Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe oud was je toen je.... - Forum Wereldfietser

Hoe oud was je toen je....

Hoe oud was je toen je voor het eerst in het buitenland heb gefietst? Ik was 18 jaar toen ik op 24 juli 1969 van Nijmegen naar Kleef (Kleve) in Duitsland heb gefietst. Het was heel opwindend. Zie foto onder, vanuit m'n fiets genomen.
Daarna was ik niet meer te stuiten. Ruim drie jaar later fietste ik (dus 21 jaar) al in de Verenigde Staten.

Afbeelding
Wonende in Zuid-Limburg, was ik 14 toen ik een week van daaruit naar de Eifel ben gaan fietsen en kamperen met nog wat jongens (dat was dus in 1962). Het jaar daarop, 15j dus, met de trein naar de Vogezen en vervolgens naar Duitsland oversteken om nog een week door het Zwarte woud te trekken, incl de klim naar Schauinsland (1200m) en dat allemaal op jongensfietsen met zo'n SA 3 speed naaf, dus 2 uur naar boven lopen en in de afdaling zo'n Kevertje met 70km/u voorbij rijden. Indrukwekkend, want nog altijd op het netvlies.
22. Ik had het plan opgevat om langs de Maas te gaan fietsen. Had de sportfiets van m'n vader "geleend" (10 versnellingen; goedkoop gekocht uit een brandschade partij) die 'm waarschijnlijk toch niet zou missen. Met een vuilniszak achterop met daarin de buitenste helft van mijn nog altijd in gebruik zijnde 1-stoks katoenen trekkerstent van de Perrysport en een slaapzak van de dump.
Ben tot in Noord Frankrijk gekomen. Na 2 dagen Ardennen met temperaturen boven de 30 graden 's avonds in een cafe-restaurant veel te vette patat gegeten. Ik had niet genoeg geld om af te rekenen, maar werd uit de brand geholpen door twee toevallig aanwezige landgenoten die de ontbrekende franken wilden bijpassen. Die nacht verschrikkelijk overgegeven in m'n tentje ergens in een weiland.
M'n rechter crank (nou ja die van pa z'n fiets) was toen al volledig aan gort. Via de dichtsbijzijnde apotheek naar het station gegaan en met de eerste trein terug naar huis.

Ik was daarna voor een bijzonder lange tijd genezen van fietsavonturen.
34 jaar waren we. In juni 1990 op ouderwetse opoe en opa fietsen zonder versnellingen of handremmen, reden we van Hull naar Sheffield om een vriendin op te zoeken die we eerder tijdens het backpacken in India hadden leren kennen. We fietsten 3 dagen (heen, en weer terug) door de heuvels in zeer opzichtige
regenpakken omdat het de hele dag goot.
Toch heeft het fietsvirus ons toen te pakken gekregen.
Na terugkomst hebben we goede fietsen gekocht en sindsdien fietsen we nog elke winter in een lekker warm land.
Ik ben, toen ik een jaar of 12-14 was denk ik, met m'n vader drie dagen gaan fietsen door "Euregio". We kwamen ook in Duitsland, bagage werd vervoerd maar ik had een hele mooie kleine tas aan m'n fietsje. Fantastisch.

Toch heb ik pas na m'n studententijd echt tijd gemaakt voor wat ik wist dat altijd al m'n hobby zou zijn: fietsen. Racefietsen met de club, mountainbiken met de club, daarbij ook buitenlandreisjes, maar fietsvakanties doe ik met het gezin. De eerste échte reis pas vorig jaar, door Engeland en Schotland. Fantastisch, maar nu moeten we rekening houden met de jongste telg van 11 maanden. Een uitdaging op zich.

Leuk topic, Martin!
Zeker een leuk thema, Martin. Ik heb veel mooie herinneringen aan mijn eerste buitenlandse fietstochten. Ik was zo'n tiener/twintiger die niet zo van feesten en zuipen hield, maar wel heel nieuwsgierig was hoe de wereld in elkaar zat.

Op mijn 15e maakte ik dagtochtjes op de fiets in Denemarken, waar ik toen met mijn familie op vakantie was. Een jaar later kreeg ik een eigen paspoort en reed ik in mijn eentje van Ommen naar Uelsen in het Duitse graafschap Bentheim. Op mijn 17e fietste ik, ook op eigen houtje, een paar dagen door Vlaanderen en op mijn 18e volgde een 14-daagse solotocht door Zuid Engeland en een klein stukje van Wales.
Toen was het hek echt van de dam: op mijn 20e reed ik mee in een demonstratieve fietstocht langs de Waddenzee van Den Helder naar Esbjerg (zie hier). Op mijn 21 maakte ik een solotocht van 2600 km naar Ierland, op mijn 23e fietste ik met 70 activisten van 'Friends of the Earth' de Great British Bike Ride van John O'Groats naar land's End, die eindigde met een paar honderd meter naaktfietsen.

Afbeelding

Na de milieu-activisten was de vredesbeweging aan de beurt: op mijn 24e reed ik met de Britse Campaign for Nuclear Disarmament van Zeebrugge naar Wenen en met de Noorse Biking Vikings van Wenen naar Boekarest.
Tot zover de prehistorie van mijn persoonlijke fietsgeschiedenis. Op mijn 26e ging ik weer solo, maar wel weer met een doel. Onderweg naar een vrijwilligersproject in Polen bezocht ik een dissident in Tsjechoslowakije, die ik kende via een Nederlandse groep van Amnesty International. Gewapend met pen, papier en een gloednieuwe Minolta maakte ik toen mijn eerste fietsreportage, die hier te lezen is.
Martin E. van Doornik schreef:Hoe oud was je toen je voor het eerst in het buitenland heb gefietst?
Ik zal in 1982 zijn geweest toen ik op een middagje fietsen in de bosachtige omgeving van Arcen plotseling bij de Duitse grens uitkwam. Ik bleek me echter aan de Duitse kant te bevinden en het was nog de tjid dat je beter niet staande gehouden kon worden door de Duitse politie terwijl je zonder paspoort de grens over ging. Ik had er als 16-jarige geen zin in dat mijn vader gebeld zou worden en me aan de grens zou moeten ophalen :shock:
Ik heb toen maar een heel eind de gefietste route terug gefietst en kwam weer in Nederland uit. In 1983 volgde mijn eerste fietsvakantie. In Vlaanderen.
17 jaar, Engeland, op een Motobecane Prestige. Samen met een vriend, geen geld, geen idee waarom. Fietsen vond ik altijd al leuk, dus dat moet het geweest zijn. Na 3 zomers was de Motobecane op en er was geen geld om een nieuwe fiets te kopen. Nog wel geprobeerd om op een Batavus Favorit zonder versnelling en een vriendin een fietsvakantie te doen. Dat was geen goed idee. Na 3 dagen de reis in Belgie afgebroken en weer terug naar huis. Vriendin zeurde teveel.
Vanaf 30e te hard gewerkt, maar af en toe er alleen uit en een paar heuvels nemen in Europa.
Ik was 23 jaar. Net getrouwd en met z'n tweeën langs de oostgrens vanuit Groningen naar Limburg en terug. Onderweg stukjes Duitsland en België meepikken, ook paspoort moeten laten zien aan de Duitse grens. Ik had toen een Bridgestone Submariner en mijn vrouw een Union met een cassette alleen geschikt voor vlak land. Daar kwamen we achter toen we de heuvels in Limburg wilden bedwingen, wisten wij veel... Als fietstassen hadden we groene AGU's, en als tent een katoenen van ESVO.
Daarna nog tochten gedaan in Noorwegen/Zweden/Denemarken, België/Luxemburg en Engeland. We hebben het dan over begin jaren 80.
Deze manier van vakantie vieren was geïnspireerd door een boek dat ik in 78 heb gelezen over een kust naar kust fietstocht door de VS (Wim Dussel, Wat heb ik nou aan mijn fiets hangen).

-Jan
(PS. Laatste tocht was in 86. Daarna kinderen enzo en in 2011 de draad weer opgepakt. Spullen aangeschaft en in 2013 uitvoering gegeven aan de droom die ik sinds het lezen van Wim Dussel had: de TransAm fietsen.
Mijn vrouw heeft nu ook weer het fietsvirus, afgelopen september Toscane gedaan.)
Ik denk dat ik een jaar of 16-17 was toen ik voor het eerst met een vriend op mijn toen zo goed als nieuwe Batavus Sprint naar Engeland ging. Oversteken bij HvH naar Sheerness, en dan eerst dat naargeestige stukje op the Isle of Sheppey. Die eerste keer was ik kotsmisselijk van boord gekomen, dus we hebben zsm een B&B opgezocht. Vanaf dag 2 was het erg leuk. We waren vliegtuigspotters, dus de route werd bepaald door de ligging van diverse vliegvelden. Overnachten deden we in jeugdherbergen en soms een B&B. Ergens in een 'nostalgische doos' heb ik vermoedelijk mijn notitieboekje van toen nog wel, dan kan ik wat exacter bepalen wanneer het precies was, en hoe oud ik dus was. Mocht dat nog tot een correctie van bovengenoemde leeftijd nopen dan meld ik dat nog wel.
Eind jaren ,70 namen wij voor het eerst de fietsen mee voor dagtochtjes van af de camping in Frankrijk.
In de jaren ,80 ging mijn racefietsje mee toen wij als gezin met jonge kinderen in Frankrijk kampeerden .
Pas 2e helft jaren ,90 toen de kinderen niet meer meegingen zijn we serieuzer gaan ¨vakantiefietsen¨.
We bouwden de Koga,s die we hadden geleidelijk om tot vakantie fietsen. :oops:
Na ,98 hebben we vele landen in Europa doorkruist en daarna vaak in Azie . :)
Nog steeds proberen we per jaar 1x in Europa en 1x buiten Europa te fietsen.
Volgend maand weer naar Thailand :D
Vorig jaar met mijn vakantiefiets op 65 jarige leeftijd de Mont Ventoux beklommen, wat was ik trots op mezelf. :? :oops:
Dirk
17 jaar, in 1977. Met twee vrienden. Op de fiets van Eindhoven naar Luxemburg. Weinig versnellingen, ik denk Sturmey Archer met 3 versnellingen. Ik herinner me wit brood met roomboter en - meegebrachte - pindakaas op de camping in Clervaux. En steile hellingen op de terugweg (in één dag van net buiten Luxemburg terug naar Eindhoven) bij Luik. En vals plat tussen Luik en Valkenswaard? De laatste pakweg 25 km van de grens bij Valkenswaard naar Eindhoven waren echt een kwelling…

Maar het zaadje is toen wel geplant!

Wim Kanters
1983, 21 jaar, met mijn vriendin op fietsvakantie naar Engeland. Een 2e hands batavus sprint. Canvas tassen en alleen plakspullen mee als gereedschap. Eerst met de fiets van Groningen naar Vlissingen en vanaf daar de boot naar Sheerness.
Hittegolf in Engeland. Ongelooflijk mooi en sindsdien verslaafd.
De fietsvakanties met vriendin zijn tegenwoordig korter. Zij hoeft niet meer zo nodig af te zien en lange klimmen te maken en in een klein tentje te slapen. Daarom ga ik om de 2 jaar solo naar het verre buitenland. Heerlijk.

Erik Veenstra
Ik denk 19. Door ouders met 1e vriendinnetje afgezet in Maastricht en de Ardennen in gefietst. Op de 1e camping aangekomen is de eerste schrik dat ik de tentstokken vergeten ben. De moed zakt ons in de schoenen en de sfeer daalt onder nul. Na een half uur besluiteloos naast de uitgerolde tent te hebben gezeten komen we erachter dat de stokken in een zakje in tentkleur precies in een plooi van de tent ligt. Pffff.
16 jaar
Begin 20 zal ik zijn geweest, toen ging ik met mijn lief fietsen in Engeland.

En dat beviel ons zo goed dat we besloten dat onze eigen kinderen (als die er ooit zouden komen) gewoon van jongst af aan op fietsvakantie zouden gaan. En we hebben woord gehouden :D .
15-16 jaar toen ik 1979-1980 in mijn eentje wekenlang door Mederlamd trok met tentje en via familie. 18 jaar toen ik in 1981 naar Noord Frankrijk trok. Daarna nog naar de Harz gefietst in een wekenlange zweftocht, allemaal op mijn toenmalige stalen batavusracefietsje met veel te zware tent achterop.
keesswart schreef:Zeker een leuk thema, Martin. Ik heb veel mooie herinneringen aan mijn eerste buitenlandse fietstochten. Onderweg naar een vrijwilligersproject in Polen bezocht ik een dissident in Tsjechoslowakije, die ik kende via een Nederlandse groep van Amnesty International. Gewapend met pen, papier en een gloednieuwe Minolta maakte ik toen mijn eerste fietsreportage, die hier te lezen is.
Heel herkenbaar; drie jaar eerder, in 1981 dus, heb ik door Tsjechoslowakije en Polen gefietst. Dit oude Oost-Europa heeft een grote indruk op me gemaakt, ook omdat het politiek gezien nu geschiedenis is geworden. Bruggen en treinen fotograferen was ten strengste verboden!
Een laatbloeier hier, 2008, 46 jaar jong met de WF-ers de Stelvio tocht gedaan. In goed gezelschap en een zeer fraaie route(andermaal, Jim bedankt!). Fietsen met bepakking was ik bekend mee, passen rijden ook maar dit gecombineerd, verslavend :P
Hoi Martin,

Even het topic weer omhoog gooien.....zo leuk!! Tsja, het eind van het jaar nadert weer....het moment dat je nadenkt over het afgelopen jaar....de fotoboeken bijwerkt (met eindejaars / kerst- korting e.d.)... Nadenkt over fietsleden die je ontschoten zijn dit jaar (en voorgane jaren) en waar je graag nog even mee gesproken zou hebben... Dus dat drukt je gelijk weer met de neus op de feiten ...GENIET!!! En dus gelijk ook weer bezig met de nieuwe fietsplannen!!!!

En dan kom jij weer met mooie foto's en anekdotes.....

Ik moet even graven......Ik kom uit Fryslan, en dan is Groningen (rondje Lauwersmeer) al het eerste buitenland... en andere gedachten borrelen naar boven....vanwaar kwam dit...? Vanwege het feit dat ik op mijn 3-wielertje mijn vader al tegemoet fietste die van zijn werk moest komen...(en iedereen mij zocht...(geen AMBER-alert toen)). Die ene keer dat ik door een buurman werd thuisgebracht...nadat ik mijn fietsje rond de lantaarnpaal gevouwen had omdat de stoep niet breed genoeg was....en de bocht dus te krap....
Dus toen het rondje Lauwersmeer.....waar het altijd waaide ...(en ook Bauke Mollema groot werd)....
Maar vervolgens fietste ik op denk ik rond mijn 21ste op een geleende fiets in Calgary rond.... (schaatsen mee om te schaatsen op de Olympische ijsbaan)....
helaas geen foto van...(wel van het schaatsen...)

Daarna zijn vele landen gevolgd met de fiets en motorfiets.......

Afijn...iedereen in ieder geval veel fietsplezier in 2015..Geniet er van....voor je het weet.....(overleeft Martin ons allemaal).....

Groeten Fokko

oja....dan lees je je bericht nog even na....scrollt weer even naar boven...en ziet de foto van Kees Swart......de naakte feiten...GENIET........ Nou, Kees, bedankt voor het leuke bericht en dito foto's!