Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alleen 'van voren' remmen? - Forum Wereldfietser

Alleen 'van voren' remmen?

Ik heb dit forum nog maar net 'ontdekt' omdat ik op zoek ben naar commentaar van de experts over het onderwerp van 'remmen'.

De afgelopen weken ben ik op bezoek bij mijn dochter en haar gezin in Sydney. Hier zijn fietsers hun leven niet zeker en fietsen geldt er als iets bijzonders, niet als iets wat iedereen nu eenmaal doet. Ik kijk er nog steeds raar van op als ik een fietser of een groepje zie op de pech-strook naast de snelweg. Met ware doodsverachting racen die over smalle stroken en hobbels en het is me een raadsel hoe ze rechtuit kunnen als er een afslag is waar wagens en vrachtauto's hen de pas afsnijden.

Mijn dochter en haar man hebben "Hollandse" fietsen, wat wil zeggen dat ze er op het eerste gezicht een beetje als oma-fietsen uitzien maar het zijn eigenlijk neppers, super lichte aluminium versies van "onze" fiets, weliswaar in zwart uitgevoerd met overdreven breed stuur, maar de remmen zijn bijvoorbeeld heel anders en er zitten meer versnellingen op dan ik zou verwachten op zo'n omafiets. "Electra / Royal / Amsterdam" staat erop, maar ze zijn niet elektrisch aangedreven.

De remmen doen het trouwens erg slecht en mijn schoonzoon is nu bezig die te vervangen. Het zijn "roller brakes", wat dat ook moge zijn.

M'n schoonzoon vervangt alleen de voorste remmen want hij heeft op een website geleerd dat het sowieso ongewenst is om met de achter-remmen te remmen.

Dat nu lijkt me hoogst eigenaardig, maar er is zelfs een website waar een 'expert' uitlegt waarom de ware fietser alleen van voren remt:

http://www.sheldonbrown.com/brakturn.html

Gezien de jaren-negentig HTML en de reclame op die pagina lijkt het me een typisch Amerikaanse benadering, een of andere zonderling die op latere leeftijd is gaan fietsen en zich meteen als "goeroe" opwerpt.

Ik zou graag horen wat men er hier van vindt.

Groet,

Frans
Uiteraard kun je de grootste remvertraging uit je voorrem halen.

De achterrem gebruik je erbij voor de balans.

'Onwenselijk' zou ik het gebruik van de achterrem niet noemen, maar de voorrem is belangrijker.
Sheldon Brown (rip) geniet op fietsfora worldwide trouwens (terecht) de status van halfgod, dus pas op was je over hem zegt :wink:

Rollerbrakes hebben overigens een zeer dubieuze reputatie.

En tegen eenieder die zegt dat gebruik van de voorrem gevaarlijk is, zeg ik: 'Learn to ride you f*$%ing bike' :wink:
Het is het beste om altijd met de voor en achterrem te remmen. Zeker bij regenachtig weer in een bocht dan zou ik zeker met de voorrem niet te hard remmen.
Je kunt ook beter vóór de bocht remmen :D
Sheldon Brown had zoals bijna altijd ook nu weer gelijk. Als je remt verplaatst het zwaartepunt naar voren. Daarom heb je op de voorband veel meer tractie, en kun je dus remmen zonder dat je snel slipt. Bij het achterwiel is dat anders. Dus rem hard en je achterwiel gaat blokkeren, en dat wil je niet want dan kun je nog minder remkracht uitoefenen.
Om dezelfde reden is het een goed idee bij flink remmen zover mogelijk naar achteren te schuiven op je zadel.
Een beetje remmen met de achterrem kan natuurlijk wel, en als je een lange afdaling maakt is het een goed idee om en om achter en voor bij te remmen, opdat je velgen minder heet worden.
Rollerbrakes zijn prima in de stad in Nederland, maar op langere afdalingen kunnen ze gevaarlijk heet worden. De remkracht is ook bescheiden.
Een achterrem heeft wel nut, maar als het om STOPPEN gaat heb je inderdaad alleen iets aan de voorrem (mechanica+natuurkunde). Je zelf aanleren om zoveel mogelijk voor te remmen heeft flinke voordelen.

1. Je remt sneller af en leert dus minder te remmen.
2. Je raakt gewend aan het gevoel van harder remmen met de voorrem, dat is wel zo handig voor het geval je echt NU MOET STOPPEN vanwege dat gat in de afdaling of dat kind dat voor je wielen springt. Doordat je het gevoel gewend bent zet je je beter schrap en zal je niet je stuur scheef trekken (omdat je met 1 arm net wat meer kracht zet).
3. Omdat de voorrem efficienter is slijt je waarschijnlijk minder blokjes :lol:

Waarom toch de achterrem?
1. Als het glad is wil je niet zo hard voor remmen.
2. In een afdaling wil je het een beetje verdelen omdat je de voor en achtervelg niet te warm wil krijgen.
3. Je wil nooit remmen in een bocht... maar als het moet, dan is achter veel meer gecontroleerd.

En Wims advies is correct: Naar achter schuiven en je met je armen flink schrap zetten zodat je niet naar voren schiet (of je stuur scheeft trekt).
Wim schreef:Als je remt verplaatst het zwaartepunt naar voren.
Om precies te zijn: het aangrijpingspunt en de richting van de grondreactiekracht veranderen :wink:
fransg schreef:Ik zou graag horen wat men er hier van vindt.
Ik vind dat de site van Sheldon Brown, Sint Christophorus hebbe zijn ziel, een hoeveelheid bruikbare informatie over fietsen en fietstechniek bevat, die van onschatbare waarde is.
Veel dank voor alle reacties! Ik zal 't ter harte nemen en e.e.a. vertalen & doorgeven aan m'n schoonzoon.
Als motorrijder moet ik toch een kleine kanttekening maken. Ondanks dat fietsremtechniek (mede door andere massaverdeling en ander type remmen) iets anders werkt dan motorremtechniek, zijn er ook overeenkomsten.
Met de komst van moderne - computergestuurde - remsystemen is het als je wilt op de motor niet meer nodig om na te denken, maar knijp je je voorrem gewoon zo hard als je kunt in (nou ja, in theorie). De achterrem wordt dan door de microprocessor aangestuurd en remt op een manier waarop het achterwiel niet blokkeert en je dus maximale remkracht behaalt.
Voor de komst van ABS en aanverwante systemen werd bij het lessen onderstaande remtechniek aangeleerd:

Eerst de achterrem
Als je echt optimaal wilt remmen, begin je met de achterrem. Die stamp je uiteraard niet ongecontroleerd hard in: je gebruikt 'm eigenlijk alleen om een gewichtsverplaatsing naar het voorwiel in gang te zetten. Dat gebeurt vanzelf als je de snelheid omlaag brengt. De motor zakt hierdoor ook aan de achterkant iets in de veren, waardoor je minder kans op een stoppie hebt, en waardoor je de motor stabiliseert.
Vlak daarna de voorrem
Het handige van de achterrem eerst gebruiken is dat er dan meteen al wat extra gewicht op het voorwiel rust, zodat je harder in de voorrem kunt knijpen dan wanneer je de achterrem niet zou gebruiken.
Aanleggen en doorknijpen
Verder is het ook dan niet handig om meteen de remhendel vol in te knijpen. Je moet hem, zoals dat heet, aanleggen. Als het gewicht naar het voorwiel is verplaatst en de vering grotendeels op spanning is, kun je doorknijpen, omdat de grip aan de voorkant dan optimaal is. Bij "doorknijpen" kun je je voorstellen dat je met je hand een halve citroen uitknijpt.
Ver doorknijpen
Op dat punt laten de meeste motorrijders heel veel liggen. Als je je realiseert dat het voorwiel op dat moment echt optimaal grip heeft, kun je jezelf misschien zo ver krijgen dat je dan ook die remhendel helemaal inknijpt.
Snelheid
Juist op volle snelheid kun je heel erg hard remmen: door de hoge snelheid gaat de overbrenging van het gewicht naar de voorkant ook snel, en dat houdt in dat je al heel snel de voorrem door kunt knijpen.
Achterrem los
Wanneer je optimaal met de voorrem kunt remmen, betekent dat uiteraard ook dat je van de achterrem moet afblijven: er zit geen gewicht meer op dat wiel. Na het aanleggen van de achterrem haal je dus je voet er af.

Bovenstaande remtechniek is wellicht op één of andere manier ook bruikbaar bij het fietsen. Veel succes!
fransg schreef: http://www.sheldonbrown.com/brakturn.html

Gezien de jaren-negentig HTML en de reclame op die pagina lijkt het me een typisch Amerikaanse benadering, een of andere zonderling die op latere leeftijd is gaan fietsen en zich meteen als "goeroe" opwerpt.
Voor iemand die niet weet wat roller brakes zijn, doe je wel zeer pertinente, onterechte en veroordelende uitspraken over iemand die geldt als een wereld-autoriteit.
sjefke schreef:
fransg schreef: http://www.sheldonbrown.com/brakturn.html

Gezien de jaren-negentig HTML en de reclame op die pagina lijkt het me een typisch Amerikaanse benadering, een of andere zonderling die op latere leeftijd is gaan fietsen en zich meteen als "goeroe" opwerpt.
Voor iemand die niet weet wat roller brakes zijn, doe je wel zeer pertinente, onterechte en veroordelende uitspraken over iemand die geldt als een wereld-autoriteit.
Ja dat was inderdaad voorbarig. Excuses als ik met mijn opinie n.a.v. de opmaak van die pagina mensen heb geschokt.

Ik weet van de techniek niet veel af, heb drie fietsen maar laat al dat werk bij de buurman, de fietsenmaker doen.

Die website is dan kennelijk wel een hele goeie van een autoriteit wat inhoud betreft, qua uiterlijk vind ik het knullig en met die reclame een erg armoedige indruk maken.

Maar dat zegt dus niet alles over de inhoud, zo zie je maar weer.
fransg schreef:Die website is dan kennelijk wel een hele goeie van een autoriteit wat inhoud betreft, qua uiterlijk vind ik het knullig en met die reclame een erg armoedige indruk maken.
Ja, de man was - hij is al 7 en een half jaar dood - meer een fietskenner dan een programmeur en hij bouwde zijn website in eerste instantie toen een dergelijke look nog cool was en tegelijk zo'n beetje de enige mogelijkheid. Daarna weigerde hij de look van zijn website aan te passen om het cult te laten worden, of uit gemak dan wel eigenwjisheid natuurlijk. Potato Poteto. De wetten van de mechanica zijn intussen nog niet ingrijpend gewijzigd.

Ik heb ook wel eens een stukje geschreven over remmen, toegespitst op afdalingen
Het staat op deze Belgische website.

(gewijzigd: opmaak klopt nu beter)
Ave Gone schreef:Ik heb ook wel eens een stukje geschreven over remmen, toegespitst op afdalingen. Het staat op deze Belgische website.
Dank voor die link!
Ave Gone schreef: Ik heb ook wel eens een stukje geschreven over remmen, toegespitst op afdalingen
Het staat op deze Belgische website.
Met het advies om uit te klikken bij het dalen ben ik het toch echt niet eens :roll:
Websites zoals die van Sheldon zijn een verademing vergeleken met "moderne" sites die traag als dikke stront door een zeef over mijn breedbandverbinding binnen komen, gehandicapt als ze zijn door alle overbodige Javascipt "leukigheden" en de barrage aan trackingcookies van externe partners.
Ja. Ofzo. Maar het gaat hier over remmen he.
Alleen met de voorrem remmen lijkt mij zeer onwenselijk in bepaalde omstandigheden.. zeker met een starre voorvork, dat is ook het verschil met een motor met een geveerde voorvork als je daarmee hard remt dan heb je eerst de veerweg die gebruikt wordt.. bij een starre vork hard remmen krijg je een heel ander effect en zal zeker het achterwiel n stuk sneller omhoog komen..

Ik zou ook nooit tijdens n (weg)wedstrijd alleen met de voorrem remmen..denk dat de rest van de renners dat ook niet zullen doen. Met atb-en is het weer anders maar daar zitten dan ook weer schijfremmen op. Deze werken weer anders en hebben ook n ander remgedrag en worden onder andere omstandigheden gebruikt.. maar goed kan natuurlijk zijn dat ik 35jaar lang verkeerd heb geremd tijdens mijn wegwedstrijden en dat zonder noemenswaardig ongelukken..

kortom een eenduidig antwoord geven hoe te remmen is volgens mij niet eenvoudig aangezien het veel afhangt van de fiets, voorvork, gewichtsverdeling, omstandigheden en ook nog van de vaardigheden van de fietser..
Hoi Ken, ik heb het indertijd via de oude rotten anders geleerd, voor een bocht laat en hard remmen met de voorrem. In een bocht vooral niet remmen^^.

En ja, regen en keitjes zijn natuurlijk andere koffie en thee, dan is het rustig achter remmen... en de helft van het peloton na 1-2 rondjes op de grond. Dat soort criteriums waren altijd onaangenaam. Gelukkig was ik zo matig dat ik zonder schaamte af kon stappen. :wink: