Additionally, paste this code immediately after the opening tag: buiten slapen - Forum Wereldfietser

buiten slapen

morgen zitten we in frankrijk
belooft mooi te worden
is s nachts buiten slapen een optie ?
of gewoon in de tent met muskietennet er voor ?
ik zou voor de geleidelijke weg kiezen (uitgaande van een (meerdaagse) goede weersverwachting):
eerst eens in de tent met deuren los/open en wel muskietengaas(deur) dicht
dan in alleen de binnentent (wat niet met elke tent kan...)
en dan onder de blote hemel bij de tent (zo nodig kan je dan alsnog verkassen de tent in als buiten niet bevalt).
groet! hoogframe
Tegens is risico gestoken te worden .
Voors is het tegengestelde.Niet zo moeilijk toch.
Buien slapen kan vaak prima. Wel moet je opletten voor muggen (en kijken campinggasten soms wat raar :D )

Zelf deed ik soms een beetje een tussen versie: Dan zette ik alleen de binnentent op. Met mijn huidige tent kan dat niet meer helaas.
Jefi, gewoon lekker buiten slapen als je er zin in hebt! en leg je camera startklaar in de slaapzak. Je weet maar nooit welke nachtbraker je kan spotten, blijft spannend. :wink:

Als wildkampeerder slaap ik wel vaker zonder tent, het geeft een groter vrijheidsgevoel, je ziet, hoort, ruikt, voelt meer en tis net wat spannender/avontuurlijker. Onder mooie sterrenhemels slapen kan trouwens ook heel romantisch zijn, of onder een middernachtzon die de hemel rozerood kleurt, met vogeltjes die zachtjes een slaapliedje zingen en een koel windje die je huid streelt. :D Heel wat beter dan warm en benauwd in een tentje liggen zweten.
Pas geleden nog buiten geslapen; in een bos, naast een rivier. Kreeg bezoek van een paar rendieren, hoorde luide plasgeluiden van bevers, spannend gekraak in het bos, gesuis van boombladeren (o nee, dat waren dennennaalden). Heel wat beter dan m'n kleine tentje, deelde die namelijk met een ronkende snurkende vriend. :shock: Zijn neus dichtknijpen, in zijn oor blazen, in z'n zij porren, een wild zwijn nadoen (daar is ie namelijk bang voor) .. het snurkconcert stopte dan wel even maar vervolgens snurkte ie gewoon onvermoeibaar door. Dus ben met slaapzak naar buiten gevlucht, lig liever tussen muggen, knutjes en dikke spinnen dan naast een snurkerd, hoe lief hij/zij ook is. M'n slaapzak was de volgende ochtend wel vochtig maar dat is logisch in bos en naast een stromende rivier, een stukje plastic/zeil is dan wel zo prettig. En er zat een grote zwarte naaktslak op het slaapmatje, had hem bijna geplet. Toen ik hem eraf trok liet hij een slijmerige spoor achter.
Buiten slapen heeft zo dus zijn voor- en nadelen, maar is zeker een aanrader!
Helemaal eens met Yopie, al zou ik in het hoge noorden wel gek worden van de knutjes: net weer terug uit Schotland weet ik dat midges/knutjes nòg een graadje irritanter zijn dan gesnurk (en dat houdt me al wakker als het uit een andere tent komt, ook als die 20 meter verderop staat!). Oordopjes en muggennetje neem ik daarom altijd mee.

Vroeger, toen ik nog heel veel wild kampeerde, sliep ik af en toe zonder tent. Ik herinner me verschillende situaties: (1) lege Franse stranden, (2) een kamilleveld (3) een bos op de Tsjechisch-Poolse grens, (4) een bankje in een stadspark in Emden.

Situatie 1 was het meest idyllisch. Na een duik in het lauwe zeewater (het was al wekenlang erg warm geweest) van Het Kanaal, rolde ik mijn matje uit in het zachte zand en kroop ik lekker schoon (d.w.z. zweet vervangen door een laagje zand- en zout) de slaapzak in. Heerlijk geslapen en 's ochtends extra vroeg weer weg om nog een paar uur van de koelte te genieten. Mijn tent heb ik die nacht geen moment gemist.

Situatie 2 was een dag eerder. Toen kwam ik om 4 uur 's ochtends met de nachtboot aan in Dieppe. Het was nog donker en mijn biologische klok vond het veel te vroeg om te gaan fietsen. Al bij de eerste helling voelde ik me zo verschrikkelijk duf, dat ik het eerste de beste open veldje uitkoos om uit kunnen slapen. Een paar uur later werd ik wakker van het zonlicht en bleek ik in een heerlijk geurend kamilleveld te liggen. Ook hier had ik mijn tent niet gemist, maar als het in een wei met koeien was geweest, was het een ander verhaal geworden.

Situatie 3 heb ik destijds beschreven in dit verhaal. (Citaat: 'Het is tegen middernacht wanneer ik Polen binnenrij. Het is aardedonker. Slechts de toppen van de hoge naaldbomen zijn zichtbaar in het vage schijnsel van de heldere sterrenhemel. Het licht van mijn koplamp is net genoeg om op het allerlaatste moment de kuilen in het wegdek te ontwijken. Na een kwartier fietsen wordt het dichte naaldwoud even onderbroken door een open plek. Ik zet mijn fiets tegen een boom, leg mijn matje in het gras, rol mijn slaapzak uit en val als een blok in slaap. Later zal een Pool mij vertellen dat er nog enkele beren en wolven leven in dit uitgestrekte bergland en dat er vorig jaar nog een koe is verslonden…
Ik word vroeg wakker. Het is ijzig koud. Dat krijg je als je op zevenhonderd meter hoogte zonder tent in het gras gaat liggen! Uitgeslapen voel ik me niet, maar het idee dat ik alleen de slaapzak hoef op te rollen en dat ik de eerste twintig kilometer constant bergafwaarts kan rijden, geeft me de moed om ’s ochtends om half zeven met een nuchtere maag en loden benen op mijn fiets te springen
.')
Niet voor herhaling vatbaar, maar achteraf wel leuk voor het verhaal. In mijn tent had ik hier een stuk beter geslapen.

Situatie 4 ervoer ik destijds als volkomen veilig. Enkele jaren later las ik in een krant dat in dezelfde stad een zwerver die op een bankje in een park lag te slapen, door een crimineel was doodgeslagen. Misschien wel het bankje waar ik zelf op gelegen had. Zo veilig was het daar dus toch niet geweest, of die zwerver had op het verkeerde moment op de verkeerde plek gelegen (zoals die toeristen op dat Tunesische 5-sterrenstrand...).

Op een camping heb ik wel altijd mijn tent opgezet. Dat geeft toch wat meer privacy en iets meer bescherming tegen gelegenheidsdiefjes.
Off topic gekissebis verwijderd
keesswart schreef:Helemaal eens met Yopie, al zou ik in het hoge noorden wel gek worden van de knutjes: net weer terug uit Schotland weet ik dat midges/knutjes nòg een graadje irritanter zijn dan gesnurk (en dat houdt me al wakker als het uit een andere tent komt, ook als die 20 meter verderop staat!). Oordopjes en muggennetje neem ik daarom altijd mee.
Als ik moet kiezen tussen wolken knutjes en een ronkende snurkerd kies ik inderdaad voor de laatste! Knutjes kunnen echt een verschrikking zijn, een regelrechte plaag, ben dan heel blij met m'n tentje die in één minuut overeind staat. Maar een 'handjevol' knutjes is prima te doen met Beckolja (zweeds muggenmiddeltje) en m'n dikke haar gebruik ik dan als een soort muggennetje. En mocht je om wat voor reden dan ook plots zonder tent zitten en het ziet zwart van de knutjes: modder! smeer je gezicht er dik mee in, en vergeet vooral je wenkbrauwen niet want anders zit daar gegarandeerd de volgende dag dikke bloedkorsten in.

Kees, heb je weleens buiten met een hoofdnetje geslapen, het lijkt mij nl dat dat niet werkt doordat de stof dan plat op de huid ligt, dus geen bescherming meer biedt? Zou zelf wel een bivybag voor over m'n hoofd willen, een soort hoofdtentje. Hoe je dat dan aan de slaapzak bevestigt weet ik niet zo goed, het mag natuurlijk niet omvallen of verschuiven als je in de slaapzak draait.
En oordopjes moet ik ook maar eens gaan meenemen, weegt en kost niks.

Wat betreft grote dieren zoals beren, leeuwen etc, geloof niet dat je in een tent veiliger bent, als ze honger hebben ruiken ze je toch wel. Vind het zelf ook wel prettig als ik kan zien wat dat gekraak en gescharrel naast me is (voordat ik wordt verslonden :shock:).
Yopie schreef:Kees, heb je weleens buiten met een hoofdnetje geslapen, het lijkt mij nl dat dat niet werkt doordat de stof dan plat op de huid ligt, dus geen bescherming meer biedt?
Niet ermee geslapen, wel hebben we er zo'n beetje alles ermee gedaan waarvoor je de tent uit moet, zoals hier bij het koken aan de Sognefjord.
Afbeelding
Ook al zou het netje blijven functioneren, slapen in een knutjeswolk is het toch niet helemaal, want ze zullen ook via de openingen bij je hoofd in de slaapzak kruipen.

Tegen andere steekbeesten sjouw ik een potje 'Nordic Summer' mee. In 2006 gekregen van een aardig Noors stel. Het lijkt op schoenpoets en stinkt naar houtvuur. Het houdt de meeste muggen op veilige afstand, maar na een paar dagen ging ik me wel een fietsende stinkbom voelen. Yopie, ken jij dit goedje en weet je misschien hoe effectief het is vergeleken met Beckolja?
Afbeelding

Midges worden aangetrokken door CO2. In Ierland heb ik een professionele midge eater gezien: een apparaat dat midges een reservoir inlokt door CO2 te verspreiden (wat we zelf immers ook doen door uit te ademen). Zitten ze eenmaal met z'n honderduizenden in dat reservoir, dan blijft het in de directe omgeving redelijk vrij van midges. Wie zelf een midge eater in elkaar wil knutselen, kan inspiratie opdoen met dit filmpje.
keesswart schreef:net weer terug uit Schotland weet ik dat midges/knutjes nòg een graadje irritanter zijn dan gesnurk
Grappig, ik was eind mei in Schotland en er was toen dankzij het koude voorjaar letterlijk geen midge te zien.

Hoe doe je dat met de kans op regen als je onder de blote hemel slaapt?

Ik ben wel fan van schuilhutten voor wandelaars, zoals je die in Duitse bossen veel ziet. In Schotland ondanks dat het 's nachts maar vijf graden was heerlijk liggen tukken in een open schuurtje (drie muren en een dak) naast een weiland.

Met een petje onder een midge-net zou je redelijk moeten kunnen slapen toch?
keesswart schreef:Tegen andere steekbeesten sjouw ik een potje 'Nordic Summer' mee. In 2006 gekregen van een aardig Noors stel. Het lijkt op schoenpoets en stinkt naar houtvuur. Het houdt de meeste muggen op veilige afstand, maar na een paar dagen ging ik me wel een fietsende stinkbom voelen. Yopie, ken jij dit goedje en weet je misschien hoe effectief het is vergeleken met Beckolja?
Wilma's Nordic Summer en Wilma's Beckolja komen uit het zweedse plaatsje Vilhelmina, in Lapland. Beckolja is een natuurmiddel van gedestilleerde teerolie, meestal afkomstig van dennebomen. Het wordt naast muggenmiddel ook nog steeds als wondermiddel gebruikt, oa tegen maagpijn en bij wonden bij bv paarden. Tis ook een lokmiddel voor de wilde zwijnenjacht, das wat minder als je geurend in je slaapzak ligt.
Nordic summer is een mengsel van Beckolja en Djungelolja, het smeert wat makkelijker, ruikt minder sterk en is minder effectief.
Djungelolie bestaat uit 20% Deet en is vrij waardeloos in hoog Norrland, daar lachen de knutjes om. En zelf ben ik sowieso geen voorstander van Deet, je mag jezelf als gezond volwassen persoon ook niet meer dan 3x per dag met Djungelolja insmeren. Het helpt wel tegen teken maar die zijn er toch niet in hoog Zweden.

Beckolja is het beste middel, maar tis meer voor de echte Norrlander want de zweedse zuiderling vindt het te sterk. Ook Canadezen kopen jaarlijks tonnen van dat spul, die zijn er ook erg blij mee. Het ruikt alleen errug sterk, het heet ook niet voor niets 'het klassieke norrlandse bosparfum'. Maar zonder dat luchtje overleef je het bos niet, of je moet jezelf met stof helemaal inpakken maar dat is moeilijk als je buiten werkt. Ik werk/woon bv op een ecofarm met oa paarden, schapen en Hooglanders (dus veel steekvliegen), midden in een natuurreservaat (veel bos met knutjes). Constant m'n werkhandschoenen aanhouden is onmogelijk want veel klussen kunnen gewoon niet met handschoenen aan, vooral niet bij de verzorging van dieren. Een hoofdnetje is het ook niet, bij bv houtkap in het bos heb je al ogen te weinig (het is bos met huizenhoge rotsen waar je overheen moet klauteren). Eten of water drinken is met een hoofdnetje ook al niet makkelijk, zweet van je voorhoofd vegen gaat niet etc. Dus daarom stinken we hier zo gerookt, en niet alleen de buitenmens maar ook 't hele huis, de tractoren, de auto's, zelfs m'n fiets. :D

En ik ga zeker een knutjes-eter knutselen! Dank voor de tip, Kees!

ojee, ik probeer links te vinden maar tot nu toe zijn ze alleen in het zweeds .. dat moet dan maar later worden toegevoegd, sorry!
Oja, nog een waarschuwing voor de houtolie. Pas op met het puur gebruiken, als de zon nl erg fel schijnt kan het de huid verbranden (bv op de randjes van je oren) of in lak branden, dus bv niet met olie op je vingers de achterklep van je auto openmaken en zo een vingerafdruk achterlaten. M'n fatbike kan er tegen, maar die is van dikwandig staal en wordt niet zo heet als het dunne autoblik. Maar het mooie witte stuurlint op m'n racefietsje is behoorlijk bruin geworden, het ruikt ook verdacht gerookt.
De olie is trouwens zeer waterbestendig, uitermate geschikt om bv leren laarzen mee in te smeren, dan ruik je pas echt naar een net geteerde houten boot. :)

Kan helaas geen goede engels/nederlandstalige links vinden, daarom toch maar de zweedse Wilma site, met een beetje fantasie is dat vast wel te lezen: http://www.wilmanaturprodukter.se/

En verkoopsites met wat informatie:
Beckolja; Laplands heerlijkste parfum
Nordic Summer
Djungelolja

En is dit offtopic? Nejnej, want zonder een goed anti-muggenmiddel kan het buiten slapen zonder tent wel eens erg moeilijk worden. :)
Yopie schreef:[…] witte stuurlint […]
Duidelijk bedoeld voor het vijfentwintig-kilometer-op-zondachtochtend-peloton.
Zelf 1x onder de blote hemel geslapen, en dat was fantastisch, maarre... het lijkt me dat je wel een hele zwoele, droge zomernacht moet hebben. Meestal is mijn tentje bij zonsopkomst namelijk kletsnat van de dauw. Nemen de buitenslapers hier een nattte slaapzak voor lief of kies je je nachten uit?
Je krijgt condens op je tent omdat deze dampdicht is, dat is een slaapzak hopelijk niet. Daarom is het in een bivakzak meestal niet prettig wonen. Vroeger veel met een slaapzak in een hangmat geslapen, dat is erg fijn.
Alien schreef:
Yopie schreef:[…] witte stuurlint […]
Duidelijk bedoeld voor het vijfentwintig-kilometer-op-zondachtochtend-peloton.
Ik voel me beledigd.
ReinierLamers schreef:Zelf 1x onder de blote hemel geslapen, en dat was fantastisch, maarre... het lijkt me dat je wel een hele zwoele, droge zomernacht moet hebben. Meestal is mijn tentje bij zonsopkomst namelijk kletsnat van de dauw. Nemen de buitenslapers hier een nattte slaapzak voor lief of kies je je nachten uit?
Onder een afdakje (benzinepomp, strandhokje, windshelter, vishutje enzo) wordt je slaapzak minder vochtig, althans dat is mijn ervaring. Hoe dat precies werkt weet ik ook niet want je ligt toch gewoon buiten? :?
Maar ik heb ook genoeg droge slaapzaknachten gehad, oa in heet Spanje en droog Turkije maar ook in het vochtige Tatra gebergte, op het strand in zw England en in koud Scandinavie. Heb ook weleens gehad dat het ging regenen, één keer niet zo leuk want we hadden het te laat door. Wakker worden in een kudde schapen was weer wel leuk. Ook een keer in Noorwegen in slaap gewiegd op een liedje van koeienbellen en toen we 's ochtends wakker werden lagen de koeien heel vreedzaam naast ons in het gras. Dat was mooi wakker worden, je opent slaperig je ogen en ziet herkauwende koeien naast je liggen. Tot je opstaat want dan springen ze toch bang weg. Dus neem altijd een camera in je slaapzak mee, je weet maar nooit wat de nacht zal brengen. :) of had ik dat al gezegd?