Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Het einde van de fietsenmaker zoals we die nu kennen? - Forum Wereldfietser

Het einde van de fietsenmaker zoals we die nu kennen?

Ik lees net een interessant artikel over de ontwikkelingen in het fietsenmakersvak.

http://www.vogelvrijefietser.nl/hetblad ... geworden-0

Ik denk wel dat de standaard fietsenmaker een achterhoede gevecht aan het voeren is en dat de fietsenmaker die zoals in het artikel geen fietsen repareert die via internet zijn aangeschaft (lees:niet via de betreffende fietsenmaker <?>) aan de ene kant erg stoer is maar aan de andere kant zijn kop wel erg diep in het zand steekt. Organisaties als fietsenwinkel.nl zullen steeds belangrijker worden.Fietsenmakers zullen moeten inspelen op deze ontwikkelingen, ze omarmen in plaats van zich ertegen afzetten willen ze over tien jaar nog kans hebben op een boterham.

Een stelling die ik ook wel aandurf: De toekomst is aan de mobiele fietsenreparateur. Ook in de niche branche zoals de vakantiefietsen zal deze trend belangrijk worden.
Klopt naar mijn beleving AndreM.

De traditionele winkel, in de breedste zin des woord, is aan het uitsterven. Behoudens enkele specialisten die resteren natuurlijk. Als ik een generiek product wil kopen (en ja fietsen worden beschouwd als generieke producten hoewel wereldfietsers daar heel anders over denken) dan heb ik daar geen winkelier voor nodig die zeer waarschijnlijk minder weet dat talloze reviewers, enthousiastelingen, gebruikers en vergelijkingssites.

Redenen om naar een winkel te gaan: vakmanschap, specialismen, persoonlijk advies, maatwerk, meerwaarde. Voor alles wat zo van de plank of uit het magazijn komt is een winkel wel het meest kostbare en inefficiënte verkoopkanaal. Dus winkeliers aller branches, u heeft enkele opties: klagen en failliet gaan, niets doen en failliet gaan, specialiseren en een niche-markt bedienen, boven de markt uitsteken door expliciete meerwaarde te bieden, verbreden van het aanbod en dus een graantje meepikken van andere branches (wat je in andere branches natuurlijk ook al ziet - bouwmarkten die fietsen verkopen) of de winkel sluiten en dan producten via de website aanbieden en alleen een servicebalie/werkplaats open houden.

Meer opties zie ik niet en de opkomst van internet betekent automatisch het doodvonnis voor tenminste driekwart van de winkeliers in non-food. Een werkelijkheid waar nog niet veel winkeliers mentaal aan toe zijn vrees ik.
Ik ben bang dat het woord fietsenmaker hier verkeerd gekozen is, de meeste verkopen alleen fietsen en als er echt iets gerepareerd moet worden (dus niet het vervangen van een onderdeel) dan wordt dat al snel een probleem. Het lijkt wel of er steeds minder mensen een opleiding tot fietshersteller afmaken of beginnen en er vervolgens wat mee doen.
Het is jammer genoeg ook in een groot dorp als Apeldoorn moeilijk om te vinden waar je naar op zoek bent, dat geldt overigens niet alleen voor fietsgerelateerde spullen, waardoor je toch maar weer op internet gaat zoeken en de volgende keer niet eens meer de moeite neemt om een paar zaken langs te gaan.
ik had het artikel al in het blad gelezen en wat mij het meest bevreemdde was de detaillist die weigert internet fietsen te repareren.
met een fatsoenlijk werkplaats uurloon zou toch een bestaan op te bouwen moeten zijn?

ik kan hier in elke fietsen winkel mijn fiets laten repareren; en sommige bieden een winter onderhouds special voor een gereduceerde prijs. dit zijn dan wel de meer 'high end' winkels.
winkels in de onderkant van het segment hebben het ook hier moeilijk.

ik herinner me trouwens de "Union fietsen' protesten van de reguliere fietsenhandel ook nog heel erg goed! een tijdje terug alweer; maar schijnbaar is de fiets industrie tegenwoordig soms nog steeds statisch.

walter
Bij mij om de hoek zit een Gazelle-dealer annex fietsenmaker, die heeft zowat een wachttijd van 2 weken voor reparaties. Dus zijn toekomst is nog wel even veilig denk ik zo.
Er zijn heel wat mensen die liever bestellen bij de man op de hoek, en daar ook onderhoud laten verrichten. Hij is niet vies van reparaties aan 'vreemde' fietsen, trouwens.
Het merendeel van de mensen die een fiets berijden besteden onderhoud uit aan een vakman, dus dat werk zal altijd blijven, ook bij internetverkoop.
Het tragische fenomeen doet zich wel voor dat alleen de allergrootste verkopers overblijven op den duur, dat zie je in allerlei branches, de race naar de bodemprijs.
Maar reparaties, dat biedt de internethandel (nog) niet.
Georg schreef:Bij mij om de hoek zit een Gazelle-dealer annex fietsenmaker, die heeft zowat een wachttijd van 2 weken voor reparaties. Dus zijn toekomst is nog wel even veilig denk ik zo.
Twee weken haalt mijn fietsenmaker niet, maar ik reserveer toch best vooraf. Doorgaans moet ik dan een kleine week wachten voor ik de fiets kan brengen. Het is een zaak die alles repareert, ook fietsen die niet bij hen gekocht zijn.

In de voorbije jaren zijn er overigens voortdurend fietsenmakers bijgekomen waar ik woon. In een straal van vijf kilometer liggen nu ongeveer tien zaken, denk ik.

Ik kan me wel inbeelden dat een fietsenmaker in een klein(er) dorp het moeilijk heeft.
Ook bij mij in Amsterdam-West schieten de fietsenmakers als paddenstoelen uit de grond. Een deel daarvan zijn beunhazen die vermoedelijk vooral geld verdienen door geld wit te wassen, mijn er zitten toch ook grote, professionele winkels bij die het prima lijken te doen.

Maar de markt is hier vast anders dan elders in het land. Ze verdienen hier grof geld met tweedehands fietsen, en die koop je toch niet zo makkelijk op internet.
Tsja, fietsenmakers zullen moeten accepteren dat verkoop van nieuwe spullen niet meer via hen gaat. Dat betekent dus minder inkomsten, en dus zullen er fietsenmakers moeten verdwijnen om voor de overigen een volledig inkomen over te houden.

Voor reparaties en advies is het nog niet zo ver. Goed personeel kost fietsenwinkel.nl net zo veel als een bakstenen winkel, en het lijkt me denkbaar dat goede mensen liever voor een leuke "echte winkel" werken dan dat ze ergens in een kantoor telefoontjes gaan zitten annemen. Ik hoorde over CycleWorks in Utrecht al dat ze, als je voor een nieuwe fiets binnenkomt, samen met je langs de sites van de web-dozenschuivers gaan kijken om iets moois uit te zoeken. Ik denk dat dat soort winkels nog wel even vooruit kan.
Ik heb het artikel gelezen en vind het wel een goed stuk.
Wel mis ik een iets verdere uitbouw van waar en waarom de traditionele fietsenmakers de boot missen. Ik ben geen winkelier maar twee dingen:
* Wat ik hier in de stad zie is dat er nog even veel fietsenmakers zijn als 25 jaar geleden, maar omdat de markt veel breder is geworden lijken die nu veel meer op elkaar. Dan krijg je het Blokker-Kruidvat-Etos-effect: alle winkels verkopen 'alles' maar geen van alleen heeft een goed assortiment. De klant die net iets anders wil dan de man in de straat moet meteen heel ver weg (In mijn geval naar Rotterdam, Kiel Windeweer of Bocholt). Sommige fietsenmakers hier hebben zich gespecialiseerd en dat is vaak gunstig.
* Waar ik me in winkels aan kan ergeren zijn de grote rekken met onderdelen die duidelijk van één groothandel afkomen. Op zich is dat voor de klant niet erg, maar ik denk dat de fietsenmakers er wel te lijden hebben dat er in die rekken zoveel spul van (IMHO) slechte kwaliteit hangt. Kennelijk is het voor de fietsenmaker niet mogelijk om die spullen te weigeren. Als je je vakman noemt wil je geen slechte spullen verkopen.
* Waar ik wat betreft lokale fietsenmakers echter volledig en compleet op afgeknapt ben in het verleden is het bestellen van dingen. Ik denk dat ik zo'n 40 keer in mijn leven ooit iets bij een fietsenmaker op de hoek ben gaan bestellen. In het overgrote deel daaran ging het gewoon mis: ofwel de fietsenmaker gaf mij advies dat later onjuist bleek ofwel de onderdelen waren er na de beloofde week niet, ook niet na twee of drie.
Ja dan leer ik het wel af, al heb ik ze dus 39 keer het voordeel van de twijfel gegund.
Ik kwam laatst bij een van de beste fietsenwinkels van Utrecht die nog zelf frames op de markt brengt. Ik had namelijk een tegen de 1000 euro kostend fietsframe van hun met na meer dan 2 jaar 2000 kilometer op de teller. Ik kwam omdat me was gebleken dat de framebuizen 2 millimeter krom ten opzichte van de bracket zaten gelast en na verdere inspectie dat andere framebuizen maar deels door hardsoldeer waren verbonden. Helaas zag de fietsenmaker het zelf niet en stond ik weer op straat met mijn nooit meer te fatsoeneren fietsframe.

Inmiddels zie ik bijna iedere fietsenmaker als niet meer dan een dozenschuiver die hooguit wat probeert te monteren. Ode aan de oude ambachtsman met dik vet in zijn werkjas en sigarenkistjes vol onderdelen.
Fietsenmakers zijn toch al te vaak nogal conservatief om maar niet te spreken hoe ze vrouwen behandelen :x

Als ik met mijn vrouw een fiets koopt gebeurd te vaak het volgende:

1. Ze verkopen de fiets aan mij.
2. Ze proberen haar een dames model/toerfiets in de maag te splitsen.
3. Als zij een herenfiets wil dan heb je kans dat het helemaal grappig wordt....

Ik heb nu een FM die gewoon netjes doet wat je hem vraagt zonder zelf zijn mening door te drukken. maar ik ken er toch iets teveel die zo ontzettend klantonvriendelijk zijn dat je je afvraagt waarom mensen daar over de vloer komen.

En dan heb je natuurlijk een topzaak als de Vakantiefietser... ik ben nog nergens zo netjes geholpen als daar. Ook prettig, veel vrouwelijk personeel dat ook nog eens veel kennis heeft (in plaats van de vrouw van de FM die haar man om alles dieper gaat dan de kleur haar man om hulp vraagt).

@Leon: Ik was kind aan huis bij een van de beste wielersport zaken (dus puur gericht op wedstrijdrijders) die er zijn, maar het is een piepkleine eenmanszaak. De moeite die die man moet doen om op tijd geleverd te krijgen is gewoon treurig. Ik heb meermaals erbij gestaan als de vertegenwoordiger met de helft van de bestelde zaken op kwam draven. Als kleine FM sta je gewoon achteraan versus de fabrikanten en de grote zaken.

Leveringsproblemen zijn dus niet altijd het gevolg van de fm die niet weet waaar hij mee bezig is... de groothandel/distribiteurs die zijn ook niet bepaald betroubaar.
sonti schreef:Ik kwam omdat me was gebleken dat de framebuizen 2 millimeter krom ten opzichte van de bracket zaten gelast en na verdere inspectie dat andere framebuizen maar deels door hardsoldeer waren verbonden.
Puur uit nieuwsgierigheid; heb je hier toevallig foto's van?
Het is in de fietsenbranche algemeen bekend dat er een goede markt is om fietsen te repareren. Zoals ze in de vakbladen zeggen; je kan een goed rendement halen uit het repareren van fietsen.
Kijk maar eens hier in Amsterdam hoeveel fietsenmakers er zijn. Op de ene hoek vind je altijd een kroeg en op de andere hoek een fietsenmaker. Om een fiets te repareren heb je geen hogere beroepsopleiding nodig en geen hoge investering. Dus het is laagdrempelig. Dat er dan veel 'çowboys' tussenzitten, tja dat krijg je. (Hier in de buurt is een fietsenmaker waarbij ze het balhoofd vastzetten met een waterpomptang.)

Maar aangezien de gemiddelde stadsfiets hier een wegwerpartikel is, kopen mensen een goedkope bouwmarktfiets of een tweedehands en verwissel ze die als er iet niet goed meer is.

Dat de voorzitter van de Fietsersbond echter beweert dat zij nooit meer naar een fietsenwinkel gaat om een fiets te kopen, betreur ik. Sommige mooie binnensteden (ik was laatst in Dordrecht en Sliedrecht) zijn al troosteloos kaal omdat er bijna geen winkels meer zijn. Mede dankzij de Fietsersbond.
Er zijn helaas wel meer dingen bij de fietsersbond waar ik mijn vraagtekens bij zet. Zoveel zielen zoveel meningen zullen we maar zeggen :roll:

Overigens lees ik ook wel eens wat binnen die branche en het valt me wel op dat fietsenmakers heel erg ontevreden zijn. Is het niet de postcodeloterij dan is het het de groothandel of de concurrent in het volgende dorp en de consument krijgt dan ook nog een veeg uit de pan. Misschien reageren vooral de klagers en is het een intern medium, maar die reacties zijn toch geen reclame voor de consument.
Friso* schreef: Puur uit nieuwsgierigheid; heb je hier toevallig foto's van?
Bracket versus onderbuis, 2mm uit het lood
http://tinypic.com/r/2hnc5ec/9
Ik proef in het gepraat over de 'fietsemaker op de hoek' ook veel nostalgie, en vraag me af wat dat voor tijd was, toen fietsemakers nog klantvriendelijk waren, en alles vakkundig wisten te repareren. Ik ben 43 en heb die tijd eerlijk gezegd niet meegemaakt. Zolang als ik fietsen laat repareren vind ik het meerendeel van de fietsemakers en winkels klantonriendelijke horken die vaak maar matig werk afleveren.

Ik wil hiermee niet anderen aanvallen hier, of voor oude sok uitmaken, voor de duidelijkheid (want ik scijn soms wat direct te formuleren), maar...
er is een reden denk ik waarom een winkel als die van Eric altijd nogal druk is als ik er kom. De toekomst is aan winkels waar eigenaar en personeel zaken verkopen waar ze zelf helemaal achter staan, zelf gebruiken, en zelf zouden kopen als klant. En daar zijn er gewoon niet zoveel van.
De Vakantiefietser schreef: Dat de voorzitter van de Fietsersbond echter beweert dat zij nooit meer naar een fietsenwinkel gaat om een fiets te kopen, betreur ik. Sommige mooie binnensteden (ik was laatst in Dordrecht en Sliedrecht) zijn al troosteloos kaal omdat er bijna geen winkels meer zijn. Mede dankzij de Fietsersbond.
Ik neem aan (ben er nooit geweest) dat De Vakantiefietser een voorbeeld is van een winkel die een specifieke niche bedient, waar mensen werken met echte expertise, passie voor de fiets, die mee willen denken.

Maar waarom zou iemand naar een fysieke winkel gaan die dat allemaal NIET biedt.
Het barst in mijn omgeving van de fietsgerelateerde ondernemingen, maar daarvan zijn er maar twee die in mijn ogen enig bestaansrecht genieten. De ene is De Vakantiefietser, maar daar ben ik geen klant (ooit een zadeltasje gekocht, that's it), omdat ik mijn sportieve fietsen zelf onderhoud. De ander is zijn overbuurman, Theo Grimminck van Het Nieuwe Werck. Ouderwets vakman, al ie-ie niet altijd even klantvriendelijk in alle opzichten. Zij die zich Marten nog als actief forumgebruiker kunnen herinneren, zullen zich een goed beeld kunnen vormen. Helaas staat Theo op het punt met pensioen te gaan en heeft-ie vooralsnog geen overnamekandidaat voor zijn winkel. Tenminste; geen die aan zijn eisen voldoet. Ziet ernaar uit dat ik me moet gaan bekwamen in lakdoek kettingkasten, terugtrapremnaven en ander stadsfietsenongemak.

De rest kan wat mij betreft door het ijs zakken, ik zal er geen traan om laten. Het zijn beunhazen, oplichters, dozenschuivers en diverse combinaties van voorgaande kwalificaties.

De wereld verandert, en wie niet mee verandert is gedoemd te verdwijnen. Dat geldt voor fietsenmakers net zo goed als voor andere branches. De nieuwe realiteit biedt ook kansen, en diegenen die daar goed op weten in te spelen, zal het voor de wind gaan.
sonti schreef:
Friso* schreef: Puur uit nieuwsgierigheid; heb je hier toevallig foto's van?
Bracket versus onderbuis, 2mm uit het lood
Afbeelding
Hebben ze hiernaar gekeken in Utrecht?
Ja, beoordeeld door twee van hun fietsenmakers. Volgens beiden prima in orde...