Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Uitbreiding fietssnelwegen... - Forum Wereldfietser

Uitbreiding fietssnelwegen...

De Fietsersbond wil het aantal zogenaamde ’fietssnelwegen’ in Nederland drastisch uitbreiden. Het gaat om supersnelle fietspaden zonder kruispunten, bruggen, tunnels en rotondes tussen steden. De snelfietsroutes zijn fietsverbindingen op afstanden van 15 tot 20 kilometer, die woon- en werklocaties met elkaar verbinden.

Op dit moment zijn er 28 routes met een afstand van circa 350 km. De Fietsersbond heeft samen met een aantal provincies en stadsregio’s een plan opgesteld om de snelfietsroutes uit te breiden met 675 kilometer.

De bond heeft alle provincies gevraagd om voor de Provinciale Statenverkiezingen, die in maart volgend jaar worden gehouden, een volwaardige ambitieuze paragraaf over fietsbeleid op te nemen.

„We constateren dat er in ons land nog meer locaties met snelfietsroutes moeten komen”, aldus en woordvoerder van de bond. De snelfietsroutes kunnen de filedruk in steden drastisch verminderen. Automobilisten worden volgens de Fietsersbond bij aanwezigheid van een fietssnelweg ’verleid’ om hun auto te laten staan en deze fietsroutes te gebruiken. Bij de snelfietsroutes wordt gekeken naar regionale verbindingen als één doorgaande route zonder obstakels en onnodige omwegen.


BRON: http://m.telegraaf.nl/article/23384651/ ... ssnelwegen
Jammer dat ambities en werkelijkheid vaak niet hetzelfde zijn. Kijk maar naar de fietssnelweg tussen Deventer en Apeldoorn. Ook die tussen Arnhem en Nijmegen is niet wat de ambities voor ogen hadden.
Een manier om automobilisten uit hun auto te krijgen is zorgen dat de verkeerslichten in de stad voor autoverkeer zo beroerd staan afgesteld dat fietsen wat tijd betreft, en dus ook geld, 2 keer zo snel is. Of gewoon ervoor zorgen dat er binnen de bebouwde kom niet meer autogereden mag worden.

Misschien in een volgend leven. :?
_Peter_ schreef:...Een manier om automobilisten uit hun auto te krijgen is zorgen dat de verkeerslichten in de stad voor autoverkeer zo beroerd staan afgesteld dat fietsen wat tijd betreft, en dus ook geld, 2 keer zo snel is. Of gewoon ervoor zorgen dat er binnen de bebouwde kom niet meer autogereden mag worden.....
Een automobilist zijn auto uit pesten? Ik vrees dat dit niet gaat werken. Ik woon en werk ik Utrecht en doe nagenoeg alles op de fiets behalve de weekend boodschappen. Een ritje van 10 km door de stad? Met de fiets ben ik sneller dan met de auto of openbaar vervoer. Een automobilist wordt al behoorlijk gepest en toch pakt menigeen nog de auto. Ik denk dat stimuleren beter werkt. Goede fiets infrastructuur en het het fietsplan weer belasting technisch stimuleren helpt, denk ik, veel beter dan de zoveelste automobilisten pest actie.
push en pull maatregelen: dat werkt! Ik kom helaas nog teveel fietsertje-pesten tegen.
bert sitters schreef:push en pull maatregelen: dat werkt! Ik kom helaas nog teveel fietsertje-pesten tegen.
Daar wordt zelfs veel geld aan uitgegeven: van hoofdfietsroutes voetgangersgebied maken, fietspaden aanleggen waar geen fietsers zijn, asfalt vervangen door natuursteen, asfaltfietspaden voorzien van een laag klei en ze dan "halfverhard" noemen etc.
Als de Fietsersbond daar eerst eens aan wat zou doen zou er vanzelf een hoop geld overblijven.
Gisteren verscheen een artikel in BNDeStem over de mogelijke aanleg van een snelfietspad van 13 km lengte tussen Roosendaal en Bergen op Zoom. Ben heel benieuwd! Voor zover ik weet zou dit het eerste in onze regio zijn.