Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoeveel fiets jij? - Forum Wereldfietser

Hoeveel fiets jij?

Niet om een competitief draadje te starten, maar puur uit nieuwsgierigheid :roll:
Gisteren ben ik door de 10.000km grens gegaan voor dit jaar, dat is heeeel veel meer dan ik per auto afleg. Begin 2012 weer gestart met fietsen na enige tientallen jaren van relatieve stilstand, in 2012 7.000km, 2013 7.500km en nu dus ruim 10.000km.
Is dat veel?
Ik weet het eigenlijk niet, ben niet echt "wereldfietser", maar meer "regiofietser", rij veel in de buurt, naar mijn werk ed. Vorig jaar ruim een week op vakantie, nu ruim 2 weken, maar ook dat redelijk in de buurt (Duitsland).
Daarom wordt ik wat nieuwsgierig wat iedereen zo'n beetje al trappend aflegt.

Jeroen
Geen idee, maar zonder veel woon werk kms zal het vast minder zijn. Het is eerlijk gezegd het laatste wat ik zou willen bijhouden.
Net als Wim wil ik het ook niet bijhouden dat doet mijn km teller en die blijft ieder jaar op ongeveer 14000 km steken.

Eelco
Op mijn 14e ben ik begonnen om elke fietstocht van minstens 50 km (op één dag) te noteren en dat doe ik meer dan 40 jaar later nog steeds...
In een mager jaar kom ik op 3000 km, in een vet jaar haal ik wel 6000 km aan vakanties, veldwerk voor fietsgidsen en de wat langere rondjes om de kerk. Mijn werkplek is thuis op zolder en de meeste boodschappen doe ik te voet, dus veel extra kilometers zullen hier niet bijkomen. Op mijn stadsfiets uit 2001 heb ik tenminste nog nooit een band of ketting hoeven te vervangen.
Per jaar zit ik op zo'n 3500km. Dit is zo'n 2200 aan huis- station werk. Dan op de ATB nog zo'n 800 km en 500km op de tourfiets. Dit is echter pas mijn eerste jaar op de tourfiets. In 2015 wil ik in de zomer enkel al de jaarafstand rijden dus dan verdubbel ik ongeveer
De laatste jaren was het wat minder (door minder tijd en woon-werk-verplaatsingen), ik schat zo'n 3000 km. Maar in een 'normaal' jaar (zoals 2015 er waarschijnlijk een zal zijn) kom ik uit op rond de 6000-7000 km. Zo'n 95% daarvan is functioneel en zeker 80% is stadsverkeer. Dat laatste had ik liever anders gehad, maar mijn bestemmingen liggen nu eenmaal waar ze liggen.
Evenals vorig jaar blijf ik dit jaar steken op ongeveer 2500 km. Gemiddeld 3x per week een avondrondje tot ongeveer 50 km met af en toe een dagtochtje tot ca. 100 km.
Deze kilometers houd ik bij. Boodschappen doen etc. op de fiets tel ik niet mee.
Volgend jaar ligt een gedeelte van de Emsrad-route en een gedeelte van de Saksenroute in de planning.
We fietsen nu 9 jaar. Puur aan fietsvakanties en dag en weekendtochtjes zitten we nu op 50.000 km. Dus gemiddeld tot nu toe ongeveer 5.550 per jaar. maar dit jaar was het al 7.500 km, dus het gemiddelde gaat wel wat omhoog.




Ben & Ingrid
keesswart schreef:Op mijn 14e ben ik begonnen om elke fietstocht van minstens 50 km (op één dag) te noteren en dat doe ik meer dan 40 jaar later nog steeds...
Ik gebruik sinds 1-1-91 hiervoor een of meerdere kilometertellers op mijn sportieven fiets(en).
Ik hou de kilometerstanden per fiets bij in een spreadsheet en schrijf er ook steeds bij welk onderhoud ik heb uitgevoerd. Ik noteer de standen op 1 januari, voordat we op een vakantie gaan, erna, als ik onderhoud pleeg en soms tussendoor.
Het spreadsheet is inmiddels tamelijk warrig omdat er fietsen bij kwamen en weggingen. Het kilometertal op de sportieve fiets(en) varieert van 3000 tot 7500 per jaar.

Pas sinds dit jaar heb ik uit nieuwsgierigheid ook een kilometerteller op de stadsfiets gezet; wel onder het zadel want ik wil er niet op zitten turen op die fiets.
Waarschijnlijk heb ik op de stadsfiets altijd wel 2000 per jaar gefietst.
eventjes nagezien op mijn teller..: voor dit jaar 9.100 km. De magische 10.000 km zal ik dit jaar niet halen. Maar eigenlijk moet dit ook niet.

Tijdens de zomermaanden reed ik minder dan in winter/lente. Eigenaardig voor een koukleum als ik, maar goede kledij maakt het verschil.
Ongeveer 3000 km hiervan werden gereden tijdens 3 reisjes in Europa. Wel iets minder dan verwacht. De rest zijn kleinere tochtjes "rond de kerktoren" tss. 20 en 120 km. Langste tocht was 210 km, tijdens een reisje.
Met alleen woonwerk zo'n 7000 km denk ik, daar komen de reguliere race- en MTB ritten nog bij. Zal op zo'n 8-9000 uitkomen denk ik.
trekkingfiets 8000 km
mtb 1500 km
urban "belt" bike 2000 km

km's houd ik bij met endomondo, ook de verschillende settings (bandenkeuze, ketting ed) voordeel is voor mij, dat door de gestructureerde data ik gemotiveerder ben om nog meer te fietsen... :?
Idem als AveGone.
Ik hou een spreadsheet bij en kom op 8479 km/jaar sinds de aanschaf van mijn fiets in 2005. Dat spreadsheet laat me toe te kijken hoe lang mijn slijtonderdelen meegaan (wetende dat er ook variatie op het weer zit, hetgeen slijtage sterk beinvloedt, maar ook dat dit weer over heel veel dagen wordt uitgemiddeld). Aan 10.000km/jaar ben ik nog niet toegekomen. Onze weerman Frank Deboosere wel.
nobbiomatic schreef:km's houd ik bij met endomondo, ook de verschillende settings (bandenkeuze, ketting ed) voordeel is voor mij, dat door de gestructureerde data ik gemotiveerder ben om nog meer te fietsen...
cabonga schreef:De magische 10.000 km zal ik dit jaar niet halen. Maar eigenlijk moet dit ook niet.
Heel herkenbaar!
Vanaf het begin heb ik het ook bijgehouden via een gps in Ridewithgps, ergens natuurlijk volkomen onzin en ook een beetje kinderachtig, maar aan de andere kant motiveert het juist ook om nog weer wat meer te fietsen. Als je min of meer toevallig in november ontdekt dat je nog maar zoveel/zo weinig hoeft om die (volstrekt willekeurige grens) over te gaan, dan is de kans groot dat je dan gewoon even doorgaat tot je er bent. Gelukkig is het verder tamelijk onschadelijk :oops:
Op dit moment meet ik niet meer, maar de jaren dat ik heb gemeten kwam ik aan een wekelijks gemiddelde van 180-250 km, enkel functioneel (de wekelijkse meting was vooral nuttig om een zicht te krijgen op de invloed van bv het weer. Die bleek minimaal al kwamen er in de zomer vaker pieken voor omdat ik bijvoorbeeld op grotere afstand vrienden ging bezoeken).
Dat maakt dus op jaarbasis een 10 000 km functioneel, fietsvakantie is meestal tussen 1000 en 1500. De racefiets varieert sterk van jaar tot jaar. Magere jaren zal ik op 11000 stranden, in fietsjaren denk ik de 15000 bijna te halen.
cabonga schreef:eventjes nagezien op mijn teller..: voor dit jaar 9.100 km. De magische 10.000 km zal ik dit jaar niet halen.
Hoezo?, je hebt toch nog 14 dagen :wink: :P
Op mijn reisfiets staat de teller voor 2014 op 8014 km.
De kilometers op mijn stadsfiets worden niet gemeten, maar thuis fiets ik dagelijks.
daarnaast heb ik een vouwfiets voor cominatie-ritjes fiets en trein.

Geen au(w)to, maar toch zeer mobiel!
Wel, ik hou de tellerstanden pas sinds dit jaar bij. De totaalstand eind november bedroeg 15000, waarvan ruim de helft woon-werk. Het lijkt erop dat het tegen oudejaarsavond 16000 zal geworden zijn. Dat is meer dan wat ik jaarlijks met de wagen aflegde, toen ik er nog een had.
Ik heb het niet zo precies bijgehouden, maar kan wel een schatting maken.

Woon-werkverkeer kom ik dit jaar op ruim 4200km, reisje naar Parijs 800km, losse tochtjes in NL 1000km. Dus bij elkaar ongeveer 6000 km. Meer dan ik had gedacht. -)

Peter
Hoezo?, je hebt toch nog 14 dagen :wink: :P
Ja, Revanho... in 14 dagen kan je veel fietsen maar er zijn nog andere dingen...
Er kunnen er hoogstens mss nog 400/500 erbij komen. De rest haal ik "misschien" volgend jaar in. :lol: