Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welk spatbord voor Schwalbe Big Apple draad 2.35/60mm banden - Forum Wereldfietser

welk spatbord voor Schwalbe Big Apple draad 2.35/60mm banden

hallo weet iemand welke spatborden er op een fiets kunnen
met Schwalbe Big Apple draad 2.35/60mm
mijn voor keur gaat uit naar die van het merk s k s
twijfel tussen :SKS Bluemels B65 spatbord
of :SKS Bluemels B60 spatbord
wie weet er raad ?
Ik heb zelf de SKS Bleumels B65 met 28" 50mm Big Apple banden. Zowel de B65 als B60 zijn breed genoeg voor 60 mm banden. De B60 zal smaller en lichter zijn en ook minder wind vangen. De B65 zal wellicht iets meer modder/water tegenhouden. Het is echter belangrijker om te kijken of het past op het frame van je fiets, daar zit vaak het probleem, niet bij de banden.
Die banden zijn inderdaad echt breed: in werkelijkheid op een van onze fietsen iets van 55 mm. Zelf heb ik net de nieuwe Rat Trap Pass van Compass gekocht, en die worden naar het schijnt ongeveer 53 mm. Daarbij heb ik voor de 60 mm spatborden van Gilles Berthoud gekozen, omdat de stangetjes daar aan de buitenkant zitten en je dus minder kans hebt dat die aanlopen. Maar het moet wachten tot ik terug ben in Nederland, dus ik kan je nog geen praktisch ervaring melden. Het gaat vast krap worden. Tussen de vorkkroon heb ik maar 59 mm.
Ik vind zelf de 559-60 Big Apple wat lomp sturen (dat was een van de redenen om voor de veel lichtere Rat Trap Pass te gaan). De 55 mm Big Apple zou een praktisch compromis kunnen zijn.
Doet het prima onder mn P65 SKS. Erg fijn om met de bandenspanning te kunnen spelen onverhard met zoveel rubber.

Die Compass lijken me ook wel erg fraai om eens te proberen.
jefi schreef:hallo weet iemand welke spatborden er op een fiets kunnen
met Schwalbe Big Apple draad 2.35/60mm
mijn voor keur gaat uit naar die van het merk s k s
twijfel tussen :SKS Bluemels B65 spatbord
of :SKS Bluemels B60 spatbord
wie weet er raad ?
Als je nu eens vermeldt welke wielmaat/velgmaat je hebt? 559 of 622mm. Ook 584mm zou nog kunnen. Bij 559mm zou ik kiezen, uit ervaring, voor chromoplastics in 65mm breedte. Kwaliteit montage materiaal is voor een paar centen gewoon beter.
sjefke schreef:
jefi schreef:hallo weet iemand welke spatborden er op een fiets kunnen
met Schwalbe Big Apple draad 2.35/60mm
mijn voor keur gaat uit naar die van het merk s k s
twijfel tussen :SKS Bluemels B65 spatbord
of :SKS Bluemels B60 spatbord
wie weet er raad ?
Als je nu eens vermeldt welke wielmaat/velgmaat je hebt? 559 of 622mm. Ook 584mm zou nog kunnen. Bij 559mm zou ik kiezen, uit ervaring, voor chromoplastics in 65mm breedte. Kwaliteit montage materiaal is voor een paar centen gewoon beter.
Ik sluit me hierbij aan. Op mijn velgen (iets breder dan normaal, 23 intern geloof ik) meet de band 57 mm breedte en hoogte (ETRTO 60-559). Een 65 mm spatbord houdt een hoop water en vuil tegen. Ze zijn wel relatief kort, dus een spatlap is van toegevoegde waarde hierbij.
Eventueel de Curana C-lite?

Dit Duitse forum stelde dezelfde vraag en daar kwam ik ook nog Sunny Wheel tegen die zelfs polycarbonaat spatborden tot wel 124 (!) mm breed maakt.

De Curuna's zijn wel erg mooi met hun aluminium/plastoc/aluminium laminaat, maar de SKS en Sunny wheel zullen iets meer bescherming bieden als je echt door flinke partijen water gaat waarbij een spatlap handiger is.