Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Flat Vs. Clipless Pedals - Forum Wereldfietser

Flat Vs. Clipless Pedals

Het verbaast me weinig. Dit soort onderzoekjes heb ik al eerder in andere vormen voorbij zien komen. Een klikpedaal blijkt in dit soort omstandigheden niet beter dan een gewoon pedaal. Maar er is nu geen wielrenner ter wereld die vanwege dit filmpje zijn klik pedalen de prullenbak in mikt 8)
Tja, meetgegevens verzamelen is één ding. Ze vervolgens interpreteren is weer een ander ding.

Het hele punt om met je voeten aan je pedalen is (naast veiligheid) dat je juist méér energie in het fietsen kunt stoppen (want je gebruikt ook meer spieren), zodat je sneller kunt. Nogal wiedes dat dat dan minder "efficient" is.
Klikpedalen heb ik getest, gaf bij mij hoog rendementsverlies. Verschillende montage plaatsen geprobeerd, maar altijd met slecht resultaat.

Ik geloof dit onderzoekje zeker, wat ze niet vermelden en wat volgens mij erg belangrijk is, is dat een klikpedaal je voet vasthoudt en in een cirkel beweging dwingt. Dat zou heel logisch zijn moest onze knie en enkel ook gewoon punt gewrichten zijn. Dat is echter niet het geval, zowel knie als enkel schuiven voor- en achterwaarts als ze draaien.
Waarschijnlijk kan je wel efficient met klikpedalen leren fietsen, maar of het ooit efficienter wordt dan zonder, betwijfel ik ten zeerste.

disclaimer: het is ongetwijfeld wel mogelijk om een hoger vermogen over te brengen met klikpedalen, in sprint situaties kan dat voordelig zijn.
Peter_K schreef:Tja, meetgegevens verzamelen is één ding. Ze vervolgens interpreteren is weer een ander ding.

Het hele punt om met je voeten aan je pedalen is (naast veiligheid) dat je juist méér energie in het fietsen kunt stoppen (want je gebruikt ook meer spieren), zodat je sneller kunt. Nogal wiedes dat dat dan minder "efficient" is.
Méér energie erin stoppen zou logisch zijn, echter de hartslag is bij klikpedalen in dit geval (n=1) lager dan bij platformpedalen.

10 minuten is natuurlijk erg kort om te testen en lijkt bedoeld voor sporters. Hoewel ik ook sport, is de intensiteit tijdens een fietsreis niet van dien aard. Daarom lijkt, om n=2 te verkrijgen, het me erg interessant om ook de ervaringen van Igor Kovse erbij te pakken: http://www2.arnes.si/~ikovse/misc.htm#Clipless. Ook in zijn ervaringen op langere afstanden (2x60km en 6x85km) blijken klikpedalen niet efficiënter. Het voordeel van kunnen trekken aan de pedalen tijdens een klim, lijkt gezien de duurinspanning tijdens een fietsreis van minimaal voordeel. De veiligheid welke door platformpedalen geboden wordt lijkt dan welhaast een veel aantrekkelijkere keuze.
Verrassende uitslag. Leuk dat men dat eens heeft uitgezocht, al is het maar op kleine schaal. Moet we eerlijk zeggen dat ik toch niet van mijn clipless pedalen afstap. Heeft voor mij toch wel veel comfort voordelen al is het maar omdat je niet van je pedalen afschiet bij stevig doortrappen. Pijnvol bij pedalen met van die mooie scherpe pinnetjes (waar we overigens ook op fietsen) 8) .
Robertjan schreef:De veiligheid welke door platformpedalen geboden wordt lijkt dan welhaast een veel aantrekkelijkere keuze.
Grappig, ik prefereer dan weer de veiligheid van klikpedalen. :)

Carl
Interessante test. Maar ik had liever een dubbeltest gezien, waarbij elke soort pedaal ook bij aanvang wordt getest. Als je de volgorde omdraait, krijg je mogelijk een andere meting.

Ik ben op een leeftijd dat mijn spierkracht al vele jaren afneemt. Om van het fietsen te blijven genieten, heb ik mijn traptechniek aangepast. Ben overgestapt op Pose Cycling en Wellgo platform pedalen. Die Wellgo pedalen zijn prima geschikt om de pedalen soepel rond te laten gaan. Ik "veeg" namelijk de voeten over de "dode" punten, om in de trapbeweging de spieren rustiger aan te spannen en te ontspannen. Soepel fietsen levert namelijk nooit spierkramp of spierpijn op.

Ook het inefficient trekken aan de pedalen door zwaardere belasting van je hamstrings behoort tot het verleden.

Piet.
Persoonlijk fiets ik
- Woon werkverkeer 2x33km – 100% platformpedalen – Shimano PD M 324
- Vakantie fietsen 80..90% platformpedalen – Shimano PD A530
- Racefiets – 100% clickpedalen – Look Keo
Why?
1. Uitstappen en lopen met een platform pedaal find ik fijn + ik heb veel goede wandel schoenen.
2. Racefietsen in een peleton is alles behalve hard fietsen, het is meer hard optrekken en even vol houden.
3. Een clickpedal bied extra mogelijkheden. Paar extra tools(trukjes in je doos) zijn altijd welkom.
PietV schreef:Interessante test. Maar ik had liever een dubbeltest gezien, waarbij elke soort pedaal ook bij aanvang wordt getest. Als je de volgorde omdraait, krijg je mogelijk een andere meting.
En dat is zeker niet de enige fout in de opzet van het onderzoek. Ze zeggen zelf ook al dat het geen hoog wetenschappelijk gehalte heeft, maar ze presenteren en interpreteren wel de nogal kleine verschillen in meetwaarden van de eerste en tweede rit.
Dat hadden ze m.i. beter achterwege kunnen laten. Zo creeër je mythes en verspreid je misverstanden.
Ave Gone schreef:
PietV schreef:Interessante test. Maar ik had liever een dubbeltest gezien, waarbij elke soort pedaal ook bij aanvang wordt getest. Als je de volgorde omdraait, krijg je mogelijk een andere meting.
En dat is zeker niet de enige fout in de opzet van het onderzoek. Ze zeggen zelf ook al dat het geen hoog wetenschappelijk gehalte heeft, maar ze presenteren en interpreteren wel de nogal kleine verschillen in meetwaarden van de eerste en tweede rit.
Dat hadden ze m.i. beter achterwege kunnen laten. Zo creeër je mythes en verspreid je misverstanden.
Dit is de current state of the art methode voor performance test. Ideaal is het niet maar better kan de man niet.
De meeste top atleten en teams meten de performance op deze methode. E.g. Sky, Omega Pharma Quick step, Lotto Belisol, Garmin.
Personlijk zou ik begin over de testen twijfelen als ik het nivo van Tony Marthin, Bradliey Wigins of Sven Krammer bereikt heb. :-)
Geurend de test word gemeten de hartslag Power, O2 opname en cadance, Temperatuur blijft constant. Melkzuur word gemeten bij het begin en eind van de test.
Met de voeten in een clip of toekclip vind ik belangrijk. Je voeten blijven op het pedaal in de juiste stand staan. De rest van de voordelen geloof ik wel.
In een clickpedaal kan bij drukte wat lastig zijn. Gelukkig heb je pedalen die aan een zijde een clip hebben en de andere zijde vlak zijn. Een mens is geniaal. :wink:
miro schreef:Dit is de current state of the art methode voor performance test. Ideaal is het niet maar better kan de man niet.
De meeste top atleten en teams meten de performance op deze methode. E.g. Sky, Omega Pharma Quick step, Lotto Belisol, Garmin.
Personlijk zou ik begin over de testen twijfelen als ik het nivo van Tony Marthin, Bradliey Wigins of Sven Krammer bereikt heb. :-)
Geurend de test word gemeten de hartslag Power, O2 opname en cadance, Temperatuur blijft constant. Melkzuur word gemeten bij het begin en eind van de test.
Wat een rare reactie.
Het klinkt allemaal indrukwekkend maar het is geen cent waard als er niet aan de meest basale voorwaarden voor een onderzoek is voldaan.
Dit onderzoek omvat maar één meting van twee punten. Dat doe je niet!

* Er hadden meer proefpersonen gemeten moeten worden. (een stuk of 10)
* De proefpersonen hadden tweemaal gemeten moeten worden. Op één dag zoals in het filmpje; op een andere dag in omgekeerde andere volgorde.
* Er had niet verteld moeten worden waar het exact over gaat.
* De fietsers hadden een fatsoenlijke warming-up moeten krijgen. Fietsen is namelijk een duursport en ik merk erg goed dat ik na een uur een stuk beter presteer dan in de eerste tien minuten.

Na het verkrijgen van een statistisch enigszin zinnig aantal (= tientallen) meetwaarden zou men iets kunnen zeggen over de verschillende soorten meetfouten en had men eventueel (!) iets kunnen zeggen als resultaat.

Om het beter te doen zou men meerdere fietsvermogens in de test moeten betrekken, dat schroeft het aantal uit te voeren metingen echter wel flink op.
Interessant zou zijn als men ook proefpersonen genomen zou hebben die wel en die niet en die enigszins aan klikpedalen zijn gewend.
Ave Gone schreef: Het klinkt allemaal indrukwekkend maar het is geen cent waard als er niet aan de meest basale voorwaarden voor een onderzoek is voldaan.
Ik wilde iets soortgelijk beginnen schrijven, maar je was me voor.

@ Miro, voor de duidelijkheid, het is niet de kwaliteit van de prestatietest op zich in vraag wordt gesteld. Maar zelf met kwaliteitstesten kan men slecht onderzoek doen.
Zoals eerder is gezegd: het gaat niet om efficientie voor de meeste fietsers. Logisch dat dat gelijk is, want je moet dezelfde hoeveelheid gewicht met ongeveer dezelfde rolweerstand tegen dezelfde helling omhoog trappen. Als er ergens iets extra verloren zou gaan t.o.v. de andere traptechniek, zou je een fietsonderdeel met een IR-camera warm moeten zien worden.

Het gaat om of je meer vermogen kunt leveren. Ik haat klikpedalen vooral omdat ik dan met de bal van de voet moet trappen, terwijl ik altijd met het midden van m'n voetzool (of hoe dat ook mag heten) trap. Maar zo ongeveer iedereen die er wel prettig mee rijdt, geeft aan harder een berg op te kunnen fietsen. Het zou aardig zijn dat eens te meten, al zit daar een belangrijk leerproces bij voor de traptechniek.
GertjanT schreef:Zoals eerder is gezegd: het gaat niet om efficientie voor de meeste fietsers. Logisch dat dat gelijk is, want je moet dezelfde hoeveelheid gewicht met ongeveer dezelfde rolweerstand tegen dezelfde helling omhoog trappen.
Dat laatste is zo, maar juist de gewone fietser met bagage heeft voor een stevige klim niet zulke heel sterke bovenbeen("duw")spieren klaar staan. Om te voorkomen dat die overbelast raken zou gebruik van meer ("trek")spieren na wat maanden van oefening wel eens beter uit kunnen pakken. Een motor is efficiënter als hij niet 1000 belast wordt.
GertjanT schreef:Het gaat om of je meer vermogen kunt leveren. Het zou aardig zijn dat eens te meten.
Dat meten kan iedereen met dubbelzijdige klikpedalen zelf. Toen ik voor het eerst ingeklikt een sprintje trok ging ik voordat ik het wist met een achterlijke snelheid door de dorpsstraat, waarschijnlijk zonder enige traptechniek.

Ik heb in mijn spd-schoenen de plaatjes overigens ook zo ver mogelijk naar achteren gezet.
Ave Gone schreef:
GertjanT schreef:Zoals eerder is gezegd: het gaat niet om efficientie voor de meeste fietsers. Logisch dat dat gelijk is, want je moet dezelfde hoeveelheid gewicht met ongeveer dezelfde rolweerstand tegen dezelfde helling omhoog trappen.
Dat laatste is zo, maar juist de gewone fietser met bagage heeft voor een stevige klim niet zulke heel sterke bovenbeen("duw")spieren klaar staan. Om te voorkomen dat die overbelast raken zou gebruik van meer ("trek")spieren na wat maanden van oefening wel eens beter uit kunnen pakken. Een motor is efficiënter als hij niet 1000 belast wordt.
Dit doet mij denken aan nog een groot voordeel van met je voeten aan je pedalen vastzitten: bij een erg steile onverharde klim levert iedere trap een slippend achterwiel op, en op het stuk tussen twee trappen rolt de fiets niet door maar komt (bijna) tot stilstand. De enige manier om zo'n klim fietsend te doen is, is door "rond" te trappen: dat is met beide benen de hele trapcirkel kracht blijven zetten zodat de tractie constant is. Dat kan alleen als je vastzit aan je pedalen. Zonder die techniek wordt het dan lopen.
Ave Gone schreef:
GertjanT schreef:Het gaat om of je meer vermogen kunt leveren. Het zou aardig zijn dat eens te meten.
Dat meten kan iedereen met dubbelzijdige klikpedalen zelf. Toen ik voor het eerst ingeklikt een sprintje trok ging ik voordat ik het wist met een achterlijke snelheid door de dorpsstraat, waarschijnlijk zonder enige traptechniek.
De wedstrijdsport is ook een goede bron: de kans om iets te winnen zonder met je voeten aan de pedalen vast te zitten lijkt mij nihil. Bij iedere demarage of sprint zul je moeten passen.
Peter_K schreef:De wedstrijdsport is ook een goede bron: de kans om iets te winnen zonder met je voeten aan de pedalen vast te zitten lijkt mij nihil. Bij iedere demarage of sprint zul je moeten passen.
Ben ik met je eens. Maar hoeveel uur per dag demareer of sprint je als vakantiefietser? En zijn "klikpedalen" de betere keuze voor lange dagtochten over voornamelijk verharde paden en wegen?

Piet.
PietV schreef:En zijn "klikpedalen" de betere keuze voor lange dagtochten over voornamelijk verharde paden en wegen?
Dat bepaalt iedereen zelf en de uitkomsten zijn verschillend. Als je het doet, geef het dan een half jaar de tijd en verwacht niet dat de afstellling na twee keer aanpassen perfect is.
Als je in afdalingen, in de stad en op zwaar onverhard niet aan je pedalen vast wil zitten dan koop je dubbelzijdige.
PietV schreef:
Peter_K schreef:De wedstrijdsport is ook een goede bron: de kans om iets te winnen zonder met je voeten aan de pedalen vast te zitten lijkt mij nihil. Bij iedere demarage of sprint zul je moeten passen.
Ben ik met je eens. Maar hoeveel uur per dag demareer of sprint je als vakantiefietser? En zijn "klikpedalen" de betere keuze voor lange dagtochten over voornamelijk verharde paden en wegen?
Tja, het blijft een persoonlijk keuze. Misschien weerspiegelt de keuze click/platform wel de instelling sportief/relaxed fietsen.
Voor mijzelf wordt de keuze bepaald door het feit dat met click pedalen alles te fietsen is wat je met platform pedalen kunt, en andersom niet.
Op langere vakanties neem ik wel dubbelzijdige pedalen mee, maar fiets ik meer dan 95% op de SPD kant.