genoemde Cateye TL-LD1100 voldoet aan deze eis. Twee rijen van 3 LEDs die afzonderlijk kunnen worden ingesteld. Dus één rij continue en één rij knipperen is een optie. Of één rij ingeschakeld.
Maar ja, zoals ik gisteren tot mijn schrik ontdekte: dit is het beste achterlicht dat ik ken en "dus" is het uit productie. Maar nog wel te koop op internet en in de Cateye winkel Nederland (http://www.Cateyewinkel.nl).

Als het je gaat om zichtbaarheid ga dan eerst voor een goed achterlicht (veel licht).
Dus niet zo’n nauwelijks zichtbaar rood dingetje waarvan je de zichtbaarheid probeert te verbeteren door er een nauwelijks zichtbaar rood knippertje naast te hangen.
Een volgende stap is om in uitzonderlijke situaties dit licht te laten knipperen of om er een knipperlicht bij te zetten. En die situaties mag je wat mij betreft iedere keer opnieuw beoordelen. Helaas, in vergelijking met een auto, een fietsachterlicht bedienen betekent stoppen en afstappen.