Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Het grote M-gineering topic - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Het grote M-gineering topic

254 berichten
Wim schreef:Hierbij die van mij, als het werkt:
Afbeelding

Wat doe ik fout?
Afbeelding
Je hebt "BBCode uitschakelen" aangevinkt. ;)

Je plaatje is tegelijkertijd een link naar een andere pagina. Ik gebruik dat vaak op fora om een kleiner formaat op het forum te plaatsen en dan te linken naar de originele (16+ MP) resolutie. Bespaart weer laadtijden en internetbundels. :P
De cranks zijn TA Zephyr, wat mij betreft de mooiste moderne touring cranks. Ze worden helaas al weer een tijd niet meer gemaakt - ik heb ze in 2002 nog net op tijd in de VS bij Peter White gekocht.
Andere details die interessant zijn zijn de rvs staafjes (spaken) langs de balhoofdbuis om lakbeschadiging door de kabels te voorkomen, en de handgemaakte stuurpen. Tot slot is er het verhoogde linker spd pedaal ter compensatie van mijn beenlengteverschil. Niemand wist mij te vertellen wat we daar mee aan moesten totdat Marten zijn schouders ophaalde en zei dat dat natuurlijk kon.
De achterdrager, de stuurbocht en de zadelpen zijn van Nitto. De buizenset is grotendeels Reynolds 853, dubbel oversized met 0,5 mm wanddikte in het midden. De voorvork is Reynolds 531 ST. Het resultaat is glorieus.
De banden zijn hier nog 26x1.75 Panaracer Pasela's. Inmiddels heb ik door Panaracer gemaakte Compass 26x2.35 banden klaarliggen. Als ik terug ben gaan die erop, samen met de breedste Gilles Berthoud spatborden (de sks spatborden waren net gesneuveld dus dat kwam goed uit). Ik hoop dat het gaat passen.
Wim schreef:De cranks zijn TA Zephyr,
Heb ik weer...
Ziet er inderdaad goed uit Wim en dat voor iemand die niet zo "zwart" is ingesteld :D

Vind je pomp oplossing wel heel erg gaaf - wil ik tzt ook.
Fraaie, stoere fiets. Reynolds buizen zonder de bekende stickers? Bewuste keuze deze weg te laten? (ja, ik houd van mooie stickers en badges :-))

Wonderlijk dat zo'n fiets als deze, met alles erop en eraan niet eens heel zwaar is, meen ik me te herinneren uit eerdere discussies.
(overigens ik zie ook een loodzwaar ringslot? geen losse kabel, voor het gewicht?)
Mooi Wim! Opvallend ook, die hoog boven de bovenhuis uitstekende stuurbuis. Wat is daar de reden van?
De lagers van het balhoofd zitten dan lekker ver uit elkaar, dat verdeelt de krachten die daarop komen beter. Als je toch al weet dat je je stuur niet lager wilt hebben, is dat een goede constructie.
Frank schreef:Ik heb een door Marten gebouwd voorwiel, met een naafdynamo, in mijn Santos. Mag ik daarvan ook een foto plaatsen?
Friso* schreef:[…] natuurlijk mag je dat posten, M-gineering toch!
In dat geval:

Afbeelding

Zelfbouw Miyata/Shimano/Nitto/Brooks. Wheels by M-Gineering: Shimano 105 (5501), Sapim Race 14/15, Ryde DP18. Snaarstrak, loeistijf, oersterk.
Alien schreef:De lagers van het balhoofd zitten dan lekker ver uit elkaar, dat verdeelt de krachten die daarop komen beter. Als je toch al weet dat je je stuur niet lager wilt hebben, is dat een goede constructie.
Ah! Mijn Santos heeft dat in mindere mate ook, zal om dezelfde reden zijn.
Wim - effe gewoon nieuwsgierig waarom heb je voor een handgemaakte stuurpen gekozen?
Alien schreef: Zelfbouw Miyata/Shimano/Nitto/Brooks. Wheels by M-Gineering: Shimano 105 (5501), Sapim Race 14/15, Ryde DP18. Snaarstrak, loeistijf, oersterk.
Ziet er goed uit. Mooi gekozen. Leuk ook met de groene accenten. Uit welk jaar is dat frame?
En hier mijn m-gineering:
Afbeelding

Afbeelding

Wordt dagelijks gebruikt voor woon werk, 2 x 20 km. Met deze dagen vooral veel plezier van de verlichting en spatborden. Tzt overweeg ik upgrade naar Grand Bois cypres, is nu conti four season 28 mm. Ook zit ik te denken om 48 t voorblad te vervangen door 42t met 12-23 cassette, is nu een 12-26.

Wat denken jullie gaat een GB cypres passen onder een sks p35? Heb overigens wel 57 mm remmen.
Die ziet er chic uit. Je zou haast denken dat het frame van titanium is :wink:
Je moet wel van bukken houden met zo'n laag stuur t.o.v. het zadel.
Friso* schreef:
Alien schreef:Zelfbouw Miyata/Shimano/Nitto/Brooks. Wheels by M-Gineering: Shimano 105 (5501), Sapim Race 14/15, Ryde DP18. Snaarstrak, loeistijf, oersterk.
Ziet er goed uit. Mooi gekozen. Leuk ook met de groene accenten. Uit welk jaar is dat frame?
Dank u, dank u.

Het is een GentsRacer uit 1995. Miyata Hardtlite FM-1 ovalized, triple-butted, spiral splined, microfused, lugged chroommolybdeen frame en vork. :lol:
Izak: mooie klassieke brevetfiets. 28 mm Grandbois zal wat wat breder zijn dan je nu hebt (ze zijn vast ook echt ongeveer 28 mm). Misschien moet je kijken of er bredere spatborden op passen? Ik zou het Marten vragen. Meestal maakt hij deze frames wel met zo veel mogelijk ruimte onder de remmen.
Verder hebben banden ook soms een andere hoogte breedte verhouding. De 32 mm Pasela's op mijn oude Koga stadsfiets zijn mooi rond en passen net onder een 40 mm spatbord. 's Winters gebruik ik de nominaal 37 mm Topcontact Winter ii. Die is in werkelijkheid 31 mm breed, maar hoger dan de Pasela, en past daarom alleen aan de voorkant.
Over mijn eigen fiets:
Het oorspronkelijke idee was een Nitto stuurpen maar daar bleek moeilijk aan te komen. Marten heeft toen zelf wat gemaakt (vond hij ook leuk geloof ik). Mijn Tubus Duo voordrager moest toch ook nog verchroomd worden dus de pen kon in een moeite mee.
Die balhoofdbuis is langer doorgetrokken omdat ik een stapel ringen onder een Ahead pen lelijk vind (bij een traditionele vork heb je dat probleem niet), en omdat het inderdaad constructief beter is, al speelt dat vooral bij de kleinere maten.
Marten doet niet aan zulke stickers, en van mij hoeft het ook niet. Bovendien zijn de achtervorken van Deda, en dan zit je weer met de vraag welke stickers.
Dat slot was mijn wens, en is ook erg praktisch. Het zou kunnen zijn dat het na de Kerst geofferd moet worden om ruimte te maken voor die dikke banden. Maar dan moet ik weer op elk tochtje een ketting meenemen.
Ah, dat verklaard het.
Wim schreef:Marten doet niet aan zulke stickers, en van mij hoeft het ook niet.
Mwoah, als je een middagje met 'm rond de (virtuele) keukentafel gaat zitten om wat over-the-top marketinglulkoektermen te verzinnen, plakt-ie volgens mij met sardonisch genoegen je hele frame vol met imposante labels, hoor. BB16 Wedgelokk Kranke, anyone?
Ach, ik vind bestickering altijd wel mooi en kleurrijk op een fiets.
Ik zie daar niet onmiddellijk verderfelijke marketing in.
Trouwens, 'marketing' is niets anders dan verkooptactiek/techniek, en dat heeft een commercieel bedrijf gewoon nodig, daar is op zichzelf niets mis mee. Als je goede kwaliteit framebuizen produceert, mag je dat ook met een kleurige sticker op je eigen product aan de wereld laten zien.
Liefhebbers van onopvallend doen het liefst zonder, dat is begrijpelijk.
Liefhebbers van onopvallend doen het liefst zonder, dat is begrijpelijk.
En daarom ben ik erg blij dat ze er niet opzitten. Helpt ook een beetje om het dievengilde - hoop ik - weg te houden.