Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Het grote M-gineering topic - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Het grote M-gineering topic

254 berichten
Afbeelding

Hier is ie dan, het jongste paard uit de stal van Marten. Afgelopen week vond ik op een schaarse zonovergoten middag even tijd voor een fotosessie.

Afbeelding

De fiets heeft er nog maar 25 km opzitten: het ritje van Kiel Windeweer naar Groningen. Dat ging al prima. Deze week was ik op zoek naar de meest comfortabele manier om het stuur vast te houden. Daarom zijn er nu nog twee verschillende bar ends op het stuur te zien.
Het zadel (een Brooks Imperial) en de zadelpen met Thudbuster zaten al anderhalf jaar op mijn andere fiets (een stalen Santos uit 2008; hier zit nu weer het oude en zware, maar comfortabele Lepperzadel op, dat ik 15 jaar geleden voor mijn toenmalige vakantiefiets heb gekocht).
Als ik de M-gineering naast mijn oude fiets zet, valt direct op hoe slank de framebuizen zijn. Bij de Santos hebben de drie hoofdbuizen een dikte van 3,6 cm. Van de M-gineering komt alleen de 3,5 cm dikke onderbuis daar dicht in de buurt; de bovenbuis en zitbuis zijn ruim een halve centimeter dunner. De zadelpen past nu precies in de zadelbuis, terwijl op mijn oude fiets een vulbusje nodig was. Alleen de buizen van de staande achtervork zijn 2 mm dikker dan die van de Santos.
Ook de cranks (Sugino) zijn een stuk ranker dan de lompe exemplaren (Shimano) op mijn oude fiets.

Afbeelding

Mijn oude fiets rijdt prima, maar naast de M-gineering ziet hij er wel een beetje uit als een tank. Voor een confectiefiets is dat wel te begrijpen. Ook fietsers die ongeveer mijn lengte hebben maar wel tientallen kilo's zwaarder zijn, moeten zonder problemen lange afstanden op zo'n fiets weg kunnen trappen. Alles is echter relatief. Zet je mijn oude fiets naast een gelijkwaardige fiets met buizen van aluminium, dan wordt het weer een heel mager tankje...

Door de S&S koppelingen en deelbare remkabel is de fiets deelbaar.

Afbeelding

De splitter voor de Rohloff-kabels was hier (onderste foto) al eerder te zien.

Afbeelding

Vermoedelijk heb ik de enige fiets met een nokje in de balhoofdbuis voor de bevestiging van een Zzing.

Afbeelding

Op mijn oude fiets zit de Zzing aan een mini adapter (Klickfix) die met een klemband om de bovenbuis zit. Dat functioneert al 4 jaar naar wens, maar zo'n mini adapter aan een nokje smoelt een stuk beter. Om de mini-adapter op dit nokje te bevestigen, heb ik de inbusbout die in de mini adapter zit vervangen door een wat langer exemplaar (2 cm lang met een verzonken kop, type M5x20; veel langer mag die bout niet zijn, want dan komt deze tegen de stuurpen aan, waardoor het stuur niet meer kan draaien).

Nadat ik de Zzing in de mini adapter geklikt had, bleek de koplamp tegen de Zzing aan te komen als ik het stuur een stuk naar rechts draaide. Dit euvel heb ik verholpen door de koplamp wat verder naar voren te plaatsen. Hiervoor ben ik eerst naar een extra lange inbusbout gaan zoeken. Toen ik die niet zo gauw kon vinden, heb ik de lamp met een kortere inbusbout en 2 koppelmoeren aan de reeds aanwezige inbusbout vastgemaakt. Bij nader inzien vind ik dit een mooiere oplossing dan een hele lange schroefdraad met een paar moertjes aan het eind.
De lamp draait nu keurig om de Zzing heen.

Afbeelding

Ook voor de bevestiging van de standaard zijn er nokken op het frame gemaakt. Die zaten destijds ook op onze ligfietsen, maar braken er al na 5000 km af (zie hier). Ik vertrouw erop dat de nokken van M-gineering het veel langer uit zullen houden dan de nokken op die ligfietsen.
De standaard heb ik inmiddels voorzien van het bij veel wereldfietsers bekende voetje van ESGE, waardoor de standaard niet makkelijk wegzakt in een zachte bodem. Marten kent dit voetje ook, maar wist meteen te vertellen dat 'de standaard er na een tijdje doorheen prikt, waarna het voetje uiteindelijk halverwege de standaard komt te hangen'.
Mijn eerste voetje werd na 25 000 km inderdaad geperforeerd en schoof toen een stukje naar boven. Om het voetje halverwege de standaard te krijgen, zul je die standaard wel eerst in een diepe Groningse aardscheur moeten laten zakken.
Ik zet er over een jaar of 5 wel een nieuw voetje op; dan heeft het nog altijd een langere levensduur dan de meest robuuste fietsband.

Afbeelding

De banden heb ik opgepompt tot de druk die ik gewend ben (4 bar achter en 3 bar voor, wanneer de maximaal toegelaten druk 5 bar is). De transparante ventieldopjes had ik tijdens het pompen zoals altijd achteloos op de grond gelegd, waarna ze lange tijd onvindbaar bleven. Het eerste dopje vond ik na een halve dag, het tweede pas na een week. Daarom heb ik gelijk andere dopjes besteld in een passende kleur. Misschien herinnert die kleur me er een volgende keer wel aan dat ik ze niet meer op de grond moet leggen, maar ook als ik dat toch weer doe, is de kans dat ik ze terugvind veel groter dan bij zwarte of transparante ventieldopjes.

Afbeelding
Mooi - en dan altijd weer die kleine speciale dingetjes. Veel fietsplezier.
Kees - dat ziet er toppie uit. VInd dat nokje voor de Zzing een gave oplossing. En het esge voetje een tip. Ga er voor mezelf ook ergens eentje bestellen. Die gekleurde ventieldopjes staan 'em goed (heb ik ook over nagedacht maar nog niet uitgevoerd).

Nu nog een keer met mooi weer een blauwe smurfen fietsdag - bij Marten of zo :D
Mooie fiets Kees. Met veel doordachte details. Ik denk dat je er een hoop plezier van gaat krijgen.
Ziet er goed uit. Geniet ervan Kees. Dat je maar veel mooie km mag maken.
Die is wel heel mooi Kees, komt heel behoorlijk in de buurt van mijn ideale fiets.
Mooi ding hoor.

Is er een speciale reden dat je die Zzing zelf op je fiets gemonteerd hebt en dat niet aan Marten hebt overgelaten? Ik neem aan dat je je zadel en Thudbuster wèl aan Marten overhandigd hebt?
Peter_K schreef:Mooi ding hoor.

Is er een speciale reden dat je die Zzing zelf op je fiets gemonteerd hebt en dat niet aan Marten hebt overgelaten? Ik neem aan dat je je zadel en Thudbuster wèl aan Marten overhandigd hebt?
Terwijl Marten aan mijn fiets werkte, deed de Zzing nog dienst op mijn oude fiets. Die had ik niet bij me toen ik de nieuwe fiets op kwam halen. Ik kwam met de bus naar Kiel Windeweer en wilde niet meer meesjouwen dan nodig. Uiteraard had ik wel mijn zadel en thudbuster bij me ;-)
keesswart schreef:
Peter_K schreef:Is er een speciale reden dat je die Zzing zelf op je fiets gemonteerd hebt en dat niet aan Marten hebt overgelaten? Ik neem aan dat je je zadel en Thudbuster wèl aan Marten overhandigd hebt?
Terwijl Marten aan mijn fiets werkte, deed de Zzing nog dienst op mijn oude fiets. Die had ik niet bij me toen ik de nieuwe fiets op kwam halen. Ik kwam met de bus naar Kiel Windeweer en wilde niet meer meesjouwen dan nodig. Uiteraard had ik wel mijn zadel en thudbuster bij me ;-)
O ja, naast je geld ben je natuurlijk ook aardig wat tijd kwijt eer je zo'n fiets hebt. Hoe lang heeft dat bij elkaar geduurd?
Gekleurde ventieldopjes. Subliem, Kees!
Peter_K schreef:O ja, naast je geld ben je natuurlijk ook aardig wat tijd kwijt eer je zo'n fiets hebt. Hoe lang heeft dat bij elkaar geduurd?
Tussen het eerste gesprek met Marten en de dag dat ik de fiets op kon halen zijn 11 maanden verstreken. Een impulsaankoop is het zeker niet geweest ;-)
keesswart schreef:Tussen het eerste gesprek met Marten en de dag dat ik de fiets op kon halen zijn 11 maanden verstreken.
:shock:
Laat me raden: je bent NIET van plan om er volbepakt een ruige onverharde afdaling in de Andes mee te doen om hem vervolgens boven op de bus te mikken die naar boven gaat zodat je nog een keer kunt. :wink:
Ik zou liever rustig naar boven klimmen en dan de bus naar beneden nemen om die klim nog eens over te doen. :wink:
keesswart schreef: Afbeelding
Sorry, maar voor maatwerk vind ik dit er toch een beetje bij elkaar geknutseld uitzien... Kan je geen eleganter montagebeugeltje voor de Zzing laten maken dan die lompe klickfix?

Verder wel een mooie wagen hoor. :wink:
detrage schreef:Kan je geen eleganter montagebeugeltje voor de Zzing laten maken dan die lompe klickfix?
Dat zou vast wel kunnen, maar ik kan hier ook prima mee leven. Helemaal perfect zou het zijn als de Zzing in het frame werd geïntegreerd. De inhoud van de Zzing zou met gemak in de bovenbuis passen. Wel zou het vervangen van de 5 penlight batterijen (tot nu toe niet nodig, maar die batterijen zullen het eerder opgeven dan de fiets) dan lastiger worden. :wink:
Ik vind de koplamp + mondage eigenlijk erger. Het is een bout, die verlengd is; daarop zit weer een koplamhouder die het nog meer naar voren brengt en dan komt het koplamphuis dat nog meer naar voren probeert te komen doordat het boutje er aan de achterkant aan zit. Een stapeling van onderdelen is mechanisch nooit optimaal.
Uiteindelijk gaat het bij een moderne koplamp om één led, met van zichzelf nauwelijks afmeting of massa.
En als je bedenkt dat een hele fiets een stapeling van onderdelen is, nou, hoed je dan maar!

Zonder gekheid, als die koplamp niet al te zwaar is moet dit natuurlijk prima werken. Mooier (beter? geen idee) zou een verlenging uit één stuk zijn, en ik denk dat onze Grunningse fietsgrootgrutter dat prima kan fröbelen!

Mooie fiets Kees! Als je 'm eens uit elkaar hebt, kun je dan ook eens een fotootje plaatsen? Ben wel benieuwd hoe compact zoiets wordt. En die S&S-koppelingen: moet je die nog invetten of is dat een droge verbinding?
detrage schreef:Sorry, maar voor maatwerk vind ik dit er toch een beetje bij elkaar geknutseld uitzien...
Dat nokje op de balhoofdbuis is maatwerk. De rest is geknutsel.
Travelmaster schreef:En als je bedenkt dat een hele fiets een stapeling van onderdelen is, nou, hoed je dan maar!
Precies. Daarom ben ik ook een voorstander van niet nodeloos gecompliceerde dingen.

Dat wil allemaal niet zeggen dat ik Marten's werk gefröbel of geknutsel ga noemen.
Die oplossing voor de iets te korte lamphaak is inderdaad een staaltje knutselwerk van mijzelf. Niet perfect, maar voor mij nu goed genoeg. Die lamp blijft echt wel hangen. En intussen geniet ik van de voldoening die mijn knutselwerk ook oplevert, wat de puristen onder ons er ook van mogen vinden. :wink:
Als ik weer eens in Groningen kom en uitgekeken ben op mijn eigen oplossingen, zal ik Marten er nog eens een blik op laten werpen. Dan zorgt hij vast voor een langere lamphaak; of voor een dunnere verbinding tussen de Zzing en het nokje, zodat de lamp weer aan een korte haak kan hangen.
Verder wil ik ook een dag proefrijden zonder thudbuster (die ik ook niet mooi vind, maar ik heb liever een wat minder mooie fiets dan een zere rug). Misschien verwerkt dit frame schokken zoveel beter dan mijn oude fiets, dat een verende zadelpen voor mij helemaal niet nodig is.