Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ook fietsers moeten oppassen - Forum Wereldfietser

Ook fietsers moeten oppassen

Hier een filmpje, aan het verkeersbord met '35' te zien in USA of Canada, moet je oppassen met overstekend wild. Na de klap ligt op de grond een afgebroken stuur.
Maar ik zie al rode zwaailichten. Opnieuw gefilmd zeker. Bloedstollend en ik vraag me af wat er van die fietser is geworden.

http://www.telegraaf.nl/tv/opmerkelijk/ ... sen__.html
heb het filmpje al eerder gezien, via andere media. en volgens mij is het rode lichtje zijn led achterlicht dat knippert...maar je wenst dergelijke ongelukken niemand toe, ook niet het overstekend wild..en je vraagt je inderdaad af hoe het verder is afgelopen..
Daar mag je niet te veel bij stil staan, anders rij je voortaan altijd met schrik op de fiets. Hopelijk valt het voor deze fietser mee.
mja...als je het zelf hebt meegemaakt, dan sta je er vanzelf wel bij stil.
ik schrok me rot! :shock:
Ik vraag me af of dat stuur niet is losgekomen in plaats van afgebroken. Zal niet de aanleiding zijn van de val, maar erg goed lijkt het me niet.

(Het ziet er erg pijnlijk uit, maar reeën zijn relatief licht dus de klap is alleszins heel wat minder pijnlijk dan tegen een hard stilstaand object.)
Jaren geleden sprongen ineens 2 herten 20 meter voor me over een fietspad in de duinen bij Santpoort. Ik reed daar toen in een rustig tempo, dus ik kon er van genieten. In die duinen kwam ik toen heel vaak, maar herten had ik er nog niet gezien.
Dat is vandaag de dag wel anders in de Amsterdamse Waterleidingduinen. Je moet echt stekeblind zijn om daar tijdens een wandeling geen herten tegen te komen: een stuk of vijftig op een middag is nu geen zeldzaamheid meer. Tot nu toe mag er in deze duinen niet gefietst worden (m.u.v. het fietspad langs de kust, waar minder herten zijn), maar dat gaat veranderen. Langs de noordoostelijke rand van het gebied, maar binnen de afrasteringen, komt een fietspad met een paar korte hellingen erin (zie hier). Laat dit nu precies het gebied zijn met de grootste concentratie damherten! De foto hieronder nam ik een paar jaar terug tijdens een langlauftochtje, amper 100 meter van het geplande fietspad. Die herten eten hier nog net niet uit je hand, maar zijn veel tammer dan hun soortgenoten op de Veluwe. Het fietspad komt tussen dit damhertenbos en een kanaal te liggen, waar deze herten graag een slok water komen drinken. Dat gaat spannende fietsfilmpjes opleveren :wink:

Afbeelding
Hoezo soortgenoten op de Veluwe?
Hebben ze op de Veluwe nu ook al tamme damherten losgelaten?

Ja zeg, 500-600 stuks lopen er. Zijn dan inderdaad stuk schuwer.
Een vriend van mij is laatst van de fiets gelopen door een das. Gelukkig was het in een klim en niet in een afdaling. De vriend kwam in de brandnetels terecht. De das pleegde vluchtmisdrijf.
Ik ben 4 jaar geleden ook tegen een das aangereden. Die beesten letten helemaal niet op en zijn verrassend groot.
Gelukkig zijn we er, geloof ik , beide zonder grote kleerscheuren af gekomen.
Ik ben met de auto (nou ja, als passagier) in Zweden eens tegen een ree aangereden. Met 120 km/u. Gelukkig reden wij over de ree heen, en kwam ze niet door de voorruit zetten, ze sprong vanachter de vangrail zo op de weg. Ging zo snel, cruiscontrol van de auto bleef gewoon aan staan. Op de vluchtstrook gestopt, en nog teruggekeken maar de ree was nergens te bekennen. Die moet op slag dood zijn geweest, althans, dat hoop ik dan maar.

Dat was wel schrikken ja. Op de fiets zal dat niet minder zijn.
geelfietsje schreef:Hebben ze op de Veluwe nu ook al tamme damherten losgelaten?
Ja zeg, 500-600 stuks lopen er. Zijn dan inderdaad stuk schuwer.
In de Amsterdamse Waterleidingduinen lopen er inmiddels enkele duizenden rond (zie dit artikel in Vrij Nederland).
Katten, honden, dassen, reeën, schapen, kinderen, je kan van alles voor je wielen krijgen. Deze kwam ik twee jaar geleden in het hoge noorden tegen. (Nee, ik reed niet aan de verkeerde kant, ik was al voorbij en keek om.)

Afbeelding
Wel een mooie plaat!
Ik heb dat vaak met naaktslakken. Die denken dat alles mag.
En dan worden ze door het voorwiel omhooggeslingerd en vormen een plakkerig verharde korst op je benen. gadver, sorry.
EnriceV schreef:Ik vraag me af of dat stuur niet is losgekomen in plaats van afgebroken. Zal niet de aanleiding zijn van de val, maar erg goed lijkt het me niet.

(Het ziet er erg pijnlijk uit, maar reeën zijn relatief licht dus de klap is alleszins heel wat minder pijnlijk dan tegen een hard stilstaand object.)
De ree is mogelijk relatief licht, maar vergis je niet in het feit dat het asfalt daarna toch echt een hard, stilstaand object vormt ;).

Het is overigens toch vrij verbazingwekkend hoe dieren soms toch zo ineens uit het niets kunnen opduiken. Vaak staan er wel borden met de notie op te passen voor overstekend wild. Maar zo'n beest als deze welk op nog geen meter afstand ineens voor een fiets springt is ongeacht snelheid gewoonweg niet te ontwijken.

Het is jammer dat in de aanleg van wegen daar veelal weinig rekening mee gehouden wordt. Er zijn namelijk diverse fraaie oplossingen te bedenken welk voor zowel mens als natuur gunstiger uit kunnen pakken. Speciale dieroversteekplaatsen zodat het risico voor beide partijen afneemt. Een mooi voorbeeld in Nederland is bijv. de ecoduct over de A50. Of de natuurbrug in het Gooi.

Afbeelding

Afbeelding

Maar ook kleinschaligere oplossingen zijn goed inzetbaar.
stef.l schreef:Het is jammer dat in de aanleg van wegen daar veelal weinig rekening mee gehouden wordt. Er zijn namelijk diverse fraaie oplossingen te bedenken welk voor zowel mens als natuur gunstiger uit kunnen pakken. Speciale dieroversteekplaatsen zodat het risico voor beide partijen afneemt.
Het hangt er natuurlijk vanaf wat je weinig noemt.

Hier bijvoorbeeld een best wel lijvig rapportje "Titel: ‘Monitoren en inspectie kleine faunatunnels A73 Gelderland 2013-2014’
Subtitel:Onderzoek naar het functioneren van vijf kleine faunatunnels onder de A73 tussen km 95 en 98,2".

Let wel: dit gaat alleen over de tunneltjes, niet over de andere voorzieningen zoals afrasteringen en viaducten.

Dus alleen al op deze weg over een stukje van nog geen 4 kilometer 5 tunneltjes en een hoop werk. Natuuroversteek in big business!
Ave Gone schreef:
stef.l schreef:Het is jammer dat in de aanleg van wegen daar veelal weinig rekening mee gehouden wordt. Er zijn namelijk diverse fraaie oplossingen te bedenken welk voor zowel mens als natuur gunstiger uit kunnen pakken. Speciale dieroversteekplaatsen zodat het risico voor beide partijen afneemt.
Het hangt er natuurlijk vanaf wat je weinig noemt.

Hier bijvoorbeeld een best wel lijvig rapportje "Titel: ‘Monitoren en inspectie kleine faunatunnels A73 Gelderland 2013-2014’
Subtitel:Onderzoek naar het functioneren van vijf kleine faunatunnels onder de A73 tussen km 95 en 98,2".

Let wel: dit gaat alleen over de tunneltjes, niet over de andere voorzieningen zoals afrasteringen en viaducten.

Dus alleen al op deze weg over een stukje van nog geen 4 kilometer 5 tunneltjes en een hoop werk. Natuuroversteek in big business!
Nederland loopt voorop wat betreft dit soort voorzieningen voor dieren. De Nederlandse situatie wordt dan ook vaak aangehaald. Hoewel in Nederland per km het aantal oversteekplaatsen gemiddeld genomen ook erg tegen valt. Het zijn hier echter veelal kleinere dieren welk wordt dood gereden, veel mensen zullen er niet eens erg in hebben.

Enkele jaren geleden stond het aantal oversteekplaatsen op ca. 600. Geven we het aantal het voordeel van de twijfel, en stellen we nu 1000 dan is dat op ruim 135.000 km wegennet nog steeds vrij weinig. Maar bijv. in de VS ligt ruim 5 miljoen km wegennet, en kent het land slechts enkele duizenden wild oversteek plaatsen. Ook binnen Europa bestaan er lange trajecten waarop groot wild weinig andere keus heeft dan de weg te trotseren. En voor klein wild is het vaak al helemaal snel einde verhaal.

De aanleg van oversteekplaatsen is zonder twijfel een hoop werk. Maar voor wat betreft groot wild zijn er diverse studies welk hebben aangetoond dat het effectief is in het reduceren van ongevallen met dodelijke ongelukken. En voor wat betreft kleinere diersoorten kan het herhaaldelijk doodrijden van de soort het einde binnen een leefgebied betekenen.
stef.l schreef:Maar bijv. in de VS ligt ruim 5 miljoen km wegennet, en kent het land slechts enkele duizenden wild oversteek plaatsen.
Afbeelding