Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe oud was je toen je.... - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Hoe oud was je toen je....

Hoe oud was je ...
1971: van de Achterhoek naar de Belgische Ardennen, bijna 200 Km in een ruk gefietst (door DLD). Ik kwam 's nachts aan om 12 uur, huilend. Het vals plat voor de Hautes Fagne was verschrikkelijk midden in de nacht met canvas fietstassen, een katoenen tent en een reusachtige slaapzak. Op een Gazelle drie versnellingen (met gebroken frame bleek achteraf). Hoe we ooit die camping vonden weet ik niet meer, we hadden alleen het adres van de boer (zonder kaart, zonder GPS, etc).
Hoe oud ik was? tja, heel jong.
1996 en 24 jaar oud. Was 2 jaar eerder een jaar in Australie geweest met een working holiday visum. Mag je een jaar rondreizen. Vond West-Australie erg mooi toen. Besloot om terug tegaan en de westkust te fietsen. Perth naar Darwin. Had nog nooit eerder op fiets vakantie gewees tof zelfs maar gekampeerd. Ben dus in Augustus 1996 vertrokken naar Perth en begonnen met fietsen

Alles wat verkeerd kon gaan ging verkeerd, maar wel leuke tocht gehad.

Bij aankomst was 1 van mijn fietstassen niet aangekomen. Ik had geen tent mee want ik dacht dat die in Australie beter kon kopen. Had achteraf beter gewoon in Nederland de tent kunnen kopen want weining keuze in Perth. Ook had ik een klein handig pompje mee, waar je de band niet echt mee kon oppompen. Reed dus altijd met te lage banden spanding waardoor de velg op de zijkant van de band zat en die dus beschadigde. Moest in Broome dus nieuwe buitenband kopen.

Toch Darwin gehaald en mooie tocht gehad. Gedeeltelijk met de bus gedaan en de Gibb River road met 2 backpackers gedaan in een VW busje.

Maar daarne wel verslaafd geraakt aan fiets vakanties...
PRACHTIGE VERHALEN !!!

16 was ik en we fietsten van Eindhoven naar Aberisvwith in Wales.
17 Eindhoven -Stockholm vv
enz
enz
48 en voor 't eerst buiten Europa; Marokko
50 en voot 't eerst Azie
54 en eerste reis om de wereld
56 en hard aan 't sparen.........

Groeten van Pier.
Dit is inderdaad een heel mooi draadje.
De eerste keer buitenland moet in de zomer van 1977 of 1978 geweest zijn, een tocht met onze schoolklas, georganiseerd door de school. In Luxemburg.
Ik vond er niks aan.
Jaren geen lange fietstochten meer gemaakt, en zeker niet in het buitenland.
Pas in 1995, na een lange ziekte weer begonnen met fietsen. En pas in 1999 weer een lange tocht gemaakt in het buitenland. De Groene Weg naar de Middellandse Zee, wat anders?
Meer dan twintig jaar tussen de eerste en de tweede tocht.
Da's lang.
Ik denk dat het lag aan mijn fiets, een zware stalen Raleigh met Sturmey-Archer versnellingen. Ik had er een hekel aan, maar hij was onverwoestbaar. En hij kon me niet missen. Hij is tussen 1977 en begin jaren 1990 vier - vier! - keer gestolen, maar om de ene of de andere bizarre reden vond ik hem altijd terug.
Ik heb hem dan aan een vriendin gegeven(*), die hem meenam naar Rotterdam waar ze een jaar of twee gewoond heeft. In Rotterdam is hij een vijfde keer gestolen, en deze keer kwam hij niet terug. In Nederland weten ze tenminste hoe ze een fiets moeten jatten.

(*) Ze was onaards sexy op een herenfiets.
20, toen ik, in 1985, met een vriend door België ging fietsen, van brouwerij naar brouwerij op mijn Gazelle Tour de France. Dat leverde (achteraf gezien) een aantal zeer memorabele momenten op in brouwerijen waarvan er vele nu niet meer bestaan. Het mooiste was een bezoek aan de Hoegaarden brouwerij, toen nog een klein brouwerijtje, vlak voordat deze afbrandde en de eigenaar, Pierre Celis, zijn ziel moest verkopen aan de voorloper van InBev. We kregen een rondleiding van Pierre Celis himself, nog niet bewust van de bijna goddelijke status die de beste man heeft verworven. Hij is het die het witbier heeft teruggebracht uit de vergetelheid en daarmee een belangrijke rol heeft gespeeld in de biercultuur.

Overigens kwamen we er die vakantie achter dat het niet handig is een brouwerij te bezoeken als je daarna nog 50 km moet fietsen. En al helemaal niet als je voor een rondleiding wordt aangesloten bij een bejaardenclub waarvan de leden na een biertje genoeg hebben gehad en de ober, die al voor iedereen een tweede glas heeft getapt, het dienblad vol met glazen voor jouw neus parkeert. "Zo, jongens, die kunnen jullie wel op, hè".

Diezelfde vakantie zijn we ook, als grote fans, op de koffie geweest bij Luc Zeebroek, beter bekend als Kamagurka, maar toen nog niet zo bekend. Hij vond het wel stoer dat een paar zotte 'Ollandse studenten helemaal op de fiets naar Gent kwamen om bij hem een kopje suiker te komen lenen.

We zijn ook per ongeluk op een van de eerste edities van het Pukkelpop festival geweest. We kwamen op de camping in het dorpje Heppen en de campingbaas vroeg: "Jullie komen zeker voor het festival?". Maar wij wisten van niets. Toch de volgende dag maar kaartjes gekocht en genoten van verschillende goede bands. Nu is dit een mega popfestival, toen werd het gehouden op het lokale voetbalveldje. *EDIT* ik lees op Wikipedia dat het zelfs de eerste editie van Pukkelpop was! Tot vandaag wist ik dat niet. Deze bands traden op: Ostrogoth, La Cosa Nostra, Anna Domino, The Neon Judgement, Anne Clark, Front 242, Jah Music International. Locatie: voetbalveld Excelsior Heppen (Leopoldsburg).

Dit was met stip de mafste vakantie die ik heb meegemaakt met veel onverwachte wendingen, verrassingen en ontmoetingen met (nu) legendarische mensen.
Atrike schreef:
wo 19 dec, 2018 12:11
20, toen ik, in 1985, met een vriend door België ging fietsen, van brouwerij naar brouwerij op mijn Gazelle Tour de France.
De Gazelle Tour de France lijkt garant te staan voor een onvergetelijke ontgroeningsperiode als wereldfietser (zie dit topic). Na zo'n beetje alle onderdelen vervangen te hebben, heb ik er nog tot 1990 op gefietst. Bleef die van jou een beetje heel? :wink:
Die heeft het nog een paar jaar goed gedaan. Daarna vond ik in de kelder van onze studentenflat een afgedankte Motobecane (ik weet niet welk type) die ik helemaal heb opgeknapt. Daar fiets ik nu nog op, al zijn bijna alle onderdelen al eens vervangen. Heerlijke fiets.
Mijn vriendin heeft haar (en onze gezamelijke) eerste grote buitenlandtocht met een Gazelle Tour de France gedaan, gezamelijk in 2015 naar Noord-Duitsland, ik op een Gazelle Primeur. De TdF dateert uit de jaren 90. Een fijn lichtlopende fiets maar omdat het een vrouw-model frame betreft is het niet echt geschikt voor veel bagage, dan gedraagt het zich erg zwabberig. Het achterwiel hebben we ondertussen moeten vervangen omdat de rare industrieachtige lagers in de SA naaf niet te vervangen bleken.

Bijlagen

Troost je met mijn ervaring dat veel herenmodellen van dit soort fietsen zich ook kenmerkten doordat met veel bagage het achterwiel steeds spontaan een andere route wilde afleggen dan de berijder in gedachten had.
:lol: Als je de wielen de rest van het jaar in de sloot bewaard, blijven er van de lagers natuurlijk niet veel over. :wink:
De reden dat die fiets er zo uit ziet is het doel van de reis in Noord Duitsland die we maar hadden omgedoopt in een humanitaire ramp. (Het hielp ook niet dat het in onze tent harder regende dan buiten, ding bleek zo lek als een vergiet)
bast1aan schreef:
wo 19 dec, 2018 15:22
.... . De TdF dateert uit de jaren 90. Een fijn lichtlopende fiets maar omdat het een vrouw-model frame betreft is het niet echt geschikt voor veel bagage, dan gedraagt het zich erg zwabberig. naaf niet te vervangen bleken.
Hmmm ... is dit ook een Tour de France ?
Ik ken de Tour de France vooral in een iets bruinige goudkleur.
En dan met name met een Suntour derailleur (alleen achter) en een Suntour PowerShifter stuurpen-commandeur.
Ik meen dat die bruinig-gouden Tour de France ook met andere af-montage's geleverd werd.

De naam is natuurlijk een "gouden greep" dus wellicht heb je vele jaargangen en versies gehad.

Groeten BSM

PS Mocht iemand nog zo'n Suntour Powershifter werkloos hebben liggen dan ben ik belangstellend
Het ding heet iig zo. 6 derailleurversnellingen, SA trommelremmen, alu frame, alu velgen, mooie lichte spatborden en kettingkastje. Of het dezelfde fiets is als de modellen van een of twee decenia eerder of dat ze de modelnaam hebben hergebruikt is idd de vraag.

Oh ja, de fiets is ook nog eens een half jaar gestolen geweest. Gestolen voor onze flat, na half jaar vond ik de fiets weer terug op het station, helemaal verwaarloosd. Gelijk weer mee naar huis genomen en opgeknapt.
Bridgestone SM schreef:
wo 19 dec, 2018 15:59
PS Mocht iemand nog zo'n Suntour Powershifter werkloos hebben liggen dan ben ik belangstellend
Stichting De Arm aan de Oude Gracht in Utrecht heeft volgens mij een hele bak van dat soort dingen liggen.
bast1aan schreef:
wo 19 dec, 2018 16:01
Bridgestone SM schreef:
wo 19 dec, 2018 15:59
PS Mocht iemand nog zo'n Suntour Powershifter werkloos hebben liggen dan ben ik belangstellend
Stichting De Arm aan de Oude Gracht in Utrecht heeft volgens mij een hele bak van dat soort dingen liggen.
Dank voor deze suggestie, eens langs de Oude Gracht fietsen dus.

BSM
Leuk topic. Omdat ik ben opgegroeid nabij de grens met Duitsland (in Klazienaveen) in het post-Schengentijdperk, heb ik de grens nooit als een echte grens gezien (tenminste er waren altijd wel grensoverschijdende paden waar de douane nooit kwam). Ik vermoed dat ik als 6-jarige wel een keer Duitsland ben binnen gefietst, maar de eerste bewuste grensoverschrijding was in 1992 (toen was ik 13): een toertocht van Emmen naar Uelsen en weer terug, op mijn eerste racefiets (een stalen Gazelle met buiscommandeurs!) samen met mijn vader. Tevens mijn eerste 100+ km rit en mijn eerste kennismaking met heuvels.
Bridgestone SM schreef:
wo 19 dec, 2018 15:59
Hmmm ... is dit ook een Tour de France ?
Ik ken de Tour de France vooral in een iets bruinige goudkleur.
Mijn Gazelle Tour de France was blauw. Een vriend van mij had er een die inderdaad bruinig goud was.
even terugrekenend...ik zal 28 zijn geweest toen voor het eerst de racefiets meeging naar het centraal massief. Ik dacht dat je die heuvels wel net zo kon nemen als een viaduct in Nederland met gevolg dat ik na 300 meter de tong op mijn schoenen had en van de fiets moest. Om vervolgens voorbijgefietst te worden door een oud vrouwtje... Gelukkig heb ik bijgeleerd hoe je in de bergen moet fietsen! :D
In de volgende jaren wel altijd de racefiets meegenomen op vakantie maar een fietsvakantie... daar heb ik nooit over nagedacht.
Tot mijn vrouw eind 2015 overleed na een slopende ziekte, en ik in 2016 de behoefte voelde om wat langer bij mijn werk weg te zijn. Even resetten zeg maar. Een collega, die wist dat ik veel fietste, vroeg waarom ik dan niet met de fiets op vakantie ging. Hij kende iemand die naar de Noordkaap was gefietst...Nou ben ik niet zo van het Noorden, maar het idee trok me wel aan. Dus tweedehands fiets gekocht, tentje en de hele mikmak verzameld en in mei 2017 Benjamin's route naar Barcelona gevolgd tot aan Avignon, om daar de Provence door te fietsen richting Nice, waar ik in 2013 met mijn vrouw voor het eerst weer een vakantie zonder dat de kinderen mee gingen heb beleeft. Mijn insteek was dat als ik dit niet leuk ging vinden, marktplaats altijd wel een plek zou zijn om de spullen te lozen maar...ik heb een fantastische, emotionele en gedenkwaardige reis gehad. Toen ik 2 weken later thuis zat en een stel dorpsgenoten van me via facebook melden dat zij weggingen.. voelde ik een steek van jaloezie!
Een paar maanden voor mijn vertrek kreeg ik een relatie met een lieve vrouw (weduwe) die, aangestoken door mijn verhalen, dit ook wel wou proberen waarna we weer een tweedehands fiets kochten en een lang weekend in Nederland zijn wezen fietsen. Dat beviel weer zo goed dat we dit jaar de ronde van Bourgondië hebben gefietst en ook mijn vriendin is om. Voor volgend jaar zijn de plannen alweer gemaakt!
Dat zijn mooie berichten Klaas.
Zo zie je de therapeutische waarde van fietsreizen. Het is mooi als je belevenissen met iemand kan delen die je lief is.
Veel fiets plezier in de toekomst.
Dirk
Martin E. van Doornik schreef:
di 23 dec, 2014 19:50
Hoe oud was je toen je voor het eerst in het buitenland heb gefietst?

In 1975, ik was toen 24 jaar voor het eerst een fietsvakantie in Zuid-Engeland gedaan.
Op een racefiets (Reynolds 531) met 13-17 8) achter en vóór 42/52 Zeus crankstel.
Verder helemaal Campagnolo uitgevoerd. Het 48 voorblad in NL gewisseld voor het 42 blad.
Mavic velgen met hele smalle bandjes.

De steile klimmetjes in Zuid Engeland was net aan met 42/17.
Geen spatborden, alleen een Brooks zadeltas. Overnachten in Jeugdherbergen.
Minimaal bagage :idea: :D mee. Watje nodig hebt onderweg kopen....

Prachtige vakantie, geen regenkleding, gewoon doorfietsen met regen. :wink:
16 was ik in 1985, toen ik mijn eerste buitenlandse fietsreis maakte.
Mijn opa en oma hadden het boek "wat heb ik nou aan mijn fiets hangen" van Wim Dussel in
de boekenkast staan. Tijdens één van de vele visites aan hun uit verveling het boek gelezen en
besloot : dit wil ik ook !!!
Mijn naschoolse baantje bracht genoeg geld in het laatje om de blauwe Gitane toerfiets van mijn neef over te kopen en een lichtgewicht tassenset evenals een lichtgewicht tent.
Verjaardag én een schenking van 100 gulden van mijn opa en oma deden de rest.
Ondertussen had ik op een fietskampeerweekend van de ANWB en de ENFB (ja, dat kon toen nog samen..) een
fietser leren kennen die naar Zweden wilde fietsen en zo besloot ik het deel naar Puttgarden met hem mee te fietsen.
Heel veel beleefd en heel veel gezien o.a. de Harz gedaan met 42-28 8)
In latere jaren ook mijn vrouw "op de fiets" ontmoet. Helaas hebben we maar heel weinig samen kunnen fietsen
vanwege haar spierziekte. Heel lang ook niet gefietst hierdoor, omdat de lol eraf was.
Tóch een aantal jaren geleden weer opgestapt, ondertussen bestond de Wereldfietser (lid geworden) en Rohloff (gekocht) :lol:
Met het verstrijken van de jaren bleek mijn linkerknie niet bestand tegen zwaar werk en fanatiek sporten, zodat op de valreep van mijn 50e verjaardag er een fantastische e-bike kwam...